*RTH* Enrico Caruso – Vesti la giubba
+11
snoopy
Vleertje
sokratikos
Timmus
Led-Zep
Jan...
Frodo
ErickNJ
sowhat
MrJohn
Dave Evans
15 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Jouw cijfer voor 'Vesti la giubba'
*RTH* Enrico Caruso – Vesti la giubba
[09-09-2011]
Vesti la Giubba (Doe het kostuum aan) is een bekende tenor-aria opgevoerd in de opera I Pagliacci, geschreven en gecomponeerd door Ruggiero Leoncavallo, en voor het eerst opgevoerd in 1892. Vesti la Giubba is het einde van de eerste akte, wanneer Canio ontdekt dat zijn vrouw ontrouw is. Desalniettemin moet hij zich klaar maken voor zijn optreden als Pagliaccio de clown, want de 'show must go on'.
Acteren! Terwijl ik buiten mijn zinnen ben,
Ik weet niet meer wat ik zeg,
of wat ik doe!
En toch is het nodig... om het werk te doen.
Bah! Ben je dan geen man?
Je bent Pagliaccio!
Doe je kostuum aan,
poeder je gezicht.
De mensen betalen om hier te zijn en ze willen lachen.
En als Harlequin je Colombina zal stelen,
lach dan, Pagliaccio, zodat het volk zal juichen!
Zet je nood en tranen om in humor,
je pijn en tobben in grappige gezichten - Ah!
Lach, Pagliaccio,
met je gebroken liefde!
Lach met de zorgen die je hart vergiftigen!
Leuk detail is dat deze opname uit 1902 tevens de allereerste grammofoonplaat ooit gemaakt is.
Enrico Caruso (Napels, 25 februari 1873 - aldaar, 2 augustus 1921) was een van de beroemdste tenoren in de geschiedenis van de opera.
Hij werd geboren in Napels in Italië, en hij begon zijn carrière in deze stad in 1894. Zijn eerste grote succes kwam een jaar later in Milaan waar hij zijn eerste twintig opnames maakte. Zijn eerste grammofoonplaat, en tevens de eerste in de geschiedenis, maakte hij in 1902: Enrico Caruso met Vesti la giubba uit I Pagliacci, waarvan 1,2 miljoen exemplaren werden verkocht. In 1903 ging hij naar New York om daar op te treden met de New York Metropolitan Opera. In hetzelfde jaar begon hij met grammofoonopnames voor de Victor Talking Machine Company; zijn relatie met het orkest en het opnamebedrijf bleven tot 1920 in stand.
Caruso's repertoire omvatte ongeveer zestig opera's, de meeste in het Italiaans, hoewel hij ook in het Frans en Engels zong (weliswaar met een sterk Italiaans accent). Hij had ook een repertoire van ongeveer 500 liederen, van klassiek tot traditionele Italiaanse volksliedjes tot de populaire muziek van die tijd. Hij was een van de eerste zangers die veel opnames maakte. Caruso en de platenspeler deden veel om elkaars carrière te versterken in de eerste 20 jaar van de 20e eeuw. Zijn populaire opnames en zijn bijzondere stem maakten van hem een van de bekendste sterren uit zijn tijd.
Zijn leven was het onderwerp van de film The Great Caruso uit 1951, waarin de bekende tenor Mario Lanza de rol van Enrico Caruso vertolkte.
https://www.youtube.com/watch?v=yp3Vi1CspgE
Vesti la Giubba (Doe het kostuum aan) is een bekende tenor-aria opgevoerd in de opera I Pagliacci, geschreven en gecomponeerd door Ruggiero Leoncavallo, en voor het eerst opgevoerd in 1892. Vesti la Giubba is het einde van de eerste akte, wanneer Canio ontdekt dat zijn vrouw ontrouw is. Desalniettemin moet hij zich klaar maken voor zijn optreden als Pagliaccio de clown, want de 'show must go on'.
Acteren! Terwijl ik buiten mijn zinnen ben,
Ik weet niet meer wat ik zeg,
of wat ik doe!
En toch is het nodig... om het werk te doen.
Bah! Ben je dan geen man?
Je bent Pagliaccio!
Doe je kostuum aan,
poeder je gezicht.
De mensen betalen om hier te zijn en ze willen lachen.
En als Harlequin je Colombina zal stelen,
lach dan, Pagliaccio, zodat het volk zal juichen!
Zet je nood en tranen om in humor,
je pijn en tobben in grappige gezichten - Ah!
Lach, Pagliaccio,
met je gebroken liefde!
Lach met de zorgen die je hart vergiftigen!
Leuk detail is dat deze opname uit 1902 tevens de allereerste grammofoonplaat ooit gemaakt is.
Enrico Caruso (Napels, 25 februari 1873 - aldaar, 2 augustus 1921) was een van de beroemdste tenoren in de geschiedenis van de opera.
Hij werd geboren in Napels in Italië, en hij begon zijn carrière in deze stad in 1894. Zijn eerste grote succes kwam een jaar later in Milaan waar hij zijn eerste twintig opnames maakte. Zijn eerste grammofoonplaat, en tevens de eerste in de geschiedenis, maakte hij in 1902: Enrico Caruso met Vesti la giubba uit I Pagliacci, waarvan 1,2 miljoen exemplaren werden verkocht. In 1903 ging hij naar New York om daar op te treden met de New York Metropolitan Opera. In hetzelfde jaar begon hij met grammofoonopnames voor de Victor Talking Machine Company; zijn relatie met het orkest en het opnamebedrijf bleven tot 1920 in stand.
Caruso's repertoire omvatte ongeveer zestig opera's, de meeste in het Italiaans, hoewel hij ook in het Frans en Engels zong (weliswaar met een sterk Italiaans accent). Hij had ook een repertoire van ongeveer 500 liederen, van klassiek tot traditionele Italiaanse volksliedjes tot de populaire muziek van die tijd. Hij was een van de eerste zangers die veel opnames maakte. Caruso en de platenspeler deden veel om elkaars carrière te versterken in de eerste 20 jaar van de 20e eeuw. Zijn populaire opnames en zijn bijzondere stem maakten van hem een van de bekendste sterren uit zijn tijd.
Zijn leven was het onderwerp van de film The Great Caruso uit 1951, waarin de bekende tenor Mario Lanza de rol van Enrico Caruso vertolkte.
https://www.youtube.com/watch?v=yp3Vi1CspgE
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Enrico Caruso – Vesti la giubba
ancora sentito quanto è bella, punti 10 per l'inno della mafia. L'emozione dopo tutti questi anni è comunque udibile e tangibile, favolosamente bella
E 'un sacrificio fisso dave quello che hanno fatto non poteva rifiutare! O un pesce in dati di un giornale di ieri. Altrimenti non riesco a spiegare questo RTH. Avanti al Mama spaghetti
E 'un sacrificio fisso dave quello che hanno fatto non poteva rifiutare! O un pesce in dati di un giornale di ieri. Altrimenti non riesco a spiegare questo RTH. Avanti al Mama spaghetti
Laatst aangepast door Journeyman op 09.09.11 19:03; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Is het fenomeen Pavarotti wel eens gerankt ? En ja, ik weet dat hij erg commercieel te werk ging, maar ik heb iets met zijn passie. Noem het voorkeur of guilty pleasure
Nessun Dorma en Torna In Surriento
Nessun Dorma en Torna In Surriento
Laatst aangepast door MrJohn op 09.09.11 19:27; in totaal 1 keer bewerkt
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Gaan we nu ook al dingen van voor Christus ranken? Ik vind er iig niets aan, dus een 3
Leeftijd : 67
sowhat schreef:Gaan we nu ook al dingen van voor Christus ranken? Ik vind er iig niets aan, dus een 3
Questa cultura è oggi ..... barbaro
Gast- Gast
Caruso, de schitterende tenor uit het begin van de vorige eeuw verdient zonder meer een 9. Wat een klasse !
MrJohn- Chief
sowhat schreef:Gaan we nu ook al dingen van voor Christus ranken? Ik vind er iig niets aan, dus een 3
Graag een iets wijdere blik sowhat of behoor je tot die populisten, die alleen het hier en nu in het vizier hebben
MrJohn- Chief
Het heeft even niets te maken met dat ik gestopt ben met roken of de voor mij slechte uitspraak van de rechter maar de uitspraak populist valt bij mij, smiley of niet, in zeer slechte aarde.
En, nu herhaal ik mezelf, ranken bepaalt ieder voor zich, of je nu een 2 voor Gorecki geeft of een 10.
En, nu herhaal ik mezelf, ranken bepaalt ieder voor zich, of je nu een 2 voor Gorecki geeft of een 10.
Kwaliteit is altijd herkenbaar
MrJohn- Chief
Valt dit in de laat-maar-in-zijn-sop-gaar-koken-taktiek?
Ik ben geen opera fan, maar dat wil niet zeggen dat dit een onvoldoende waard is. Dus een 6.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Ik kan de betere klassieke muzier zeer waarderen, maar ik zit nog te twijfelen of dit in die categorie thuis hoort. Het is wel mooi, met gevoel gezongen, maar het is het ook weer niet helemaal. Ik hou het op een zesje.
Ik ga het helemaal met Sowhat's commentaar en cijfer eens zijn.
Gast- Gast
Sorry, ik kan hier totaal niet luisteren. Sowhat heeft het wat mij betreft prima weer gegegeven. Een 3.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Dit vind ik dit echt afschuwelijk, ik krijg hier spontaan jeuk van.
Ik heb een gruwelijke hekel aan opera en dit vormt geen uitzondering.
Een 1.
Een 1.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Led-Zep schreef:Dit vind ik dit echt afschuwelijk, ik krijg hier spontaan jeuk van.
Een 1.
Need I say more? Ik geef niet vaak een 1, maar ik kan hier gewoon niet meer voor geven... Totaal niet mijn genre, ik kan hier gewoon niet naar luisteren... Noem mij populistisch, noem mij een cultuurbarbaar, so be it. Ik vind het niks...
Gast- Gast
Tja, ik heb ook een gruwelijke hekel aan opera. Maar goed omdat Caruso natuurlijk wel een grootheid was en om het unieke van het singletje toch nog een bonuspunt: 2
Maar goed ik ben hierdoor géén cultuurbarbaar, ik was het namelijk altijd al
Maar goed ik ben hierdoor géén cultuurbarbaar, ik was het namelijk altijd al
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Ik heb begrepen, dat sommige reacties van mij op posts slecht kunnen vallen. Relativeren is een kunst en internet is een heel apart medium, maar het heeft ongetwijfeld ook te maken met prikkelende privé-omstandigheden mijnerzijds waar ik jullie verder niet lastig mee wil vallen.
Het heeft wel mijn aandacht
Het heeft wel mijn aandacht
Laatst aangepast door MrJohn op 10.09.11 3:29; in totaal 1 keer bewerkt
MrJohn- Chief
En ik ga dit late uur nog even lekker op mijn balkon zitten, Muse en Porcupine Tree op mijn koptelefoon, whisky en sigaartje erbij. Paradise !
MrJohn- Chief
MrJohn schreef:En ik ga dit late uur nog even lekker op mijn balkon zitten, Muse en Porcupine Tree op mijn koptelefoon, whisky en sigaartje erbij. Paradise !
Ik hoop dat het gesmaakt heeft MrJohn. En "reacties op posts die slecht kunnen vallen", dat hoort nu eenmaal thuis op een forum.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Soms niet Timmus. Maar dit specifieke geval is goed uitgepraat.
Dat cultuur aan de meeste medeforummers niet besteed is, wisten we al; Caruso een 1 of een 2 geven is om te janken en kan tot niet anders leiden dan de conclusie dat de beoordelaar doof is, maar goed geen smaak is klaarblijkelijk ook smaak.
Caruso wordt algemeen beschouwd als de beste tenor allertijden.
Deze opera is fantastisch en dit nummer fabelachtig mooi en goed gezongen; de emotie die hij in deze area legt is enkel door Lanza en Pavarotti benadert; dikke 10.
Caruso wordt algemeen beschouwd als de beste tenor allertijden.
Deze opera is fantastisch en dit nummer fabelachtig mooi en goed gezongen; de emotie die hij in deze area legt is enkel door Lanza en Pavarotti benadert; dikke 10.
Gast- Gast
Sì Sì, è molto piacevolmente disse @Katje, prima di profonda gratitudine e ringraziamento a Pagliaccio conto e dico sempre, se non fuori dalla finestra dello spiedo treno in movimento.!!!!
Gast- Gast
Of deze ranking van een klassieke hit, het gevolg is van het ter sprake komen in de vv-chat van het uitproberen van het ranken van een stukje klassieke muziek, weet ik niet. Maar het zegt in elk geval iets over de aan- of afwezigheid van klassiek in de muzikale horizon van de ranker. Er zijn er immers die klassiek hebben staan in hun lijst
Onder de klassieke muziek is opera meestal niet mijn favoriete stroming, vaak vanwege de lengte en omdat ik er geen hout van versta en dus met vertaling in de hand aan het luisteren dien te zijn (Journey: de meesten lezen geen italiaans). Maar zelden vanwege de stem of de muziek. Misschien komt dat omdat ik zelf ooit klassieke zangles heb gehad en je er dan je oor voor oefent en ook weet wat er allemaal bij komt kijken om zo'n dijk van een stem te produceren als Caruso hier. De kwaliteit van die tenorstem - die tot mijn opa's favorieten behoorde - laat zich niet verloochenen voor het geoefende oor. Want oefenen mot je je oren als je je nog nooit in de grote wereld der klassieke muziek hebt gestort en zoekend luistert naar wat je muzikale hart kan bekoren. Daartoe behoort voor mij ook de stem van Caruso. Omdat ik qua muziek die hem begeleid nog mooiere stukken klassieke muziek ken, wordt dit toch niet de hoogste rankings. Maar o die stem, die kwam binnen, en zorgt voor een heerlijke 8
Onder de klassieke muziek is opera meestal niet mijn favoriete stroming, vaak vanwege de lengte en omdat ik er geen hout van versta en dus met vertaling in de hand aan het luisteren dien te zijn (Journey: de meesten lezen geen italiaans). Maar zelden vanwege de stem of de muziek. Misschien komt dat omdat ik zelf ooit klassieke zangles heb gehad en je er dan je oor voor oefent en ook weet wat er allemaal bij komt kijken om zo'n dijk van een stem te produceren als Caruso hier. De kwaliteit van die tenorstem - die tot mijn opa's favorieten behoorde - laat zich niet verloochenen voor het geoefende oor. Want oefenen mot je je oren als je je nog nooit in de grote wereld der klassieke muziek hebt gestort en zoekend luistert naar wat je muzikale hart kan bekoren. Daartoe behoort voor mij ook de stem van Caruso. Omdat ik qua muziek die hem begeleid nog mooiere stukken klassieke muziek ken, wordt dit toch niet de hoogste rankings. Maar o die stem, die kwam binnen, en zorgt voor een heerlijke 8
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Ik vind het persoonlijk een beetje goedkoop om mensen die niet van klasieke muziek houden en opera in het bijzonder, te bestempelen als cultuurbarbaar.
Deze muziekstroming heeft m.i. ook weinig tot niets te maken met onze cultuur, opera is een muziekstroming welke van oorsprong uit Italie komt.
Ik voel me overigens niet beledig als iemand mij een cultuurbarbaar noemt, ik zie dit eerder als een eretitel.
Deze muziekstroming heeft m.i. ook weinig tot niets te maken met onze cultuur, opera is een muziekstroming welke van oorsprong uit Italie komt.
Ik voel me overigens niet beledig als iemand mij een cultuurbarbaar noemt, ik zie dit eerder als een eretitel.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: