*RTH* John Lennon - Whatever gets you through the night
+12
Frodo
kiske
Mirrr
forzautregivo
Ries
LarryMullen
Joostvdaa
snoopy
sowhat
MrJohn
Jan...
Dave Evans
16 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Whatever gets you through the night'
*RTH* John Lennon - Whatever gets you through the night
[31-03-2014]
"Whatever Gets You thru the Night" is a song written by John Lennon, released as a single in 1974 on Apple Records, catalogue Apple 1874 in the United States and Apple R5998 in the United Kingdom. It peaked at number 1 on both the Billboard Hot 100 and Cashbox Top 100. It also peaked at number 36 on the British singles chart. It was the lead single for the Walls and Bridges album in the US; in the UK it was released the same day as the album.
This was Lennon's only solo number 1 single in the United States during his lifetime, and Lennon was the last member of The Beatles to achieve his first American number one solo hit. The recording featured Elton John on harmony vocals and piano. While in the studio, Elton bet Lennon that the song would top the charts, and such was Lennon's scepticism that Elton secured from him a promise to appear on stage at one of his performances should the record indeed hit number one. When the record did achieve that feat, Lennon appeared at Elton John's Thanksgiving performance at Madison Square Garden on 28 November 1974. It would be his last major concert appearance.
Original promo
John Winston Lennon MBE (Liverpool, 9 oktober 1940 – New York City, 8 december 1980) was een Engels popmusicus, vredesactivist en oprichter van de Liverpoolse groep The Quarrymen, die later bekend werd als The Beatles. Samen met Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr had Lennon met deze groep een belangrijke rol in de popmuziek.
Ook als solist maakte hij (gedeeltelijk samen met zijn vrouw Yoko Ono) een bloeiende carrière door, waarmee hij bekend werd als een van de belangrijkste gezichten van de hippiebeweging. Naast zijn muzikale en culturele bijdrage leverde Lennon ook politieke en filosofische inzichten als vredesactivist en vrijdenker. Het nummer Imagine geldt hiervan als bekendste en duidelijkste voorbeeld.
De familienaam van Lennon komt van Ó Leannáin of Ó Lionnáin, een veel voorkomende naam in de Ierse graafschappen Fermanagh en Galway. Zijn Ierse grootvader Jack Lennon is in 1858 naar Liverpool verhuisd.
John werd in Liverpool geboren (tegengesteld aan wat vaak wordt beweerd niet tijdens een Duitse luchtaanval), als zoon van de steward Alfred Lennon en Julia Stanley. Zij was volgens eigen zeggen ouvreuse. Zijn vader was vaak maanden op zee. Hij vestigde zich in Nieuw-Zeeland toen John vijf jaar oud was. Zij zouden elkaar pas in 1964 terugzien. Ook Johns vader Alfred zong als bijverdienste. Lennon woonde vanaf zijn vierde jaar bij zijn moeders zuster, Mimi, in de wijk Woolton. Volgens zijn oma zou Mimi een betere opvoeder zijn dan Julia. Mimi was een goed mens maar volgens John veel te streng en zij gaf hem niet veel liefde. Op 15 juli 1958 werd zijn moeder doodgereden door een dronken politieman.
Julian en Sean Lennon, de zonen van John, hebben met wisselend succes een muzikale carrière, die echter volledig wordt overschaduwd door de artistieke erfenis van hun vader. Zij kregen overigens weinig fysieke steun van hem: toen Julian een kleine jongen was verliet John zijn moeder Cynthia Powell om niet meer terug te keren en Sean was vijf jaar oud toen John werd vermoord.
Samen met Elton John
"Whatever Gets You thru the Night" is a song written by John Lennon, released as a single in 1974 on Apple Records, catalogue Apple 1874 in the United States and Apple R5998 in the United Kingdom. It peaked at number 1 on both the Billboard Hot 100 and Cashbox Top 100. It also peaked at number 36 on the British singles chart. It was the lead single for the Walls and Bridges album in the US; in the UK it was released the same day as the album.
This was Lennon's only solo number 1 single in the United States during his lifetime, and Lennon was the last member of The Beatles to achieve his first American number one solo hit. The recording featured Elton John on harmony vocals and piano. While in the studio, Elton bet Lennon that the song would top the charts, and such was Lennon's scepticism that Elton secured from him a promise to appear on stage at one of his performances should the record indeed hit number one. When the record did achieve that feat, Lennon appeared at Elton John's Thanksgiving performance at Madison Square Garden on 28 November 1974. It would be his last major concert appearance.
Original promo
John Winston Lennon MBE (Liverpool, 9 oktober 1940 – New York City, 8 december 1980) was een Engels popmusicus, vredesactivist en oprichter van de Liverpoolse groep The Quarrymen, die later bekend werd als The Beatles. Samen met Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr had Lennon met deze groep een belangrijke rol in de popmuziek.
Ook als solist maakte hij (gedeeltelijk samen met zijn vrouw Yoko Ono) een bloeiende carrière door, waarmee hij bekend werd als een van de belangrijkste gezichten van de hippiebeweging. Naast zijn muzikale en culturele bijdrage leverde Lennon ook politieke en filosofische inzichten als vredesactivist en vrijdenker. Het nummer Imagine geldt hiervan als bekendste en duidelijkste voorbeeld.
De familienaam van Lennon komt van Ó Leannáin of Ó Lionnáin, een veel voorkomende naam in de Ierse graafschappen Fermanagh en Galway. Zijn Ierse grootvader Jack Lennon is in 1858 naar Liverpool verhuisd.
John werd in Liverpool geboren (tegengesteld aan wat vaak wordt beweerd niet tijdens een Duitse luchtaanval), als zoon van de steward Alfred Lennon en Julia Stanley. Zij was volgens eigen zeggen ouvreuse. Zijn vader was vaak maanden op zee. Hij vestigde zich in Nieuw-Zeeland toen John vijf jaar oud was. Zij zouden elkaar pas in 1964 terugzien. Ook Johns vader Alfred zong als bijverdienste. Lennon woonde vanaf zijn vierde jaar bij zijn moeders zuster, Mimi, in de wijk Woolton. Volgens zijn oma zou Mimi een betere opvoeder zijn dan Julia. Mimi was een goed mens maar volgens John veel te streng en zij gaf hem niet veel liefde. Op 15 juli 1958 werd zijn moeder doodgereden door een dronken politieman.
Julian en Sean Lennon, de zonen van John, hebben met wisselend succes een muzikale carrière, die echter volledig wordt overschaduwd door de artistieke erfenis van hun vader. Zij kregen overigens weinig fysieke steun van hem: toen Julian een kleine jongen was verliet John zijn moeder Cynthia Powell om niet meer terug te keren en Sean was vijf jaar oud toen John werd vermoord.
Samen met Elton John
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* John Lennon - Whatever gets you through the night
Tuurlijk is Lennon een van de grootste artiesten aller tijden zeker in zn tijd van the Beatles. Maar als je objectief luistert hoor je toch een vrij lullig niemanddalletje. Dat Eltonnetje meedoet spreek ook niet in zn voordeel.
Nou vooruit omdat ik Mr John een aardige man vind, maar ik er een mager zesje van.
Nou vooruit omdat ik Mr John een aardige man vind, maar ik er een mager zesje van.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ik heb dit altijd wel een heerlijk prikkelend nummer gevonden van het markante album Walls And Bridges met als uitschieters Nobody Loves You When You're Down And Out, #9Dream en deze song.
De emotionele kreet van de gedeelde hartstocht om dit leven te doorstaan, ook in alle krochten van het bestaan.
Een 10.
PS: Het was overigens geen verzoekje van mij !
De emotionele kreet van de gedeelde hartstocht om dit leven te doorstaan, ook in alle krochten van het bestaan.
Een 10.
PS: Het was overigens geen verzoekje van mij !
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Ik houd wel van deze gezellige Lennon, ik kan dit veel beter verteren dan zijn zwaardere nummers. 7
Leeftijd : 67
Ik heb dan juist weer meer met zijn gevoelige nummers zoals Imagine en Woman, dit krijgt een 7
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Ook ik vind dit niet de man zijn allerbeste werk behoren, maar ja het dus wel Lennon en die krijgt al voor het laten van een onfrisse wind "mits deze is opgenomen en op plaat staat!!" sowieso van mij altijd een standaard 9 en deze dus ook.
Gast- Gast
jan1966 schreef:Tuurlijk is Lennon een van de grootste artiesten aller tijden zeker in zn tijd van the Beatles. Maar als je objectief luistert hoor je toch een vrij lullig niemanddalletje.
Dit was eigenlijk exact mijn gedachte toen ik dit plaatje aan het luisteren was. Een beetje een lullig plaatje. Sowieso ben ik geen groot fan van zijn solo-carrière, maar dit is zeker geen hoogtepunt. Heel slecht is het allemaal niet, maar meer dan een 6 zit er wat mij betreft ook niet in.
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Tsja de onverwachte wending van een grootheid! Word altijd wel vrolijk van dit liedje en een Lennon bonuspunt brengt mij op een mooie 8
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Een mindere van sjon! Hij maakt zich er wel erg simpel vanaf. Een 5 als straf
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
niet echt een goed nummer, die sax had vervangen moeten worden door een ander instrument (bongo b.v.)
omdat het John Lennon is krik ik het op naar een 6
omdat het John Lennon is krik ik het op naar een 6
kiske- Music-freak
- Aantal berichten : 373
Registratiedatum : 10-03-13
Leeftijd : 59
Ik kan wel wat betere nummers van hem bedenken. Vooruit, nog net een 6.
forzautregivo schreef:Een mindere van sjon! Hij maakt zich er wel erg simpel vanaf. Een 5 als straf
Ben het er niet mee eens (zie mijn reactie), maar een meesterlijk commentaar Ivo
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
jan1966 schreef:
Ik heb MrJohn eenmaal live mogen ontmoeten en ook ik vind het een aardige man. Maar daar laat ik mijn cijfer niet door beinvloeden. Ik vind dit een matig hoempapaplaatje dat bij mij niet verder komt dan een 4.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Een vrolijk gezellig nummer, geen buitencategorie van Lennon solo. Naar boven afgeronde 8
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Gezellig dat is wel wat de lading van dit plaatje dekt. Een 7,5 het saxofoontje is wel heerlijk hoor in deze plaat hmmm... toch maar naar boven afronden.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Half John, half Elton: dat is eigenlijk niks. Maar ach, het is wel een lekker nummer en het saxofoontje maakt inderdaad veel goed. Een 7.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Soortgelijke onderwerpen
» The day John Lennon died
» *RTH* John Lennon - Mother
» John Lennon - Come Together (live)
» *RTH* John Lennon - Imagine
» John Lennon, gitarist
» *RTH* John Lennon - Mother
» John Lennon - Come Together (live)