*RTH* The Byrds - Mr Tambourine Man
+10
snoopy
Mirrr
Jan...
Vleertje
Frodo
Chevy
MrJohn
sowhat
Joostvdaa
Dave Evans
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Mr Tambourine man'
*RTH* The Byrds - Mr Tambourine Man
[23-02-2014]
De groep is in 1964 opgericht in Los Angeles door zanger en gitarist Jim McGuinn (later veranderde hij zijn naam in Roger McGuinn), David Crosby en Gene Clark. Later voegden Chris Hillman en Michael Clarke zich bij de groep.
The Byrds wilden, vanwege de "Britse invasie", een Amerikaanse tegenhanger vormen van The Beatles en The Rolling Stones. De muziek kenmerkt zich door verschillende stromingen die samengebracht worden, vooral folk en rock, hetgeen folkrock opleverde. Veel van de nummers die de band uitbracht waren dan ook oorspronkelijk van folkartiesten als Bob Dylan. De sound van The Byrds is voornamelijk geïnspireerd door de verfijnde samenzang en de typische 12-snarige gitaarsound van de Britse groep The Searchers.
Later ging de groep meer zijn eigen weg, met als absoluut hoogtepunt het album "The Notorious Byrd Brothers". Het daaropvolgende album, getiteld "Sweetheart Of The Rodeo", was sterk country getint en werd aanvankelijk slechts matig ontvangen. Nashville, het middelpunt van de countrymuziek in de VS, was geshockeerd dat een popgroep in staat bleek om een dergelijk album uit te brengen. Pas in de jaren daarna werd duidelijk dat de groep hiermee in feite de grondlegger is geweest van het country-rock genre.
Door de vele personeelswisselingen verloor de band gaandeweg veel van zijn glans. De originele bezetting kwam in 1973 nog eenmaal bij elkaar voor een album dat simpelweg de titel "Byrds" meekreeg. Een vervolg werd hier verder niet aan gegeven.
Mr. Tambourine Man is het debuutalbum van de Amerikaanse folkrockgroep The Byrds. De muziek werd van 20 januari tot 22 april 1965 opgenomen in de Columbia Studios in Hollywood. Columbia Records bracht het album op 21 juni 1965 uit.[1]
Het album werd in april 1965 voorafgegaan door een vertolking van het Bob Dylan-nummer "Mr. Tambourine Man" als eerste single, die een Amerikaanse en Britse nummer één-hit werd. "All I Really Want to Do", dat ook door Dylan geschreven was, volgde als tweede single en bereikte de top tien in het Verenigd Koninkrijk. Het album zelf bereikte de zesde plaats in de Amerikaanse en zevende plaats in de Britse hitlijst.
Het muziekblad Rolling Stone zette in 2003 Mr. Tambourine Man op de 232ste plaats in een lijst van de vijfhonderd beste albums. Het album wordt beschreven in het boek 1001 Albums You Must Hear Before You Die.
'live'
De groep is in 1964 opgericht in Los Angeles door zanger en gitarist Jim McGuinn (later veranderde hij zijn naam in Roger McGuinn), David Crosby en Gene Clark. Later voegden Chris Hillman en Michael Clarke zich bij de groep.
The Byrds wilden, vanwege de "Britse invasie", een Amerikaanse tegenhanger vormen van The Beatles en The Rolling Stones. De muziek kenmerkt zich door verschillende stromingen die samengebracht worden, vooral folk en rock, hetgeen folkrock opleverde. Veel van de nummers die de band uitbracht waren dan ook oorspronkelijk van folkartiesten als Bob Dylan. De sound van The Byrds is voornamelijk geïnspireerd door de verfijnde samenzang en de typische 12-snarige gitaarsound van de Britse groep The Searchers.
Later ging de groep meer zijn eigen weg, met als absoluut hoogtepunt het album "The Notorious Byrd Brothers". Het daaropvolgende album, getiteld "Sweetheart Of The Rodeo", was sterk country getint en werd aanvankelijk slechts matig ontvangen. Nashville, het middelpunt van de countrymuziek in de VS, was geshockeerd dat een popgroep in staat bleek om een dergelijk album uit te brengen. Pas in de jaren daarna werd duidelijk dat de groep hiermee in feite de grondlegger is geweest van het country-rock genre.
Door de vele personeelswisselingen verloor de band gaandeweg veel van zijn glans. De originele bezetting kwam in 1973 nog eenmaal bij elkaar voor een album dat simpelweg de titel "Byrds" meekreeg. Een vervolg werd hier verder niet aan gegeven.
Mr. Tambourine Man is het debuutalbum van de Amerikaanse folkrockgroep The Byrds. De muziek werd van 20 januari tot 22 april 1965 opgenomen in de Columbia Studios in Hollywood. Columbia Records bracht het album op 21 juni 1965 uit.[1]
Het album werd in april 1965 voorafgegaan door een vertolking van het Bob Dylan-nummer "Mr. Tambourine Man" als eerste single, die een Amerikaanse en Britse nummer één-hit werd. "All I Really Want to Do", dat ook door Dylan geschreven was, volgde als tweede single en bereikte de top tien in het Verenigd Koninkrijk. Het album zelf bereikte de zesde plaats in de Amerikaanse en zevende plaats in de Britse hitlijst.
Het muziekblad Rolling Stone zette in 2003 Mr. Tambourine Man op de 232ste plaats in een lijst van de vijfhonderd beste albums. Het album wordt beschreven in het boek 1001 Albums You Must Hear Before You Die.
'live'
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* The Byrds - Mr Tambourine Man
Leuke cover, die het niveau van het origineel benadert en er een eigen sound en tempo aan geeft. Ik hou wel van hun gezellige, niet te ingewikkelde muziek, hoewel ik het niet zo vaak luister. Een 7.
Hoort erbij. 6
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
The Byrds zijn een ware icoon van de sixties met een illustere bezetting. Stuk voor stuk artiesten, die het later nog ver zouden schoppen. Ik heb ergens nog een dubbelalbum op vinyl van de heren
De RTH is een geslaagde bewerking van Dylan's origneel. Goed verzorgde muziek neemt je zo weer mee naar het mooiste decennium van de 20ste eeuw. Dit weer beluisterend met de ogen dicht constateer ik, dat het zelfs anno 2014 nog klinkt als een klok. Er zit ook 50 jaar later geen sleet op The Byrds
Een 9.
De RTH is een geslaagde bewerking van Dylan's origneel. Goed verzorgde muziek neemt je zo weer mee naar het mooiste decennium van de 20ste eeuw. Dit weer beluisterend met de ogen dicht constateer ik, dat het zelfs anno 2014 nog klinkt als een klok. Er zit ook 50 jaar later geen sleet op The Byrds
Een 9.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Ik vin dat er weinig is toe te voegen aan MrJohn mooie woorden inclusief cijfer.
@Joost Niet te ingewikkeld?? luister maar eens naar het arrangement van "turn. turn, turn" maar dat is dan ook precies de kracht van echte muziek het ingewikkelde simpel te laten klinken.
Gast- Gast
Ik heb een 8 gestemd. Ik vind The Byrds bij tijden beter dan The Beatles. Vooral Notorious Byrd Brothers is geweldig, misschien wel de beste 60s-plaat!
Overigens wil ik ook nog wel inhaken op het "niet te ingewikkelde". Wat mij betreft doen de Byrds, dus niet zoveel onder voor The Beatles en dat komt mede, doordat zij ook erg ingenieus konden zijn.
Zie bv. de personeelslijst voor bovengenoemd album en hoeveel gastartiesten er zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Notorious_Byrd_Brothers#Personnel
Overigens wil ik ook nog wel inhaken op het "niet te ingewikkelde". Wat mij betreft doen de Byrds, dus niet zoveel onder voor The Beatles en dat komt mede, doordat zij ook erg ingenieus konden zijn.
Zie bv. de personeelslijst voor bovengenoemd album en hoeveel gastartiesten er zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Notorious_Byrd_Brothers#Personnel
Lalalalalalala
Lalalalalalala
Lalalalalalala
Keurig gedaan hoor. Een 7.
Lalalalalalala
Lalalalalalala
Keurig gedaan hoor. Een 7.
Journeyman schreef:@Joost Niet te ingewikkeld?? luister maar eens naar het arrangement van "turn. turn, turn" maar dat is dan ook precies de kracht van echte muziek het ingewikkelde simpel te laten klinken.
Dankje voor deze toevoeging, dat verwoordt het inderdaad beter dan mijn zinsnede. Hun muziek is makkelijk luisterbaar, maar er zit bij goede beluistering inderdaad meer in dan je zou zeggen. Dus mijn opmerking was zeker niet denigrerend of geringschattend bedoeld.
@Joost Nee hoor zo had ik je opmerking ook echt niet opgevat, en hoe terecht dat is blijkt uit je klasse respons!!! Maar ik had ook niets anders verwacht van een grote muziekliefhebber/kenner zoals je al meermaals heb laten blijken.
Gast- Gast
Ik vind deze cover eigenlijk gewoon veel leuker dan het origineel. Misschien komt het ook wel omdat deze versie bekender en daardoor een grotere hit was. De samenzang tussen McGuinn, Clark en Hillman is van grootste kwaliteit en ik beloon het dan ook met een 9
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Fijn harmonisch ik vind Eight Miles High wel andere categorie dan dit lieflijke niemendalletje maar ik geef er toch nog altijd een dikke 7 voor.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik heb deze RTH een 9 gegeven, maar Eight Miles High zou een 10 scoren. In zoverre ben ik het wel met je eens Vleer. Meer Byrds op Orinoco Radio, yeahhhhhhhhhhhh
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Fijne jingle jangle plaat, 7
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ja ik hou erg van the sixties sound, deze krijgt een dikke 8
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Lang geleden (72/73) paste ik veel op bij een oom en tante en daar stond een voor mij indrukwekkende stereo-installatie waar ik gepast gebruik van maakte......dit was steevast de eerste LP die uit de hoes kwam!!! een 9
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Heel lekker sixtiesplaatje dat nooit verveelt, maar dat toch niet in de buurt komt van het origineel. Een 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Deze cover kende ik voor het origineel. Leuke muziekgesprekje hierover, waarin het belangrijkste al is gezegd. Byrds is inderdaad 1 van de topbands van de 60ies, met Eight Miles High als uitschieter naar boven en als andere heerlijkheid het eveneens al genoemde Turn! Turn Turn! De RTH, die als geheel eigen cover het origineel minstens evenaart en voor mij iets overtreft, krijgt een mooie 8
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Gewoon een prima nummer met fijne stemmen in perfecte harmonie! Niets meer, niets minder. Een 7 onder het uitgekauwde mom van 'ze hebben betere gemaakt'
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Lemon Pipers - Green Tambourine
» *RTH* The Byrds - Eight miles high
» *RTH* The Byrds - Wasn't Born To Follow
» *RTH* The Byrds - Turn, Turn, Turn
» *RTH* The Byrds - Eight miles high
» *RTH* The Byrds - Wasn't Born To Follow
» *RTH* The Byrds - Turn, Turn, Turn