*RTH* Waterboys - The Pan Within
+7
MrJohn
Jan...
Chevy
Dave Evans
Joostvdaa
sowhat
sokratikos
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Waterboys - The Pan Within" ?
*RTH* Waterboys - The Pan Within
[04-09-2013]
The Waterboys is een van oorsprong Britse en Ierse groep rond Mike Scott die in de jaren tachtig succes hadden en sinds 2000 weer actief is.
Scott zat vanaf eind jaren zeventig in verschillende bands waarvan Another Pretty Face de meest succesvolle is. Als de opvolger van Another Pretty Face, Funhouse, begin jaren tachtig uit elkaar valt besluit Scott aan een soloalbum te gaan werken. Aan die opnamen werken ook saxofonist Anthony Thistlethwaite en drummer Kevin Wilkinson mee. Het resultaat verschijnt onder de naam The Waterboys, de naam is afkomstig van het Lou Reed-nummer The Kids. De eerste single A Girl Called Johnny is een eerbetoon aan Patti Smith.
Hierna voegt toetsenist Karl Wallinger zich bij de groep en gaat men op tournee. In juni 1984 verschijnt de tweede plaat A Pagan Place met daarop de single The Big Music. De muziek van The Waterboys uit deze periode werd ook The Big Music genoemd net als de muziek van onder andere The Alarm en Big Country. In 1985 verschijnt het derde album This Is The Sea met daarop het bekendste nummer van de band, The Whole Of The Moon. Aan deze plaat werkt ook violist Steve Wickham voor het eerst mee, hij zou bandlid blijven.
Na het verschijnen van This Is The Sea verandert er veel, Wallinger en Wilkinson vertrekken en Mike Scott verhuist naar Dublin. Hij wordt steeds meer beïnvloed door Ierse volksmuziek, country en gospel en dat is te horen op Fisherman's Blues uit 1988. Het daaropvolgende album Room To Roam (1990) is nog meer Iers getint. Na Room To Roam verlaten eerst Wickham en later Thistlethwaite de band en Scott maakt het volgende Waterboys-album met sessiemuzikanten. Het resultaat, Dream Harder verschijnt in 1993 en is meer rock-gericht.
Mike Scott besluit dan op het solo-pad te gaan en The Waterboys worden ontbonden. Na twee platen haalt Scott de groepsnaam in 2000 weer van stal voor het album A Rock In The Weary Land waarop ook oudgedienden Wilkinson en Thistlethwaite eenmalig meedoen, Steve Wickham keert definitief terug. De groep blijft sindsdien toeren en brengt met regelmaat platen uit.
In 2005 verschijnt het eerste officiële livealbum, Karma to Burn. In april 2007 verschijnt het album Book of Lightning. Dit gaat vergezeld van een tournee, waarbij er ook enkele malen in Amsterdam wordt opgetreden.
Mike Scott heeft 20 gedichten van W.B. Yeats in liedjes verwerkt. Dit heeft vorm gekregen in de show "An Appointement With Mr. Yeats". De première vond plaats in Dublin in maart 2010. Meteen gooiden ze hoge ogen. Naar aanleiding van dat succes worden momenteel voorbereidingen getroffen voor een show in Engeland. Ook een album staat op het programma.
Op 20 november 2010 gaven The Waterboys een eenmalig concert in Den Haag, waarbij naast eerder genoemd project "An Appointement With Mr. Yeats" met een uitvoering in Nederland in 2011, ook een boek van de hand van Mike Scott en een "gewoon" Waterboys album werden aangekondigd.
We ranken The Pan Within van het 3e Waterboys-album This is the Sea (1985)
live 1986 Glastonbury (incl Because the Night), 2007 en 2012
The Waterboys is een van oorsprong Britse en Ierse groep rond Mike Scott die in de jaren tachtig succes hadden en sinds 2000 weer actief is.
Scott zat vanaf eind jaren zeventig in verschillende bands waarvan Another Pretty Face de meest succesvolle is. Als de opvolger van Another Pretty Face, Funhouse, begin jaren tachtig uit elkaar valt besluit Scott aan een soloalbum te gaan werken. Aan die opnamen werken ook saxofonist Anthony Thistlethwaite en drummer Kevin Wilkinson mee. Het resultaat verschijnt onder de naam The Waterboys, de naam is afkomstig van het Lou Reed-nummer The Kids. De eerste single A Girl Called Johnny is een eerbetoon aan Patti Smith.
Hierna voegt toetsenist Karl Wallinger zich bij de groep en gaat men op tournee. In juni 1984 verschijnt de tweede plaat A Pagan Place met daarop de single The Big Music. De muziek van The Waterboys uit deze periode werd ook The Big Music genoemd net als de muziek van onder andere The Alarm en Big Country. In 1985 verschijnt het derde album This Is The Sea met daarop het bekendste nummer van de band, The Whole Of The Moon. Aan deze plaat werkt ook violist Steve Wickham voor het eerst mee, hij zou bandlid blijven.
Na het verschijnen van This Is The Sea verandert er veel, Wallinger en Wilkinson vertrekken en Mike Scott verhuist naar Dublin. Hij wordt steeds meer beïnvloed door Ierse volksmuziek, country en gospel en dat is te horen op Fisherman's Blues uit 1988. Het daaropvolgende album Room To Roam (1990) is nog meer Iers getint. Na Room To Roam verlaten eerst Wickham en later Thistlethwaite de band en Scott maakt het volgende Waterboys-album met sessiemuzikanten. Het resultaat, Dream Harder verschijnt in 1993 en is meer rock-gericht.
Mike Scott besluit dan op het solo-pad te gaan en The Waterboys worden ontbonden. Na twee platen haalt Scott de groepsnaam in 2000 weer van stal voor het album A Rock In The Weary Land waarop ook oudgedienden Wilkinson en Thistlethwaite eenmalig meedoen, Steve Wickham keert definitief terug. De groep blijft sindsdien toeren en brengt met regelmaat platen uit.
In 2005 verschijnt het eerste officiële livealbum, Karma to Burn. In april 2007 verschijnt het album Book of Lightning. Dit gaat vergezeld van een tournee, waarbij er ook enkele malen in Amsterdam wordt opgetreden.
Mike Scott heeft 20 gedichten van W.B. Yeats in liedjes verwerkt. Dit heeft vorm gekregen in de show "An Appointement With Mr. Yeats". De première vond plaats in Dublin in maart 2010. Meteen gooiden ze hoge ogen. Naar aanleiding van dat succes worden momenteel voorbereidingen getroffen voor een show in Engeland. Ook een album staat op het programma.
Op 20 november 2010 gaven The Waterboys een eenmalig concert in Den Haag, waarbij naast eerder genoemd project "An Appointement With Mr. Yeats" met een uitvoering in Nederland in 2011, ook een boek van de hand van Mike Scott en een "gewoon" Waterboys album werden aangekondigd.
We ranken The Pan Within van het 3e Waterboys-album This is the Sea (1985)
live 1986 Glastonbury (incl Because the Night), 2007 en 2012
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Waterboys - The Pan Within
Er gebeurt geen hol. 3
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Goede band met een mooie eigen sound vind ik. Soms wel erg lang uitgerekte nummers, wat ik ook bij de RtH vind. Maar desondanks een goed nummer. Wel hebben ze betere (Don't bang the drum!). Een naar boven afgeronde 8.
The Waterboys was een band die ik eerst eigenlijk alleen maar kende van hun hitjes ; The whole of the moon' en 'a girl called johnny'
Jaar of vijf á zes geleden begonnen we z'n vieren [Dromertje, Noes, Raver en ondergetekende] met muziekavondjes. Daar liet Raver ons kennis maken met meerdere albumtrackjes van The Waterboys. Ik was meteen verkocht en kwam tot de conclusie dat het alom geroemde Whole of the moon zelfs nog een van de zwakkere tracks was. Want ze hebben zoveel mooier [o.a. Don't bang the drum, Old England en ook deze!]! Waterboys is een band die heel veel sfeer stopt in een inderdaad totaal eigen sound. De stem van Mike Scott past daar geweldig bij. Daarom kan ik dit nummers niet anders ranken dan met een 9 !
Jaar of vijf á zes geleden begonnen we z'n vieren [Dromertje, Noes, Raver en ondergetekende] met muziekavondjes. Daar liet Raver ons kennis maken met meerdere albumtrackjes van The Waterboys. Ik was meteen verkocht en kwam tot de conclusie dat het alom geroemde Whole of the moon zelfs nog een van de zwakkere tracks was. Want ze hebben zoveel mooier [o.a. Don't bang the drum, Old England en ook deze!]! Waterboys is een band die heel veel sfeer stopt in een inderdaad totaal eigen sound. De stem van Mike Scott past daar geweldig bij. Daarom kan ik dit nummers niet anders ranken dan met een 9 !
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Waarom, als ik stem, ik 9 van de 10 keer zeker weet dan een 2 of een 3 van ene sowhat komt?sowhat schreef:Er gebeurt geen hol. 3
edit: En uiteraard..
Laatst aangepast door Chevy op 04.09.13 18:22; in totaal 1 keer bewerkt
Anekdote:
Ik was ooit bij een meer dan geweldig concert van Neil Young op Bospop, maar eerst zat ik me heerlijk mateloos te ergeren aan het voorprogramma, de waterjochies. Ballenmuziek in optima forma. Dus ik schrijf op de oude site een stukkie van het concert en zet the Waterboys neer als een Dave Evans band. Terwijl ik niet eens wist dat onze Dave een fan was. Soms voel je wel eens dingen aan....
En nu dit nummer. Het valt me eigenlijk wel mee. Het is niet zo erg als dat vreselijk the whole of the moon of Don't bang the drum. Maar het blijft natuurlijk ballenmuziek in optima forma. Dat zenuwachtige gehannes met die viool vooral, speel dan 1 keer dan dat vreselijke gehinnik. 3-tje...
Ik was ooit bij een meer dan geweldig concert van Neil Young op Bospop, maar eerst zat ik me heerlijk mateloos te ergeren aan het voorprogramma, de waterjochies. Ballenmuziek in optima forma. Dus ik schrijf op de oude site een stukkie van het concert en zet the Waterboys neer als een Dave Evans band. Terwijl ik niet eens wist dat onze Dave een fan was. Soms voel je wel eens dingen aan....
En nu dit nummer. Het valt me eigenlijk wel mee. Het is niet zo erg als dat vreselijk the whole of the moon of Don't bang the drum. Maar het blijft natuurlijk ballenmuziek in optima forma. Dat zenuwachtige gehannes met die viool vooral, speel dan 1 keer dan dat vreselijke gehinnik. 3-tje...
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Achteraf beschouwd heb ik in de eighties zo hier en daar majestueuze invloeden gemist. De fijnzinnige muziek van the Waterboys is er een van.
Een 8.
Een 8.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Na 4 jaar RTH moet dat gezeur en gezanik over rankings van anderen maar eens afgelopen zijn. Chevy, ik weet dat je wat hardleerser bent dan anderen, maar dat geldt ook voor jou. En dit heeft niets met happen te maken, want het is bloedirritant, zeker voor iemand die altijd maar dan ook altijd zijn cijfers motiveert.Chevy schreef:Waarom, als ik stem, ik 9 van de 10 keer zeker weet dan een 2 of een 3 van ene sowhat komt?sowhat schreef:Er gebeurt geen hol. 3
edit: En uiteraard..
Ik ben blij met de mening van Sowhat. Hij loopt niet als een kuddedier achter bepaalde meningkjes aan, heeft een aparte smaak en een eigen mening. Dit soort meningen moeten koesteren, anders wordt RTH nog saaier dan dat het nu vaak is geworden.
Jan...- Music-Master
Dank je Jan
Een en ander suggereert, dat de rest wel als kuddedieren achter een mening aanhobbelt en daar verzet ik me dan weer tegen.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Bovendien vind ik 'argumentatie' wel iets te veel eer voor het zinnetje 'er gebeurt geen hol'. Maar dat terzijde, ik beargumenteer ook niet altijd uitgebreid. Ik geef wel een 8. Er gebeuren meerdere holen.
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3999
Leeftijd : 36
Ik ben geen Een en ander, ik ben Jan.
Ik vind er gebeurt geen hol een uitstekende argumentatie. Het is kort, duidelijk, het is recht voor zijn raap en niet al te wollig. Prima dus, ik hou daar van. Al ben ik het niet eens met de argumentatie want ik hoor constant een viool zenuwachtig pielerig de sfeer naar de kleute te brengen.
Ik vind er gebeurt geen hol een uitstekende argumentatie. Het is kort, duidelijk, het is recht voor zijn raap en niet al te wollig. Prima dus, ik hou daar van. Al ben ik het niet eens met de argumentatie want ik hoor constant een viool zenuwachtig pielerig de sfeer naar de kleute te brengen.
Jan...- Music-Master
Ik heb dit nu een paar keer beluisterd en ook nog eens goed laten bezinken maar helaas (sorry Dave) het 1e wat bij mij opkwam namelijk dat ik er geen reet aan vind is zo gebleven.
Voor mij is dit typisch een band waarbij ik tijdens een festival maar eens de bar ga opzoeken, de plee met een bezoek vereer of wat anders onzinnig ga doen en hoewel ik het toe juich dat er andere muziekinstrumenten dan de traditionele worden gebruikt vind ik deze vioolspeler maar een zenuwenpees die zijn portie ritalin heeft gemist, ja en als dan ook de zang niet al te geweldig is plus de song(s) ook niet al te beklijvend c.q. ijzersterk zijn ja dan houd het al gauw op.
Omdat de bende herriemakers wel hun best proberen te doen en ook op hun manier overtuigend proberen te zijn verdienen ze toch nog een dikke 2 die ik afrond naar een armzalige 3.
Voor mij is dit typisch een band waarbij ik tijdens een festival maar eens de bar ga opzoeken, de plee met een bezoek vereer of wat anders onzinnig ga doen en hoewel ik het toe juich dat er andere muziekinstrumenten dan de traditionele worden gebruikt vind ik deze vioolspeler maar een zenuwenpees die zijn portie ritalin heeft gemist, ja en als dan ook de zang niet al te geweldig is plus de song(s) ook niet al te beklijvend c.q. ijzersterk zijn ja dan houd het al gauw op.
Omdat de bende herriemakers wel hun best proberen te doen en ook op hun manier overtuigend proberen te zijn verdienen ze toch nog een dikke 2 die ik afrond naar een armzalige 3.
Gast- Gast
Hoewel ik zeker met Kaj mee ga voor wat betreft de motivatie, was het meer een constatering (je kan ook gewoon eerlijk toegeven dat je regelmatig een (heel) laag cijfer geeft) en niet zozeer een verwijt.sowhat schreef:Chevy, ik weet dat je wat hardleerser bent dan anderen, maar dat geldt ook voor jou.
Iets minder lange tenen zou je (en Jan for that matter) wel sieren.
Nergens voor nodig om daarna een kinderachtige "maar jij.." te plaatsen.
Sowieso.. als je een favoriet van iemand (tot op het bot, soms) afkraakt, kan je gewoon een opmerking terug verwachten. Zeker als je dat doet op een manier van "Er gebeurt geen hol. 3.".
Dat is dan wat ík "bloedirritant" vind. Maar goed.
Saaiheid ligt niet zozeer in de 'hits'. Meer in de voorspelbaarheid van de 'rankings' als je het mij vraagt.jan1966 schreef:Dit soort meningen moeten koesteren, anders wordt RTH nog saaier dan dat het nu vaak is geworden.
Ach, hoeveel sowhatartiesten zijn er in RTH wel niet tot op het bot afgekraakt? Maar dat is ieders goed recht. De laatste jaren reageer ik daar niet meer op, tenminste niet in RTH-verband, omdat dit een podium is om je mening over liedjes te ventileren en NIET om je mening te geven over de ranking van een ander. Je zou me ook kunnen complimenteren met dat ik nooit anoniem heb gerankt, maar het is me al eerder opgevallen dat complimenten uitdelen je moeilijk afgaat. Dat ik veel lage cijfers geef, hoef ik niet toe te geven, dat zie je zelf ook wel. Dat wil beslist niet zeggen dat ik geen muziekliefhebber ben: ik geef ook genoeg hoge cijfers en heb een hier wat afwijkende maar best wel brede smaak. Ook plaats ik nergens een jij-bak zoals 'maar jij', maar heb ik het over 'maar dat geldt ook voor jou.' Dat is een essentieel verschil. Dus laat ieder gewoon ranken hoe die wil.
En ik rank deze, zoals altijd kort maar krachtig (en positief), een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Dat klopt en dat bedoelde ik ook hiermee te zeggen. Ik zit wel eens oude recensies te lezen en dan lig ik vaak dubbel (zum Beispiel Muse, Katie Melua/ s s s singlebed). Dat is niet meer. Misschien zitten we met een steeds kleinere groep te recenseren en de meeste meningen ken ik wel.. Let op: dit is geen verwijt maar een constatering.Chevy schreef:Saaiheid ligt niet zozeer in de 'hits'. Meer in de voorspelbaarheid van de 'rankings' als je het mij vraagt.jan1966 schreef:]Dit soort meningen moeten koesteren, anders wordt RTH nog saaier dan dat het nu vaak is geworden.
Jan...- Music-Master
Altijd weer leuk om gekissebis te lezen!
Ik lees herkenbare dingen, dingen waar ik het mee eens ben en dingen waar ik het niet mee eens ben. En dat uiteraard niet geconcentreerd in één persoon. Ik vind het leuk om bij het zien van een RTH van te voren te bedenken wat de geachte leden van dit forum zoal geven. Best vaak zit ik er dan niet heel vaak naast. Maar ook wordt ik nog wel eens verrast. Maakt toch niets uit?
Dan dit nummer: ik vindt ook dat er tijdens dit nummer verschillende holen gebeuren. Maar het is beslist geen hole in one. Ik vind ook dat die viool het nummer veel meer kwaad dan goed doet. Ik vind the Waterboys ook een leuke band met een toch redelijk eigen sound. Maar dat wil weer niet zeggen dat ik daarom maar alles van ze goed vind. Ook is het aantal keren dat ik een nummer gehoord heb allesbehalve bepalend hoe goed of slecht ik het vind. The Whole of the Moon heb ik ook vaak gehoord, en dat kan je 'stukgedraaid' noemen, maar kwaliteit verloochent zichzelf nooit en dus is dat nummer stukken beter dan deze te ranken plaat.
Waar het uiteindelijk op neer komt is wat een plaat met je doet. En na alle reacties te hebben gelezen en een heel stuk geschreven te hebben (ik hoi ook van korte reacties hoor) blijft vooral die viool in mijn oren branden. En die vond ik dus suboptimaal. En daarom (en nu bid ik maar dat dit voldoende argumentatie is) geef ik een 4.
Ik lees herkenbare dingen, dingen waar ik het mee eens ben en dingen waar ik het niet mee eens ben. En dat uiteraard niet geconcentreerd in één persoon. Ik vind het leuk om bij het zien van een RTH van te voren te bedenken wat de geachte leden van dit forum zoal geven. Best vaak zit ik er dan niet heel vaak naast. Maar ook wordt ik nog wel eens verrast. Maakt toch niets uit?
Dan dit nummer: ik vindt ook dat er tijdens dit nummer verschillende holen gebeuren. Maar het is beslist geen hole in one. Ik vind ook dat die viool het nummer veel meer kwaad dan goed doet. Ik vind the Waterboys ook een leuke band met een toch redelijk eigen sound. Maar dat wil weer niet zeggen dat ik daarom maar alles van ze goed vind. Ook is het aantal keren dat ik een nummer gehoord heb allesbehalve bepalend hoe goed of slecht ik het vind. The Whole of the Moon heb ik ook vaak gehoord, en dat kan je 'stukgedraaid' noemen, maar kwaliteit verloochent zichzelf nooit en dus is dat nummer stukken beter dan deze te ranken plaat.
Waar het uiteindelijk op neer komt is wat een plaat met je doet. En na alle reacties te hebben gelezen en een heel stuk geschreven te hebben (ik hoi ook van korte reacties hoor) blijft vooral die viool in mijn oren branden. En die vond ik dus suboptimaal. En daarom (en nu bid ik maar dat dit voldoende argumentatie is) geef ik een 4.
Eerste drie minuten zijn ronduit saai, maar daarna wordt het zowaar nog wat; zodoende scoort deze plaat nét een voldoende, een 6 dus.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Een nummer wat ik herontdekte door een Orinoco-show van Chevy, waarin een enorm lekkere liveversie was te horen. Vooral de viool is hier supra-optimaal en blijft - nadat die als een fredje door alle konijnenholen is gerend - heerlijk na-echo-en. Daarbij natuurlijk de reeds genoemde fijne eigen sound van de Waterboys. Vind de RTH beter dan Dont bang the drum. Een naar boven afgeronde 8.5
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Waterboys - Whole of the Moon
» *RTH* Waterboys - Don't bang the drum
» *RTH* The Waterboys - A girl called Johnny
» *RTH* Waterboys - Don't bang the drum
» *RTH* The Waterboys - A girl called Johnny
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: