Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» Introquiz Mei staat klaar
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 EmptyVandaag om 0:52 van Marsha

» Mei 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 EmptyGisteren om 23:42 van Marsha

» Marsha’s jukebox (6 mei)
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 EmptyGisteren om 23:40 van Marsha

» Steunfonds 18: 5 t/m 11 mei 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty05.05.24 19:19 van MrJohn

» Steunfonds 17: 28 april t/m 4 mei 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 17:52 van forzautregivo

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 17:51 van sowhat

» 4 mei: Dave is on the road again
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 17:35 van Dave Evans

» *RTH* The Offspring - Pretty Fly (for a White Guy)
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:46 van sowhat

» *RTH* Roger Whittaker - The Last Farewell
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:44 van sowhat

» *RTH* Lee 'Scratch' Perry - Soul Fire
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:43 van sowhat

» *RTH* Critical mass – Believe in the future
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:42 van sowhat

» *RTH* Ella Fitzgerald – Spring can really hang you up the most
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:40 van sowhat

» *RTH* Dresden dolls – Coin-operated boy
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:39 van sowhat

» *RTH* Beatles – Drive my car
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:33 van sowhat

» *RTH* André van Duin - Willy Alberti, bedankt
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty04.05.24 12:29 van sowhat

» Vr. 3 mei : De weekendstart.
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty03.05.24 10:30 van Roche

» Di. 2 mei : herhaling Proff 50.
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty02.05.24 17:51 van Roche

» Wo 01-05 Sokra zaagt door
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty02.05.24 15:24 van sokratikos

» Di. 30 april : Grabbelton.
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty30.04.24 18:01 van Roche

» April 2024
verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty30.04.24 0:08 van Marsha


Verrukkelijke 500 - Editie 2013

+37
kiske
koekkie
sokratikos
Ron_
PPProfessor
muis
Ries
Nien
Dutchzaphod
Pascal
Colijn1984
Chrisje
sokocat
Marsha
snoopy
Mauricedegier
Timmus
forzautregivo
Joyce
LarryMullen
Keano
carpi
Sjoerd
Joostvdaa
Berend
Jorg
Kasper
Onweerwolf
Vleertje
Chevy
sowhat
Dave Evans
Roche
MrJohn
Mirrr
Kaj
Grafmat
41 plaatsers

Pagina 19 van 21 Vorige  1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21  Volgende

Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 6:48

Chevy schreef:Oh ja, de V500 is zoals die is en iedereen krijgt de lijst die de stemmers verdienen. Blijkbaar zit iedereen te wachten op die nummers en stemt men er jaar in, jaar uit op.

Zoals ik al zei in de chat ben ik wel in voor een alternatieve lijst (zomerprojectje?), waarin wél een aantal restricties komen. En dan vooral in de zin van:
- Nooit in de V500 gestaan
- Niet in de Top 2000

Sorry hoor chevy maar nu ga je toch echt veel te geforceerd bezig en waarom eigenlijk??

Alleen maar om te komen tot een of ander lijstje wat anders is omdat het nu eenmaal anders moet zijn ???

Ik vermoed zomaar dat ik ook 80% a 90% van de huidige V500lijst niet te pruimen vind kwa mijn muzikale voorkeur waarop dan meteen de vraag boven komt drijven "is dat nou zo erg"?? niet echt vind ik dan want het gaat om meer dan alleen maar muzikale voorkeuren voor wat betreft de V500, en daar waar je een lijst wel redelijk objectief kunt meten is het "meergehalte" van de V500 dat dus niet dat is niet te meten dat is namelijk een gevoel en dat spreekt je aan (ondanks de soms afgrijselijke baggerherrie) of niet.

En dan mag je wat mij aangaat gerust op de inzendingen een Dr. Sheldon Cooper formule of Albert Einstein theorie er op los laten maar de resultaten daarvan voegen behoudens voor "lijstjesfetisjisten" en andere "lijstjesnerds" mijns inzien maar bitter weinig toe, er blijft immers altijd nog het onmeetbare V500 meergehalte en dat is nu eenmaal niet te meten daar staat namelijk geen enkele maat op.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sowhat 21.11.13 11:55

MrJohn schreef:Het begrip "mainstream" als een algemeen aanvaard gegeven in deze discussie deugt trouwens helemaal niet.

Het is een subjectief gevoelen. Afhankelijk van eenieders muzikale voorkeur wordt duidelijk wat hij/zij als mainstream of alternatief beschouwt

Mainstream
Anglicisme dat zoveel wil zeggen als `commerciële strip`. Het zijn reeksen die een zo groot mogelijk publiek willen aanspreken in zoveel mogelijk leeftijdscategorieën, van 7 tot 77 jaar als het ware. De oplage is in vergelijking tot andere reeksen een significant veelvoud dat soms in de honderdduizenden exemplaren per titel loopt.
Op mainstrea
Gevonden op http://www.depoort.com/terminologie?utm_source=de-poort&utm_medium=fork-sea


3.

mainstream
Muziek van het gangbare genre.
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/mainstream


4.

MAINSTREAM
1) Toonaangevende stroming
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/MAINSTREAM/1

Uit het woordenboek. Nou, hier zie je dat het begrip Mainstream aardig te Objectiveren is. Okay, omdat alles niet helemaal sluitend is, kun je daarbinnen weer subjectief ziijn. Trouwens en nogmaals: Mainstream is wat mij betreft beslist geen scheldwoord!


_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Kaj 21.11.13 15:48

Nou, ik heb eens wat zitten rekenen...

Stel: we tellen alleen de top-100 mee van elke lijst, en trekken ook de puntentelling per lijst gelijk (dus geen progressief puntenstelsel meer). Dan verandert er bovenin erg weinig. Telegraph Road gaat van 5 naar 3, en Radiohead en Led Zeppelin zakken beide een plekje. Maar die zaten dan ook erg dicht bij elkaar in de originele puntentelling, dus het is niet gek dat er her en der wel wat verschuift.
77 nummers komen door deze verandering nieuw binnen in de lijst, waarvan Stockholm Syndrome van Muse op 245 de hoogste zou zijn. Opvallendste nieuwkomer in dit scenario: What Does The Fox Say? van Ylvis op 484 Suspect 

Stel nou dat we van elk lijstje alleen nog maar de top-25 laten meetellen én elke artiest maar 1x toestaan in een lijstje. Tussenliggende scenario's heb ik ook berekend, maar daar zit niet heel veel wezenlijk verschil tussen. Hoe dan ook: bovenin verandert er redelijk wat: de artiesten die veel hooggewaardeerde nummers in de V500 hebben, moeten praktisch allemaal inleveren. Black is onafgebroken nummer 1, maar Alive vinden we nu bijvoorbeeld pas terug op 83 (tegenover 23 in de V500), Sultans of Swing krijgt van mij nog een hoop punten, maar keldert toch van 22 in de V500 naar 74 in deze berekening. Anderzijds prijkt Telegraph Road nu op 2. Helemaal bovenaan in de lijst verandert hoegenaamd niks: 2 nummers die in de V500 in de top-15 stonden vallen weg (Wish You Were Here en A Forest, dat nu op 16 staat), en Hotel California en The Count Of Tuscany komen in de top-15 daarvoor in de plaats.
Dat brengt me gelijk op de vaststelling van wat al te voorspellen viel: de artiesten die maar één serieuze V500-plaat hebben gaan er enorm op vooruit: Porcupine Tree, Dream Theater, Foo Fighters, Rage Against The Machine, Keane, Anathema, Arcade Fire, Alice Cooper, Saybia,... Noem ze maar op: allemaal gaan ze er flink op vooruit.
Hoogste nieuwkomers zijn nu:
131. Sex Pistols - Pretty Vacant
140. Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida
150. Nouvelle Vague - Dance With Me
161. Adele - Set Fire To The Rain
185. Gary Moore - Still Got The Blues
190. Thin Lizzy - Roisin Dubh
191. Porcupine Tree - Anesthetize
193. Lamb - Gorecki
195. Ylvis - What Does The Fox Say?
196. De Dijk - Nergens Goed Voor
197. Dexy's Midnight Runners - Come On Eileen

In totaal gaat het dan om 175 nieuwe binnenkomers.




Het geeft een interessante inkijk op zich, maar mijn mening blijft dat dit soort kunstgrepen om de lijst zogenaamd alternatiever te krijgen (zoals je aan de nieuwe binnenkomers die erbij zouden komen in dit geval kunt zien, zijn die lang niet allemaal zo alternatief als je wellicht zou verwachten met dit soort regels) niet de 'oplossing' zijn voor een - wat mij betreft - niet bestaand probleem. Maar goed, dat blijft waarschijnlijk een persoonlijke inschatting.
Kaj
Kaj
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3987
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  MrJohn 21.11.13 16:17

Toch een keer leuk om het resultaat van zo'n berekening eens te lezen.

Bij de binnenkomers valt Sex Pistols op, is Ylvis me totaal onbekend, maar daarentegen Anesthetize van PT weer niet, want die staat bij mij in de top 10 Very Happy 
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16668
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 16:43

Vindt het een leuke berekening Kaj, toch wel intressant om over na te denken...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  forzautregivo 21.11.13 16:57

Leuke berekening, maar er is duidelijk geen winst ten opzichte van de huidige situatie. Onderin vinden wat veranderingen plaats, maar daar zit het "probleem" nu ook al niet. Bovenin blijft alles op hele lichte verschuivingen na hetzelfde. Het bewijs dat je niet om die nummers heen kan. Meer mensen kennen die nummers, dus hoe mee mensen er stemmen hoe meer ze boven komen drijven. Alleen verbieden en het verminderen/specifiek selecteren van het aantal stemmers lijkt dit op te kunnen lossen, maar daar willen we toch niet heen lijkt me.

_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5374
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Grafmat 21.11.13 20:41

Ik ben wél nieuwsgierig naar die alternatieve totaallijst. Want om nou te zeggen dat het helemaal geen zin heeft, terwijl er 175 nieuwe platen in voorkomen... Let wel: Al die top1000's en andere lange lijsten maken de macht van het getal ontzettend groot. Platen sprokkelen zomaar met 20 noteringen in onderste regionen een enorme doos punten bij mekaar, die de 'minder bekende' platen allemaal missen omdat, let's face it: die top100's toch ook een enorme bak 'vulling' bevatten van gewoonweg bekende nummers. Bij sommigen is dat wat meer het geval, bij anderen minder (Kaj heeft onderin bijv. veel meer onbekender werk, maar ja: die heeft zijn bovenste helft dan weer vol staan met overbekend materiaal....).

Kortom: gewoon om het onderzoek eens te doen, ben ik erg benieuwd naar die lijst. De veranderingen die ik door Kaj genoemd zie, maken dat ik geprikkeld raak. Minder van dezelfde bands bovenin, meer variatie.

BTW: Ylvis is een grapje van een aantal Ziggo-stemmers, om een van hun stemmers, Manon Vos, te eren... Very Happy 

Laten we wel zijn: de reden dat we in beginsel top1000's toelieten was omdat een paar van de organisatoren al zo'n lange lijst hadden, én omdat we 'vulling' van de lijst keihard nodig hadden. 28 keer een top25 zou nou niet bepaald een top500 hebben opgeleverd, en bakken met nummers die op dezelfde plaats zouden eindigen...
Tegenwoordig hebben we echter méér dan genoeg lijsten om uit kortere lijsten een representatieve V500 te maken. best een moment om je af te vragen wat de meerwaarde is van het toelaten van een top1000, en van het hoger waarderen van de platen uit die lijsten. Ik zeg niet meteen dat we de hele boel moeten omgooien, maar het is zéker het onderzoeken waard.

Nien: sorry voor de scherpe remark, en mensen die mij kennen weten dat ik niets tegen kritiek heb, maar wel enorm moeite heb met kromme redeneringen, ongefundeerde uitspraken of het weergeven van meningen als feiten, en ik vond dat dat gebeurde. Het had helemaal niets met de kritiek te maken, wel met een totaal oncontroleerbare en volgens mij door jullie sentiment gevoede uitspraak over de 'niet-Orinoco-luisteraars'. And alsjeblieft....: Het is Orinoco met 1 c, en Verrukkelijke 500 met 2 -r-en... Razz

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4296
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Vleertje 21.11.13 21:07

Even kleine duit in zakje doet. Ik ben niet zo'n fan van het veranderen van de regels. Ok je zou hooguit kunnen zeggen lever je minimaal top 25 en maximaal top 100 in. Maar ik denk dat je niet moet gaan tornen aan de verdere regels als je mag maar van elke artiest 1 x iets in je top 100 etc. We gaan er toch prat op dat deze lijst volledig door luisteraars wordt samengesteld. Dat de stemmer ALLE vrijheid heeft en dan vind ik dat men die vrijheid naar eigen inzicht moet kunnen indelen. Dus als iemand Beefheart zo hoog heeft zitten dat ie 25 nummers beefheart in zijn top 25 zet VRIJHEID.

En ik denk dat ik toch echt 1 van de minst mainstream stemmers ben. Maar ik geniet ondanks dat ik met regelmaat op het bankje zit toch ook enorm van het evenement. Het gaat om het "gevoel" wat Kapser behoorlijk treffend omschreef. Ik zou opblijven om Venus in Furs volledig mee te kunnen zingen en in de chat jaaaaaaaaaaaaa te kunnen gillen als hij om 4 uur 's nachts gepland staat. Terwijl nuchtere vleer eigenlijk ook best kan bedenken dat ze dat nummer de hele dag kan draaien. Maar het is inderdaad die lijstjesgeilheid, het momentje, jouw momentje in zo'n lijst beleven.

En als mensen het niets vinden de verrukkelijke 500 is goed hoor gaan ze lekker wat anders luisteren. Dat wij het de lijst der lijsten noemen lijkt me logisch we staan als DJ's achter het station en derhalve overdrijven wij graag zoals dat op radio nogal gewoonlijk is. JAAAAAAAAA WAT EEN PLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT roep ik dan al snel, terwijl het thuis is hey dat is een lekker nummertje. Ieder station zal zijn alletijden lijst de lijst der lijsten noemen en gezien ik voor Orinoco Radio DJ noem ik de Verrukkelijke 500 de lijst der lijsten!
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Grafmat 21.11.13 21:10

Dank je wel Vleer! cheers 

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4296
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jorg 21.11.13 21:13

Lang geleden dat er weer eens zo uitgebreid discussie is gevoerd in een topic en ik wil dan ook graag nog mijn duit in het zakje doen.

Ik ben voor vernieuwing die iets toevoegt aan een lijst. Een artiest mag maar 1x in de top 100 voorkomen bijvoorbeeld. Lijkt me een mooi voorstel: je pakt lijsten aan op het punt waar de meeste punten worden verdeeld. Overigens wordt de invloed van langere lijsten qua punten enigszins overschat hier. De nr 15 in een top 1000 krijgt evenveel punten als de nr 1 in een top 25.

Ik zie niets in kunstgrepen als de V500 mag niet dezelfde nummers bevatten als het jaar ervoor. Dan krijg je simpelweg niet meer de beste lijst aller tijden volgens luisteraars, maar de meest geforceerd diverse lijst aller tijden. Dat geniet niet mijn voorkeur. Afwisseling is goed, maar nummers die hoog staan, staan niet voor niets hoog in zowel de V500 als de Top 2000. Je zou bijvoorbeeld wel een maximum kunnen stellen aan het aantal nummers per band/artiest (5-10 bijvoorbeeld).

Ik heb als dj tijdens de verukkelijke 500 nooit geroepen dat dit de beste of meest gevarieerde lijst aller tijden is. Dit is een lijst voor eenieder die in een lijstje instuurt maar doordat de promotie voor en bekendheid van de lijst op een beperkt aantal plaatsen bestaat, creëert dat een lijst van de orinocoluisteraar en aanverwanten. Moeten we dan een diverser lijst krijgen?
Het populairste muziekgenre in Nederland, namelijk Nederlandstalige schlagers, vindt helemaal geen gehoor in de lijst. Moet dat er in? Ik denk dat er dan eveneens veel protest zou zijn.

Iedere lijst heeft z'n kenmerkende plaatjes. Ik ben erg blij dat al zes jaar een plaats wordt ingeruimd voor Gorki's Mia. Anderen vinden dit plaatje verschrikkelijk. Anderzijds vind ik muziek als Sigur Ros en Alter Bridge weliswaar mooi als behangetje, maar ze hoeven wat mij betreft niet in de V500. Echter: ik draai ze met net zoveel plezier als de platen die ik zelf in m'n lijst.

Kortom: vernieuwing is prima, zolang de lijst de gemene deler blijft van de stemmers. Want hoe je het ook draait: met 217 stemmers zijn we representatiever dan ooit. Als iemand of twee personen weinig van hun smaak terugvinden, dan zegt dat wellicht ook iets over hun smaak: die wordt wat minder gedeeld, of op z'n minst binnen Orinoco. Dat kan uiteraard. Maar dat is niet erg wat mij betreft, juist omdat we niet pretenderen een allesomvattende lijst te hebben, maar een lijst die gewoon zonder restricties wordt samengesteld. De vernieuwing zit 'm dus in de manier van stemmen, niet in de platen zelf.

Jorg
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 3073
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Kasper 21.11.13 21:26

Jorg schreef:Lang geleden dat er weer eens zo uitgebreid discussie is gevoerd in een topic en ik wil dan ook graag nog mijn duit in het zakje doen.

Ik ben voor vernieuwing die iets toevoegt aan een lijst. Een artiest mag maar 1x in de top 100 voorkomen bijvoorbeeld. Lijkt me een mooi voorstel: je pakt lijsten aan op het punt waar de meeste punten worden verdeeld. Overigens wordt de invloed van langere lijsten qua punten enigszins overschat hier. De nr 15 in een top 1000 krijgt evenveel punten als de nr 1 in een top 25.

Ik zie niets in kunstgrepen als de V500 mag niet dezelfde nummers bevatten als het jaar ervoor. Dan krijg je simpelweg niet meer de beste lijst aller tijden volgens luisteraars, maar de meest geforceerd diverse lijst aller tijden. Dat geniet niet mijn voorkeur. Afwisseling is goed, maar nummers die hoog staan, staan niet voor niets hoog in zowel de V500 als de Top 2000. Je zou bijvoorbeeld wel een maximum kunnen stellen aan het aantal nummers per band/artiest (5-10 bijvoorbeeld).

Ik heb als dj tijdens de verukkelijke 500 nooit geroepen dat dit de beste of meest gevarieerde lijst aller tijden is. Dit is een lijst voor eenieder die in een lijstje instuurt maar doordat de promotie voor en bekendheid van de lijst op een beperkt aantal plaatsen bestaat, creëert dat een lijst van de orinocoluisteraar en aanverwanten. Moeten we dan een diverser lijst krijgen?
Het populairste muziekgenre in Nederland, namelijk Nederlandstalige schlagers, vindt helemaal geen gehoor in de lijst. Moet dat er in? Ik denk dat er dan eveneens veel protest zou zijn.

Iedere lijst heeft z'n kenmerkende plaatjes. Ik ben erg blij dat al zes jaar een plaats wordt ingeruimd voor Gorki's Mia. Anderen vinden dit plaatje verschrikkelijk. Anderzijds vind ik muziek als Sigur Ros en Alter Bridge weliswaar mooi als behangetje, maar ze hoeven wat mij betreft niet in de V500. Echter: ik draai ze met net zoveel plezier als de platen die ik zelf in m'n lijst.

Kortom: vernieuwing is prima, zolang de lijst de gemene deler blijft van de stemmers. Want hoe je het ook draait: met 217 stemmers zijn we representatiever dan ooit. Als iemand of twee personen weinig van hun smaak terugvinden, dan zegt dat wellicht ook iets over hun smaak: die wordt wat minder gedeeld, of op z'n minst binnen Orinoco. Dat kan uiteraard. Maar dat is niet erg wat mij betreft, juist omdat we niet pretenderen een allesomvattende lijst te hebben, maar een lijst die gewoon zonder restricties wordt samengesteld. De vernieuwing zit 'm dus in de manier van stemmen, niet in de platen zelf.
Ik zelf ben tegen dat idee, omdat ik op NUMMERS stem en niet op artiesten. In de V500 gaat het immers ook om de beste NUMMERS en niet om artiesten. Zo heeft The Verve mijn lievelingsnummer gemaakt, maar is het niet mijn favoriete artiest. En ik heb liever dat alléén mijn vijf favoriete nummers van Muse in de lijst staan, in plaats van vijftien nummers van Muse waar ik weinig mee heb. Ik vind het leuk om te weten welke artiesten vertegenwoordigd zijn, maar daarmee houdt het ook op.

Vleertje heeft het over de enorme vrijheid en ook ik vind dat het mooiste aan de V500. Dat maakt het voor mij de ultieme allertijdenlijst. Elke restrictie maakt dat gevoel minder. En lijstjes met restricties zijn ook hartstikke leuk, maar volgens mij hebben wij er daar op Orinoco ook al zat van. Laat deze dan lekker restrictieloos blijven.
Kasper
Kasper
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Ries 21.11.13 21:34

Eens met Kasper de 1 nummer van 1 artiest regel zou voor mij een enorme beperking zijn omdat ik dan niet meer het gevoel heb mijn eigenste aller tijden lijst in te kunnen leveren. Iemand die dat uit zichzelf doet, hulde! Maar ik zie het als een enorme beknotting! Het inkorten van lijsten zou imo wel iets zijn waar je over na zou kunnen denken maar goed ik ben maar luisteraar en wil eigenlijk gewoon weekendje genieten van goede en baggermuziek, sjetten en wat dies meer zei!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7041
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Kaj 21.11.13 21:35

Nou ja, waar het voor mij op neerkomt: als ik niet meer zelf mag bepalen wat ik in m'n lijst zet, en omwille van een eventuele 'maximaal 1 nummer per artiest'-regel verplicht zou zijn top20-werk als Brothers In Arms, Telegraph Road, The Last Resort, Wish You Were Here en Black uit m'n lijst te laten, dan stem ik liever gewoon helemaal niet.

Of het inkorten van de maximumlengte van de lijst tot 100 plaatjes een goede ontwikkeling is? Ik weet het niet, ik ben er in elk geval niet voor. Ik vind het juist wel leuk om bij bepaalde mensen in hun lijst te grasduinen, en het gras wordt met 100 plaatjes wel flink gekortwiekt. Bovendien heb ik zo op het eerste gezicht niet in de indruk dat het het karakter van de lijst wezenlijk verandert.
Kaj
Kaj
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3987
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 36
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sowhat 21.11.13 21:52

Eens met Vleertje en de anderen die niet willen veranderen. 1x Lily, Donna, Amanda Palmer, Muffs, PJ Harvey, Sugarcubes, Bowie etc.: ik moet er niet aan denken. De vrije keuze en geen beperkingen maakt het zo mooi. Vleertje beschrijft bovendien het gevoel wat ik zelf ook heb bij de V500 mooi.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Dave Evans 21.11.13 21:52

Ik sluit me eigenlijk helemaal bij Kaj aan. De meeste Top 1000's zitten nu éénmaal leuker in elkaar omdat er langer en beter over nagedacht is. Niets ten nadele van de korte lijstjes, daar kan soms ook best goed over nagedacht zijn [zie bijv. de top honderds van Markderaver & MrJohn]. Maar vaak de erg korte lijstjes leveren de meeste traditionals op. Daarom was de tussenstand na 106 lijstjes een heel andere dan de latere eindstand toen we de laatste 2 dagen heel veel kortere lijstjes binnen kregen. Enige beperking waar ik me in zou kunnen vinden is max. 10 platen van 1 artiest/band in je lijst. Dit puur ter voorkoming dat mensen zoals dit jaar een Top25 in gaan leveren van 1 artiest/band.

Maar ik vind dit verder wel een leuke discussie hoor, mooi om te horen wat een ieder ervan denkt!


PS. Ik zou ook niks aan die puntentelling veranderen, moeite mag best beloond worden Smile

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25288
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  MrJohn 21.11.13 21:57

Dat we Orinoco Radio beschouwen als de moeder aller streams staat buiten kijf en dat we de Verrukkelijke 500 omarmen als onze eigen toplijst eveneens.

Alles gehoord en gelezen hebbende ga ik toch door op mijn eigen manier en ik heb in ieder geval soortgelijke gevoelens bespeurd bij Mark en ik proef de smaak van (enige) verandering bij Jorg.

Volgend jaar dien ik wederom een lijst in (top 100 of wellicht een wat langere lijst) met het uitgangspunt van 1 per artiest en daarbij laat ik ook de dit jaar nog zeer beperkte voorrangspositie van de Beatles vallen.

Ik wil ontvankelijk zijn voor meer muziek en het scherpt mijn geest, als ik harde keuzes moet maken Very Happy 

Iedereen moet uiteraard zijn/haar eigen gevoel volgen, ik vervolg mijn eigen pad. Na vele jaren vrij traditioneel een lijst ingestuurd te hebben voel ik me hier nu het beste bij.

MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16668
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Ries 21.11.13 22:15

Het zou dan natuurlijk kunnen Kaj dat de grote lijstjes mensen onder ons toch wat fijnziniger omgaan met wie of wat, hoewel ik dat eigenlijk ook wel weer betwijfel! Waar je wel vanaf bent is de door Grafmat genoemde lijstjesvulling, maar ook daar is voor mij eigenlijk geen grote conclusie uit te trekken als zou dan de lijst wezenlijk gaan veranderen.
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7041
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jorg 21.11.13 22:21

MrJohn schreef:Dat we Orinoco Radio beschouwen als de moeder aller streams staat buiten kijf en dat we de Verrukkelijke 500 omarmen als onze eigen toplijst eveneens.

Alles gehoord en gelezen hebbende ga ik toch door op mijn eigen manier en ik heb in ieder geval soortgelijke gevoelens bespeurd bij Mark en ik proef de smaak van (enige) verandering bij Jorg.

Volgend jaar dien ik wederom een lijst in (top 100 of wellicht een wat langere lijst) met het uitgangspunt van 1 per artiest en daarbij laat ik ook de dit jaar nog zeer beperkte voorrangspositie van de Beatles vallen.

Ik wil ontvankelijk zijn voor meer muziek en het scherpt mijn geest, als ik harde keuzes moet maken Very Happy 

Iedereen moet uiteraard zijn/haar eigen gevoel volgen, ik vervolg mijn eigen pad. Na vele jaren vrij traditioneel een lijst ingestuurd te hebben voel ik me hier nu het beste bij.

Ik denk dat ik verkeerd geinterpreteerd word als in mijn betoog de smaak van verandering te proeven is. Ik probeer alleen voorstellen aan te dragen waarin ik mij in the end zou kunnen vinden als dat noodzakelijk is voor de lijst. Echter: de manier waarop het dit jaar (en afgelopen jaren) gaat met een proportionele puntentelling voor langere lijsten en een vrije keuze qua aantal artiesten in de top zoveel. Ik vind de lijst een mooie afspiegeling en de vrijheid zit m wat mij betreft in de restricieloosheid bij het inzenden en dat zou ik t liefst zo houden.

Jorg
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 3073
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 23:23

Ja ik ga ook door op dezelfde lijn Mr John, maar we zijn in de minderheid en de meeste stemmen gelden (letterlijk) dus blijft alles wellicht bij het oude en hebben we een gelijke top 10 volgend jaar met 1 wisseling mischien tussen 8 en 9....
De beperking opleggen van maar 1 artiest is misschien wel te progressief en dat hoeft dan maar niet perse. Maar de grens van een top 100 als maximaal ( en al zet je er 40 Muse, 10 Pink Floyds, 10 Dire Straits en 40 Beatles in moet je zelf lekker weten.
Alleen is het (vindt ik) niet helemaal eerlijk dat lange lijsten zwaarder tellen dan de top 25tjes. Dan kun je net zo goed geen lijst insturen als je geen tijd hebt om zo'n megalijst te maken. Idd opvullen om maar tot aan 1000 te komen wordt veel gedaan, als je op de man af vraagt waar staat die plaat in je lijst is er niemand die dat exact weet omdat dat niet te onthouden is...
Dan maar koppijn om je mega lijst te kortwieken tot 100 en genieten van een veel verfrissender en prikkelender eindresultaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gast 21.11.13 23:42

Vrijheid boven alles dat is het ook wat deze lijst(en) zo uniek maakt plus het geeft mij de mogelijkheid om bepaalde nummers stiekem meerdere keren in mijn lange lijst op te nemen, uiteraard om de uitslag te beinvloeden gelukkig blijkt dat we over onze lijstjescontroleurs en verwerkers geen enkele zorgen hoeven te maken want volgens mij is al het dubbele eruit gefilterd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Jan... 22.11.13 10:18

Ik heb zaterdag even en zondag vrij lang geluisterd. Zaterdag viel ik meteen in met de Tears for Fears remake van I am the walrus en een buitenechtelijke ruzie, omdat mijn vrouw pislink werd op the Stooges. Lekker begin van het weekend....

Ik heb er een haat liefde verhouding mee. Ik zal altijd voor de top 2000 kiezen, maar vind het toch leuk wat mee te pikken, mee te genieten en af te zeiken. Sommige nummers zijn voor mij echt te langdradig en te perfect zoals Fool's ouverture, Telgraph road of Shine on you crazy diamond. Ook A day in the life van mijn favoriete band ever gaat me dan tussen deze nummers tegen staan. Dan hoor ik liever wat meer afwisseling. Om maar te zwijgen over DT, 2 x muse achter elkaar (sorry hoor maar dat nights of tante Sidonia is echt niet om aan te horen) en mijn nieuwe afzeikband Porcupine Three of zoiets (hoe komen jullie daar nu op???). Ach, zo is het nou eenmaal. Ik weet ook wel dat het niet altijd leuk te lezen is maar ik heb nu eenmaal een andere mening kwa muziek en hoop toch af en toe mijn mening hier te blijven ventileren.

Kwa Muse vind ik het ook wel weer typerend dat niet eens het enige nummer waar ik sympathie voor hebt erin staat. Het zijn altijd die bommen en granaten nummers met een overdaad en gesteun en gekreun. Maar dit terzijde..

Tuurlijk vond ik het wel weer leuk jullie te horen, te chatten en ik vond het toch wel fijn dat in al dat geweld Smells like nog steeds zo hoog staat
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 13:29

Kaj schreef:Ook bij de door jou steevast aangehaalde MuMeLadder zie je dat vrijwel al die Top2000-classics er in deze fase van het spel gewoon nog in zitten, terwijl die lijst toch ook pretendeert zo enorm alternatief te zijn. Dat zie je alleen vooral terug in de onderste helft van de lijst, en niet bij de top-100. En daarnaast zie je ook daar eigenlijk dat wát er dan bovenaan in de plaats komt van die Top2000-classics vrijwel uitsluitend rockmuziek is, met uitzondering van Sinnerman en hooguit nog 1 of 2 nummers in de top-50.
Allereerst wil ik vermelden dat ik ook in mijn post heb gezegd dat ik bij de MuMe Ladder de voorspelbaarheid ook niet altijd waardeer. Ik heb echter wel het gevoel dat er wat meer schwung in zit. Ooit was dat een lijst met in de top 100 nummers als  In Every Dream Home A Heartache, Sister Ray,  Untitled #8, This Is Hardcore en  The Lebanon. Als ik nu naar de top 100 van de MuMe Ladder zou kijken, zou ik nog altijd  In The Aeroplane Over The Sea,  Crystalised,  The First Time Ever I Saw Your Face broederlijk naast  Paranoid Android en Black horen. Ook de MuMe Ladder bestaat 6 jaar en sinds de oprichting zijn er vijf verschillende nummers 1 geweest. Vorig jaar was de top 3 exact hetzelfde en je merkt gelijk de afkeuring van een voorspelbare toplijst.
Nummers die je toch moeilijk top 2000-classics kunt noemen. Wellicht wel rock, maar dat is ook niet het punt. Mijn kritiek is vooral gericht op de uiteindelijke nummers. Kijkend naar de laatste dag komen daar bijna uitsluitend Top 2000-klassiekers in voor. Dit kan iedereen ook moeilijk ontkennen.

En ik ga ook niet prat op de MuMe Ladder, hoor. Al jarenlang vind ik dat het jaren '80-gehalte daar veel te hoog is. Bij de laatste update (401-300) is ruim eenderde (36%) uit de 80s. Tegenover 20% van de 70s en slechts 18% van deze eeuw. Ook daar heerst al jarenlang aanhoudende kritiek over de vermainstreaming van de lijst. Waar Hotel California en Bohemian Rhapsody de afgelopen jaren opeens ook goed scoren, waar dat de eerste paar jaren onmogelijk was. Die discussie wordt ook al jaren gevoerd en ik denk ook dat die discussie gevoerd moet worden, voordat je opeens een saaie, voorspelbare lijst wordt.

Er zit natuurlijk een groot "je hoeft niet te luisteren.."-deel in, maar het lijkt me evident dat je soms moet reflecteren om te kijken of het concept nog 'werkt'. Om dezelfde reden zijn ze bij Radio 2 overstag gegaan en hebben toch maar acts als Radiohead en Muse toegevoegd.

In mijn stukje zit overigens een groot "doe er mee wat je wilt"-gehalte... Wink

P.S. De vergelijking met het naar voren komen van geijkte klassiekers met andere toplijsten gaat voor mij niet om, omdat die commercieel zijn en sowieso werken met een keuzelijst.

Kasper schreef:Verder doe je de Top2000 af als een gedrocht met alleen maar kutmuziek en alsof het een ziekte is.
Absoluut niet. Ik heb mijn halve smaak te danken aan de Top 2000, omdat dat mijn startpunt was.


Laatst aangepast door Chevy op 22.11.13 14:32; in totaal 2 keer bewerkt
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 13:35

sowhat schreef:2) Maar sorry hoor vriend. Dat jij met die Mainstream-constatering komt terwijl jij juist al die mainstream-liedjes hebt, vind ik een grote gotspe.
Tja..

1. Het woord mainstream komt nergens voor in mijn stukje. Sowieso heb ik niets tegen mainstream an sich.
2. Heb je mijn lijst gezien? Ik vermoed van niet. Of hooguit de bovenste 20

Grafmat schreef:Tegenwoordig hebben we echter méér dan genoeg lijsten om uit kortere lijsten een representatieve V500 te maken. best een moment om je af te vragen wat de meerwaarde is van het toelaten van een top1000, en van het hoger waarderen van de platen uit die lijsten. Ik zeg niet meteen dat we de hele boel moeten omgooien, maar het is zéker het onderzoeken waard.
Eens. De invloed van de lange lijsten op de uiteindelijke lijsten wordt zo ook aanzienlijk verkleind. Sowieso vraag ik me af hoe veranderlijk die lange lijsten zijn. De meeste lange lijsten hier zijn volgens mij vrijwel identiek aan vorig jaar, behoudens wat nieuwe nummers van wat grote stijgingen. Het ene nummer stijgt van 512 naar 483 en een andere zakt van 483 naar 512.

En misschien kom ik dan wel tot de conclusie dat ik in de afgelopen jaren verder van deze lijst aan het groeien ben. Dat mag toch?

Of een top 100 noemenswaardige wijzigingen voortbrengt? Geen idee. Dezelfde discussie werd al eens op MusicMeter gevoerd over de Top 250 (met albums dus). Hierin ging het erom of inactieve gebruikers meegenomen moeten worden in deze lijst. Jordy, administrator, liet een alternatieve toplijst zien waarin alleen de gebruikers meegenomen werden die maximaal een jaar geleden ingelogd waren.
Conclusie? De een vond het weinig verandering. De ander vond dat de lijst op z'n kop stond.

Enerzijds wil men een groter publiek aanspreken met meer luisteraars. Anderzijds wil men haar eigenzinnigheid bewaren en het liefst binnen haar eigen, gezellige niche blijven. Het meeste commentaar dat ik terugkrijg als ik mensen benader, is dat het een re-run van de Top 2000 is.
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  sowhat 22.11.13 13:52

1) Nee, maar ik ben zo vrij 're-run van de top2000' te vertalen in 'mainstream'.
2) Ja. Erg veel top2000-werk. Nogmaals: is geen diskwalificatie. Uiteraard ook wel andere liedjes. Waarom je weer met zo'n aanname als 'waarschijnlijk niet' komt, is mij een volslagen raadsel.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Chevy 22.11.13 14:17

Nou, dat is dan een foute vertaling. Toch wel ironisch dat je mijn aanname dan weer niet begrijpt. In totaal is nog geen 1/4e van mijn 1000 ook te vinden in de Top 2000. Ter vergelijking: bij mijn eerste toplijst (top 250) zaten er 220 nummers bij die in de huidige top 2000 staan.

Maar het gaat mij helemaal niet om individuele personen. Ik heb bv. Kaj toch ook helemaal niet afgevallen, omdat zijn lijst zoveel overlap met de Top 2000 vertoond? Sterker nog, qua smaak heb ik hem hoger zitten dan de meesten hier. Wink
Ik hoop de V500 wat levendiger en organischer te krijgen door simpelweg de formule lichtelijk te wijzigen. Een top 100 lijkt me bewerkelijker en met nieuwe mensen wordt de lijst ook bewerkelijker, vermoed ik.

Ik ben er ook niet op uit om dat te doen door mensen beperkingen op te leggen zoals "mag niet in de Top 2000 staan", voor de V500, als men dat soms denkt. Mijn idee voor een alternatieve lijst zou gezien kunnen worden als een grote Pré Push.
Chevy
Chevy
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1584
Registratiedatum : 13-02-11
Leeftijd : 30

http://www.musicmeter.nl/user/29172

Terug naar boven Ga naar beneden

verrukkelijke - Verrukkelijke 500 - Editie 2013 - Pagina 19 Empty Re: Verrukkelijke 500 - Editie 2013

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 19 van 21 Vorige  1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum