Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» Introquiz Mei staat klaar
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia EmptyGisteren om 11:31 van Mies

» Mei 2024
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty06.05.24 23:42 van Marsha

» Marsha’s jukebox (6 mei)
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty06.05.24 23:40 van Marsha

» Steunfonds 18: 5 t/m 11 mei 2024
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty05.05.24 19:19 van MrJohn

» Steunfonds 17: 28 april t/m 4 mei 2024
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 17:52 van forzautregivo

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 17:51 van sowhat

» 4 mei: Dave is on the road again
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 17:35 van Dave Evans

» *RTH* The Offspring - Pretty Fly (for a White Guy)
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:46 van sowhat

» *RTH* Roger Whittaker - The Last Farewell
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:44 van sowhat

» *RTH* Lee 'Scratch' Perry - Soul Fire
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:43 van sowhat

» *RTH* Critical mass – Believe in the future
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:42 van sowhat

» *RTH* Ella Fitzgerald – Spring can really hang you up the most
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:40 van sowhat

» *RTH* Dresden dolls – Coin-operated boy
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:39 van sowhat

» *RTH* Beatles – Drive my car
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:33 van sowhat

» *RTH* André van Duin - Willy Alberti, bedankt
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty04.05.24 12:29 van sowhat

» Vr. 3 mei : De weekendstart.
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty03.05.24 10:30 van Roche

» Di. 2 mei : herhaling Proff 50.
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty02.05.24 17:51 van Roche

» Wo 01-05 Sokra zaagt door
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty02.05.24 15:24 van sokratikos

» Di. 30 april : Grabbelton.
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty30.04.24 18:01 van Roche

» April 2024
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty30.04.24 0:08 van Marsha


*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

+8
forzautregivo
Frodo
Mirrr
Dave Evans
MrJohn
Joostvdaa
sowhat
sokratikos
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Dead Kennedys - Holiday in Cambodia" ?

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap0%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap7%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap7%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap0%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap7%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap0%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap40%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 40% 
[ 6 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap13%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap13%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_lcap13%*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
 
Totaal aantal stemmen : 15
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  sokratikos 14.05.14 18:28

[13-05-2014]

Een grote naam uit de punk die nog nooit is gerankt

Dead Kennedys is een Amerikaanse punkrockband uit San Francisco. In de jaren tachtig was deze één van de belangrijkste bands in het genre.

Dead Kennedys werd opgericht in 1978. De teksten zitten vol bijtend sarcasme, waarbij de tegenstellingen tussen politiek links en rechts door frontman Jello Biafra flink op de korrel worden genomen, maar waarbij boven alles 'het systeem' kritisch moet worden gevolgd.

Dead Kennedys debuteerde in 1980 met Fresh Fruit for Rotting Vegetables. Op die plaat staan hun bekendste songs: California Über Alles en 'Holiday in Cambodia. In december 1981 verscheen de 12" In God we Trust Inc. met op kant B onder andere een bewerking van California uber Alles, nu "We've got a Bigger Problem Now" geheten. In 1982 verscheen "Plastic Surgery Disasters". Dit album wordt door velen beschouwd als het beste album van de band, samen met het debuut. Op 4 december speelden ze (met MDC in het voorprogramma) in Zaal Volksbelang in Mechelen, en op 5 december 1982 volgde het enige Nederlandse concert, (met The Ex en Jesus and the Gospelfuckers het voorprogramma) in een uitverkocht Paradiso in Amsterdam.

Het derde album was Frankenchrist uit 1984. De nummers werden hier en daar wat langer, maar de typische punksound van Dead Kennedys bleef overeind. De staat Calfornië spande een rechtszaak tegen de band aan vanwege de poster bij het album, waarop penissen afgebeeld waren ("A Penis Landscape" van de Zwitserse kunstenaar Giger). De band won de rechtszaak uiteindelijk wel.

De laatste officiële plaat werd in 1986 uitgebracht: "Bedtime for Democracy". Na de In GOD we Trust ep de snelste DK's plaat. Kort na het einde van Dead Kennedys verscheen de compilatie Give me Convenience or Give me Death. Een plaat met singles, b kantjes en onuitgebracht werk.

De LP's van Dead Kennedys gingen vergezeld van art work. Bij Fresh Fruit zat een grote poster met een fotocollage en de teksten. Bij Plastisc Surgery een boek, bij Frankenchrist de gewraakte Penis Landscape poster en bij Bedtime for Democracy zat een krant "Fuck Facts" geheten. Ook bij Give me Convenience or Give me Death zat weer een boekje met fotocollages, teksten en soms het verhaal achter een nummer.

Eind jaren negentig ontstond een ruzie tussen Biafra en de overige bandleden over achtergehouden royalty's. Biafra poogde de aandacht af te leiden en beschuldigde de rest van de band ervan het nummer Holiday in Cambodia te willen verkopen voor een reclamespot van Levi's. Dit werd door de andere drie bandleden niet alleen ontkend, maar ook als niet waar zijnde bewezen middels faxen waarop zij weigeren hun muziek te verkopen voor commerciële doeleinden. Biafra werd veroordeeld tot het betalen van achterstallige royalty's en een schadevergoeding, en het overdragen van het grootste deel van het songmateriaal aan de rest van de band.

In 2001 kwam de band weer bij elkaar, zonder Biafra, die in eerste instantie vervangen werd door Brandon Cruz en later door Jeff Penalty. Met Brandon Cruz speelde de band in 2002 in de Melkweg in Amsterdam en met Jeff Penalty twee jaar later in het Patronaat in Haarlem en Mezz in Breda.



We ranken van de Dead Kennedys het nummer "Holiday in Cambodia", de tweede single van hun debuutalbum Fresh Fruit for Rotting Vegetables uit 1980.

Het nummer gaat over het protesteren tegen het Oosterse totalitarisme, het politiek systeem waarbij de staat de volledige controle heeft over de bevolking.

De liedteksten van de Dead Kennedys bevatten veel sarcasme en kritiek op de politiek, en Holiday In Cambodia was daarop geen uitzondering.

Holiday In Cambodia was aanvankelijk geen groot succes, maar uiteindelijk groeide het uit tot het bekendste nummer van de band en werd het een absolute punkklassieker. Het nummer staat steevast in de top 10 (meestal zelfs top 5) van lijsten van de beste punknummers aller tijden. Het nummer had grote invloed op beginnende hardcore punkbands, die ook kritische teksten begonnen te schrijven.






De songtekst

So you been to school for a year or two
And you know you've seen it all
In daddy's car thinkin' you'll go far
Back east your type don't crawl
Play ethnicky jazz to parade your snazz
On your five grand stereo
Braggin that you know how the niggers feel cold
And the slums got so much soul

It's time to taste what you most fear
Right Guard will not help you here
Brace yourself, my dear

It's a holiday in Cambodia
It's tough kid, but it's life
It's a holiday in Cambodia
Don't forget to pack a wife

Your a star-belly sneech you suck like a leech
You want everyone to act like you
Kiss ass while you bitch so you can get rich
But your boss gets richer on you
Well you'll work harder with a gun in your back
For a bowl of rice a day
Slave for soldiers til you starve
Then your head skewered on a stake
Now you can go where people are one
Now you can go where they get things done
What you need my son:

Is a holiday in Cambodia
Where people dress in black
A holiday in Cambodia
Where you'll kiss ass or crack

Pol Pot, Pol Pot, Pol Pot, Pol Pot [etc.]

And it's a holiday in Cambodia
Where you'll do what you're told
A holiday in Cambodia
Where the slums got so much soul


live video

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9953
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  sowhat 14.05.14 19:09

Altijd gezellig dit. Mooie ballad. 8

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Joostvdaa 15.05.14 11:08

Deze band luisterde ik vroeger vrij veel, maar is een beetje in de vergetelheid geraakt. Niet echt terecht eigenlijk, want het blijft best wel vet, al is het niet allemaal even geslaagd en soms wel erg lollig. Vind dit wel één van hun betere nummers. Een tamelijk herkenbare eigen sound, goede baslijn ook. Een dikke 7.
Beste nummer vind ik overigens Police Truck:
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 38
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Gast 15.05.14 13:53



Van alle (semi) punkmeuk is deze band samen met the Clash toch wel zo een beetje de enige die ik werkelijk om aan te horen vind het is energiek, met een volle lekkere sound, het gaat ergens over meer dan het aloude "i love you cause, your eyes are blue" concept, en zoals Joost al terecht aangeeft wat een heerlijke vettige bass!! alles bij elkander in de centrifuge geslingerd kom ik al drogende op de waslijn tot een leuke 9 voor dit fijne geweld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  MrJohn 15.05.14 18:02

Jaaaaaaaaaaaaaaaaa, fijne heftige punkrock. Delicieus muziekgeweld a la carte  Very Happy 

Een 10.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16668
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Dave Evans 15.05.14 18:09

Niet 1x niks, niet 2x niks, maar 3x niks en ach dat maakt een 3 Wink

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25288
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Mirrr 17.05.14 15:45

Ja hier hou ik dus ook wel van, een dikke 7  Very Happy 
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12053
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Frodo 18.05.14 12:50

Zoals bekend hou ik erg van punkmuziek, en dit nummer staat inderdaad in allerlei all-time-punk-lijstjes erg hoog, maar ik vind het zelf niet zo heel erg opwindend. Ik hou meer van de snelle, rauwe, harde punk waar de woede van af spat. Voor dit nummer toch nog een 7, dat dan weer wel.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7250
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  forzautregivo 19.05.14 22:46

Ik zou niet weten hoe sowhat erbij komt dat dit een ballad is, maar het is in ieder geval een lekker nummer. En ik hou niet eens van punk! Een 7.

_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5374
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Ries 20.05.14 3:21

Tsja Dead Kennedy´s! als er al een soundtrack van mijn skateboardende pubertijd zou zijn stond deze band er op zeker in als ook Bad Religion en Dinosaur Jr. Heerlijke energie krijg ik hier altijd van, een 7!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7041
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  PPProfessor 20.05.14 20:53

Niet echt mijn ding dit, maar ook weer niet afschuwelijk of zo. Een 5.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1807
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weesp

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Timmus 28.05.14 18:56

Bij de naam "Dead Kennedys" had ik niet zo'n brave poppunkplaat verwacht. Mijn ervaring is dat ze vooral stressherrie produceren, maar ze kunnen blijkbaar ook nummers maken die goed aan te horen zijn.

Een 7.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16628
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Vleertje 01.06.14 19:32

Ja Dead Kennedys Rule! Dit is zeker niet hun aller aller beste werkje maar Dead Kennedys is wel mijn favoriete punkband allertijden mede door het stemgeluid van Jello Biafra. Doe dan toch maar een 9.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  sokratikos 03.06.14 14:52

De Dead Kennedys is (ook) mijn favoriete punkband. Bovendien is een zelfgemaakt verzamelbandje met DK-nummers en ook wat nummers van de Sex Pistols van groot belang geweest voor mijn muzikale ontdekkingsreis: dat veelgedraaide bandje was de opening naar allerlei alternatieve muziek buiten de Top 2000-bands, waarbij Oor´s Popencyclopedie van 1990 mijn reisgids werd. DK speelt niet alleen energieke maar ook melodieuze punkrock en heeft daarbij intelligente teksten gezongen door de charismatische Jello Biafra - enkele songteksten van de DK heb ik nog aangedragen voor mijn HAVO-eindexamen Engels. In de RTH bevalt me niet alleen de opzwepende bas en de zangstem met een scherpe tekst, maar ook de indringende melodie van de gitaar. En dat geldt eigenlijk voor alle topnummers van de DK, waar ik - net als Richie - altijd energie van krijg. Ietsje naar boven afgerond krijgt Holiday in Cambodia een 10

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9953
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia Empty Re: *RTH* Dead Kennedys - Holiday in Cambodia

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum