*RTH* Boudewijn de Groot & Elly Nieman - Meester Prikkebeen
+16
sokratikos
forzautregivo
Joostvdaa
Frodo
Mauricedegier
Roche
Jan...
Chrisje
Mirrr
kiske
Led-Zep
PPProfessor
sowhat
MrJohn
Ries
Dave Evans
20 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Meester Prikkebeen'
*RTH* Boudewijn de Groot & Elly Nieman - Meester Prikkebeen
[18-04-2014]
Prikkebeen, op basis van het refrein meestal aangeduid als Meester Prikkebeen, is een nummer van Boudewijn de Groot, afkomstig van het album Picknick. Het nummer is een duet met Elly Nieman, maar haar naam wordt op veel verzamelalbums niet vermeld. De tekst is geschreven door Lennaert Nijgh, de muziek is van de zanger zelf. Het nummer werd in 1968 op single uitgebracht en bereikte de negende plaats in de Top 40.
Het nummer gaat over Meester Prikkebeen, een wat ouderwetse en zonderlinge figuur. Het personage is gebaseerd op de Zwitserse 19de eeuwse stripfiguur "Monsieur Vieuxbois" door Rodolphe Töpffer, die in het Nederlands "Mijnheer Prikkebeen" genoemd wordt. Een ander personage uit deze strip, Zuster Ursula, inspireerde later ook Rob de Nijs tot een lied.
Boudewijn de Groot werd op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp in Batavia (tegenwoordig Jakarta), voormalig Nederlands-Indië. Zijn moeder overleed in juni 1945 in het Japanse interneringskamp Tjideng. Na de oorlog, in 1946, keerde het gezin terug naar Nederland, waar de kinderen, Boudewijn, zijn broer en zijn zus, in verschillende gezinnen werden ondergebracht, zodat zijn vader kon terugkeren naar Indië. Zo kwam De Groot terecht in het gezin van een tante in Haarlem.
In 1951 keerde De Groots vader voorgoed terug uit Indië, waarna hij in Nederland hertrouwde. Het gezin werd herenigd in 1952 en vestigde zich in de César Francklaan te Heemstede. Hier maakte hij voor het eerst kennis met Lennaert Nijgh, die in dezelfde straat kwam wonen en vriendschap sloot met De Groots jongere stiefbroer Dirk. Beiden zaten ook op de Crayenesterschool, maar veel contact hadden de twee niet, daar De Groot een klas hoger zat dan Nijgh.
Na de lagere school ging De Groot naar de HBS op het Coornhert Lyceum in Haarlem. Hij had ondertussen gitaar leren spelen en maakte op school indruk met liedjes van Jaap Fischer en Jacques Brel. In de vriendengroep, die hij opbouwde op het lyceum, dook ook Nijgh weer op, die weliswaar op een andere school zat, maar voornamelijk optrok met leerlingen van het Coornhert Lyceum.
De Groot en Nijgh waren beiden geïnteresseerd in film en samen maakten zij in hun examenjaar, 1962, met enkele andere vrienden, een 8mm-filmpje getiteld Feestje bouwen, waarin Boudewijn onder andere een tweetal liedjes ten gehore bracht. Hierna schreven ze zich in voor de filmacademie, waar zij beiden werden toegelaten.
met Sharon den Adel tijdens 'Vrienden van Amstel live'
Elly Nieman werd geboren als oudste van vijf kinderen in een winkeliersgezin in Hilversum. Al op jonge leeftijd schreef ze liedjes die ze zong op school, in de kerk of in het clubhuis. In 1965 won ze het Cabaret der Onbekenden. Hoofdprijs was het maken van een lp voor Philips. Naast voornamelijk eigen nummers, zong ze ook door anderen geschreven materiaal, onder meer van Lennaert Nijgh en Guus de Bakker.
In 1967 zong ze met Boudewijn de Groot het door Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh geschreven lied Prikkebeen. In datzelfde jaar trouwde ze met Rikkert Zuiderveld, met wie ze het zangduo Elly en Rikkert ging vormen. Ze kregen drie kinderen. Begin jaren zeventig maakten ze samen enkele singles, maar die haalden niet de Top 40. Zuiderveld-Nieman zong mee in twee nummers van het album Warm en Stil van Dimitri van Toren dat verscheen in 1972, nagenoeg gelijktijdig met het Elly en Rikkert-album Het Oinkbeest waarop Dimitri dan weer meespeelde. Halverwege de jaren zeventig bekeerde zij zich samen met Rikkert tot het christendom. Zo gaven zij in 1977 een optreden bij de eerste editie van de EO-Jongerendag. In de jaren '90 speelde Zuiderveld-Nieman de Rode Buurvrouw in de poppenserie De Ark van Stekeltje. Sinds 2006 presenteert ze voor de EO het kinderprogramma Elly en de Wiebelwagen. Tevens vertaalde ze Engelstalige liederen in het Nederlands voor de Stichting Opwekking ten behoeve van de bundel Opwekking.
Prikkebeen, op basis van het refrein meestal aangeduid als Meester Prikkebeen, is een nummer van Boudewijn de Groot, afkomstig van het album Picknick. Het nummer is een duet met Elly Nieman, maar haar naam wordt op veel verzamelalbums niet vermeld. De tekst is geschreven door Lennaert Nijgh, de muziek is van de zanger zelf. Het nummer werd in 1968 op single uitgebracht en bereikte de negende plaats in de Top 40.
Het nummer gaat over Meester Prikkebeen, een wat ouderwetse en zonderlinge figuur. Het personage is gebaseerd op de Zwitserse 19de eeuwse stripfiguur "Monsieur Vieuxbois" door Rodolphe Töpffer, die in het Nederlands "Mijnheer Prikkebeen" genoemd wordt. Een ander personage uit deze strip, Zuster Ursula, inspireerde later ook Rob de Nijs tot een lied.
Boudewijn de Groot werd op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp in Batavia (tegenwoordig Jakarta), voormalig Nederlands-Indië. Zijn moeder overleed in juni 1945 in het Japanse interneringskamp Tjideng. Na de oorlog, in 1946, keerde het gezin terug naar Nederland, waar de kinderen, Boudewijn, zijn broer en zijn zus, in verschillende gezinnen werden ondergebracht, zodat zijn vader kon terugkeren naar Indië. Zo kwam De Groot terecht in het gezin van een tante in Haarlem.
In 1951 keerde De Groots vader voorgoed terug uit Indië, waarna hij in Nederland hertrouwde. Het gezin werd herenigd in 1952 en vestigde zich in de César Francklaan te Heemstede. Hier maakte hij voor het eerst kennis met Lennaert Nijgh, die in dezelfde straat kwam wonen en vriendschap sloot met De Groots jongere stiefbroer Dirk. Beiden zaten ook op de Crayenesterschool, maar veel contact hadden de twee niet, daar De Groot een klas hoger zat dan Nijgh.
Na de lagere school ging De Groot naar de HBS op het Coornhert Lyceum in Haarlem. Hij had ondertussen gitaar leren spelen en maakte op school indruk met liedjes van Jaap Fischer en Jacques Brel. In de vriendengroep, die hij opbouwde op het lyceum, dook ook Nijgh weer op, die weliswaar op een andere school zat, maar voornamelijk optrok met leerlingen van het Coornhert Lyceum.
De Groot en Nijgh waren beiden geïnteresseerd in film en samen maakten zij in hun examenjaar, 1962, met enkele andere vrienden, een 8mm-filmpje getiteld Feestje bouwen, waarin Boudewijn onder andere een tweetal liedjes ten gehore bracht. Hierna schreven ze zich in voor de filmacademie, waar zij beiden werden toegelaten.
met Sharon den Adel tijdens 'Vrienden van Amstel live'
Elly Nieman werd geboren als oudste van vijf kinderen in een winkeliersgezin in Hilversum. Al op jonge leeftijd schreef ze liedjes die ze zong op school, in de kerk of in het clubhuis. In 1965 won ze het Cabaret der Onbekenden. Hoofdprijs was het maken van een lp voor Philips. Naast voornamelijk eigen nummers, zong ze ook door anderen geschreven materiaal, onder meer van Lennaert Nijgh en Guus de Bakker.
In 1967 zong ze met Boudewijn de Groot het door Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh geschreven lied Prikkebeen. In datzelfde jaar trouwde ze met Rikkert Zuiderveld, met wie ze het zangduo Elly en Rikkert ging vormen. Ze kregen drie kinderen. Begin jaren zeventig maakten ze samen enkele singles, maar die haalden niet de Top 40. Zuiderveld-Nieman zong mee in twee nummers van het album Warm en Stil van Dimitri van Toren dat verscheen in 1972, nagenoeg gelijktijdig met het Elly en Rikkert-album Het Oinkbeest waarop Dimitri dan weer meespeelde. Halverwege de jaren zeventig bekeerde zij zich samen met Rikkert tot het christendom. Zo gaven zij in 1977 een optreden bij de eerste editie van de EO-Jongerendag. In de jaren '90 speelde Zuiderveld-Nieman de Rode Buurvrouw in de poppenserie De Ark van Stekeltje. Sinds 2006 presenteert ze voor de EO het kinderprogramma Elly en de Wiebelwagen. Tevens vertaalde ze Engelstalige liederen in het Nederlands voor de Stichting Opwekking ten behoeve van de bundel Opwekking.
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Boudewijn de Groot & Elly Nieman - Meester Prikkebeen
Altijd al een geweldig nummer gevonden, vooral de zang van Elly is meer dan prima, een mooie en dik verdiende 9
Laatst aangepast door Richie39 op 26.04.14 21:49; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : vootal is niet echt mijn goeiste Nederlands)
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Fabuleus nummer, gebaseerd op een al zeer oud stripverhaal. Boudewijn (gesteund door Lennaert Nijgh), als troubadour van het Nederlandse lied. Duet met Elly pakt goed uit.
Dit chanson verdient een 9
Dit chanson verdient een 9
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
En de derde negen is hierbij een feit voor dit inderdaad bijzonder fraaie nummer van een even fraai album, een echte Nederlandse classic!!
Gast- Gast
Een mindere, wat zeurende, Boudewijn. Elly Nieman, die schittert in het epische Kauwgomballenboom, heeft hier geen toegevoegde waarde. 5
Leeftijd : 67
Schitterend, in 1 woord. Een 10.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
PPProfessor schreef:Schitterend, in 1 woord. Een 10.
Idem
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
vroeger kon ik deze plaat niet zo goed waarderen
nu wel
ik geef een 10
nu wel
ik geef een 10
kiske- Music-freak
- Aantal berichten : 373
Registratiedatum : 10-03-13
Leeftijd : 59
Dit vind ik een van de mooieste van Boudewijn, een 9....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Ik zal het niet snel opzetten thuis, maar ik loop ook niet weg als ik het ergens in een openbare gelegenheid, bij iemand thuis of op de radio hoor... dus ongeveer een 6,5... afgerond een 7.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Nou ben ik al geen fan van BdG, maar dit is wel een heel oubollig nummertje. Jongens toch, dit is toch geen klassieker? Die man kan nooit wat fout doen, maar ik vind dit helemaal niks. Een 3
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Tja...wat moet je hier nu mee op 2e paasdag... leuk nummer..en omdat ik toch weer ga meezingen een 8.
Roche- Beheerder
- Aantal berichten : 3549
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 68
Ruime 8 voor deze mooie plaat van Boudewijn de Groot.
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6607
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Doodgewoon plaatje. Irriteert niet maar bevat ook geen enkel ingrediënt waardoor het boven het maaiveld uitkomt. Een zesje.
Chrisje schreef:Ik zal het niet snel opzetten thuis, maar ik loop ook niet weg als ik het ergens in een openbare gelegenheid, bij iemand thuis of op de radio hoor... dus ongeveer een 6,5... afgerond een 7.
Mee eens. De bijdrage van Elly Nieman vind ik erg matig, maar het refrein blijft wel leuk. Van mij ook een kleine 7.
Ik heb net als sowhat ook liever de Kauwgomballenboom. Een 4
Ik het Oink-beest !!!
Ik het Oink-beest !!!
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Tja ik blijf dit toch een klassieker vinden en dan is een 7 al snel het minimale maar omdat ik hem altijd wel fijn melancholisch vind komt er al een half puntje bij en in dit geval gaat ie naar boven maakt het een 8.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Vanwege de tekst blijf je luisteren, maar er zijn tig nummers van Boudewijn die ik liever hoor. Een 8 (erg laag voor mijn doen voor een Boudewijnnummer).
Kauwgomballenboom zou een 10 krijgen, uiteraard.
Kauwgomballenboom zou een 10 krijgen, uiteraard.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ik vind dit bepaald geen topper van BdG. Heb bij de uithalen van Prikkebééhéén ook altijd het idee dat hij zichzelf een beetje voorbij zingt. Ik kom uit op een 5.
Kasper- Music-director
- Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34
Tim haalt me de woorden uit het toetsenbord.Timmus schreef:Vanwege de tekst blijf je luisteren, maar er zijn tig nummers van Boudewijn die ik liever hoor. Een 8 (erg laag voor mijn doen voor een Boudewijnnummer).
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3999
Leeftijd : 36
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Boudewijn de Groot - Ik ben ik
» *RTH* Boudewijn de Groot - Eva
» *RTH* Boudewijn de Groot - Picknick
» Boudewijn De Groot Top 40 (20-05-2024)
» Mei 2024
» *RTH* Boudewijn de Groot - Eva
» *RTH* Boudewijn de Groot - Picknick
» Boudewijn De Groot Top 40 (20-05-2024)
» Mei 2024
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: