*RTH* Curtis Mayfield - Pusherman
+10
Joostvdaa
forzautregivo
Mirrr
Chevy
MrJohn
Timmus
sokratikos
sowhat
Chrisje
Dave Evans
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Curtis Mayfield - Pusherman" ?
*RTH* Curtis Mayfield - Pusherman
[15-10-2014]
Afgelopen weekend nog veel te horen geweest als filler bij de PrePush500
Curtis Mayfield (Chicago (Illinois), 3 juni 1942 - Roswell (Georgia), 26 december 1999) was een Amerikaans soul- en funkzanger, -liedschrijver en -gitarist. Zijn muziek werd gekenmerkt door symfonische soul met een hoge tenorstem, en was van grote invloed op de Chicago soul en hiphop. Hij was één van de eerste artiesten die in zijn muziek aandacht gaf aan de rassenproblematiek en de burgerrechtenbeweging. Curtis Mayfield is vooral bekend met de soundtrack van de blaxploitationfilm Superfly.
Eind jaren vijftig vormde hij samen met Jerry Butler de zanggroep The Impressions. The Impressions scoorden hits met "For Your Precious Love" en "Gypsy Woman". Nadat Butler zich losmaakte van de groep om een solocarrière te beginnen, werd Mayfield de leadzanger van de zanggroep. Hij was tevens de gitarist van de groep en schreef veel van de liedjes. Veel van deze hits, waaronder "Keep on Pushing", "People Get Ready" en "We're a Winner", waren politieke boodschappen, die het optimisme en de trots in de Afro-Amerikaanse gemeenschap vertolkten.
In 1970 verliet Mayfield The Impressions en begon hij een solocarrière. Hij bereikte commercieel en artistiek zijn hoogtepunt met Superfly, de soundtrack voor de gelijknamige film. Op Superfly leverde hij commentaar op het zware leven in het getto en uitte hij kritiek op drugsmisbruik. Samen met Stevie Wonder en Marvin Gaye werd Curtis Mayfield beschouwd als een van de belangrijkste exponenten van de funky, geëngageerde soulmuziek die begin jaren zeventig ontstond.
Latere albums waren minder succesvol, maar Curtis Mayfield wist nog enkele hits te scoren gedurende de jaren zeventig en tachtig. Op latere nummers uitte hij nog steeds kritiek op onder andere raciale problemen en de Vietnamoorlog.
In augustus 1990 raakte hij tot aan zijn nek verlamd toen tijdens een concert in Brooklyn, New York een lichtbak op hem viel. In 1993 werd hij opgenomen in de Georgia Music Hall of Fame.
Ondanks zijn verlamming bracht hij in 1996 nog een album uit, New World Order. In 1998 moest een van zijn benen worden geamputeerd als gevolg van diabetes. In december 1999 overleed hij. Curtis Mayfield werd 57 jaar oud.
Afgelopen weekend nog veel te horen geweest als filler bij de PrePush500
Curtis Mayfield (Chicago (Illinois), 3 juni 1942 - Roswell (Georgia), 26 december 1999) was een Amerikaans soul- en funkzanger, -liedschrijver en -gitarist. Zijn muziek werd gekenmerkt door symfonische soul met een hoge tenorstem, en was van grote invloed op de Chicago soul en hiphop. Hij was één van de eerste artiesten die in zijn muziek aandacht gaf aan de rassenproblematiek en de burgerrechtenbeweging. Curtis Mayfield is vooral bekend met de soundtrack van de blaxploitationfilm Superfly.
Eind jaren vijftig vormde hij samen met Jerry Butler de zanggroep The Impressions. The Impressions scoorden hits met "For Your Precious Love" en "Gypsy Woman". Nadat Butler zich losmaakte van de groep om een solocarrière te beginnen, werd Mayfield de leadzanger van de zanggroep. Hij was tevens de gitarist van de groep en schreef veel van de liedjes. Veel van deze hits, waaronder "Keep on Pushing", "People Get Ready" en "We're a Winner", waren politieke boodschappen, die het optimisme en de trots in de Afro-Amerikaanse gemeenschap vertolkten.
In 1970 verliet Mayfield The Impressions en begon hij een solocarrière. Hij bereikte commercieel en artistiek zijn hoogtepunt met Superfly, de soundtrack voor de gelijknamige film. Op Superfly leverde hij commentaar op het zware leven in het getto en uitte hij kritiek op drugsmisbruik. Samen met Stevie Wonder en Marvin Gaye werd Curtis Mayfield beschouwd als een van de belangrijkste exponenten van de funky, geëngageerde soulmuziek die begin jaren zeventig ontstond.
Latere albums waren minder succesvol, maar Curtis Mayfield wist nog enkele hits te scoren gedurende de jaren zeventig en tachtig. Op latere nummers uitte hij nog steeds kritiek op onder andere raciale problemen en de Vietnamoorlog.
In augustus 1990 raakte hij tot aan zijn nek verlamd toen tijdens een concert in Brooklyn, New York een lichtbak op hem viel. In 1993 werd hij opgenomen in de Georgia Music Hall of Fame.
Ondanks zijn verlamming bracht hij in 1996 nog een album uit, New World Order. In 1998 moest een van zijn benen worden geamputeerd als gevolg van diabetes. In december 1999 overleed hij. Curtis Mayfield werd 57 jaar oud.
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Curtis Mayfield - Pusherman
Ik was in Amsterdam, in het Vondelpark en daar stond ie "Move on up"-Curtis Mayfield op het podium, kei lekkere soul! Ik geef een 8.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
@Dave
Zet je er ook even een enquête bij zodat ik mijn 3 kwijt kan?
Zet je er ook even een enquête bij zodat ik mijn 3 kwijt kan?
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Enquete toegevoegd
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Een 8 voor dit fijne stukje muziek.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Dit is aan mij niet besteed, hooguit om naar de fles te grijpen uit pure wanhoop.
Een 2.
Een 2.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Na EW&F ook al Curtis Mayfield. Wat een weelde! Evenals voor EW&F geldt dat dit funkt als de neten. Vergeet de obligate mastondontengitaarsolo's, want zó hoort een gitaar te klinken!
P.S. Persoonlijk zou ik het prettig vinden als ten minste één van de videos ook de studioversie zou bevatten.
https://www.youtube.com/watch?v=hCDAfa-NI-M
P.S. Persoonlijk zou ik het prettig vinden als ten minste één van de videos ook de studioversie zou bevatten.
https://www.youtube.com/watch?v=hCDAfa-NI-M
Ja dit is leuk, een 8
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Ik begon al een beetje te wanhopen na al de relatieve bagger die voor deze RTH staat maar gelukkig hier is weer een echt kwaliteitsmuziekje van een fantastische artiest een 9.
Gast- Gast
Prima plaatje van Curtis, maar hoger dan een 7 hoef ik er niet voor te geven.
Roche- Beheerder
- Aantal berichten : 3549
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 68
Het gebrek aan variatie keert zich tegen Curtis. De eerste minuut is gewoon heel erg lekker, in de tweede minuut begin ik me af te vragen wanneer er een wending of enige variatie komt. In de derde minuut vind ik dat het nu wel welletjes is geweest, en dan blijft het daarna maar doorgaan zodat mijn positieve oordeel uit het begin helemaal omslaat.
Een 4.
Een 4.
Een dikke 10!!!
Soul zoals Soul hoort te zijn
Soul zoals Soul hoort te zijn
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Pusherman en Superfly horen bij het beste wat ooit op vinyl is verschenen. Curtis was echt een grootmeester. 10
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Een ruime 8 voor de Pusherman met de fijne trommeltjes
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Curtis Mayfield - Move on Up
» Steunfonds 43: 21 t/m 27 oktober 2018
» *RTH* Curtis Harding - Need Your Love