Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» *RTH* Hans Dorrestijn – Meryl Streep
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 20:25 van Frodo

» *RTH* Janet Jackson – All for you
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 20:19 van Frodo

» *RTH* Janse Bagge Band - Sollicitere
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 20:10 van Frodo

» Steunfonds 19: 12 t/m 18 mei 2024
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 15:49 van Frodo

» *RTH* Billie Holiday - What A Little Moonlight Can Do
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 13:01 van sowhat

» *RTH* The Miracles - You Really Got A Hold On Me
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:59 van sowhat

» *RTH* Guru Josh - Infinity
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:58 van sowhat

» *RTH* Isis - April Fool
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:56 van sowhat

» *RTH* Frankie Lane - Rawhide
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:55 van sowhat

» *RTH* Middle of the Road - Soley Soley
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:54 van sowhat

» *RTH* Diana Ross - Upside Down
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:53 van sowhat

» *RTH* Vengaboys – We’re going to Ibiza!
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:52 van sowhat

» *RTH* Five star - Shine
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:50 van sowhat

» Za 18 mei : Uit de losse pols
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 12:47 van Roche

» Mei 2024
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany EmptyGisteren om 10:30 van Roche

» Een wonderkind van 80 (20-05-2024)
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty17.05.24 21:38 van Mauricedegier

» *RTH* Julien Clerc – Si on chantait
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty16.05.24 23:08 van Frodo

» *RTH* George Harrisson – Give me love (give me peace on earth) (live)
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty16.05.24 23:05 van Frodo

» *RTH* Beatles – Drive my car
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty16.05.24 23:04 van Frodo

» *RTH* Lisa Stansfield - All Around The World
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty16.05.24 23:01 van Frodo


*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

+13
PPProfessor
Mirrr
Led-Zep
sokratikos
Ries
Jan...
Frodo
Grafmat
Vleertje
MrJohn
sowhat
ErickNJ
Dave Evans
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Jouw cijfer voor 'The Count of Tuscany'

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap4%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 4% 
[ 1 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap0%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap0%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap0%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap4%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 4% 
[ 1 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap18%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 18% 
[ 5 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap14%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 14% 
[ 4 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap11%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 11% 
[ 3 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap21%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 21% 
[ 6 ]
*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_lcap28%*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Vote_rcap 28% 
[ 8 ]
 
Totaal aantal stemmen : 28
 
 
Enquête gesloten

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Dave Evans 22.11.11 19:38

[22-11-2011]
Speciale RTH voor Grafmat, dit als dank voor al zijn werkzaamheden om ook dit jaar van de V500 een groot succes te maken!

"De meest verbluffende Dream Theateract is en blijft “The Count Of Tuscany”. De intro heeft iets weg van Metallica’s “Fade To Black”, maar van zodra de complexe ritmes, gitaarharmonieën en Jordan Rudess’ wonderbaarlijke keyboardspel openbarsten, is het alsof een prachtige sterrenhemel verschijnt. Portnoy maakt het betoverende geheel alleen maar krachtiger. Wat volgt is een muzikale rollercoaster met een catchy refrein, een epische solo, een magisch akoestisch stuk en een hartverscheurende melodische break."


https://www.youtube.com/watch?v=E4yzYKIiV9Y


https://www.youtube.com/watch?v=M-CCvRGX5d4&feature=related




Laatst aangepast door Dave Evans op 23.11.11 14:01; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Mangini vervangen door Portnoy :))

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25289
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  ErickNJ 22.11.11 19:54

Als je hier een plaat van 23 minuten neerzet, dan neem ik toch wel even de tijd om uit te zoeken waar het allemaal over gaat. Interessant verhaal, maar uiteindelijk is dit toch niet mijn soort muziek. Onvoldoende is het natuurlijk niet, dus een 6.
ErickNJ
ErickNJ
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2375
Registratiedatum : 20-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  sowhat 22.11.11 19:58

Ik vind dit een vreselijke groep, dus ik ga zo'n lang liedje niet luisteren. Toch een 6 uitrespect voor het goede werk van Grafmat tijdens de V500 en de Bubbling.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18726
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Dave Evans 22.11.11 20:27

Ik geef toe, het is een hele zit dit nummer. Daarom liet ik hem eerst ook altijd links liggen. Onterecht bleek achteraf!!!
Blijkt een fantastische plaat te zijn die zoals al beschreven uit verschillende lagen bestaat.
Om nog even te laten horen waarom ik dit nummer zo mooi vind plaats ik de finale. Wat mij betreft bijna de mooiste 5 minuten uit de popmuziek!!!!
Ik geef een 9, waarom dan géén 10 zul je zeggen? Dat komt omdat het metal gedeelte na een minuut of 7 a 8 mij minder bevalt.



https://www.youtube.com/watch?v=Mpgc57EvpKg

Zondagmorgen omstreeks 08.45 was hij te horen op Orinoco tijdens de V500. Nadat ik de nacht ervoor gedraaid had en om 04.45 naar bed was gegaan, konden slechts 4 uurtjes slaap mij er niet van weerhouden om erbij te zijn, toen dit nummer als hoogste nieuwkomer gedraaid werd!

_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25289
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  MrJohn 22.11.11 21:56

Dit nummer was niet alleen de hoogste binnenkomer in de Verrukkelijke 500, maar ook in mijn eigen top 500 (nieuw op 34). Volgend jaar zeker nog hoger !

Ik had er dan ook geen spijt van om dit historisch moment zondagmorgen vroeg mee te maken na amper 5 uurtjes slaap.

Er is toen en al eerder genoeg lof over gezongen. Van een adembenemende compositorische schoonheid en over het geheel bezien met markante tempowisselingen.

Een symfonie progressive rock: een 10 !
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16670
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  MrJohn 22.11.11 21:59

Je moet ook ook nog even daadwerkelijk ranken Dave Wink
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16670
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Vleertje 22.11.11 22:38

Het is inmiddels bij de VV wel bekend dat ik meer van stofzuigergeluiden hou dan van lang uitgesponnen progrock. Maar deze is zeker niet vervelend. Natuurlijk ik ga nu niet meteen het hele oevre van DT kopen en draaien maar ik durf deze toch echt te waarderen met een naar boven afgeronde 7,5.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : De wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Grafmat 22.11.11 22:58

Misschien wel de allergrootste verrassing van deze Verrukkelijke 500 - Dream Theater met dit nummer als hoogste nieuwe binnenkomer. Daarvoor ben ik vele stemmers zeer dankbaar. En onder die stemmers was een heel aantal mensen die ik helemaal niet ken, mochten mij mensen mij van lijstmanipulatie verdenken... Razz
Tja, het is mijn nummer 3 dus dat dit een 10 is moge duidelijk zijn.

Dave: Er staat in het stukje iets over de nieuwe drummer Mike Mangini, maar The Count of Tuscany was toch echt de zwanenzang van drummer Mike Portnoy, dus zou je dat nog even willen aanpassen...?

Tja, wat kan ik nou eigenlijk over dit nummer vertellen...? Het heeft alles wat een historisch progressive rocknummer nodig heeft. Elk bandlid is in absolute topvorm op dit nummer en laat het aller-, aller- allerbeste van zichzelf horen. Van de openingsgitaarsolo, via de majestueuze sound die na de inval van de rest van de band wordt neergezet (waarin Portnoy een aantal van de heerlijkste drumroffels laat horen die ik ken) naar een prachtige melodie die door Rudess wordt neergezet met strijkers, waarna een typisch symfoduel vol met maatwisselingen tussen gitaar en toetsen volgt. Als dat eindigt begint wat Dave waarschijnlijk als het mindere deel van dit nummer beschouwt - het metalgedeelte van het nummer. Ik vind het geweldig, LaBrie zingt super, het refrein staat werkelijk als een huis, en hoewel op het randje is de zang van drummer Portnoy wel gepast gezien het behoorlijk merkwaardige verhaal. Met name de ritmische wijze waarop het 2e couplet wordt gebracht is fe-no-me-naal (vanaf minuut 7), wát een beheersing wordt daar door drums bas en gitaar ten toon gespreid...
Als er érgens een paar seconden iets niet klopt in dit nummer - maar dan moet ik écht gaan zeuren - dan is het de overgang naar een nieuw instrumentaal stukje op 9.06. Dat gaat echter over in een fantastische solo van Petrucci.

En wat dan volgt... is pure muzikale poëzie als je het mij vraagt - uitmondend in een grande finale waarin het oooooooohooooohooooooohhh meezinggedeelte door sommigen wellicht als megecheasy wordt gezien, maar in mijn ogen niet meer dan een gepaste uitnodiging aan de luisteraar om deel te nemen aan 1 van de allermooiste nummers ooit -> en uiteraard keert het prachtige beginthema van Rudess terug aan het slot.

Daarbij mag nog best even gezegd worden dat het een geweldige prestatie is van een band om na ongeveer 20 jaar aan de top te staan jezelf alsnóg een keer te overtreffen, dat is maar weinig bands gegeven... Elders heb ik ooit geschreven over mijn gevoelens rond het vertrek van drummer Mike Portnoy, en dit nummer, het allerlaatste dat Portnoy ooit met DT opnam heeft ook die dramatiek nog eens in zich - maar dat is wellicht alleen voor de échte fan.

En nog iets anders: Ja, de V500 is net voorbij en we zijn bijna allemaal zo heerlijk eensgezind geweest dat ik er nog kippenvel van krijg als ik er aan denk, maar dit nummer moet 'gewoon' gerankd worden net als alle andere... Dus Jan: kom er maar in met die 2 of 3 en een verhaal over je hond die hier nog niet op uitgelaten mag worden... lol!


Laatst aangepast door Grafmat op 22.11.11 23:09; in totaal 1 keer bewerkt

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4297
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Frodo 22.11.11 23:02

Ik geloof dat ik hier niet veel woorden aan hoef vuil te maken. Iedereen heeft tenslotte zelf oren.

Een overduidelijke 10 voor dit meesterwerk.

Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7302
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Gast 22.11.11 23:15

BLOEDSTOLLEND 10

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Jan... 22.11.11 23:57

Ik kan er toch ook niks aan doen dat ik een scheithekel heb aan dit soort muziek. Ik zou ook best een keer positief in deze groep staan, de gevierde jongen zijn, de gezellige frans, maar ja dat ben ik nou eenmaal niet. Eensgezindheid is leuk, maar toch jammer dat ik nog in deze groep mijn bagger uitwerpt op plaatjes die jullie allemaal leuk vinden. Dat woord alleen al, Progrock. OK, ik ga er serieus naar luisteren en daar hoor je of Malinka op deze plaat uitgelaten mag worden.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Ries 23.11.11 10:13

Dit is hier altijd een beetje een twijfelgevalletje, muzikaal verbluffend maar zooooooooooo lang. Ondanks de zachte dwang van hyves lid Ron (wiens nummer 1 dit is) had ik hem dit jaar niet in mijn lijst opgenomen en eigenlijk heb ik daar wel een beetje spijt van want in mijn ogen zit het nummer uitstekend in elkaar. Ik heb hier een mooie 7 voor over omdat het wel lang heeft geduurd eer ik dit nummer ben gaan waarderen!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7080
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  sokratikos 23.11.11 19:38


Wiki over Progrock

De klassieke progressieve rock zelf ontwikkelt zich vanaf 1969 eerst voornamelijk in Engeland, en bereikt een hoogtepunt in de jaren zeventig met als belangrijkste bands Soft Machine, The Nice, Genesis, Gentle Giant, Jethro Tull, King Crimson, Pink Floyd, Van der Graaf Generator, Rush en Yes. In Nederland hadden Focus, Ekseption, Solution en Kayak veel succes met deze muziekstijl. De muziek werd in het begin als vernieuwend opgevat en was een logisch vervolg op eerdere experimenten met invloeden uit de klassieke muziek en de jazz. De virtuositeit van de muzikanten, velen hadden een voltooide opleiding in de klassieke muziek, stond borg voor complexe muziekstukken en bij de uitvoering van de muziek werden theatrale effecten niet geschuwd. Emerson, Lake & Palmer vuurden een kanon af tijdens hun live shows, Gentle Giant gebruikte meer dan 30 verschillende instrumenten tijdens een show, en Jethro Tull bracht het album Thick As A Brick uit in een krant, waarbij het meer tijd zou hebben gekost om de krant te maken dan het album zelf.

Naarmate de jaren zeventig vorderen, gaat de stijl steeds meer aan invloed verliezen. Bands bestaan vaak weliswaar uit geschoolde en vaardige muzikanten, maar in 1977 zorgt de punk voor een omwenteling en verschuift de waardering en de smaak van een groot deel van het publiek naar de rauwere en expressievere , primaire 3 akkoorden, rock. Rond 1980 is het genre op sterven na dood. Slechts enkele bands blijven doorgaan, anderen wijzigen hun muzikale koers. De bands blijven succesvol voor het trouwe publiek. Een opleving van de stijl volgt enkele jaren later, met bands als Marillion en IQ. Van een progressieve stijl is dan geen sprake meer doordat veel bands die tot deze Neo-Prog behoren sterk teruggrijpen op de muziek van oorspronkelijke bands zoals Genesis, en weinig origineel zijn. Hoewel in de jaren 80 en 90 veel van de oude bands een comeback maken is prog-rock voor een beperkte groep liefhebbers, die weinig invloed meer uitoefent op de rest van de muziekwereld. In de jaren 90 leeft de progressieve rock in artistieke zin weer op met bands als Porcupine Tree, The Flower Kings, Spock's Beard / Neal Morse en TransAtlantic. Medio jaren 90 werd ook progressieve metal - progrock met heavymetalinvloeden - populairder. Bands als het Nederlandse Ayreon, met zijn symfonische spacy rockopera's, het Amerikaanse Tool, met hun duistere cryptische teksten, en het Amerikaanse Dream Theater, met hun virtuositeit, zorgden voor een opleving van het genre.

Als ik dit zo lees over het genre progrock, of rock-georiënteerde kunstmuziek met complexere teksten en langere nrs, zitten er verschillende bands tussen die ik zeer waardeer en ook in mijn lijst van 1000 heb staan: Soft Machine, Jethro Tull, King Crimson, Pink Floyd, VDGG en Marillion. Genesis ook, vooral de ouwe, en wat nrs van Tool, al staat dat niet in mijn 1e top 1000. Maar ik heb echt helemaal nix met het priegelende gekunstel van Rush in wiskundig geformuleerde kijk-mij-eens-supersnel-vingerende gitaarsolos van dribbelaars die nauwelijks nog lijken samen te spelen in een team (sorry voor Rush-liefhebbers), en dat geldt eigenlijk als regel ook voor Dream Theater. De RTH is zo´n beetje de uitzondering op deze regel - voor zoverre ik DT une petite peutje ken, al duurt het nr lang genoeg dat er toch stukken in zitten die me wat minder aanspreken door de solos en zangstijl maar dus ook andere stukken die me juist wel aanspreken. Na The Count of Tuscany meerdere keren te hebben beluisterd kom ik voor het geheel tot een 7

Tijdens het luisteren aan de googel stuitte ik op een interview met Petrucci waarin hij, op de vraag om iets te vertellen over die graaf van Toscane, antwoordde:

Yeah, that's another example of a story that I shared, you know, something that happened to me that I would tell my friends and family but I never really wrote about it. Yeah, it's sort of hard to follow the story but it's basically a few years ago when Dream Theater were playing in Florence or something and there was my friend who is my guitar tech, he's also wine importer, so he wanted to visit a winery in Tuscany, so he asked me if I wanted to come along. So, yeah, the guy who owned the winery is a count, he wasn´t the count of Tuscany, he is a count of something, anyway he brought us to this winery, it was a very old castle in the hills of Italy, it was very bizarre, you know just really weird stories the guy told, you know, like a mummified saint and a chapel, very strange and weird, I thought it would be great to tell that story, probably make a movie of it!

Songtekst

Several years ago
In a foreign town
Far away from home
I met the Count of Tuscany

A young eccentric man
Bred from royal blood
Took me for a ride
Across the open country side

Get into my car
Let's go for a drive
Along the way
I'll be your guide
Just step inside

Maybe you recall
A cannibal curator
A character inspired by my brother's life

Winding through the hills
The city far behind
On and on we drove
Down narrow streets and dusty roads

At last we came upon
A picturesque estate
On sprawling emerald fields
An ancient world of times gone by

Let me introduce
My brother
A bearded gentleman
Historian
Sucking on his pipe
Distinguished accent
Making me uptight
No accident

I want to stay alive
Everything about this place
Just doesn't feel right
I
I don't want to die
Suddenly I'm frightened for my life

I want to say goodbye
This could be the last time
You see me alive
I
I may not survive
Knew it
From the moment we arrived

Would you like to see
Our secret holy place?
I come here late at night
To pray to him by candlelight
Then peering through the glass
I saw with disbelief
Still dressed in royal clothes
The saint behind the alter

History recalls
During times of war
Legend has been traced
Back inside these castle walls

Where soldiers came to hide
In barrels filled with wine
Never to escape
These tombs of oak
Are where they died

Come and have a taste
A rare vintage
All the finest wines
Improve with age

I want to stay alive
Everything about this place
Just doesn't feel right
I
I don't want to die
Suddenly I'm frightened for my life

I want to say goodbye
This could be the last time
You see me alive
I
I may not survive
Knew it
From the moment we arrived

Could this be the end?
Is this the way I die?
Sitting here alone
No one by my side

I don't understand
I don't feel that I deserve this
What did I do wrong?
I just don't understand

Give me one more chance
Let me please explain
It's all been circumstance
I'll tell you once again

You took me for a ride
Promising a vast adventure
Next thing that I know
I'm frightened for my life

Now wait a minute man
That's not how it is
You must be confused
That isn't who I am

Please don't be afraid
I would never try to hurt you
This is how we live
Strange although it seems
Please try to forgive

The chapel and the saint
The soldiers and the wine
The fables and the tales
All handed down through time

Of course you're free to go
Go and tell the world my story
Tell about my brother
Tell them about me

The Count of Tuscany
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 9983
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Nijmegen, NL, Europa, Aarde, Wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Gast 23.11.11 20:35

Deze van Dream Theater had ik niet in mijn lijst staan voor de V500... Wel: Octavarium, After Live, Solitary Shell en Panic Attack... Erg jammer denk ik achteraf... Je hebt er nummers bij van 20 minuten die ik wegklik naar er 5 minuten naar te hebben geluisterd... Maar dit nummer boeit en intrigeert van minuut 1 t/m 19.16.... Wat een mooi stukje fascinerende muziek is dit...!Muzikaal en instrumentaal gezien en qua tempowisselingen zit er zoveel variatie in dit nummer, dat het de aandacht volledig weet vast te houden....Schitterend gewoon. Het 'metalgedeelte' waar Dave op doelt in zijn commentaar bevalt mij dan juist weer wel heel erg.... Misschien nog wel meer zelfs dan de 5 minuten die Dave zo mooi vindt... Ik hou namelijk juist wel van dit wat 'ruigere' gedeelte... De melodie break weet mij tenslotte kippevel op de armen te geven, want: 'WAT EEN STEM' Slot conclussie... Ik ga dit nummer een dikke vette 9 geven... Ik heb hem inmiddels al in het bestandje: 'niet vergeten te plaatsen nummers in mijn lijst voor de V500 van 2012' gezet, dus komt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar wel in mn lijst te staan.


Laatst aangepast door Renata1984 op 23.11.11 20:40; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Led-Zep 23.11.11 20:38

Schitterende plaat! Een 10
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Woonplaats : Kempen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Mirrr 23.11.11 21:33

Stond ook in mijn lijst deze, schitterende plaat een 9!!
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12062
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Gast 27.11.11 10:26

Het begin lijkt idd op Fade to black, daarna volgt een stuk dat mij erg sterk aan Yes doet denken; vanaf 3.30 lijkt het dan weer erg op Metallica meets Yes. Vanaf 10:50 zie ik veel Pink Floyd overeenkomsten.
Vanaf 14:18 begint wat mij betreft het mooiste stuk; dat vind ik prachtig opgebouwd.

Al met al een prachtig epos; een naar boven afgeronde 10.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Grafmat 27.11.11 11:16

Misschien nog een grappige toevoeging op de uitleg die soktratikos heeft gepost over de tekst...:

De broer van "the count of tuscany" heeft volgens de legende daar ter plaatse symbool gestaan voor de persoon van Hannibal Lecter - u weet wel: "I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti..." Dat dit niet helemaal uit de lucht gegrepen is, kun je wellicht opmaken uit de biografie (jawel, de fictieve bio natuurlijk) van Hannibal:

"It has been suggested that Lecter was also descended from Giuliano Bevisangue ("Bevisangue" means "Blood-Drinker"), a feared and ruthless figure in 12th-century Tuscany, and from the Machiavelli bloodline. In the book Hannibal, Lecter himself would pursue this subject, to determine from the records of the Capponi Library if there was any true connection to Bevisangue, but he was unable to answer the question."

In de tekst van het nummer komt de verwijzing bijna letterlijk terug:

Maybe you recall
A cannibal curator
A character inspired by my brother's life


Kortom; de angst of in ieder geval de beklemming die John Petrucci eventjes zal zijn overvallen toen hij dit hoorde, opgeteld bj de vreemde omgeving waarin 'ie terecht kwam, is eigenlijk best begrijpelijk. Very Happy


Laatst aangepast door Grafmat op 27.11.11 11:19; in totaal 1 keer bewerkt

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4297
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  PPProfessor 27.11.11 11:19

Zo zeg, dit levert wel veel hoteldebotel op bij deze en gene. Ik vind het wel een erg mooi nummer, maar bij zo'n enorm lang nummer moet het dan ook wel heel bijzonder zijn vind ik. BoRhap, Stairway, Shine on, I'm Mandy kwaliteit. En als ik dat een beetje match, kom ik wat dit nummer betreft nog niet voorbij de 6. Maar misschien moet ik nog aan de plaat wennen.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1807
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weesp

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Mauricedegier 27.11.11 11:20

Met name het tweede deel van deze plaat is erg goed. Ik vind Solitary shell nog net wat prettiger luisteren, die kan volgend jaar zomaar bij de bovenste 100 in mijn lijst staan, maar deze is ook goed genoeg voor een naar boven afgeronde 9.
Mauricedegier
Mauricedegier
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 6499
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Grafmat 27.11.11 11:21

Ppproff: Geef Dream Theater zeker 4 luisterbeurten... Ikzelf moet elke plaat opnieuw de échte schoonheid ontdekken door meerdere keren beluisteren... Al viel bij deze het kwartje wel wat eerder, trouwens...

_________________
"Ik ben niets wijzer geworden van wat ik al wist." *28-6-2014 - Sowhat.
Grafmat
Grafmat
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 4297
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 51

http://www.orinocoradio.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Gast 27.11.11 11:45

[quote="katje37"]Het begin lijkt idd op Fade to black, daarna volgt een stuk dat mij erg sterk aan Yes doet denken; vanaf 3.30 lijkt het dan weer erg op Metallica meets Yes. Vanaf 10:50 zie ik veel Pink Floyd overeenkomsten.
quote]


Mooi beschreven door Katje.
The Count is een nummer waar eigenlijk een heel album in verwerkt zit lijkt wel, en is door de verschillende stukken muziekstijl ook moeilijk te becijferen. De metal verafschuw ik en staat erg ver van mij af, het PF gedeelte is daarin weer prachtig. Lastig hoor deze. De lengte is ook wel erg lang en je bent "kapot" als ie voorbij is..
Ik ga met PPProf mee in cijfer en wenverhaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Mies 27.11.11 13:25

Een ontdekking en de lange zit op de zondagmiddag meer dan waard: een 8 Very Happy
Mies
Mies
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 4024
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 57
Woonplaats : Emmen

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Jan... 27.11.11 18:47

Geachte Grafmat,

Ik heb hier de tijd voor genomen, maar voor mij is dit soort muziek nou eenmaal een zware bevalling. Dat is nou eenmaal zo en daar kan ik niks aan veranderen. Net zoals Sowhat heb ik een gruwelijke maar dan ook gruwelijke hekel aan deze band. Ik was ooit op Bospop in Weert en deze band headlinde de show. Ik vond het een verschrikking om naar te luisteren. Vond het zowiezo kwa headlining nooit mijn festival, maar ik vond het altijd zo gezellig met mijn vriendjes en mijn biertje.

Wat mij altijd is bij gebleven is dat ik op gegeven moment moest gaan pissen en dat ik bijna niet kon pissen vanwege dat ritmische overgebeuk. Rond een WC tafel komt dat gewoon extra aan, dat kan ik je verzekeren. Later bleek dat een andere vriend ook op dat festival was en dat was een echte fan. Hij zei: ik heb ze al zo vaak gezien, maar nog nooit zo goed als deze keer. Mijn antwoord was voorspelbaar: dan ben ik blij dat wij die andere concerten hebben gemist. En daar stond ie dan: DT op mijn zwarte lijst naast Borsato, Celine en Bon Jovi. Muse moest nog doorbreken.

Ik heb toch de tijd genomen naar dit epos te luisteren en jouw recensie als leidraad genomen. Het begin lijkt idd veel op Fade to Black maar dan veel langer en saaier. Over de zang ben ik totaal niet te spreken, ik vind het een beetje gezaag en absoluut niet onderscheidend. De 2e stem is wel grappig, dat moet ik toegeven. Het zogenaamde perfect beheersen van instrumenten in moeilijke ritme's vind ik altijd zo overdreven, tuurlijk is het knap maar ook veels te klinisch. De overgang naar 9 minuten (het enige minpunt van Grafmat) vind ik totaal niet hinderlijk. Ik heb het wel 5 keer terug gedraaid maar ik hoor niks fout gaanb. Bij deze doop ik het tot het beste gedeelte van de plaat.

Al met al was het eerste gedeelte niet eens zo slecht. Al blijf ik perfecte beheersing en lange intro's een veels te klinische totaalindruk geven en ik hou niet van synthesizers solo's en van extra drum ritme's. En dan komt het tweede gedeelte. Dan wordt het pas echt langdradig. Ik hou niet van uitgesponnen gitaarsolo's en deze solo gaat wel heel erg ver. Het duurt en duurt maar. De volgens jullie zo bloedstollende finale komt er totaal niet uit, het is veels te stroperig en te episch. Een akoestisch gedeelte wordt erin geprogrammeerd en past er totaal niet in kwa sfeer. Mij raakt het toaal niet, het irriteert me hoogstens. En waarom, moet het altijd zo lang? Waarom moet het altijd zo bol staan van herhalingen? En waarom nou 5 lagen, als 3 al veels te veel is?

Lieve Grafmat,

Ik snap best dat je het niet leuk vind dit te lezen. Tenslotte is eengezindheid veel leuker en het is jammer dat ik vaak weer de misthoorn bent. Ik snap ook best dat het veel met smaak te maken hebt. En wij houden nou eenmaal van totaal andere muziek. Wel verbaast het me dat dit nummer zo hoog scoort. Misschien dat dat het V500-gevoel is.

Ik hoop dat je mijn kritiek kan verwerken, maar ik kan niks anders doen dan een 1 voor deze band en dit nummer te geven.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  MrJohn 27.11.11 18:58

Jan, ik ben door de bank genomen wel een fan van DT en zeker waar het The Count betreft. Alle respect toch, je hebt de moeite genomen er vaker naar te luisteren en te analyseren. Dat alleen al siert je. Het is niet je smaak, maar het is eenieders recht een persoonlijk oordeel te hebben. Ook over muziek.


Laatst aangepast door MrJohn op 28.11.11 1:40; in totaal 1 keer bewerkt
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16670
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 73

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany Empty Re: *RTH* Dream Theater - The Count of Tuscany

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum