*RTH* Leonard Cohen - Famous blue raincoat
+11
Led-Zep
Frodo
Timmus
forzautregivo
Joostvdaa
MrJohn
Jorg
sowhat
Chrisje
Mirrr
Dave Evans
15 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Famous Blue Raincoat'
*RTH* Leonard Cohen - Famous blue raincoat
[05-06-2014]
verzoekje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Leonard Cohen (Montreal, 21 september 1934) is een Canadese dichter, folksinger-songwriter en schrijver. Hij is vooral bekend door hits als Suzanne, Hallelujah en So long, Marianne.
Cohen werd geboren in een joods middenklassengezin in Montreal. Als tiener leerde hij gitaar spelen en formeerde een country/folkgroep genaamd the Buckskin Boys. Hij studeerde letteren aan de McGill-universiteit met als doel dichter te worden en debuteerde in 1956 met Let Us Compare Mythologies. Reeds in 1961 was hij in Canadese poëziekringen een bekende naam. Hij krijgt een studiebeurs die hem in staat stelt om zich terug te trekken op het Griekse eiland Hydra, waar hij tevens Marianne Jensen ontmoette (voor wie So Long, Marianne en vele andere van zijn liedjes geschreven werden). Daarna verschijnt de poëziebundel 'Flowers for Hitler' (1964) en zijn twee enige romans 'The Favourite Game' (1963) en 'Beautiful Losers' (1966). Zijn laatste poëziebundel tot nu toe, 'Book of Longing' verscheen in 2006.
Liefde voor folkmuziek brengt hem ertoe zelf de gitaar ter hand te nemen. Na 1966 concentreert hij zich vooral op het schrijven van popsongs. Judy Collins neemt één van zijn songs op en het wordt meteen een hit: Suzanne. In 1967 verhuisde Cohen naar de Verenigde Staten. In datzelfde jaar verschijnt zijn debuutalbum, Songs of Leonard Cohen. Hij vestigt een reputatie als singer-songwriter met nummers als Suzanne (ook in het Nederlands vertaald door Rob Chrispijn en vertolkt door Herman van Veen). Andere bekende werken van Cohen zijn Everybody Knows, The Tower of Song en First We Take Manhattan.
Hoewel hij albums blijft maken, verdwijnt hij eind jaren '70 en tijdens de eerste helft van de jaren '80 wat uit de belangstelling. Vanaf 1986 herleeft de belangstelling, omdat jongere artiesten zoals Nick Cave en de The Sisters of Mercy hem prijzen en nummers van hem opnemen. In 1988 was Cohen volledig terug met het album I'm your man, het bestverkochte Cohen-album sinds jaren. Cohen brengt af en toe tijd door in een boeddhistisch klooster, en is sinds 1996 officieel ingewijd als boeddhistisch monnik.
Vlak na zijn 70ste verjaardag blijkt zijn ex-vriendin en zaakwaarneemster Kelley Lynch al zijn pensioengeld verdonkeremaand te hebben. Cohen gaat noodgedwongen, maar met veel succes, weer optreden. Op 12 juli 2008 gaf Cohen voor het eerst in 15 jaar een concert in Nederland in het Amsterdamse Westerpark. Cohen is in 2008 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Voorjaar 2012 kondigde Cohen zijn 'Old Ideas Europa Tournee' aan. Hij was 12, 14, 15, 17 en 18 augustus te zien op het Sint-Pietersplein te Gent en 21 en 22 augustus in het Olympisch Stadion te Amsterdam. De concerten van 12 en 14 augustus waren zo snel uitverkocht (in een twintigtal minuten) dat reeds diezelfde avond nog de twee extra concerten van 15 en 17 augustus aangekondigd werden. Toen ook die uitverkocht waren werd bekend dat hij een 5e en laatste concert zou geven de 18e. Hij zou zijn nieuwe album Old Ideas voorstellen en een aantal klassiekers van vorige albums spelen.
Cohen heeft een zoon en een dochter met zijn ex-partner Suzanne Elrod. Hij is nooit getrouwd geweest. Zijn dochter Lorca is de biologische moeder van de dochter van Rufus Wainwright. Zijn zoon Adam treedt in zijn voetsporen door in 1998 zijn debuutalbum uit te brengen.
live
verzoekje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Leonard Cohen (Montreal, 21 september 1934) is een Canadese dichter, folksinger-songwriter en schrijver. Hij is vooral bekend door hits als Suzanne, Hallelujah en So long, Marianne.
Cohen werd geboren in een joods middenklassengezin in Montreal. Als tiener leerde hij gitaar spelen en formeerde een country/folkgroep genaamd the Buckskin Boys. Hij studeerde letteren aan de McGill-universiteit met als doel dichter te worden en debuteerde in 1956 met Let Us Compare Mythologies. Reeds in 1961 was hij in Canadese poëziekringen een bekende naam. Hij krijgt een studiebeurs die hem in staat stelt om zich terug te trekken op het Griekse eiland Hydra, waar hij tevens Marianne Jensen ontmoette (voor wie So Long, Marianne en vele andere van zijn liedjes geschreven werden). Daarna verschijnt de poëziebundel 'Flowers for Hitler' (1964) en zijn twee enige romans 'The Favourite Game' (1963) en 'Beautiful Losers' (1966). Zijn laatste poëziebundel tot nu toe, 'Book of Longing' verscheen in 2006.
Liefde voor folkmuziek brengt hem ertoe zelf de gitaar ter hand te nemen. Na 1966 concentreert hij zich vooral op het schrijven van popsongs. Judy Collins neemt één van zijn songs op en het wordt meteen een hit: Suzanne. In 1967 verhuisde Cohen naar de Verenigde Staten. In datzelfde jaar verschijnt zijn debuutalbum, Songs of Leonard Cohen. Hij vestigt een reputatie als singer-songwriter met nummers als Suzanne (ook in het Nederlands vertaald door Rob Chrispijn en vertolkt door Herman van Veen). Andere bekende werken van Cohen zijn Everybody Knows, The Tower of Song en First We Take Manhattan.
Hoewel hij albums blijft maken, verdwijnt hij eind jaren '70 en tijdens de eerste helft van de jaren '80 wat uit de belangstelling. Vanaf 1986 herleeft de belangstelling, omdat jongere artiesten zoals Nick Cave en de The Sisters of Mercy hem prijzen en nummers van hem opnemen. In 1988 was Cohen volledig terug met het album I'm your man, het bestverkochte Cohen-album sinds jaren. Cohen brengt af en toe tijd door in een boeddhistisch klooster, en is sinds 1996 officieel ingewijd als boeddhistisch monnik.
Vlak na zijn 70ste verjaardag blijkt zijn ex-vriendin en zaakwaarneemster Kelley Lynch al zijn pensioengeld verdonkeremaand te hebben. Cohen gaat noodgedwongen, maar met veel succes, weer optreden. Op 12 juli 2008 gaf Cohen voor het eerst in 15 jaar een concert in Nederland in het Amsterdamse Westerpark. Cohen is in 2008 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Voorjaar 2012 kondigde Cohen zijn 'Old Ideas Europa Tournee' aan. Hij was 12, 14, 15, 17 en 18 augustus te zien op het Sint-Pietersplein te Gent en 21 en 22 augustus in het Olympisch Stadion te Amsterdam. De concerten van 12 en 14 augustus waren zo snel uitverkocht (in een twintigtal minuten) dat reeds diezelfde avond nog de twee extra concerten van 15 en 17 augustus aangekondigd werden. Toen ook die uitverkocht waren werd bekend dat hij een 5e en laatste concert zou geven de 18e. Hij zou zijn nieuwe album Old Ideas voorstellen en een aantal klassiekers van vorige albums spelen.
Cohen heeft een zoon en een dochter met zijn ex-partner Suzanne Elrod. Hij is nooit getrouwd geweest. Zijn dochter Lorca is de biologische moeder van de dochter van Rufus Wainwright. Zijn zoon Adam treedt in zijn voetsporen door in 1998 zijn debuutalbum uit te brengen.
live
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Leonard Cohen - Famous blue raincoat
Ik zet zoiets niet gauw op maar mooi vind ik het toch wel in een bepaalde stemming, dus zeker een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Hij zingt alsof hij al dood is, ik kan er niet naar luisteren, geen geduld voor. Ik ken wel so long marianne, suzanne, hallelujah, maar ook daar heb ik geen geduld voor... vooruit, niet achteruit! Dit liedje krijgt van mij geen cijfer, want mijn cijfer zou niet op het scorebord voorkomen, dus dan stem ik maar niet!
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Ik houd hier dus totaal niet van want deze man kan absoluut niet zingen. 3
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Denk maar eens aan de ietwat melancholische sfeer die eind december in de lucht hangt, mensen kijken terug en ook vooruit. En terwijl men samendromt, is er die ene man in regenjas die het maar niet laten kan om keer op keer zijn vrouw te belazeren. Was het autobiografisch wat Cohen hier zingt? Wie weet. Aan de zang van Cohen straalt de triestheid af. Zijn songteksten zijn gedichten, gevoelig geprevelt door deze Canadees. Een 10!
Jorg- Moderator
- Aantal berichten : 3076
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35
Het gebeurd niet al te gauw volgens mij maar deze maal zijn Jorg en ondergetekende het volledig met elkaar eens over de song, de tekst, de uitvoering en het cijfer waarbij apart aangetekend dient te worden dat deze Meneer Cohen natuurlijk al jaren en jaren en jaren in de top van de top van de top singer/songwriters behoord, een levende legende behorend tot een langzaam uitstervende soort.
Gast- Gast
Famous Blue Raincoat is een track van het befaamde album Songs Of Love And Hate en een van de fameuze staaltjes van de poetische zeggingskracht van Leonard Cohen. Triestheid en vreugde, samengebald in het leven van een man.
Een van de meest eminente singer/songwriters, anderen hebben het al genoegzaam beklemtoond.
Een 10, ik kan niet anders.
It's four in the morning, the end of December
I'm writing you now just to see if you're better
New York is cold, but I like where I'm living
There's music on Clinton Street all through the evening.
I hear that you're building your little house deep in the desert
You're living for nothing now, I hope you're keeping some kind of record.
Yes, and Jane came by with a lock of your hair
She said that you gave it to her
That night that you planned to go clear
Did you ever go clear?
Ah, the last time we saw you you looked so much older
Your famous blue raincoat was torn at the shoulder
You'd been to the station to meet every train
And you came home without Lili Marlene
And you treated my woman to a flake of your life
And when she came back she was nobody's wife.
Well I see you there with the rose in your teeth
One more thin gypsy thief
Well I see Jane's awake
She sends her regards.
And what can I tell you my brother, my killer
What can I possibly say?
I guess that I miss you, I guess I forgive you
I'm glad you stood in my way.
If you ever come by here, for Jane or for me
And your enemy is sleeping, and his woman is free.
Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried.
And Jane came by with a lock of your hair
Een van de meest eminente singer/songwriters, anderen hebben het al genoegzaam beklemtoond.
Een 10, ik kan niet anders.
It's four in the morning, the end of December
I'm writing you now just to see if you're better
New York is cold, but I like where I'm living
There's music on Clinton Street all through the evening.
I hear that you're building your little house deep in the desert
You're living for nothing now, I hope you're keeping some kind of record.
Yes, and Jane came by with a lock of your hair
Did you ever go clear?
Ah, the last time we saw you you looked so much older
Your famous blue raincoat was torn at the shoulder
You'd been to the station to meet every train
And you came home without Lili Marlene
And you treated my woman to a flake of your life
And when she came back she was nobody's wife.
Well I see you there with the rose in your teeth
One more thin gypsy thief
Well I see Jane's awake
She sends her regards.
And what can I tell you my brother, my killer
What can I possibly say?
I guess that I miss you, I guess I forgive you
I'm glad you stood in my way.
If you ever come by here, for Jane or for me
And your enemy is sleeping, and his woman is free.
Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried.
And Jane came by with a lock of your hair
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Natuurlijk erken ik de kwaliteit, maar deze muziek is aan mij niet besteed. Ik kan mijn aandacht er onvoldoende bijhouden. Dat geldt voor vrijwel alle nummers van de beste man. Daarom niet meer dan een 5.
Wat een ongelooflijk saai nummer is dit zeg (daar heeft Cohen überhaupt wel een handje van). Ik was net als Joost binnen de kortste keren afgeleid en dat gebrom heeft mijn aandacht nooit meer getrokken. Een 3
Sommige tracks van de beste man zijn nog best te pruimen, maar dit? Ik heb al genoeg aan mijn eigen ellende en hoef daar die van Cohen echt niet bij. Vijf minuten gebrabbel. Wat een overdreven depressieve bedoeling, kan iemand de Prozac aanreiken?
Een 2.
Sommige tracks van de beste man zijn nog best te pruimen, maar dit? Ik heb al genoeg aan mijn eigen ellende en hoef daar die van Cohen echt niet bij. Vijf minuten gebrabbel. Wat een overdreven depressieve bedoeling, kan iemand de Prozac aanreiken?
Een 2.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Prachtig liedje, waarvoor je inderdaad in de stemming moet zijn. En als je er te ongeduldig voor bent.... dan zeg je vooral iets over jezelf.
Een 8.
Een 8.
Mooi nummer, maar de stem van Cohen raakt me niet, daarom kom ik niet verder dan een 7
De versie van Jennifer Warnes zou een 10 gekregen hebben.
De versie van Jennifer Warnes zou een 10 gekregen hebben.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Ik ben idd ongeduldig. 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ik heb het vaak geprobeerd, maar het oordeel blijft hetzelfde. Ik word zooooooooo depressief van deze man, er is er echt niet 1 die hem wat dat betreft overtreft. 1
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Tja misschien ben ik Tineke Prozac maar ik vind dit fantastisch geweldig. Krijg er kippenvel van. Hij is 1 van de inspiratiebronnen van Nick Cave tja lijkt me duidelijk dat ik hier wel een zwak voor heb dan. Ik ga toch geen 10 geven ik vind voor dit nummer een 9 namelijk genoeg.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Prachtige nummers heeft Cohen gemaakt. De RTH zit voor mij net onder zijn beste: een 8
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Zelden zoveel verdeeldheid gezien over een RTH-nummer
Jorg- Moderator
- Aantal berichten : 3076
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Leonard Cohen – Suzanne
» *RTH* Leonard Cohen - Avalanche
» *RTH* Leonard Cohen – I Want It Darker