*RTH* ELP - Fanfare for the common man
+6
Ries
ErickNJ
Roy
sowhat
Frodo
Dave Evans
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Fanfare for the common man'
*RTH* ELP - Fanfare for the common man
[12-12-2010]
Emerson Lake and Palmer bestond uit:
Keith Emerson op keyboards (2 november 1944)
Greg Lake op gitaar, basgitaar en zang (10 november 1947)
Carl Palmer op drums en slagwerk (20 maart 1950)
Keith Emerson komt van The Nice, Greg Lake van King Crimson en Carl Palmer van Atomic Rooster.
Het begin van ELP, Emerson Lake and Palmer, lag nog in 1969. Keith Emerson en Greg Lake ontmoetten elkaar op een aantal evenementen, waar de beide bands waar ze nog in speelden op zouden treden. In Fillmore West deden ze toevallig samen een soundcheck en het 'klikte' muzikaal gezien. Hun wegen scheidden zich hierna, maar ze hadden het contact met elkaar gelegd.
The Nice viel al spoedig uit elkaar, King Crimson maakte nog één LP met Greg Lake, maar in april 1970 hield deze het voor gezien. Samen met Keith Emerson ging hij op zoek naar een drummer. Een aantal drummers passeerde de revue, onder meer Mitch Mitchell, de drummer van de Jimi Hendrix Experience. Hendrix zelf was ook wel geïnteresseerd in het project, maar de afspraak die gemaakt was om samen in het najaar van 1970 wat uit te proberen werd achterhaald door de voortijdige dood van Hendrix. Emerson en Lake hadden toen al een drummer gevonden, de 20-jarige Carl Palmer, die eerder al in Atomic Rooster en in The Crazy World of Arthur Brown speelde. De auditie van Palmer verliep goed, ook hier klikte het en ELP was geboren. De Britse poppers zat er bovenop, en er verschenen diverse speculaties over een groep "Hendrix, Emerson, Lake & Palmer".
Het drietal begon te repeteren in Londen. Het eerste eigen nummer dat ELP ontwikkelde was "Take a Pebble". In juli 1970 gingen ze naar de studio voor de eerste opnames, de muziek die gemaakt werd was een mix van de rock van die tijd met jazz en klassieke muziek. De eerste LP kreeg simpelweg de titel "Emerson Lake & Palmer". De productie was in handen van Greg Lake. Van deze LP werd het nummer "Lucky Man" als single uitgebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=EN5ap9AseQc
Nog een live opname met Keith Emerson, dit spettert echt!!!
https://www.youtube.com/watch?v=xTEmldzx1xE
En nogmaals Emerson Lake and Palmer 'live' maar nu in 1997
https://www.youtube.com/watch?v=HvXYcQQD1Hc
Emerson Lake and Palmer bestond uit:
Keith Emerson op keyboards (2 november 1944)
Greg Lake op gitaar, basgitaar en zang (10 november 1947)
Carl Palmer op drums en slagwerk (20 maart 1950)
Keith Emerson komt van The Nice, Greg Lake van King Crimson en Carl Palmer van Atomic Rooster.
Het begin van ELP, Emerson Lake and Palmer, lag nog in 1969. Keith Emerson en Greg Lake ontmoetten elkaar op een aantal evenementen, waar de beide bands waar ze nog in speelden op zouden treden. In Fillmore West deden ze toevallig samen een soundcheck en het 'klikte' muzikaal gezien. Hun wegen scheidden zich hierna, maar ze hadden het contact met elkaar gelegd.
The Nice viel al spoedig uit elkaar, King Crimson maakte nog één LP met Greg Lake, maar in april 1970 hield deze het voor gezien. Samen met Keith Emerson ging hij op zoek naar een drummer. Een aantal drummers passeerde de revue, onder meer Mitch Mitchell, de drummer van de Jimi Hendrix Experience. Hendrix zelf was ook wel geïnteresseerd in het project, maar de afspraak die gemaakt was om samen in het najaar van 1970 wat uit te proberen werd achterhaald door de voortijdige dood van Hendrix. Emerson en Lake hadden toen al een drummer gevonden, de 20-jarige Carl Palmer, die eerder al in Atomic Rooster en in The Crazy World of Arthur Brown speelde. De auditie van Palmer verliep goed, ook hier klikte het en ELP was geboren. De Britse poppers zat er bovenop, en er verschenen diverse speculaties over een groep "Hendrix, Emerson, Lake & Palmer".
Het drietal begon te repeteren in Londen. Het eerste eigen nummer dat ELP ontwikkelde was "Take a Pebble". In juli 1970 gingen ze naar de studio voor de eerste opnames, de muziek die gemaakt werd was een mix van de rock van die tijd met jazz en klassieke muziek. De eerste LP kreeg simpelweg de titel "Emerson Lake & Palmer". De productie was in handen van Greg Lake. Van deze LP werd het nummer "Lucky Man" als single uitgebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=EN5ap9AseQc
Nog een live opname met Keith Emerson, dit spettert echt!!!
https://www.youtube.com/watch?v=xTEmldzx1xE
En nogmaals Emerson Lake and Palmer 'live' maar nu in 1997
https://www.youtube.com/watch?v=HvXYcQQD1Hc
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* ELP - Fanfare for the common man
Lekker de muziek van deze mannen.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik altijd gedacht heb dat Robert Palmer hierin zat
Peter Gunn zou van mij een 9 hebben gehad, die vind ik net iets spetterender en geeft me ook een leuke associatie door de film The blues brothers waarin het stuk gebruikt wordt (stuk is natuurlijk al veel ouder); een dikke 8 van mij.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik altijd gedacht heb dat Robert Palmer hierin zat
Peter Gunn zou van mij een 9 hebben gehad, die vind ik net iets spetterender en geeft me ook een leuke associatie door de film The blues brothers waarin het stuk gebruikt wordt (stuk is natuurlijk al veel ouder); een dikke 8 van mij.
Gast- Gast
Saai is niet zo erg, maar wél als het zo lang duurt: 4
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Dit is zo'n herkenbaar deuntje, alleen daarvoor al vind ik het een dikke voldoende waard. Maar ik kan me wel vinden in de opmerking van sowhat. Het duurt te lang en gaat dan toch vervelen. Het intro vond (en vind) ik geweldig en dat alles brengt me tot een 7.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Ik ben het zo ongeveer met Sowhat eens. Als we op de single versie hadden mogen stemmen, dan had ik een 7 gegeven. Maar deze is echt veel te lang. Een 4.
Hier dan de korte versie.
Hier dan de korte versie.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Intro goed de rst niet, een 4 omdat het zo langdradig saai is
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Soms is er niks mis met langdradig en saai, dit is nu zo een typerend voorbeeld waar niks mis mee is een 9
Gast- Gast
7, heb deze wel eens als eerste plaat gedraaid, komt ie lekker binnen.
Lucky Man is mijn favo ELP track.
Lucky Man is mijn favo ELP track.
Gast- Gast
Dit intro wordt bij sommige voetbalclubs gebruikt als het elftal het veld opkomt. Zelfs dan is het te lang.
Ik heb dit altijd al een te lang en te langzaam nummer gevonden.
Vijfje van mij.
Ik heb dit altijd al een te lang en te langzaam nummer gevonden.
Vijfje van mij.
Gast- Gast
Soms kan de kracht wel in de herhaling liggen. Mooie doorgetrokken sound, met brille gebracht. Men wordt één met de muziek. Hoogstandje van ELP.
Een 8
Een 8
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Lekkere muziek duurt zelden te lang voor mij.
Maar het is geen PF of DS, dus blijf ik steken op een 8.
Maar het is geen PF of DS, dus blijf ik steken op een 8.
Gast- Gast
Onvoorstelbare rotzooi, een 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ik heb hier wel een ruime 8 voor over. Vind het niet langdradig. Hoor op het einde een soort van "we will rock you" voorbijkomen...
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: