Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» Timmus presents: de beste albums van 2023
*RTH* Killing Joke - Love like blood EmptyGisteren om 21:38 van Timmus

» Wo. 16 okt. De zaagshow
*RTH* Killing Joke - Love like blood EmptyGisteren om 21:32 van Roche

» Oktober 2024
*RTH* Killing Joke - Love like blood EmptyGisteren om 10:58 van Roche

» Prepush 500: jouw tips voor de V500
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty14.10.24 12:02 van Mirrr

» Ma 14 okt. Top 40
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty14.10.24 10:16 van Roche

» *RTH* Ruth Jacott - Leun Op Mij
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:30 van sowhat

» *RTH* Debbie Gibson - Foolish Beat
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:29 van sowhat

» *RTH* Michael Jackson - Billie Jean
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:27 van sowhat

» *RTH* Michael Schenker Group - Armed and Ready
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:26 van sowhat

» *RTH* Björk – Play dead
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:25 van sowhat

» *RTH* Jinjer - Ape
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:23 van sowhat

» *RTH* Evanescence – Everybody’s fool
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:21 van sowhat

» *RTH* Chiel Montagne - Marja
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:20 van sowhat

» *RTH* Bee Gees – New York mining disaster 1941
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:19 van sowhat

» *RTH* David Bowie – Space oddity
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:16 van sowhat

» *RTH* P. Lion – Happy children
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:13 van sowhat

» *RTH* Groep 1850 – Mother No-head
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty13.10.24 12:10 van sowhat

» V500 editie 2023
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty09.10.24 11:10 van Mirrr

» *RTH* José Feliciano - Feliz Navidad
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty09.10.24 11:07 van Mirrr

» *RTH* Trio - Da Da Da
*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty09.10.24 11:07 van Mirrr


*RTH* Killing Joke - Love like blood

+11
Jan...
Chrisje
Frodo
Mauricedegier
Grafmat
Vleertje
MrJohn
Chevy
Joostvdaa
sowhat
sokratikos
15 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Killing Joke - Love like blood" ?

*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap0%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap0%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap4%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 4% 
[ 1 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap0%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap0%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap4%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 4% 
[ 1 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap4%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 4% 
[ 1 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap25%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 25% 
[ 6 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap50%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 50% 
[ 12 ]
*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_lcap13%*RTH* Killing Joke - Love like blood Vote_rcap 13% 
[ 3 ]
 
Totaal aantal stemmen : 24
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  sokratikos 25.03.13 15:31

[25-03-2013]

Met Killing Joke als zoekterm op de site verwachtte ik dat tenminste Love Like Blood naar voren zou komen als RTH, maar dat bleek niet het geval. Shocked Vandaar dan nu!

Killing Joke is een invloedrijke Britse band van overwegend postpunk-strekking, die in de jaren tachtig zijn hoogtepunt beleefde en tegenwoordig opnieuw actief is.

De groep werd in 1978, toen de punk uitgedoofd was en nieuwe stijlen opkwamen, opgericht door zanger Jaz Coleman, die later ook als componist van klassieke muziek bekend is geworden. Zijn medewerkers waren Paul Ferguson op de drum, Kevin Walker ('Geordie') op de gitaar en Martin Glover ('Youth') op de basgitaar. De naam Killing Joke verwijst naar een legendarische sketch uit Monty Python's Flying Circus over de Tweede Wereldoorlog: in deze sketch heeft een Brits uitvinder een grap ontdekt die zodanig geniaal is, dat iedereen die ze hoort onmiddellijk sterft van het lachen; dit massavernietigingswapen wordt dan ook, in een Duitse vertaling, tegen de nazi's ingezet.

Reeds in 1979 scoorden ze een alternatieve hit met 'Turn to Red', waarbij ze de steun van John Peel, de bekende radio-dj, genoten. Dankzij dit succes sleepten ze een contract bij het label EG Music in de wacht. Hun debuutalbum, eveneens Killing Joke getiteld, sloeg aan, en enkele singles kwamen de Britse hitlijsten binnen. 'Wardance', het sarcastische 'Follow the Leaders' en 'Empire Song' zijn culthits geworden. Killing Joke kwam in 1980 tevens in het voorprogramma van Joy Division terecht (slechts enkele weken voor de zelfmoord van Ian Curtis). De groep werd in die tijd gekenmerkt door een strak, hard gitaarspel en stevige zang, in een stijl die raakpunten met industrial had.

Coleman was zich echter steeds sterker op het occultisme gaan toeleggen, en raakte ervan overtuigd dat de wereld in 1982 onherroepelijk zou vergaan; hij besloot naar IJsland te vertrekken om er de apocalyps af te wachten. Het duurde evenwel langer dan hij had verwacht, en dus componeerde hij een symfonie en nam hij een album op, met een groepje dat Theyr heette, de voorlopers van The Sugarcubes. In 1983 besloot hij, daar de wereld nog bestond, naar Engeland terug te keren. Paul Raven werd de nieuwe bassist van de band.

In 1985 piekte de populariteit van Killing Joke; in dat jaar stond het bekende nummer 'Love Like Blood' in de hitparades. Vanaf dit punt kwam er een andere wending in de stijl van de band; de albums uit de late jaren 80 vertoonden duidelijk meer mainstream-pop-invloeden. Tijdens de opnames van Outside the Gate, wat schijnbaar een solo-album van Coleman had moeten worden, ging de groep uit elkaar, om in 1990 weer tijdelijk terug bijeen te komen met drummer Martin Atkins.

Na de split ging Jaz Coleman, die een brede muzikale interesse had, oosterse muziek studeren in Egypte; hij verhuisde bovendien naar Nieuw-Zeeland en werd dirigent bij het filharmonisch orkest van Auckland, waarvoor hij eveneens stukken componeerde. Ondertussen verschenen enkele verzameluitgaven van Killing Joke; kortstondig kwam de band in 1994 opnieuw samen om het album Pandemonium op te nemen (blijkbaar gedeeltelijk in de Piramide van Cheops). Dit album is op commercieel vlak hun grootste succes geweest en bevat metal-invloeden, vermengd met Goa. Daarna viel de groep weer stil. Evenwel kwamen ze in het nieuws wegens het proces dat ze tegen Nirvana voerden: het lijkt erop dat het Nirvana-nummer 'Come as You Are' geïnspireerd is op Killing Jokes klassieker 'Eighties', daar de gelijkenissen verdacht groot zijn.

Ondanks de toenmalige meningsverschillen met Nirvana, lijfde Killing Joke Dave Grohl als drummer in, toen het in 2003 uiteindelijk tot een reünie kwam. De band kwam met een nieuw album, getiteld Killing Joke (net als het debuutalbum dus), en een deel van de vorige albums werd heruitgegeven. Tevens verscheen een live-dvd en -cd. In 2006 volgde het nieuwe album Hosannas from the Basements of Hell. Eind 2010 gevolgd door "Absolute Dissent" waarop "Big" Paul Ferguson op drums en Youth weer op de bas present op zijn. In april 2012 kwam MMXII uit. Op dit album laat Killing Joke horen nog immer te barsten van energie.

Vanaf 19 juli 2012 wordt zanger Coleman vermist. Midden augustus geeft hij een teken van leven vanuit de Sahara.

De groep heeft een imago van sarcasme en galgenhumor, dat in die zin eveneens met haar naam strookt.


Love like Blood is de grootste en enige internationale hit van Killing Joke, afkomstig van hun 5e album Night Time (1985). Voor de rest scoorde de band bescheiden hitjes in hun thuisland, en 3 hitjes in de USA. Love like Blood kwam tot #30 in Ierland, #24 in Duitsland, #16 in Engeland, #6 in NieuwZeeland, en was opmerkelijk genoeg geen hit in de USA. Het nummer stond 9 weken in de NLse Top 40 en piekte op #8. Het stond 4 keer in de NLse Top 2000: 554 in het jaar 2000, 1227 in 2009, 1169 in 2011 en 1229 in 2012. En Love like Blood stond #230 in de V500 2011 en #191 in de V500 2012.



officiele videoclip bij singleversie


live 1985 en 2009

sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10251
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  sowhat 25.03.13 16:55

Dat ie met Sugarcubes heeft gewerkt, strekt hem tot eer, maar ik moet sec het liedje beoordelen. Dat is niet best. Postpunk Smile Ach, daar gaan we weer. Het liedje is niet te pruimen door een overdosis slechte 80s-saus. Ik hoor ergens de melodie van Hungry like the wolf, maar dat is dan weer wel een leuk liedje. Dit krijgt een 3.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 19001
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Joostvdaa 25.03.13 17:10

Dit is een nummer waarbij ik me niet stoor aan de typische jaren 80 sound. Ik heb dit altijd een mooie, donkere plaat gevonden met die gitaren, de drums (zeker op het einde) en dat vreemde synthesizergeluid de hele plaat door. Indrukwekkend. Vooral de lange versie blijft goed. Een dikke 8 daarom.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39
Woonplaats : 's-Hertogenbosch

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Chevy 25.03.13 18:33

Killing Joke, ik ken de band bijna niet. Het enige andere nummer dat ik ken is Eighties en dat is niet zo'n boeiend nummer.

Nog een tip voor de filmliefhebbers: Simon Werner A Disparu… (2010). In die film wordt dit nummer zo godsgruwelijk goed gebruikt! (Soundtrack van film is overigens van Sonic Youth)

Een 9 voor één van de beste basloopjes die ik ken!
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  MrJohn 25.03.13 21:44

Niet onverdienstelijk, gitaren zijn wel in orde, maar dat dominante typische eighties-sausje trek ik niet zo.

Mager 6je is dan het resultaat.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16691
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Vleertje 25.03.13 22:03

Het verbaast mij dat MrJohn de intrinsieke waarde van Killing Joke niet herkent. Razz

Fantastisch geluid en ik raad eenieder om eens wat dieper in deze band te duiken want dat is de moeite zeker waard.

Voor deze gewoon al een naar boven afgeronde 8,5.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Grafmat 25.03.13 22:34

Het gaat aan mij ook geheel voorbij waarom zowel Sowhat als MrJohn hier helemaal niets in zien.
Nou is deze plaat wel uitgekomen in een periode waarin ik nog heel veel pareltjes weet te ontdekken elke keer, dus misschien was het wel onze leeftijd, Vleer, die ons zand in de ogen strooit bij onze waardering voor deze plaat.

Hoewel; de waardering van ons groentje Chevy Razz gewoon weer een heel ander licht werpt op de zaak.

Gewoon een vette 9!! Uitleg overbodig: Gewoon kneiterhard luisteren naar deze enorme groove die neergezet wordt door drums en bas. En dan die gitaar en toetsensound eroverheen... "Das ist ja Spitzenklasse!" cheers

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4321
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 52

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Mauricedegier 25.03.13 22:59

Het duurde even voordat het kwartje viel bij mij bij deze plaat. prachtige wat duistere plaat die blijft boeien.

Ik ga mee met de 9 regen
Mauricedegier
Mauricedegier
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 6593
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Gast 25.03.13 23:51


Prachtplaat, donker, duister, sinister kortom geweldig allemaal een plaat met Cojones!!! en dus een 10.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Frodo 26.03.13 15:40

Hoewel de band veel muziek heeft gemaakt blijft het voor mij een one-hit-wonder, en dan heb ik het uiteraard over deze prachtplaat. Fantastisch basloopje, goede melodie, catchy refrein. net geen 10, dus een 9.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7322
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Chrisje 26.03.13 20:12

Ik ken Killing Joke uit de industrial periode eind jaren zeventig. Vast wel live gezien in de Effenaar, waar ik toen frequenteerde, maar geen plaat van gekocht... Waarschijnlijk was de overgang van bands als the Motions, Magna Carta, Fleetwood Mac (niet dat die daar kwamen, maar Rumours werd daar kapot gedraaid achter de bar), Sweet d'Buster, Massada naar Sex Pistols, Ramones, DAF, Flying Spiderz, Kowalski en ook Killing Joke iets te groot voor mijn brein op dat moment... Daarnaast was mijn budget om muziek te kopen beperkt. Daarom heb ik wel Swans in de platenkast en XTC en zelfs Theatre of Hate, maar geen Killing Joke. Toch een 9.

Chrisje
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3359
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Jan... 26.03.13 20:16

Ja, het is heel 80s maar desondanks moddervet en strak. Vooral de aanloop naar het refrein vind ik heerlijk. De intensikriteit spat van het nummer af, zeg maar.
9
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  MrJohn 26.03.13 21:15

Grafmat schreef:Het gaat aan mij ook geheel voorbij waarom zowel Sowhat als MrJohn hier helemaal niets in zien.
Nou is deze plaat wel uitgekomen in een periode waarin ik nog heel veel pareltjes weet te ontdekken elke keer, dus misschien was het wel onze leeftijd, Vleer, die ons zand in de ogen strooit bij onze waardering voor deze plaat.

Hoewel; de waardering van ons groentje Chevy Razz gewoon weer een heel ander licht werpt op de zaak.

Gewoon een vette 9!! Uitleg overbodig: Gewoon kneiterhard luisteren naar deze enorme groove die neergezet wordt door drums en bas. En dan die gitaar en toetsensound eroverheen... "Das ist ja Spitzenklasse!" cheers

Nou ja, ik geef wel een voldoende he, dus zo rampzalig is mijn ranking nu ook weer niet Razz
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16691
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Gast 27.03.13 23:40

Kippevel. Wat een moddervette ronkende baslijn. Combinatie met koele synth strings met geweldige zang en geweldig arrangement, maakt dit nummer tot een wereldplaat. Ik snap wat Jan zegt, met die aanloop naar het refrein. Je voelt als het ware dat ze dit nummer met plezier spelen. Er gebeurd zoveel in dit nummer, als je het speelt zal het volgens mij je nooit vervelen. Ik geef het iig een 9.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Mirrr 28.03.13 22:45

Blijft een hele grote favoriet van me, een 9 Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12255
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Timmus 29.03.13 19:57

Lekker strak nummer, een 8.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16813
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Dutchzaphod 02.04.13 13:05

Na het intro kan het nummer al niet meer stuk, c.q lager dan een negen scoren. Fantastisch nummer waar van alles in zit. Net geen 10 maar wel een dikke 9!
Dutchzaphod
Dutchzaphod
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3902
Registratiedatum : 26-11-11
Leeftijd : 68
Woonplaats : Bemmel

http://www.txt2txt.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  sokratikos 03.04.13 0:35

Het is al gezegd: heerlijk basloopje bij prima drums, lekkere gitaar, intrigerende synth en bovendien vocalen om lekker bij mee te bleren in dit sinister donkere nummer-met-ballen. Ik doe mee met de 9-regen.

Toen dit nummer de Top 40 opwaardeerde, heb ik het Nighttime-album waarop dit prijkt op cd gekocht en enorm vaak gedraaid. Zo vaak dat ik benieuwd was naar meer van deze band. Ik kwam niet bedrogen uit. Hoewel behoorlijk anders dan Nighttime, die voorafgaande albums die wel degelijk de categorisering onder postpunk eer aan doen. Van het gelijknamige debuutalbum van Killing Joke uit 1980 bijvoorbeeld:





Dat klinkt toch wat anders dan Love Like Blood of andere nrs van Nighttime:




Na het hitsucces van de RTH gingen ze even op de wat commerciëlere tour


Daarna weer goeie bakken herrie



In 2005 zag ik Killing Joke gratis op Parkpop. Herinner me vooral dat ze veel harder waren dan ik had verwacht, en bijzonder strak. Genoten, blij dat ik ze ooit zag!
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10251
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Gast 03.04.13 10:09

Dit is zo'n plaat die ik standaard noem bij de beste werken uit de jaren 80 en vind het ook tijdloos. Ik hoor eigenlijk helemaal geen typische jaren 80 elementen in de muziek, dus misschien is die associatie er alleen omdat het zo'n prominente 80's plaat is?

Geweldig sfeervol en dat gitaar riffje maakt het helemaal af. Ik rond naar boven af tot een 10.

Wie trouwens het nummer Eighties niet kent van hen, Sokra heeft het bijgeplakt, een 'bandje' uit Seattle heeft o.a de riff van dat plaatje 'geleend' en er een wereldberoemd nummer mee gescoord.
Moge duidelijk zijn wel nummer dat is zodra je de eerste tonen hoort Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Led-Zep 03.04.13 20:21

Gewoon een lekker nummer.

Een 8
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Woonplaats : Kempen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Killing Joke - Love like blood Empty Re: *RTH* Killing Joke - Love like blood

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum