Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» Wo 18-09 Sokra zaagt door
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities EmptyGisteren om 18:15 van Timmus

» September 2024
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities EmptyGisteren om 11:05 van sokratikos

» 21 sept 2024 De V500 Tombola
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty18.09.24 21:57 van Ries

» Vrijdag 20 september - De Weekendstart 20.00
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty18.09.24 15:44 van Timmus

» Timmus presents: de beste albums van 2023
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty18.09.24 14:47 van Timmus

» *RTH* The Hollies - Stop, Stop, Stop
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 16:58 van sokratikos

» *RTH* a-ha - Hunting High and Low
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 16:28 van sokratikos

» *RTH* Trio - Da Da Da
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 16:14 van sokratikos

» *RTH* José Feliciano - Feliz Navidad
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 16:00 van sokratikos

» *RTH* Wim Sonneveld – De kat van ome Willem
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:17 van Mirrr

» *RTH* Depeche Mode – Blasphemous rumours
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:16 van Mirrr

» *RTH* Interpol – All the rages back home
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:15 van Mirrr

» *RTH* Pussycat Dolls - Don't Cha ft. Busta Rhymes
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:15 van Mirrr

» *RTH* Sandy - Ik ben verliefd op John Travolta
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:14 van Mirrr

» *RTH* Patsy Cline - Crazy
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:14 van Mirrr

» *RTH* Demis Roussos – Auf wiederseh’n
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:13 van Mirrr

» *RTH* English teacher – Nearly daffodils
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:12 van Mirrr

» *RTH* Osmonds – One way ticket to anywhere
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:12 van Mirrr

» *RTH* Elaine Paige & Barbara Dickson – I know him so well
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 12:10 van Mirrr

» Marsha's jukebox (16 september)
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty17.09.24 0:00 van Marsha


*RTH* Simple Minds - Theme for great cities

+8
Jan...
Mirrr
Mauricedegier
sowhat
Vleertje
Joostvdaa
Dave Evans
sokratikos
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Simple Minds - Theme for great cities" ?

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap0%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap6%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap12%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 12% 
[ 2 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap0%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap0%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap6%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap6%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap24%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 24% 
[ 4 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap29%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 29% 
[ 5 ]
*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_lcap17%*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
 
Totaal aantal stemmen : 17
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  sokratikos 31.05.13 18:27

[31-05-2013]

Een dansvloerkraker voor New Wave/80ies-dansfeestjes

Simple Minds is een Schotse newwavepopgroep die in de jaren 80 van de 20e eeuw zijn hoogtijdagen vierde. De band heeft vooral bekendheid vergaard door de wereldwijde nummer 1-hit Don't You (Forget About Me).

Geschiedenis

De groep Simple Minds werd in 1977, aanvankelijk onder de naam Johnnie & the Self-Abusers, opgericht door Charlie Burchill, Jim Kerr, Brian McGee en Tony Donald. Hun vroege muziek, met o.a. invloeden van David Bowie en Magazine, vond erkenning binnen de newwavestroming. De eerste singles werden echter geen succes. De groep schoof op in de richting van de commerciële popmuziek.

Inmiddels versterkt met Mel Gaynor als drummer bracht de groep vanaf 1982 gemakkelijker in het gehoor liggende albums uit. Deze albums leverden de groep een paar kleine hitjes op, waarvan Promised you a miracle ook in Nederland een hit werd. Hun grote doorbraak kwam met het nummer Don't you (Forget about me) uit 1985. Met dit nummer scoorde de groep een nummer 1-hit in veel landen, waaronder Nederland. Dit nummer werd geschreven als soundtrack voor de Amerikaanse film The Breakfast Club. Het nummer werd ook een nummer 1-hit in de Verenigde Staten, tot op heden de enige grote hit die de band daar had.

Kort na deze grote hit stapte bassist Derek Forbes uit de band. Andere top 10-hits uit die tijd zijn Alive and Kicking, Sanctify Yourself en All The Things She Said. In 1988 organiseerde de band samen met Jerry Dammers van The Specials het Nelson Mandela 70th Birthday Tribute Concert in het Londense Wembley Stadion. Voor deze gelegenheid werd het nummer Mandela Day uitgebracht dat eveneens een hit werd. Eind jaren tachtig scoorde de groep een tweede nummer 1-hit in Nederland met het nummer Belfast Child (1989). In 1983 gaf Jim Kerr samen met de legendarische rockgroep U2 een optreden op het Belgische muziekfestival Rock Werchter. Hij stelde toen dat U2 ooit groot zou worden. Bono is Jim Kerr dankbaar voor dat moment, de twee zijn goede vrienden nu.

Na de jaren tachtig werd het rustiger rond Simple Minds. Dat kwam onder meer doordat toetsenist Michael MacNeil de band had verlaten. De band scoorde nog hits met Let there be love (1991, Real Life) en She's a river (1995, Good News From The Next World). Nadat Virgin het vertrouwen in Simple Minds had opgezegd, bracht de band in 1998 het album Neapolis uit, waarbij werd getracht terug te gaan naar de roots, zoals men die op New Gold Dream had kunnen horen. Voor dit album werd bassist Derek Forbes teruggegevraagd, omdat ze de vaardigheden nodig hadden van de originele bassist. Forbes had echter geen interesse wederom als vast bandlid aan te treden.


Nieuwe bezetting


In 2002 keerde de band terug met onder andere hun vaste drummer Mel Gaynor (1982-1991) met het fris klinkende album Cry. In het voorjaar van 2005 werkte Simple Minds in de Wisseloord Studio's aan een opvolger van dit album. De cd Black & White 050505 verscheen op 12 september. 'Home' was de eerste single. In september 2005 was Simple Minds voor een promotie-optreden in Paradiso te Amsterdam. In 2006 toerde Simple Minds door Europa en werden ook Australië en Nieuw-Zeeland aangedaan.

Momenteel bestaat Simple Minds uit:
Jim Kerr: zang (1978-heden)
Charlie Burchill: gitaar (1978-heden)
Mel Gaynor: drums (1982-1991; 1997-1998; 2002-heden)
Ged Grimes: basgitaar (2010-heden)
Andy Gillespie: toetsen (2002-2005; 2007-heden)

Op 25 mei 2009 kwam het 15e studioalbum Grafitti Soul uit, met een deluxe-editie. Het nieuwe album betekende ook een nieuwe wereldtour. Het eerste nummer van het album dat werd uitgebracht is Rockets. In Duitsland werd er onder lichte druk van de platenmaatschappij aldaar[bron?] voor gekozen om Stars will lead the way als eerste single te gebruiken.

Op 15 augustus 2009 waren Simple Minds de afsluitende act van het festival Pinkpop Classic in Landgraaf. In 2010 bracht Jim Kerr zijn eerste soloalbum uit. Onder de naam 'lostboyAKA' maakte hij een album dat dezelfde titel droeg.

In februari verscheen de verzamelbox X5 met de eerste vijf albums volledig geremasterd en met het nodige bonusmateriaal. In de eerste maanden van 2012 volgde de 'intieme' tournee "5X5 Live". Van de eerste vijf albums werden elk vijf nummers live ten gehore gebracht. In het voorjaar ging de band weer de studio in om te werken aan de opvolger van Graffiti Soul. Eind juni trok Simple Minds er weer op uit om over de hele wereld op te treden. Daarbij deden zij op 30 juni ook het Belgische pop- en rockfestival Rock Werchter aan.


We ranken het instrumentale nummer Theme for Great Cities van het Simple Minds-album Sister Feelings Call (1981).

sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10213
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Dave Evans 31.05.13 18:57

Een 9 omdat.......ja u raadt het al.....de Simple Minds nog betere platen hebben Smile

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25353
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Joostvdaa 31.05.13 19:49

Ze hebben toch erg weinig betere vind ik, ik kom eigenlijk alleen op See the lights die ik echt beter vind. Verder wel veel nagenoeg gelijkwaardige platen. Enfin, Simple Minds vind ik best een fijne band eigenlijk en dit nummer geef ik een 8,5. Beetje een vreemd nummer eigenlijk, maar het blijft wel hangen. Lekker baslijntje, goede synths erbij en dan dat sfeertje. Knap staaltje werk. Ik maak er een 9 van.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 38
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Vleertje 31.05.13 20:19

Ik hoop er vanavond weer "energiek" op te gaan dansen.

Dikke 10
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  sowhat 31.05.13 20:33

zeer vlakke instrumental al zou het stemgeluid van jimm kerr, waar ik niet van hou, niets toevoegen. 3

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18954
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Mauricedegier 31.05.13 21:08

Een 8 voor deze plaat van Simple Minds, die ik pas een paar jaar terug bij Orinoco ontdekte. Ik kende veel eerder de plaat waarin de plaat van Simple Minds en de eerste zin van Bohemian Rhapsody ( Is this the real life, is this just fantasy) werd gebruikt door Raven Maize, begin deze eeuw..

Mauricedegier
Mauricedegier
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 6579
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Mirrr 31.05.13 21:33

Als fan van het eerste uur van The Simple Minds kan ik deze zeer waarderen, een 9 Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12225
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Gast 01.06.13 8:02

Ik heb hier absoluut en totaal helemaal niets mee, sterker ik vind het pure kitsch en dan nog van de slechte soort ook, met een 3 zijn ze zeer rijkelijk bedeeld om het maar eens simpel te houden voor deze simpele zielen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Jan... 01.06.13 11:05

Als voorzitter van de anti-Jimmetje Kerr fanclub ben ik best blij dat deze man niet mee zanikt op deze chanson, maar dat levert een wel erg vlakke nikszeggende instrumental op. Vreselijk. Ik zal bijna hopen dan mijn vrind weer gaat balken. Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap totaal niet hoe je kan dansen op deze onzin. 2
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  MrJohn 01.06.13 11:08

Ik kende deze instrumental van de Simple Minds helemaal niet, maar wat een mooie surprise.

Dit doordringende en opzwepende ritme is zeker een 8 waard Very Happy
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16690
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Chevy 02.06.13 12:11

Een 10 geef ik zelden. Zou ik een 9,5 kunnen geven had ik het gedaan. Een 9 dus.

Betere instrumentals ga je niet vinden.
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Frodo 02.06.13 13:19

Ik hoor de tienen en de tweeën niet in dit plaatje dat niet irriteert of erg slecht is maar zeker ook geen superlatieven verdient.

Doodgewoon zesje dus.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7322
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  sokratikos 06.06.13 22:05

Jawel, die baslijn verdient superlatieven, en eigenlijk ook het geluid van de synth. Inderdaad een fijn sfeertje. Heerlijk om een ´wedstrijdje´ energiek dansen op te doen Laughing Inmiddels kleven er zoveel goede ´tweede jeugd´-herinneringen aan dit nummer dat het gek moet lopen wil ooit nog een ander nummer van Simple Minds hoger in mijn favolijst komen. I travel is tuurlijk ook te gek, Waterfront en nog een paar nummers. Maar niet veel van deze band komen hierbij in de buurt. Een dikke 9
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10213
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Timmus 07.06.13 20:02

Lekker hoor, had dit volgens mij nog niet eerder gehoord. Een 8.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16776
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Simple Minds - Theme for great cities Empty Re: *RTH* Simple Minds - Theme for great cities

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum