Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» *RTH* Hans Dorrestijn – Meryl Streep
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 20:25 van Frodo

» *RTH* Janet Jackson – All for you
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 20:19 van Frodo

» *RTH* Janse Bagge Band - Sollicitere
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 20:10 van Frodo

» Steunfonds 19: 12 t/m 18 mei 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 15:49 van Frodo

» *RTH* Billie Holiday - What A Little Moonlight Can Do
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 13:01 van sowhat

» *RTH* The Miracles - You Really Got A Hold On Me
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:59 van sowhat

» *RTH* Guru Josh - Infinity
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:58 van sowhat

» *RTH* Isis - April Fool
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:56 van sowhat

» *RTH* Frankie Lane - Rawhide
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:55 van sowhat

» *RTH* Middle of the Road - Soley Soley
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:54 van sowhat

» *RTH* Diana Ross - Upside Down
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:53 van sowhat

» *RTH* Vengaboys – We’re going to Ibiza!
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:52 van sowhat

» *RTH* Five star - Shine
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:50 van sowhat

» Za 18 mei : Uit de losse pols
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 12:47 van Roche

» Mei 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 EmptyGisteren om 10:30 van Roche

» Een wonderkind van 80 (20-05-2024)
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty17.05.24 21:38 van Mauricedegier

» *RTH* Julien Clerc – Si on chantait
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty16.05.24 23:08 van Frodo

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty16.05.24 23:05 van Frodo

» *RTH* Beatles – Drive my car
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty16.05.24 23:04 van Frodo

» *RTH* Lisa Stansfield - All Around The World
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty16.05.24 23:01 van Frodo


Verrukkelijke 500 - Editie 2013

+37
kiske
koekkie
sokratikos
Ron_
PPProfessor
muis
Ries
Nien
Dutchzaphod
Pascal
Colijn1984
Chrisje
sokocat
Marsha
snoopy
Mauricedegier
Timmus
forzautregivo
Joyce
LarryMullen
Keano
carpi
Sjoerd
Joostvdaa
Berend
Jorg
Kasper
Onweerwolf
Vleertje
Chevy
sowhat
Dave Evans
Roche
MrJohn
Mirrr
Kaj
Grafmat
41 plaatsers

Pagina 20 van 21 Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21  Volgende

Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  MrJohn 21.11.13 21:57

Dat we Orinoco Radio beschouwen als de moeder aller streams staat buiten kijf en dat we de Verrukkelijke 500 omarmen als onze eigen toplijst eveneens.

Alles gehoord en gelezen hebbende ga ik toch door op mijn eigen manier en ik heb in ieder geval soortgelijke gevoelens bespeurd bij Mark en ik proef de smaak van (enige) verandering bij Jorg.

Volgend jaar dien ik wederom een lijst in (top 100 of wellicht een wat langere lijst) met het uitgangspunt van 1 per artiest en daarbij laat ik ook de dit jaar nog zeer beperkte voorrangspositie van de Beatles vallen.

Ik wil ontvankelijk zijn voor meer muziek en het scherpt mijn geest, als ik harde keuzes moet maken Very Happy 

Iedereen moet uiteraard zijn/haar eigen gevoel volgen, ik vervolg mijn eigen pad. Na vele jaren vrij traditioneel een lijst ingestuurd te hebben voel ik me hier nu het beste bij.

MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16670
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Ries 21.11.13 22:15

Het zou dan natuurlijk kunnen Kaj dat de grote lijstjes mensen onder ons toch wat fijnziniger omgaan met wie of wat, hoewel ik dat eigenlijk ook wel weer betwijfel! Waar je wel vanaf bent is de door Grafmat genoemde lijstjesvulling, maar ook daar is voor mij eigenlijk geen grote conclusie uit te trekken als zou dan de lijst wezenlijk gaan veranderen.
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7080
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jorg 21.11.13 22:21

MrJohn schreef:Dat we Orinoco Radio beschouwen als de moeder aller streams staat buiten kijf en dat we de Verrukkelijke 500 omarmen als onze eigen toplijst eveneens.

Alles gehoord en gelezen hebbende ga ik toch door op mijn eigen manier en ik heb in ieder geval soortgelijke gevoelens bespeurd bij Mark en ik proef de smaak van (enige) verandering bij Jorg.

Volgend jaar dien ik wederom een lijst in (top 100 of wellicht een wat langere lijst) met het uitgangspunt van 1 per artiest en daarbij laat ik ook de dit jaar nog zeer beperkte voorrangspositie van de Beatles vallen.

Ik wil ontvankelijk zijn voor meer muziek en het scherpt mijn geest, als ik harde keuzes moet maken Very Happy 

Iedereen moet uiteraard zijn/haar eigen gevoel volgen, ik vervolg mijn eigen pad. Na vele jaren vrij traditioneel een lijst ingestuurd te hebben voel ik me hier nu het beste bij.

Ik denk dat ik verkeerd geinterpreteerd word als in mijn betoog de smaak van verandering te proeven is. Ik probeer alleen voorstellen aan te dragen waarin ik mij in the end zou kunnen vinden als dat noodzakelijk is voor de lijst. Echter: de manier waarop het dit jaar (en afgelopen jaren) gaat met een proportionele puntentelling voor langere lijsten en een vrije keuze qua aantal artiesten in de top zoveel. Ik vind de lijst een mooie afspiegeling en de vrijheid zit m wat mij betreft in de restricieloosheid bij het inzenden en dat zou ik t liefst zo houden.

Jorg
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 3073
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 23:23

Ja ik ga ook door op dezelfde lijn Mr John, maar we zijn in de minderheid en de meeste stemmen gelden (letterlijk) dus blijft alles wellicht bij het oude en hebben we een gelijke top 10 volgend jaar met 1 wisseling mischien tussen 8 en 9....
De beperking opleggen van maar 1 artiest is misschien wel te progressief en dat hoeft dan maar niet perse. Maar de grens van een top 100 als maximaal ( en al zet je er 40 Muse, 10 Pink Floyds, 10 Dire Straits en 40 Beatles in moet je zelf lekker weten.
Alleen is het (vindt ik) niet helemaal eerlijk dat lange lijsten zwaarder tellen dan de top 25tjes. Dan kun je net zo goed geen lijst insturen als je geen tijd hebt om zo'n megalijst te maken. Idd opvullen om maar tot aan 1000 te komen wordt veel gedaan, als je op de man af vraagt waar staat die plaat in je lijst is er niemand die dat exact weet omdat dat niet te onthouden is...
Dan maar koppijn om je mega lijst te kortwieken tot 100 en genieten van een veel verfrissender en prikkelender eindresultaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 23:42

Vrijheid boven alles dat is het ook wat deze lijst(en) zo uniek maakt plus het geeft mij de mogelijkheid om bepaalde nummers stiekem meerdere keren in mijn lange lijst op te nemen, uiteraard om de uitslag te beinvloeden gelukkig blijkt dat we over onze lijstjescontroleurs en verwerkers geen enkele zorgen hoeven te maken want volgens mij is al het dubbele eruit gefilterd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jan... 22.11.13 10:18

Ik heb zaterdag even en zondag vrij lang geluisterd. Zaterdag viel ik meteen in met de Tears for Fears remake van I am the walrus en een buitenechtelijke ruzie, omdat mijn vrouw pislink werd op the Stooges. Lekker begin van het weekend....

Ik heb er een haat liefde verhouding mee. Ik zal altijd voor de top 2000 kiezen, maar vind het toch leuk wat mee te pikken, mee te genieten en af te zeiken. Sommige nummers zijn voor mij echt te langdradig en te perfect zoals Fool's ouverture, Telgraph road of Shine on you crazy diamond. Ook A day in the life van mijn favoriete band ever gaat me dan tussen deze nummers tegen staan. Dan hoor ik liever wat meer afwisseling. Om maar te zwijgen over DT, 2 x muse achter elkaar (sorry hoor maar dat nights of tante Sidonia is echt niet om aan te horen) en mijn nieuwe afzeikband Porcupine Three of zoiets (hoe komen jullie daar nu op???). Ach, zo is het nou eenmaal. Ik weet ook wel dat het niet altijd leuk te lezen is maar ik heb nu eenmaal een andere mening kwa muziek en hoop toch af en toe mijn mening hier te blijven ventileren.

Kwa Muse vind ik het ook wel weer typerend dat niet eens het enige nummer waar ik sympathie voor hebt erin staat. Het zijn altijd die bommen en granaten nummers met een overdaad en gesteun en gekreun. Maar dit terzijde..

Tuurlijk vond ik het wel weer leuk jullie te horen, te chatten en ik vond het toch wel fijn dat in al dat geweld Smells like nog steeds zo hoog staat
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 13:29

Kaj schreef:Ook bij de door jou steevast aangehaalde MuMeLadder zie je dat vrijwel al die Top2000-classics er in deze fase van het spel gewoon nog in zitten, terwijl die lijst toch ook pretendeert zo enorm alternatief te zijn. Dat zie je alleen vooral terug in de onderste helft van de lijst, en niet bij de top-100. En daarnaast zie je ook daar eigenlijk dat wát er dan bovenaan in de plaats komt van die Top2000-classics vrijwel uitsluitend rockmuziek is, met uitzondering van Sinnerman en hooguit nog 1 of 2 nummers in de top-50.
Allereerst wil ik vermelden dat ik ook in mijn post heb gezegd dat ik bij de MuMe Ladder de voorspelbaarheid ook niet altijd waardeer. Ik heb echter wel het gevoel dat er wat meer schwung in zit. Ooit was dat een lijst met in de top 100 nummers als  In Every Dream Home A Heartache, Sister Ray,  Untitled #8, This Is Hardcore en  The Lebanon. Als ik nu naar de top 100 van de MuMe Ladder zou kijken, zou ik nog altijd  In The Aeroplane Over The Sea,  Crystalised,  The First Time Ever I Saw Your Face broederlijk naast  Paranoid Android en Black horen. Ook de MuMe Ladder bestaat 6 jaar en sinds de oprichting zijn er vijf verschillende nummers 1 geweest. Vorig jaar was de top 3 exact hetzelfde en je merkt gelijk de afkeuring van een voorspelbare toplijst.
Nummers die je toch moeilijk top 2000-classics kunt noemen. Wellicht wel rock, maar dat is ook niet het punt. Mijn kritiek is vooral gericht op de uiteindelijke nummers. Kijkend naar de laatste dag komen daar bijna uitsluitend Top 2000-klassiekers in voor. Dit kan iedereen ook moeilijk ontkennen.

En ik ga ook niet prat op de MuMe Ladder, hoor. Al jarenlang vind ik dat het jaren '80-gehalte daar veel te hoog is. Bij de laatste update (401-300) is ruim eenderde (36%) uit de 80s. Tegenover 20% van de 70s en slechts 18% van deze eeuw. Ook daar heerst al jarenlang aanhoudende kritiek over de vermainstreaming van de lijst. Waar Hotel California en Bohemian Rhapsody de afgelopen jaren opeens ook goed scoren, waar dat de eerste paar jaren onmogelijk was. Die discussie wordt ook al jaren gevoerd en ik denk ook dat die discussie gevoerd moet worden, voordat je opeens een saaie, voorspelbare lijst wordt.

Er zit natuurlijk een groot "je hoeft niet te luisteren.."-deel in, maar het lijkt me evident dat je soms moet reflecteren om te kijken of het concept nog 'werkt'. Om dezelfde reden zijn ze bij Radio 2 overstag gegaan en hebben toch maar acts als Radiohead en Muse toegevoegd.

In mijn stukje zit overigens een groot "doe er mee wat je wilt"-gehalte... Wink

P.S. De vergelijking met het naar voren komen van geijkte klassiekers met andere toplijsten gaat voor mij niet om, omdat die commercieel zijn en sowieso werken met een keuzelijst.

Kasper schreef:Verder doe je de Top2000 af als een gedrocht met alleen maar kutmuziek en alsof het een ziekte is.
Absoluut niet. Ik heb mijn halve smaak te danken aan de Top 2000, omdat dat mijn startpunt was.


Laatst aangepast door Chevy op 22.11.13 14:32; in totaal 2 keer bewerkt
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 13:35

sowhat schreef:2) Maar sorry hoor vriend. Dat jij met die Mainstream-constatering komt terwijl jij juist al die mainstream-liedjes hebt, vind ik een grote gotspe.
Tja..

1. Het woord mainstream komt nergens voor in mijn stukje. Sowieso heb ik niets tegen mainstream an sich.
2. Heb je mijn lijst gezien? Ik vermoed van niet. Of hooguit de bovenste 20

Grafmat schreef:Tegenwoordig hebben we echter méér dan genoeg lijsten om uit kortere lijsten een representatieve V500 te maken. best een moment om je af te vragen wat de meerwaarde is van het toelaten van een top1000, en van het hoger waarderen van de platen uit die lijsten. Ik zeg niet meteen dat we de hele boel moeten omgooien, maar het is zéker het onderzoeken waard.
Eens. De invloed van de lange lijsten op de uiteindelijke lijsten wordt zo ook aanzienlijk verkleind. Sowieso vraag ik me af hoe veranderlijk die lange lijsten zijn. De meeste lange lijsten hier zijn volgens mij vrijwel identiek aan vorig jaar, behoudens wat nieuwe nummers van wat grote stijgingen. Het ene nummer stijgt van 512 naar 483 en een andere zakt van 483 naar 512.

En misschien kom ik dan wel tot de conclusie dat ik in de afgelopen jaren verder van deze lijst aan het groeien ben. Dat mag toch?

Of een top 100 noemenswaardige wijzigingen voortbrengt? Geen idee. Dezelfde discussie werd al eens op MusicMeter gevoerd over de Top 250 (met albums dus). Hierin ging het erom of inactieve gebruikers meegenomen moeten worden in deze lijst. Jordy, administrator, liet een alternatieve toplijst zien waarin alleen de gebruikers meegenomen werden die maximaal een jaar geleden ingelogd waren.
Conclusie? De een vond het weinig verandering. De ander vond dat de lijst op z'n kop stond.

Enerzijds wil men een groter publiek aanspreken met meer luisteraars. Anderzijds wil men haar eigenzinnigheid bewaren en het liefst binnen haar eigen, gezellige niche blijven. Het meeste commentaar dat ik terugkrijg als ik mensen benader, is dat het een re-run van de Top 2000 is.
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sowhat 22.11.13 13:52

1) Nee, maar ik ben zo vrij 're-run van de top2000' te vertalen in 'mainstream'.
2) Ja. Erg veel top2000-werk. Nogmaals: is geen diskwalificatie. Uiteraard ook wel andere liedjes. Waarom je weer met zo'n aanname als 'waarschijnlijk niet' komt, is mij een volslagen raadsel.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18726
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 14:17

Nou, dat is dan een foute vertaling. Toch wel ironisch dat je mijn aanname dan weer niet begrijpt. In totaal is nog geen 1/4e van mijn 1000 ook te vinden in de Top 2000. Ter vergelijking: bij mijn eerste toplijst (top 250) zaten er 220 nummers bij die in de huidige top 2000 staan.

Maar het gaat mij helemaal niet om individuele personen. Ik heb bv. Kaj toch ook helemaal niet afgevallen, omdat zijn lijst zoveel overlap met de Top 2000 vertoond? Sterker nog, qua smaak heb ik hem hoger zitten dan de meesten hier. Wink
Ik hoop de V500 wat levendiger en organischer te krijgen door simpelweg de formule lichtelijk te wijzigen. Een top 100 lijkt me bewerkelijker en met nieuwe mensen wordt de lijst ook bewerkelijker, vermoed ik.

Ik ben er ook niet op uit om dat te doen door mensen beperkingen op te leggen zoals "mag niet in de Top 2000 staan", voor de V500, als men dat soms denkt. Mijn idee voor een alternatieve lijst zou gezien kunnen worden als een grote Pré Push.
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sokratikos 22.11.13 14:33

Klein duitje in het zakje. De V500 is een allertijdenlijst èn hèt jaarlijkse evenement op Orinoco-radio.

Onder de allertijdenlijsten -
op deze site http://www.hitsallertijden.nl/ wordt de V500 genoemd tussen de volgende allertijdenlijsten: Dossier Top 2000 (Radio 2-NL, 25-31 dec), Top 4000 (Radio 10 Gold), Top 192 van alle tijden (192 TV), Top 1000 (Radio Hengelo TV), Top 1212  (Omroep Gelderland), Top 1000 Aller Tijden (Radio Veronica), Q-Top 1000 (Q-Music-NL), Verrukkelijke 500 (Orinoco Radio), Rock 500 (Arrow), Evergreen Top 1000 (Radio 5 Nostalgia), Download Top 1000 Aller Tijden (Radio Veronica), MuMeLadder 2012 (MusicMeter, Alternatieve Top 2000), Rockhits Top 500 (Radio Veronica), Fresh FM House Top 1000 (Fresh FM), Veronica's Album Top 1000 Aller Tijden (Radio Veronica), Nostalgie Top 1000 De Luxe - is (voor zover mij bekend) het wezenskenmerk van de V500 dat die is samengesteld uit de ingestuurde lijsten van minimaal 25 en maximaal 1000 nummers naar volledig vrije keuze. Bij welke andere allertijdenlijst kan worden deelgenomen op een vrijere en uitgebreidere manier dan in de mogelijkheid om vrij 1000 nummers te kiezen en in te sturen? Maakt dat de V500 niet precies uniek?

Volgens mij dus wel. Nu wordt het eindresultaat van 217 vrijheidsinvullingen ´geproblematiseerd´ en worden ´oplossingen´ aangedragen die de keuzevrijheid van deelnemers beperken. Maar eigenlijk is mi, andersom, elke restrictie van de tot nu toe steeds geboden vrijheid aan de deelnemers problematisch en is de oplossing om helemaal niets te veranderen en zodoende de unieke deelnemervrijheid van de V500 te behouden.

Wie het eindresultaat van de verrukkelijke 500 nummers niet bevalt, omdat er teveel ´conservatieve´ overlap is met de 2000 nummers van Radio 2´s allertijdenlijst, is vrij om volgend jaar een ´progressieve´ lijst in te sturen en de eigen invloed te doen laten gelden. Wanneer in de eerlijk getelde - ik twijfel daar geen moment aan - grote gemene deler van de inzendingen jaar op jaar steeds weer dezelfde nummers komen bovendrijven, waar men de kans wordt geboden de beste muziek aller tijden te kiezen, dan worden daarmee de (objectieve danwel intersubjectieve) ´all time traditionals´ duidelijk van de mainstream der inzenders (of die nou volgens je subjectieve smaak zijn of niet).

De V500 2013 representeerde zoveel mogelijk de muziek die 217 inzenders bindt, traditionals en nieuwe binnenkomers - zo eenvoudig is t, en dat is niets nieuws. Het weekend waarin de V500 wordt uitgezonden op Orinoco door enthousiaste dj´s is een muziekfeestje voor wie dat wil meevieren, nummer voor nummer verbonden JAAA-juichend in de chat of verbonden op het klaagbankje, beurtelings in wisselende samenstellingen. Vele Orinoco-luisteraars hebben van dit muziekfeestje genoten, hun favorieten gehoord (en tijd gehad om naar de wc te gaan) en/of nieuw moois leren kennen, en daar gaat het om! Daaraan is het precieze eindresultaat uiteindelijk ondergeschikt. Ik zou die ´alternatieve V500´ van Kaj met 175 nieuwe binnenkomers (35%) best gepubliceerd willen zien, maar het klagen over welk-allertijdenlijstje-ook zal er niet door verstommen en vermoedelijk zou de uitzending daarvan niets veranderd hebben aan de V500-feestvreugde Woohoo   

_________________
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art 1 UVRM
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9983
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Kaj 22.11.13 14:34

Ik vind het niet zo gek dat er zo veel top2000-werk in de V500 hoog scoort. Kijk eens op welk forum we zitten. Dat er een aantal mensen volledig zijn afgedwaald van de top2000-smaak, wil niet zeggen dat die top2000-nummers het niet bij een meerderheid nog steeds heel goed doen.

We hebben nooit beweerd dat de Top2000 'kut' is, maar slechts dat 'ie wat ons betreft onvolledig was. Dat was dan ook nog voordat Radio2 uiteindelijk Radiohead, Muse, Pearl Jam etc 'toeliet'. Wij dachten dat als we de mensen van ons forum een lijst lieten indienen, dat een 'mooiere' lijst zou geven dan de Top2000 op dat moment was. Nou, als je het mij vraagt gaat dat nog steeds op: we filteren de 'bagger' die hoog in de Top2000 staat er uit en vullen dat aan met nummers die in de Top2000 niet of te laag staan.

Ik zou overigens best Neutral Milk Hotel in de lijst willen zien, maar ik schijn daarin de enige te zijn.... Sad
Kaj
Kaj
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3989
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sowhat 22.11.13 14:54

@Chevy
Discussiëren doe ik graag, maar kom s.v.p. niet met dat een ander dingen niet begrijpt aan. Daar heb je weliswaar een handje van, maar probeer dat te laten. Het maakt de ander op een verkeerde manier geprikkeld.

En het is GEEN aanval. Ik vind het alleen opmerkelijk dat de rerun-opmerking van jou komt gezien de grote overeenkomst (als je 25% zegt geloof ik je graag, maar dat is best veel) met bestaande lijsten die ik bij jou wel en bij anderen (oke mss op Kaj na dan) veel minder heb geconstateerd.

EDIT
Kaj: Onzin. Ik wil, zoals je weet, ook Neutral Milk Hotel.
Edit 2: Voor de duidelijkheid: ik vind de top2000 ook niet kut hoor.


Laatst aangepast door sowhat op 22.11.13 15:44; in totaal 1 keer bewerkt

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18726
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Marsha 22.11.13 15:15

Discussiëren jullie maar lekker verder... Ik geniet momenteel geheel chatloos en in mijn uppie naar de V500 van 2013, en moet ik naar het toilet, dan gaat gewoon de muziek op pauze, want ik wil er geen minuut meer van moeten missen...

Grafmat en Dave hartelijk dank voor de reeds gedane moeite...

Laat de V500 vooral een muziekfeest blijven in de maanden ervoor, tijdens en ook erna voor lijstjesmakers, luisteraars en vooral niet te vergeten de DJ's.
Marsha
Marsha
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 3482
Registratiedatum : 12-04-09
Leeftijd : 59
Woonplaats : ergens in de achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Ries 22.11.13 15:40

Das dan ook veel leuker om te doen dan oeverloos neuzelen eigenlijk Marsha! Geniet ervan Very Happy 
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7080
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jan... 22.11.13 15:56

Ik was trouwens wel zeer aangenaam verrast dat Gimme Shelter zo hoog stond in de V500. Had ik echt nooit verwacht. En terecht, het is een heel goed nummer en hij past er goed tussen.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Grafmat 22.11.13 16:20

Richie: Sommige mensen vinden dat neuzelen wél leuk. Je HOEFT niet mee te lezen, he... Wink 

En om dus even mee te neuzelen:

Chevy schreef:In mijn stukje zit overigens een groot "doe er mee wat je wilt"-gehalte...
Als ik nou wist wat je in hemelsnaam zou voorstellen, konden we kijken wat we ermee gaan doen, maar ik zal heel eerlijk zijn: wat nou precies je punt is, is me eigenlijk onduidelijk.

In de chat heb ik het ook al gezegd: Als iemand commentaar heeft op de INHOUD van de lijst: dan mot ie er wat aan doen! Ga niet aan de organisatoren vragen om de regels zodanig te buigen dat de lijst meer aan jouw verwachtingen gaat voldoen.
Dus: Als je punt is: er staat teveel "Top2000-muziek" in deze lijst; Schrap dan zelf al je top2000-nummers en lever een lijst in met alleen maar alternatieve platen (let wel: 'maar' 250 top2000-platen in je lijst betekent dus waardevolle punten voor potentieel de helft van de V500, dus was je handen vooral NIET in onschuld als het gaat om je eigen invloed op - daar gaat ie nog maar weer eens - het 'top2000-gehalte') . Spoor vrienden en/of mede MuMe-ers aan om hetzelfde te doen, etc.

Maar nogmaals: het is me niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wilt bereiken met al je commentaar (niet per sé negatief uitleggen dat woord), dus ik gis maar wat.

En verder blijft het gewoon lastig met die lijsten. De MuMe-lijst vergelijken met de V500 is gewoon zinloos, want de MuMe-lijst komt tot stand door het beruchte ladderen: Elke dag kunnen mensen stemmen op 2 rijtjes van 8 platen, waardoor er een soort knock-out competitie ontstaat, waar telkens van elke ladder de onderste 4 afvallen, en de bovenste doorgaan naar de volgende ronde. Zo ga je dus langzaam naar steeds minder nummers en uiteindelijk krijg je een finale. In dat format stemmen er dus soms ineens heel veel mensen, soms heel weinig, wat er uiteindelijk gewoon op neerkomt dat een relatief klein groepje door elke dag 2 keer te stemmen enorm veel invloed op de inhoud van die ladderlijst heeft. En wat ook wel eens vergeten wordt: Tactisch stemmen is bij die ladders behoorlijk makkelijk. Je kunt stemmen op ladders die je geen fuck interesseren, maar waarbij 1 nummer je dusdanig tegenstaat dat je de concurrenten ervan de punten geeft. 'Anti-stemmen' is daar mogelijk. Bij ons niet.
Dat ladderen is verder wel een origineel concept en vooral als spelletje wel leuk, maar niet erg effectief als het gaat om het verkrijgen van een voor de hele gemeenschap representatieve lijst. En ik vernam van de organisatoren van die laddercompetitie al dat wij veel meer stemmers hebben dan de MuMe-lijst ladderaars, dus dat zal ook van invloed zijn.
Ik ben wel eens benieuwd wat er van de MuMe lijst terecht komt als je het op dezelfde manier insteekt als de V500, want wat er zoveel beter is aan een lijst met 5 keer The Smiths en Sigur Ros heel hoog t.o.v. een lijst met 3 keer Pink Floyd heel hoog, ontgaat mij volledig, tenzij je enige argument is: ja, maar ik vind The Smiths en Sigur Ros beter dan Pink Floyd en Dire Straits,

Misschien moeten we een enquete houden over mogelijke formats volgend jaar, óf gewoon een keer 'de sprong' wagen en het een jaar anders aanpakken en kijken wat dat doet met de lijst, het aantal inzendingen, het enthousiasme, etc.

Even geheel op eigen titel nu: MIJN hoofddoel van de V500 is in ieder geval NIET een 'optimale' lijst maken, waarbij mij opvalt dat de mensen die dáár hun commentaar op toespitsen toch vooral heel erg vanuit hun eigen muzieksmaak redeneren), maar gewoon om een prachtige kapstok te hebben om een muzikaal radiofestijn te organiseren voor ZOVEEL MOGELIJK MENSEN, en om mijn creativiteit, liefde voor muziek, mijn organisatievermogen, enthousiasme en niet te vergeten: mijn geldingsdrang lekker de vrije loop te laten.... Razz 
Het enthousiasme waarmee dat allemaal gedaan wordt (en nu bedoel ik weer iedereen die meewerkt), werkt volgens mij erg aanstekelijk, en het komt gewoon 'over' op de radio. De kunst is om dat vast te houden, met leuke dingen (zoals de webcam) uit te breiden en 'aan de zijlijn' daarvan nog eens te kijken of we de regels nog wat kunnen aanscherpen om de lijst 'levend' te houden, want over één ding ben ik het wel met Chevy eens: een lijst die volledig vastroest of compleet gaat lijken op een andere lijst gaat zijn aantrekkingskracht op zeker moment verliezen. Maar gezien de ontwikkeling die we elk jaar nog doormaken, denk ik nog niet daar we daar al zijn aanbeland. Het is echter zaak om scherp te blijven, haha.

Maarrr: Uiteindelijk is de stemmer gewoon de baas. Daar verander je met 1000 regels nóg niets aan. De enige regel die ik op dit moment gehoord heb die ik het overwegen waard vind, is het beperken van de maximale lengte van een lijst. Het is een top500, dus maximaal een top500 inzenden zou ik wel de meest logische maatregel vinden... En mijn mede-Dj's heb ik volgens mij wel eens deelgenoot gemaakt van mijn mening over de bonusscore op een lange lijst. Ik ben er tegen. Zij zijn voor. Live with it, Graf... Very Happy 

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4297
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Grafmat 22.11.13 16:51

jan1966 schreef:Ik heb zaterdag even en zondag vrij lang geluisterd. Zaterdag viel ik meteen in met de Tears for Fears remake van I am the walrus en een buitenechtelijke ruzie, omdat mijn vrouw pislink werd op the Stooges. Lekker begin van het weekend....

Ik heb er een haat liefde verhouding mee. Ik zal altijd voor de top 2000 kiezen, maar vind het toch leuk wat mee te pikken, mee te genieten en af te zeiken. Sommige nummers zijn voor mij echt te langdradig en te perfect zoals Fool's ouverture, Telgraph road of Shine on you crazy diamond. Ook A day in the life van mijn favoriete band ever gaat me dan tussen deze nummers tegen staan. Dan hoor ik liever wat meer afwisseling. Om maar te zwijgen over DT, 2 x muse achter elkaar (sorry hoor maar dat nights of tante Sidonia is echt niet om aan te horen) en mijn nieuwe afzeikband Porcupine Three of zoiets (hoe komen jullie daar nu op???). Ach, zo is het nou eenmaal. Ik weet ook wel dat het niet altijd leuk te lezen is maar ik heb nu eenmaal een andere mening kwa muziek en hoop toch af en toe mijn mening hier te blijven ventileren.

Kwa Muse vind ik het ook wel weer typerend dat niet eens het enige nummer waar ik sympathie voor hebt erin staat. Het zijn altijd die bommen en granaten nummers met een overdaad en gesteun en gekreun.  Maar dit terzijde..

Tuurlijk vond ik het wel weer leuk jullie te horen, te chatten en ik vond het toch wel fijn dat in al dat geweld Smells like nog steeds zo hoog staat
Jan1966: Jouw kritiek is in ieder geval op de muziek gericht, geeft je eigen smaak weer en doet verder geen aannames over de smaak of mening van andere luisteraars. Ik kan het eigenlijk vanuit luistertechnische overwegingen niet anders dan met je eens zijn dat er bovenin gewoon té veel lange platen van dezelfde muzieksoort in staan. Daar wordt het zware kost van.Ik ben dan weer blij dat Muse er met 2 relatieve korte platen nog tussen staat... Maar daar heb jij niet heel erg veel aan, hahaha.
Maar verder gaat ook deze kritiek weer op de stapel waar je verder gewoon niet zo veel mee kan: De ene vind er teveel top2000 in staan, de ander kennelijk te weinig... tja....

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4297
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Timmus 22.11.13 18:19

De Top 2000 is natuurlijk niet een enorm slechte lijst. Het is niet verwonderlijk dat er veel nummers uit deze lijst ook in de V500 voorkomen.

Zit de kracht van de V500 'm niet vooral in 't feit dat deze niet aan de hand van een keuzelijst wordt samengesteld? Dat luisteraars niet worden afgescheept met een zogenaamde singleversie? Dat de DJ's zichzelf misschien wel graag horen, maar dit niet ten koste van mooie intro's en outro's laten gebeuren? Dat er openheid van zaken wordt gegeven omtrent de telling?
Al deze zaken maken dat de V500 zich duidelijk onderscheidt van de Top 2000. Met de muziek doet het dat ook zeker, maar wat dat betreft zijn er ook genoeg overeenkomsten te vinden, en dat is prima.

En tsja, mainstream. Ik heb zat artiesten in mijn lijst die noch in de V500 staan, noch in de Top2000, maar die net zo goed mainstream zijn: The Prodigy, Decemberists, Daft Punk; om maar wat te noemen. Razend populair, maar niet direct bij het V500-stempubliek. Als ik op een forum zou zitten dat bevolkt werd door electronicaliefhebbers en er zou een lijst gemaakt worden, zouden zulke artiesten beduidend meer kans hebben.
En natuurlijk vind ik het jammer dat mijn favoriete genre nauwelijks vertegenwoordigd is in de lijst, en zou het uiteraard leuk zijn als stromingen als soul, hip-hop en jazz een kans kregen, maar dat is nu eenmaal niet wat de luisteraars in eerste instantie willen. En zo is het dus overduidelijk wél een Orinocolijst, en zó hoort het ook.

Ik ben overigens helemaal vóór een soort van voorjaarsprojectje, waarbij men dient te stemmen op platen die niet in de Top 2000 voorkomen (en desnoods ook niet op nummers die in de V500 staan). Maar misschien krijg je dan gewoon ándere platen en veelal dezelfde artiesten. Rigoureuzere aanpak: je mag geen bands noemen die voorkomen in genoemde lijsten.
Dan krijg je géén lijst met de favorieten van de Orinocoluisteraars, maar wellicht wel een leuke lijst. Maar laten we dat niet bij de V500 doen; dit jaar was er toch, net zoals vorig jaar, genoeg te beleven qua nieuwe binnenkomers, re-entries en verrassende stijgers en dalers?


Laatst aangepast door Timmus op 22.11.13 18:21; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Mijn kennis van de grammatica lijkt het te hebben begeven aan het einde van de week...)
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16646
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 22.11.13 18:27

@Sokra Ik kan het denk ik niet meer eens met je zijn dan nu!! Goed onderbouwd en vooral leesbaar en bijzonder logisch stuk waar geen veiligheidsspeld is tussen te krijgen.

Het is inderdaad juist de kracht van de V500 dat elke keuze op muzikaal gebied mogelijk is door en voor een ieder en dat moet nu juist blijven al zet iemand 25 keer Jantje Smit in zijn/haar lijst het zal mij werkelijk jeuken, als dat iemand zijn smaak is dan is dat dus zo en daarmee basta.

@Jan nogal logisch dat gimme shelter zo hoog staat, die staat niet geheel voor jan lul op plekje 2 in mijn overigens wonderbaarlijk fraaie lijst al moet ik dat laatste zelf maar zeggen woehahahahaha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Timmus 22.11.13 18:59

Overigens....wie Ylvis heeft gemist heeft daar toch wel zijn best voorgedaan en hoort in elk geval niet bij de honderden miljoenen die voor u klikten:



Overigens ook speciaal voor de gastvrouw gedraaid tijdens de PreParty!!
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16646
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : 's-Gravenhage

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Vleertje 23.11.13 0:32

Chevy op je vraag of een top 1000 niet een herhaling van eerdere zetten is ja en nee. Ik heb dit jaar 70 nieuwe entrees in mijn top 1000 dat is toch behoorlijk lijkt me.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Vleertje 23.11.13 1:17

Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  MrJohn 23.11.13 3:24

Ik wil de discussie onderbreken met een muziekje, maar niet zo maar een.

Na het verzenden van mijn lijstje heb ik nog een mail gestuurd om te vragen of in het geval dat Kashmir de Verrukkelijke 500 zou halen de fabuleuze Oriental Version gedraaid kon worden.

De reguliere versie kwam voorbij. Daar kan een goede reden voor zijn, maar ik heb nooit een reactie gehad op mijn verzoek. Spijtig !


MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16670
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Vleertje 23.11.13 8:46

Die reden zal iets te maken hebben met lengte verschil tussen de twee. Bovendie draaien we normaliter alleen studio versies omdat de mensen daarop stemmen. Die oriental versie zal nog regelmatig op orinoco gedraaid worden hoor. Dat je geen reactie hebt gehad kan liggen aan het simpele feit dat er 200+ lijstjes verwerkt zijn en er gewoonweg geen tijd voor is geweest om te reageren.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 20 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 20 van 21 Vorige  1 ... 11 ... 19, 20, 21  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum