*RTH* The Cult - Edie (Ciao baby)
+10
ErickNJ
Frodo
Vleertje
LarryMullen
Roy
Jan...
Mauricedegier
sowhat
Ries
Dave Evans
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Edie (Ciao baby)'
*RTH* The Cult - Edie (Ciao baby)
[11-03-2011]
Nog meer 'U vraagt, wij draaien'
The Cult is een rockband die in 1984 ontstond in Noord-Engeland. Belangrijke inspirator van de band was Ian Astbury, die een paar jaar daarvoor The Southern Death Cult had helpen vormen.
Hoewel de groep redelijk succesvol begon, besloot Astbury de band te verlaten en startte samen met de van Theatre of Hate afkomstige gitarist Billy Duffy Death Cult. Omdat zij meenden dat het woord "Death" hen te veel zou associëren met Gothic gingen ze in 1984 verder als The Cult. Toen begon ook hun succesvolle periode. De pittige muziek en de liedteksten van Astbury waaruit zijn bewondering voor de Amerikaanse indianen sprak (in zijn jeugd verbleef hij enige tijd in Canada), zorgden voor een unieke combinatie waarmee The Cult Engeland als rockland weer op de kaart zette. Gedurende de rest van de jaren 80 bleef de groep dan ook uiterst populair, hoewel de samenstelling van de groep zeer regelmatig wijzigde. Twee mijlpalen waren hun albums Love (1985) en Sonic Temple (1989).
De singles Edie en She Sells Sanctuary (beiden uit de jaren tachtig) staan nog jaarlijks in diverse eindejaars-hitlijsten. In de Top 2000 kwam die laatste in de 2009-editie binnen op nummer 1914.
Nadat The Cult aan het begin van de jaren '90 haar carrière enige tijd onderbroken had lukte het niet om de oude populariteit te herkrijgen. In 1992 haalde de groep nog wel de woede van Pinkpop-organisator Jan Smeets op de hals door op de Pinkpop-maandag tot na middernacht door te spelen. Dit was totaal tegen de gemaakte afspraken in. In 1995 besloten de groepsleden The Cult op te heffen. Dit bleek echter niet definitief: in 2001 brachten Astbury/Duffy samen met bassist Billy Morrison en ex-Guns 'n' Roses drummer Matt Sorum als The Cult een nieuw album uit, Beyond Good and Evil. Hoewel artistieke waardering niet uitbleef, werd de wedergeboorte commercieel geen succes. De individuele leden laten nog wel van zich horen. Ian Astbury was zanger van The Doors of the 21st Century waarin hij samen met enkele overgebleven Doors-leden van 2004 tot 2007 een wereld-tour gemaakt heeft. Aan het eind van deze tour heeft The Cult in 2006 ook enkele optredens gedaan. Medio 2006 kwam John Tempesta de band versterken als drummer en drumtechnicus.
In januari 2007 maakte Ian Astbury bekend dat hij uit The Doors of the 21st Century stapt om The Cult weer nieuw leven in te blazen. Niet lang hierna werd ook bekend dat er een nieuw Cult album zou komen. Op 2 oktober 2007 werd Born Into This uitgebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=zpkVt9XTdtg
'live'
https://www.youtube.com/watch?v=IEQFfUKBSsY
Nog meer 'U vraagt, wij draaien'
The Cult is een rockband die in 1984 ontstond in Noord-Engeland. Belangrijke inspirator van de band was Ian Astbury, die een paar jaar daarvoor The Southern Death Cult had helpen vormen.
Hoewel de groep redelijk succesvol begon, besloot Astbury de band te verlaten en startte samen met de van Theatre of Hate afkomstige gitarist Billy Duffy Death Cult. Omdat zij meenden dat het woord "Death" hen te veel zou associëren met Gothic gingen ze in 1984 verder als The Cult. Toen begon ook hun succesvolle periode. De pittige muziek en de liedteksten van Astbury waaruit zijn bewondering voor de Amerikaanse indianen sprak (in zijn jeugd verbleef hij enige tijd in Canada), zorgden voor een unieke combinatie waarmee The Cult Engeland als rockland weer op de kaart zette. Gedurende de rest van de jaren 80 bleef de groep dan ook uiterst populair, hoewel de samenstelling van de groep zeer regelmatig wijzigde. Twee mijlpalen waren hun albums Love (1985) en Sonic Temple (1989).
De singles Edie en She Sells Sanctuary (beiden uit de jaren tachtig) staan nog jaarlijks in diverse eindejaars-hitlijsten. In de Top 2000 kwam die laatste in de 2009-editie binnen op nummer 1914.
Nadat The Cult aan het begin van de jaren '90 haar carrière enige tijd onderbroken had lukte het niet om de oude populariteit te herkrijgen. In 1992 haalde de groep nog wel de woede van Pinkpop-organisator Jan Smeets op de hals door op de Pinkpop-maandag tot na middernacht door te spelen. Dit was totaal tegen de gemaakte afspraken in. In 1995 besloten de groepsleden The Cult op te heffen. Dit bleek echter niet definitief: in 2001 brachten Astbury/Duffy samen met bassist Billy Morrison en ex-Guns 'n' Roses drummer Matt Sorum als The Cult een nieuw album uit, Beyond Good and Evil. Hoewel artistieke waardering niet uitbleef, werd de wedergeboorte commercieel geen succes. De individuele leden laten nog wel van zich horen. Ian Astbury was zanger van The Doors of the 21st Century waarin hij samen met enkele overgebleven Doors-leden van 2004 tot 2007 een wereld-tour gemaakt heeft. Aan het eind van deze tour heeft The Cult in 2006 ook enkele optredens gedaan. Medio 2006 kwam John Tempesta de band versterken als drummer en drumtechnicus.
In januari 2007 maakte Ian Astbury bekend dat hij uit The Doors of the 21st Century stapt om The Cult weer nieuw leven in te blazen. Niet lang hierna werd ook bekend dat er een nieuw Cult album zou komen. Op 2 oktober 2007 werd Born Into This uitgebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=zpkVt9XTdtg
'live'
https://www.youtube.com/watch?v=IEQFfUKBSsY
Laatst aangepast door Dave Evans op 29.03.11 20:53; in totaal 1 keer bewerkt
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* The Cult - Edie (Ciao baby)
Een mooie 8 heb ik hier voor over
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Saai: 5
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Wat mij betreft echt weer een Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh glimmerikje plaat! Geweldig ook die 8 strijkers in the middle of the road! Het mooie klassieke geluid van deze strijkers geeft nog net even iets extra's aan dit nummer! Geweldige gitaarsolo's,goede intro die zorgt voor een mooie muzikale opbouw in dit nummer, dat na 1 minuut pas echt 'los' komt, goede outro, goede stem(men), geweldige live versie ook nog... Of terwijl keihard genieten voor mij van minuut 1 t/m 4.48/4.43!!!! Ik voel weer eens een keiharde verdiende 10 aankomen!
Ahhh zit ik met mn stomme kop naar het cijfer wat Richie net gaf te kijken en toest ik per ongeluk een 8 in... (Meestal open ik namelijk 2 vv sites tegelijk...Ik luister de nummers eerst 1x en daarna nog een keer en dan tik ik mijn commentaar in..) Helaas kan ik het niet meer veranderen, maar eigenlijk dus echt een 10 van mij...!
Ahhh zit ik met mn stomme kop naar het cijfer wat Richie net gaf te kijken en toest ik per ongeluk een 8 in... (Meestal open ik namelijk 2 vv sites tegelijk...Ik luister de nummers eerst 1x en daarna nog een keer en dan tik ik mijn commentaar in..) Helaas kan ik het niet meer veranderen, maar eigenlijk dus echt een 10 van mij...!
Gast- Gast
Niet zo goed als She sells sanctuary, maar wel een 8 waard. Prima plaat!
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6607
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Goed dan dat je niet naar het cijfer van Sowhat keek, Renata
Leeftijd : 67
Bloedmooi nummer wat en fabelachtig op de plaat is gezet en zelfs nu jaren later beklijft een 10 zonder enige twijfel
Gast- Gast
Ik maak er wel een 10 van Glimmie
PS als Journeyman dat nu ook ff doet
PS als Journeyman dat nu ook ff doet
Dave, mag ik even?
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Edie Sedgwick, want daar is de plaat aan opgedragen, werd slecht 28 jaar en was één van de supersterren van Andy Warhol. Ze speelde in diverse (korte) films van Warhol waaronder 'Ciao Manhatten'. De hoes van de Cult-single toont de foto van deze film, wat de laatste film van Sedgwick zou zijn.
Overigens is The Cult niet de enige die naar haar verwijst. Bob Dylan werd ook door haar geïnspireerd (Just like a woman o.a.) en ook Femme Fatale van The Velvet Underground gaat over Edie Sedgwick en zo zijn er nog wel wat artiesten/bands die door haar zijn geïnspireerd.
Nu terug naar RTH. Ik vind het een prachtig eerbetoon van The Cult, maar vind het zeker niet de beste plaat van The Cult, dat blijft toch echt 'She sells sanctuary'. Bij Edie blijf ik steken op een 8.
Overigens is The Cult niet de enige die naar haar verwijst. Bob Dylan werd ook door haar geïnspireerd (Just like a woman o.a.) en ook Femme Fatale van The Velvet Underground gaat over Edie Sedgwick en zo zijn er nog wel wat artiesten/bands die door haar zijn geïnspireerd.
Nu terug naar RTH. Ik vind het een prachtig eerbetoon van The Cult, maar vind het zeker niet de beste plaat van The Cult, dat blijft toch echt 'She sells sanctuary'. Bij Edie blijf ik steken op een 8.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Als generatie-genoten liefkozend praten over muziek dan kom je zeer vaak the Cult tegen, ja dat was stoer! Dweilen allemaal op de dansvloer met She sells sanctuary. Als de bierdampen zijn opgedroogd en de jeugdsentiment een hoek heeft gekregen, dan blijft er weinig over.
The Cult was een groep die ik goed vond omdat iedereen die goed vond. Omdat ik nu nergens meer wil bijhoren vind ik het niet goed meer. She sells sanctuary en andere nummers van die CD (titel kwijt) zijn nog wel te pruimen, maar met name Ciao Baby valt kwa pathetiek en opgezwollenheid uit elkaar. Er zitten best aardige momenten in de plaat, maar de onevenwichtigheid straalt er vanaf.
Dave, ik vind je echt een toffe peer. Desondanks moet ik voor deze Dave-classic een 2 geven.
The Cult was een groep die ik goed vond omdat iedereen die goed vond. Omdat ik nu nergens meer wil bijhoren vind ik het niet goed meer. She sells sanctuary en andere nummers van die CD (titel kwijt) zijn nog wel te pruimen, maar met name Ciao Baby valt kwa pathetiek en opgezwollenheid uit elkaar. Er zitten best aardige momenten in de plaat, maar de onevenwichtigheid straalt er vanaf.
Dave, ik vind je echt een toffe peer. Desondanks moet ik voor deze Dave-classic een 2 geven.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Ik ga lekker zitten zuurpruimen samen met Jan ik vind dit ook een walgelijk overgewaardeerd nummer. Een 2 dus.
Roy wel cool dat je effe verteld hebt over Edie Sedgwick. Toch vind ik het femme fatale wat aan haar is opgedragen een waanzinnig veel beter nummer. Die krijgt een 9+ namelijk
Roy wel cool dat je effe verteld hebt over Edie Sedgwick. Toch vind ik het femme fatale wat aan haar is opgedragen een waanzinnig veel beter nummer. Die krijgt een 9+ namelijk
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik vind het wel een aardig nummer, maar ook weer niet meer dan dat.
Een 7 derhalve.
Een 7 derhalve.
Vleertje schreef:Ik ga lekker zitten zuurpruimen samen met Jan ik vind dit ook een walgelijk overgewaardeerd nummer. Een 2 dus.
Ach ja waarom niet lekker het gemiddelde omlaag halen he...
jan4004 schreef:Dave, mag ik even?
Ja dat mag Jan
Maar ik bedoelde niet dat ik een 10 gaf, maar dat ik een 8 wilde geven en doordat ik nu een 10 heb gegeven voor Glimmie haar 8 eigenlijk van mij is
Tjee wat een ingewikkeld verhaal haha
Dave Evans schreef:jan4004 schreef:Dave, mag ik even?
Ja dat mag Jan
Maar ik bedoelde niet dat ik een 10 gaf, maar dat ik een 8 wilde geven en doordat ik nu een 10 heb gegeven voor Glimmie haar 8 eigenlijk van mij is
Tjee wat een ingewikkeld verhaal haha
grr.. je wordt bedankt, Dave, heb ik op ZATERDAG een rekensom gedaan..
Mee eens!Frodo schreef:Ik vind het wel een aardig nummer, maar ook weer niet meer dan dat.
Een 7 derhalve.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Vlees noch vis, voor de moeite een 5
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Heel goed te pruimen deze, een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Er is goed nagedacht over dit nummer, waardoor er weinig op aan te merken valt maar het geheel wat voorspelbaar is. Ik kom uit op een 7.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Edie Brickell & New Bohemians - What I am
» *RTH* The Cult - Rain
» *RTH* The Cult - She sells sanctuary
» *RTH* Living Colour - Cult Of Personality
» *RTH* Blue Oyster Cult - Don't fear the reaper
» *RTH* The Cult - Rain
» *RTH* The Cult - She sells sanctuary