*RTH* Wizzard - See my baby jive
+8
snoopy
sokratikos
Joostvdaa
Jan...
MrJohn
forzautregivo
sowhat
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'See my baby jive'
*RTH* Wizzard - See my baby jive
[01-06-2014]
Wizzard was een Britse band gevormd rond Roy Wood, voormalig lid van The Move, en medestichter van de Electric Light Orchestra (ELO).
Kort na het eerste album van ELO liepen de meningsverschillen met medeoprichter Jeff Lynne geregeld hoog op. Om zijn eigen muzikale weg te kunnen gaan, verliet Roy Wood ELO, en met hem Bill Hunt (toetsen en hoorn), Hugh McDowell (cello) en Trevor Smith (geluidstechnicus). Daarbij kwamen Rick Price (bas), Charlie Grima (drums) en Keith Smart (drums), Mike Burney (sax) en Nick Pentelow (sax).
Ze debuteerden op een festival in Wembley op 5 augustus 1972. Door de opvallende make-up van Wood en de tv-optredens waarbij bizarre kostuums en excentriek gedrag de regel waren, zijn zij een van de meest pittoreske groepen uit de glamrock-periode.
Hun eerste single, "Ball Park incident", was meteen succesvol, maar hun tweede single, "See My Baby Jive", was hun grootste hit. Met het als eerbetoon bedoelde gebruik van Phil Spectors Wall of Sound behaalden ze vier weken de top van de Britse hitlijsten. Ook de opvolger "Angel Eyes" was een Britse nummer 1. Hun eerste album, Wizzard Brew, bevatte geen singles en was eerder jazzgericht. De opvolger Introducing Eddy and the Falcons is commerciëler. Hun kerstsingle uit 1973, "I Wish It Could Be Christmas Everyday", wordt jaarlijks nog vaak gedraaid op de Britse radiostations. Door de gezondheidsproblemen van een overwerkte Wood dienden in 1974 heel wat optredens uitgesteld of afgelast. De Amerikaanse tournee van eind 1974 was geen succes. In de herfst van 1975 ging de groep uit elkaar. Een van de redenen hiervoor waren de hoge kosten, die niet door voldoende commercieel succes konden worden goedgemaakt. Deze kosten kwamen onder andere voort uit het grote aantal groepsleden, de steeds wisselende attributen, de gewoonte om bij elk optreden piano's te vernielen en de zeer langdurige opnamesessies. Hun derde en laatste album, Main Street, opgenomen in 1975, werd uiteindelijk pas in 2000 uitgegeven.
Wizzard was een Britse band gevormd rond Roy Wood, voormalig lid van The Move, en medestichter van de Electric Light Orchestra (ELO).
Kort na het eerste album van ELO liepen de meningsverschillen met medeoprichter Jeff Lynne geregeld hoog op. Om zijn eigen muzikale weg te kunnen gaan, verliet Roy Wood ELO, en met hem Bill Hunt (toetsen en hoorn), Hugh McDowell (cello) en Trevor Smith (geluidstechnicus). Daarbij kwamen Rick Price (bas), Charlie Grima (drums) en Keith Smart (drums), Mike Burney (sax) en Nick Pentelow (sax).
Ze debuteerden op een festival in Wembley op 5 augustus 1972. Door de opvallende make-up van Wood en de tv-optredens waarbij bizarre kostuums en excentriek gedrag de regel waren, zijn zij een van de meest pittoreske groepen uit de glamrock-periode.
Hun eerste single, "Ball Park incident", was meteen succesvol, maar hun tweede single, "See My Baby Jive", was hun grootste hit. Met het als eerbetoon bedoelde gebruik van Phil Spectors Wall of Sound behaalden ze vier weken de top van de Britse hitlijsten. Ook de opvolger "Angel Eyes" was een Britse nummer 1. Hun eerste album, Wizzard Brew, bevatte geen singles en was eerder jazzgericht. De opvolger Introducing Eddy and the Falcons is commerciëler. Hun kerstsingle uit 1973, "I Wish It Could Be Christmas Everyday", wordt jaarlijks nog vaak gedraaid op de Britse radiostations. Door de gezondheidsproblemen van een overwerkte Wood dienden in 1974 heel wat optredens uitgesteld of afgelast. De Amerikaanse tournee van eind 1974 was geen succes. In de herfst van 1975 ging de groep uit elkaar. Een van de redenen hiervoor waren de hoge kosten, die niet door voldoende commercieel succes konden worden goedgemaakt. Deze kosten kwamen onder andere voort uit het grote aantal groepsleden, de steeds wisselende attributen, de gewoonte om bij elk optreden piano's te vernielen en de zeer langdurige opnamesessies. Hun derde en laatste album, Main Street, opgenomen in 1975, werd uiteindelijk pas in 2000 uitgegeven.
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Wizzard - See my baby jive
Beetje kitsch, maar retegezellig. 7
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Niet heel bijzonder nummer, vreselijke outfits, maar straalt wel muzikaliteit uit. Een 6
Een 2.
Een 2.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Het had best een leuk nummertje kunnen zijn als het niet zo zwaar over the top was, het kapsel werkt ook niet mee. Wel lachen die hoorn waar hij mee rond dweilt, een 4.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
sowhat schreef:Beetje kitsch, maar retegezellig. 7
Wel treffend verwoord, maar voor mij overheerst het kitcherige toch net iets teveel boven het gezellige. Daarom een 5.
Het is inderdaad niet al te hoogstaand, maar ja moet dat dan altijd?? Ik kan me wel in sowhat verplaatsten want het is een gezellig en ook "catchy" plaatje die wel een 7 verdiend.
Gast- Gast
Catchy gezellie glamrock-plaatje, waarin idd Phil Spector´s Wall of Sound wel is te herkennen. Die uitbundige kostuums werken op mijn lachspieren, vooral met dat kapsel van Wood erbij
Noteer van mij maar een 7
Noteer van mij maar een 7
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Altijd al een lekker nummer gevonden en ach al die toeters en bellen.....kijk de andere kant wel even op oh ja, een 8
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Vreselijke outfit! Voor de muziek geef ik een 8
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Het zal allemaal wel, dat dit gezellig is...dit is gewoon waardeloze muziek. Een 2.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Frodo schreef:Lijkt een beetje op de Bay City Rollers.
Doe maar een 3.
Haha dat dacht ik dus ook, van mij een 4.....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: