Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» Introquiz Mei staat klaar
*RTH* Velvet Underground - I´m set free EmptyVandaag om 15:50 van Mies

» Marsha’s jukebox (6 mei)
*RTH* Velvet Underground - I´m set free EmptyVandaag om 12:02 van Marsha

» Mei 2024
*RTH* Velvet Underground - I´m set free EmptyGisteren om 23:33 van Roche

» Steunfonds 18: 5 t/m 11 mei 2024
*RTH* Velvet Underground - I´m set free EmptyGisteren om 19:19 van MrJohn

» Steunfonds 17: 28 april t/m 4 mei 2024
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 17:52 van forzautregivo

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 17:51 van sowhat

» 4 mei: Dave is on the road again
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 17:35 van Dave Evans

» *RTH* The Offspring - Pretty Fly (for a White Guy)
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:46 van sowhat

» *RTH* Roger Whittaker - The Last Farewell
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:44 van sowhat

» *RTH* Lee 'Scratch' Perry - Soul Fire
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:43 van sowhat

» *RTH* Critical mass – Believe in the future
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:42 van sowhat

» *RTH* Ella Fitzgerald – Spring can really hang you up the most
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:40 van sowhat

» *RTH* Dresden dolls – Coin-operated boy
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:39 van sowhat

» *RTH* Beatles – Drive my car
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:33 van sowhat

» *RTH* André van Duin - Willy Alberti, bedankt
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty04.05.24 12:29 van sowhat

» Vr. 3 mei : De weekendstart.
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty03.05.24 10:30 van Roche

» Di. 2 mei : herhaling Proff 50.
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty02.05.24 17:51 van Roche

» Wo 01-05 Sokra zaagt door
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty02.05.24 15:24 van sokratikos

» Di. 30 april : Grabbelton.
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty30.04.24 18:01 van Roche

» April 2024
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty30.04.24 0:08 van Marsha


*RTH* Velvet Underground - I´m set free

+9
Timmus
Led-Zep
Frodo
Mauricedegier
MrJohn
Mirrr
sowhat
Joostvdaa
sokratikos
13 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Velvet Underground - I´m set free" ?

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap0%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap13%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap0%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap0%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap20%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 20% 
[ 3 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap7%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap27%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 27% 
[ 4 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap13%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap13%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 13% 
[ 2 ]
*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_lcap7%*RTH* Velvet Underground - I´m set free Vote_rcap 7% 
[ 1 ]
 
Totaal aantal stemmen : 15
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  sokratikos 28.10.13 16:07

[27-10-2013]

Als eerbetoon aan de op bovenstaande datum overleden Lou Reed

The Velvet Underground was een rockband uit New York die actief was in de late jaren zestig. Hoewel de band destijds geen noemenswaardig commercieel succes boekte, geldt The Velvet Underground vanaf de jaren tachtig als belangrijke invloed op zo ongeveer elke alternatieve-rockband.

Hun debuutalbum was getiteld The Velvet Underground & Nico. De hoes toonde een gele popart-banaan op een witte achtergrond en was ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol. Bij de eerste persing van de elpee kon de banaan 'gepeld' worden, waarna een vleeskleurige banaan verscheen. Bij latere herdruk kon dit niet meer. De elpee geldt als één van de meest toonaangevende platen aller tijden. Brian Eno zei in 1993:
"It's definitely the most influential album of all time. There were only a few people who bought The Velvet Underground & Nico, but those who did, started a legendary rockband themselves. Without it, rock would never become what it is today."
  
Mede door de avant-gardistische achtergrond van multi-instrumentalist Cale en de rock-'n-roll-potentie van zanger en gitarist Reed wordt The Velvet Underground gezien als de eerste band die aleatorische muziek, microtonaliteit en minimale muziek verweeft met rockmuziek. Zij waren de eerste rockmuzikanten die schreven over de duistere kant van het leven, met onderwerpen als heroïne, sadomasochisme en moord. Het wordt ook wel de eerste experimentele-rockband genoemd. Tevens geldt de groep als dé protopunkband die artiesten als the Stooges en the New York Dolls beïnvloed zou hebben.

Voorgeschiedenis

The Velvet Underground werd in 1965 opgericht door de studenten Lou Reed en John Cale. Lou Reed twijfelde in die tijd of hij rock-'n-roll-artiest wilde worden of schrijver. John Cale studeerde klassieke muziek en had al samengewerkt met avant-gardecomponisten als John Cage en La Monte Young. Reed schreef en zong de meeste teksten en bespeelde de leadgitaar. Cale speelde verschillende instrumenten, waaronder viola, basgitaar en orgel. Aangevuld met Maureen 'Moe' Tucker op drums en Sterling Morrison op tweede gitaar ontstonden de eerste nummers.

Al snel werd de band ontdekt door popartkunstenaar Andy Warhol, die ze in 1966 door de Verenigde Staten mee op tour neemt als onderdeel van zijn multimediashow The Exploding Plastic Inevitable. Op advies van Warhol wordt de band versterkt door het Duitse fotomodel Nico. Zij moest het gebrek aan uitstraling van de band opvullen en ze kon enkele van Reeds nummers zingen.

Nico en White Light/White Heat

De debuutplaat, simpelweg The Velvet Underground & Nico getiteld, bevat elf nummers waarbij rock-'n-roll en avant-garde elkaar afwisselen. Mede doordat veel radiostations in verband met de harde teksten weigeren de muziek te draaien, blijft het commerciële succes uit. Nico verlaat hierop de band.

The Velvet Underground besluit daarop een album te poepen, White Light/White Heat, dat nog rauwer klinkt dan het debuutalbum. Opnieuw valt de verkoop van de plaat tegen, iets wat vooral Lou Reed erg teleurstelt.

Hij zet daarom - tot verbijstering van Moe Tucker en Sterling Morrisson - John Cale uit de band en vervangt hem door Doug Yule.

The Velvet Underground en Loaded

De invloed van John Cale wordt pas duidelijk bij het uitbrengen van de derde, titelloze, plaat. De avant-garde is er op deze plaat uit en de band presenteert zich definitief als rock-'n-roll-formatie. Deze omslag zorgt dan eindelijk voor commercieel en radiosucces. Doug Yule, de nieuwe bassist van de band, zingt een van de nummers en verzorgt de achtergrondvocalen. Ook Moe Tucker zingt een nummer.

Ondertussen heeft de band veel nieuwe nummers geschreven en opgenomen en is het toe aan een vierde album. Nadat platenmaatschappij MGM Records van management wisselt, wordt het platencontract van de band (en van vele andere bands) echter plotseling stopgezet. Hierop bleven vele opnamen bij MGM Records liggen. Pas in het midden van de jaren 80 worden deze nummers uitgebracht op de albums VU en Another View.

De band tekent in 1970 bij Atlantic Records een nieuw contract voor één album. Omdat het management van deze maatschappij The Velvets verzoekt om een album 'loaded with hits' aan te leveren, noemen ze dit album Loaded. Na de opnamen van dit album verlaat Lou Reed plotseling de band. Om haar topcontract niet te laten floppen besluit Atlantic Records de opnamen zo te mixen dat het geluid van Doug Yule overheerst. Een foto op de hoes suggereert dat Yule alle instrumenten zelf heeft ingespeeld en ook op de artiestenlijst in de hoes wordt Reeds rol gebagatelliseerd: zijn naam staat op de voorlaatste plek. Loaded verkoopt redelijk en bevat enkele radiohits.

Loaded wordt als het laatste VU-album gezien. Opvolger Squeeze, geschreven en gecomponeerd door Doug Yule, mag volgens de meeste kenners vergeten worden. Het album was zowel artistiek als commercieel een flop. Op 10 oktober en 19 november 1971 trad de band op in het Amsterdamse Concertgebouw.

Na The Velvet Underground

Zowel Lou Reed, John Cale, Moe Tucker en Nico hebben na The Velvet Underground met wisselend succes soloalbums uitgebracht. De voormalig bandleden zien en spreken elkaar jaren niet, totdat eind jaren tachtig zowel Andy Warhol als Nico overlijden. Als herinnering aan Warhol nemen Cale en Reed Songs for Drella op.

De echte reünie volgt in 1993, met de originele bezetting van Reed, Cale, Morrison en Tucker. De band geeft een aantal concerten. De geplande Amerikaanse tour en het nieuwe album kregen echter geen doorgang nadat Cale en Reed opnieuw ruzie kregen.

In 1995 overleed gitarist/bassist Sterling Morrison aan kanker. Toen The Velvet Underground een jaar later in de Rock and Roll Hall of Fame werd opgenomen, speelden Reed, Cale en Tucker het nummer "Last Night I Said Goodbye To My Friend", dat werd opgedragen aan Sterling Morrison. Door het overlijden van Sterling Morrison is de kans op een reünie van The Velvet Underground nihil.

Invloed op de popmuziek

Ondanks dat het commerciële succes lang is uitgebleven, wordt The Velvet Underground vandaag de dag als één van de invloedrijkste bands gezien. Met name debuut The Velvet underground & Nico is uitgegroeid tot een ware klassieker. Kort door de bocht genomen zijn er drie muziekgeneraties die hun inspiratie voor een groot deel uit The Velvet Underground haalde.

De eerste generatie is de rock-'n-roll-beweging uit de jaren 60 en 70. Deze beweging liet zich met name inspireren door het rock-'n-roll-geluid van het derde en vierde album van de band. Voorbeelden uit deze generatie zijn The Rolling Stones en The Kinks, maar ook bijvoorbeeld David Bowie.

Bij de opkomst van de punkmuziek werd The Velvet Underground opnieuw omarmd. Voornamelijk het rauwe distortion-geluid en de harde teksten van de eerste twee albums werden een invloed voor bands als Iggy Pop, Patti Smith en The Ramones.

De Velvet Underground waren een van de eerste bands die hun gitaren alternatief stemden, onder andere als bij de Ostrich gitaar.

Ook de post-punk-beweging liet zich deels inspireren door The Velvet Underground. De invloed in dit geval is met name het minimalisme van de debuutplaat, maar ook het gitaargeluid van de band. Voorbeelden van deze bands zijn Joy Division, Sonic Youth en de jaren-90-bands Yo La Tengo en Half Japanese.


Als eerbetoon aan ome Lou (die solo dit jaar al is geweest) ranken we I´m Set Free van het derde album The Velvet Underground (1969)


_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9953
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Joostvdaa 28.10.13 20:26

Ik ben meer fan van Lou Reeds werk solo dan met The Velvet Underground. Het probleem van VU is dat de muziek in mijn ogen vaak te weinig loskomt en het me allemaal net iets te 'artistiek' is. Voor dit nummer geldt het eerste ook, het tweede wat minder. Ik vind het zeker geen slechte plaat, maar ik word er ook niet dolenthousiast van. De melodie is mooi, het tussenstukje na ruim 2 minuten ook, maar er zijn teveel rustige stukken. Ik geef er een kleine 7 voor.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 38
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  sowhat 28.10.13 21:00

Mooi stemmig: 7

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18699
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Mirrr 28.10.13 21:40

Ben nooit zo'n fan geweest van Lou Reed alhoewel er zowel solo als met Velvet Underground best hele aardige platen zijn gemaakt, voor deze een 7.....
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12053
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  MrJohn 28.10.13 22:20

Echte kwaliteit heeft een onvergankelijke waarde en vergezelt ons tot in de eeuwigheid op ons levenspad Very Happy 

En hier zit geen fractie overlijdensbonus bij, want daar doe ik niet aan.

Een 10.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16668
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Mauricedegier 28.10.13 22:39

Niet slecht , maar wild enthousiast raak ik er nu ook niet direct van. Andere nummers van Velvet underground (zoals Pale blue eyes , Sweet Jane ) vind ik toch wel een stuk beter.

Ik geef er een 6 voor.
Mauricedegier
Mauricedegier
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 6487
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Frodo 29.10.13 21:57

Goed nummer maar natuurlijk niet zo goed als de vele toppers van VU.

Een 8.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7250
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Gast 30.10.13 6:36


Ik kan me meer dan prima weer eens vinden in de woorden en cijfer van Joost en dus ook hier een 7.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Led-Zep 03.11.13 11:13

Ik vind dit een saai en monotoon nummer.

Een 5
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Woonplaats : Kempen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Timmus 03.11.13 18:58

Led-Zep schreef:Ik vind dit een saai en monotoon nummer.

Ik ook.

Nog een 5 erbij.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16628
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  PPProfessor 03.11.13 21:33

Van een betoverende schoonheid. Volgens mij hebben de Pretenders goed naar het gitaarspel geluisterd toen ze 2000 miles opnamen. Een 9.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1807
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weesp

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  forzautregivo 13.11.13 20:28

Raakte al snel verveeld en er was geen moment dat het nummer de verveling deed afnemen. Over de doden niets dan goeds, maar helaas doorbreek ik die regel door een onvoldoende te geven: 5

_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5374
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  sokratikos 22.11.13 15:47

sowhat schreef:Mooi stemmig
Niet de top van de VU-berg maar nog steeds een kleine 8

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9953
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Chrisje 23.11.13 5:22

VU is altijd voldoende, omdat het al zo lang geleden gemaakt is en nog altijd leeft, dankzij mensen zoals jullie, ik, wij, ik weet ook niet alles. Ik geef een 8.


Chrisje
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3312
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Vleertje 23.11.13 17:03

Natuurlijk hebben ze mooiere platen gemaakt maar deze vind ik ook schitterend. Het heeft wat lieftalligs, hoopvols dit nummer. Ik vind het een 8,5 waard die naar boven gaat in de afronding.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Velvet Underground - I´m set free Empty Re: *RTH* Velvet Underground - I´m set free

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum