Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst EmptyVandaag om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst EmptyGisteren om 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst

+11
Timmus
Jorg
Kaj
Kasper
forzautregivo
Ries
Frodo
PPProfessor
Joostvdaa
sowhat
Dave Evans
15 plaatsers

Ga naar beneden

Jouw cijfer voor 'De fanfare van honger en dorst'

*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap11%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap0%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap22%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 22% 
[ 4 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap11%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
[ 2 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap17%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
[ 2 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap6%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap6%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_lcap5%*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Vote_rcap 5% 
[ 1 ]

Totaal aantal stemmen : 18

Enquête gesloten

*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty *RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst

Bericht  Dave Evans 27.04.14 18:33

[26-04-2014]
Wederom een verzoekje  cheers 

Elke cultuur heeft zijn liederen die door het volk worden meegezongen als ze worden ten gehore gebracht. In Vlaanderen is ‘De fanfare van honger en dorst’ zo een klassieker die met de regelmaat van de klok op festivals en optredens door Vlaamse (en ook Nederlandse) artiesten wordt vertolkt. Iedereen dicht het nummer aan Jan De Wilde (°1944) toe, maar de echte auteur heet Lieven Tavernier.

De grote verdwijntruc
Alleen muziekfanaten weten dat Lieven Tavernier (°1947) ‘De fanfare van honger en dorst’ heeft geschreven. Dat zo weinigen daarvan op de hoogte zijn heeft te maken met het eenzelvige karakter van de auteur die zich liever wegcijfert dan op de voorgrond te treden. Zo heeft hij talloze liedjesteksten weggegeven aan andere artiesten. Voor de cd ‘Héhé’ (1991) schonk hij Jan De Wilde drie nummers: naast zijn fanfare waren dat ‘De eerste sneeuw’ en ‘De verdwenen karavaan’.

Typisch was dat op het ogenblik dat Tavernier toch met zijn werk durfde naar buiten komen en onder druk van De Wilde een cd opnam (‘Doe het licht’, 1995) en op de podia verscheen, het publiek dacht dat hij een eigen versie zong van andermans nummers daar waar het wel degelijk zijn eigen nummers betrof.

Inhoud van het nummer
Het liedje gaat over zes vrienden (zijn het kunstenaars, clochards, studenten?) die een wat zwervend bestaan leiden, de wereld willen verbeteren maar alleen op enkele typische locaties in Gent onder het zingen van Bob Dylans ‘A hard rain’s gonna fall’ hun vriendschap kunnen bezegelen met mosselen, frieten en een stevige pint op de goedkoopste adressen. Soms verlaat een lid de fanfare voor een vrouw maar keert dan ook snel weer. Uiteindelijk zal de fanfare ontbonden worden als de leden een burgerlijk bestaan opbouwen, maar aan het eind zijn er de troostende woorden dat er steeds een nieuwe fanfare van honger en dorst zal opstaan.

Lieven Tavernier over het ontstaan van dit nummer: “Mij interesseren de mensen waar het geluk niet langsgekomen is en die toch dit leven aanvaarden en het dienen. ‘Wintermensen’, die zich net als de winter onzichtbaar houden, niet in de kijker lopen en toch de moed niet opgeven hoewel het voor hen uitzichtloos lijkt. Ik hou van die mensen en omdat ze anders helemaal verdwijnen, probeer ik ze een plaats te geven in mijn songs.”

De thematiek van de ‘vrienden van vroeger’ kwam reeds aan bod in Taverniers novelle ‘Over water’ die zich ook in Gent afspeelt en waarvoor de auteur in 1983 de literaire prijs van de stad Gent en in 1991 de August Beernaertprijs van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde kreeg. Baart het verwondering dat deze Germaanse filoloog afstudeerde met de eindverhandeling ‘Sociale stellingname over Gentse arbeidsliederen’?

Jan De Wilde

Het ingetogen nummer werd door Jan De Wilde (bekend geworden met ‘Joke’, ‘Ik kan het, ma’, ‘Een vrolijk lentelied’) meer leven ingeblazen op zijn cd ‘Héhé’ niet in het minst door toedoen van het arrangement van Doe Maar-zanger Henny Vrienten die er in het tweede deel een echte fanfare aan toevoegde zodat het van een ‘praatlied’ een ‘meezinger’ werd. Tot op de dag van vandaag wordt het nog altijd beschouwd als het nieuwe Gentse stadslied dat tot ver buiten de stadsgrenzen door de Vlaming wordt meegezongen en zelfs op het repertoire staat van zangkoren zoals bleek op het Festival van de Amateurkunsten in Gent op 2 mei 2010 toen 1.800 koorzangers een unieke versie brachten.

Maar ook in Nederland raakte het nummer populair inzoverre Nederlandse artiesten er een eigen versie van brouwden. Zo zette de Brabantse folkzanger Gerard van Maasakkers zijn versie op cd, bracht Huub van der Lubbe, zanger van De Dijk, het lied op diverse podia en won Thé Lau  (foto) met zijn interpretatie de Vlaamse liedjeswedstrijd ‘Zo is er maar één’ in 2008. Lau bracht het vervolgens op een live-cd uit begeleid door het blaasorkest De Volharding.

Uitspraken over het nummer
Guus Middag in het tijdschrift Onze Taal (12/2008): “De sfeer is middeleeuws. (…) Je zou denken dat dit een oud gildelied is, of een ballade uit de tijd van François Villon, maar daar sluit de inhoud toch niet helemaal bij aan. De fanfare schooiert in de loop van de nacht wat eten en drinken bij elkaar en eindigt de tocht elke nacht bij de jukebox van Eddie… (…) En ook toen kon het wel eens gebeuren dat een van de mannen verliefd werd, zodat de fanfare slonk… (…) De schorre stem van de zanger klinkt nog schorrer - alsof je Tom Waits in het Nederlands hoort zingen.”

Benno Barnard bij Friedl Lesage op Radio 1: “Lieven Tavernier zij geprezen voor deze en andere geniale teksten. Eén van de mensen die Vlaanderen niet eert én zou moeten eren, zoals Emile Verhaeren. Eén van de grote zonen van Vlaanderen!”

Thé Lau: “Ik heb het lied met plezier geadopteerd. Al merk ik dat ik af en toe dingen grappig vind die sommige Vlamingen net heel ernstig nemen. (…) Ik belde de componist van het nummer, Lieven Tavernier, om wat achtergrond en toen ik zei dat ik het een grappig lied vond, bleef het even stil. Hij hoorde zelf ooit bij zo’n fanfare, inderdaad, maar daar wilde hij weinig over kwijt. Neem die passage ‘En kwam er een vrouw die een van ons meenam’. Die mannen keerden altijd terug naar de club want ‘er was nooit een vrouw die mooier kon zingen dan onze fanfare van honger en dorst’. Dat leek mij sterk.”

Het nummer & inleiding

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty Re: *RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst

Bericht  sowhat 27.04.14 21:31

Of het nou Thé Lau, Jan de Wilde of wie dan ook is: ik vind dit nummer vreselijk. 1

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

*RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst Empty Re: *RTH* Thé Lau - De fanfare van honger en dorst

Bericht  Gast 28.04.14 6:27

Ook aan mij gaat dit geheel voorbij, het zal wel weer hoogstaand cultureel verantwoord zijn maar mijn hemel wat ben ik dan gelukkig om een cultuurbarbaar te zijn, de woorden van sowhat zijn dan ook exact goed gekozen, vreselijke waardeloze bagger door een meneer die mij in ieder geval of het nu solo in een bandje of met wie dan ook was echt nooit heeft kunnen bekoren, pure troep en semi intellectuele hoogdravende bagger een 1 is dan ook meer dan gerechtvaardigd.

Gast
Gast

Bericht  Joostvdaa 28.04.14 10:37

Ik vind het ook niet geweldig en het is niet mijn ding. De uitvoering is echter zeker niet slecht. Dat maakt alles bij elkaar een ruime 4.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  PPProfessor 28.04.14 22:16

Wel leuk en redelijk gezellig, maar niet meer dan een 6.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  Frodo 29.04.14 1:10

Ook een 6.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Ries 29.04.14 11:08

Noch gezellig, noch mooi, wat een drama een 3!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54

Bericht  forzautregivo 29.04.14 13:53

Gezelligheid kent geen tijd, maar dit nummer gelukkig wel. Waardeloos, saai geneuzel en die stem van Thé Lau heb ik bovendien nooit wat gevonden. Ik ga ook voor de 3

Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Bericht  Kasper 30.04.14 12:01

Dit is niet bepaald het hoogtepunt uit de tijd van Thé Lau. Bij het begin is hij me al kwijt en nooit krijgt het nummer me terug in de fanfare. Ontspoorde trompetters leiden me naar een 3+.
Kasper
Kasper
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34

Bericht  Kaj 30.04.14 14:44

Ik zal wel weer wat aan m'n oren hebben... Prachtige klassieker uit de Belgische popmuziek, hier op een zeer geslaagde manier gecoverd door Thé Lau - die qua stem goed bij het nummer past. Ik prefereer nipt het origineel van Jan De Wilde, maar hier heb ik ook zeker een 8 voor over!
Kaj
Kaj
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4000
Leeftijd : 36

Bericht  Jorg 01.05.14 17:25

Kaj schreef:Ik zal wel weer wat aan m'n oren hebben... Prachtige klassieker uit de Belgische popmuziek, hier op een zeer geslaagde manier gecoverd door Thé Lau - die qua stem goed bij het nummer past. Ik prefereer nipt het origineel van Jan De Wilde, maar hier heb ik ook zeker een 8 voor over!
Geenszins Kaj! Ik ben bang dat de betere Belpop (weliswaar door een Nederland gebracht hier) niet de grootste gemene deler van dit forum is. Jammer, want waar Zjef Vanuytsel wel de top 100 van RTH haalde vorig jaar, en ik dit qua nummer in hetzelfde hoekje schaal, lijkt t hier minder aanspraak te vinden. Ik prefereer ook de versie van Jan de Wilde, maar was in de veronderstelling dat Thé Lau hier wat beter gepruimd zou worden, vandaar zijn versie.

Wat ik er dan zo mooi aan vind? Simpel: de tekstuele verfijndheid waarmee Lieven Tavernier de vergankelijkheid van het leven bezingt. De allegorie met een fanfare is zeer treffend: als men het tijd vond worden voor het echte leven, was er altijd weer een nieuw lid dat de 'fanfare' wilde complementeren. Over hoe de werkelijkheid het droombeeld van de fanfare inhaalt en illusies vermorzelt. Wederom een Vlaams kunststukje: een welverdiende 9!

Jorg
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 3078
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35

Bericht  Timmus 03.05.14 17:50

Ik vind het niet onaardig, maar na twee minuten is mijn aandacht wel verslapt. Dat kan natuurlijk ook met slaapgebrek te maken hebben, maar meer dan een 5 gaat dit niet opleveren.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Led-Zep 03.05.14 19:10

forzautregivo schreef:Gezelligheid kent geen tijd, maar dit nummer gelukkig wel. Waardeloos, saai geneuzel en die stem van Thé Lau heb ik bovendien nooit wat gevonden. Ik ga ook voor de 3

Niets aan toe te voegen.
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63

Bericht  Mirrr 03.05.14 20:13

Tja sluit me bij sommigen aan, ik vind dit ook niet veel, een 4.....
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  sokratikos 07.05.14 16:41

De tekst mag er zijn, maar de zanger laat me niet blijven luisteren. Wat dat betreft gaat de vergelijking met Tom Waits niet op. De fanfare erbij is een prima toevoeging - al is daarin in het NLs taalgebied De Kift nauwelijks te overtreffen. Al met al een klein 6je

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  Vleertje 10.05.14 13:06

Tekstueel inderdaad niets mis mee. Maar die stem doet het voor mij niet. Ik hou van Tom Waits maar Thé Lau heeft het wat mij betreft gewoon niet. Tis sneu dat de man zo ziek is maar ik moet een cijfer geven aan dit nummer en niet aan zijn laatste dagen/maanden. Ik kom toch niet verder dan een 5.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: