*RTH* Special A.K.A. - Free Nelson Mandela
+12
Mirrr
Timmus
Jan...
Jorg
Vleertje
Ries
forzautregivo
Joostvdaa
sowhat
MrJohn
Frodo
Dave Evans
16 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Jouw cijfer voor 'Free Nelson Mandela'
*RTH* Special A.K.A. - Free Nelson Mandela
[11-12-13]
Nagekomen Nelson Mandela verzoekje!
Free Nelson Mandela is een single uit 1984 van Special AKA, een voortzetting van de Britse skaband The Specials. Het is geschreven door toetsenist/bandleider Jerry Dammers en was het laatste grote succes op diens 2 Tone-label (in Engeland goed voor de 9e plaats). In Zuid-Afrika werd het door het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) als strijdlied omarmd.
Free Nelson Mandela begon in 1983 als een instrumentaal nummer. Dammers had op dat moment nog nooit gehoord van Nelson Mandela die destijds als Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijder gevangen zat op Robbeneiland, maar dat veranderde op slag toen hij op 17 juli 1983 in Noord-Londen een anti-apartheidsconcert bezocht.[1]
Het nummer werd als laatste opgenomen voor het budgetverslindende album In The Studio en werd ingezongen door Stan Campbell die ook de B-kant Break Down The Door voor rekening nam. In tegenstelling tot de originele Specials wilde de bijeengeraapte Special AKA maar geen hechte groep worden, en toen Free Nelson Mandela in april 1984 werd uitgebracht was Campbell na herhaalde dreigementen opgestapt, al deed hij nog wel mee aan het playback-optreden in Top of the Pops.
Special AKA heeft maar een keer live gespeeld, en wel in het muziekprogramma The Tube. Tijdens dit optreden klonk het stapelrijm "Are you so blind that you can not see, are you so deaf that you can not hear, are you so dumb that you can not speak?" bij monde van gelegenheidsproducer Elvis Costello, die ook het debuutalbum van de Specials had geproduceerd
Ter gelegenheid van Mandela's 70e verjaardag (twee jaar voor diens vrijlating) en het bijbehorende concert werd in 1988 een nieuwe versie opgenomen met achtergrondzang van Costello, oud-Specials/Fun Boy Three-gitarist Lynval Golding en voormalig Beat-zangers Dave Wakeling en Ranking Roger. Het werd uitgebracht op Tone Records, het label dat Dammers opzette nadat hij de rechten op 2 Tone afstond aan distributeur Chrysalis Records om van zijn torenhoge schulden af te komen. De Special AKA was toen allang opgeheven en dus werd er voor het genoemde concert een gelegenheidsband (Jerry & Friends) samengesteld waarvan alleen de zwaarbesnorde trompettist Dick Cuthell nog met de originele Specials heeft getoerd.
In 2008 werd het nummer ook gespeeld tijdens het Nelson Mandela 90th Birthday Tribute, een concert in Hyde Park op 27 juni ter gelegenheid van de 90e verjaardag van Mandela op 18 juli. Ditmaal was de leadzang van Amy Winehouse die in haar Back To Black-tournee een blokje skanummers had verwerkt. Zo nu en dan zong ze echter niet "Free Nelson Mandela", maar "Free Blakey, my fella", een verwijzing naar haar echtgenoot Blake Fiedler-Civil, een voormalige drugsdealer die op dat moment gevangen zat wegens geweldpleging.
In 2010 werd Free Nelson Mandela verkozen tot een van de twintig beste protestliederen.
Op 7 december 2013 speelde Dammers het met zijn Spatial AKA Orchestra in een tv-programma als eerbetoon aan de twee dagen eerder overleden Mandela
Nagekomen Nelson Mandela verzoekje!
Free Nelson Mandela is een single uit 1984 van Special AKA, een voortzetting van de Britse skaband The Specials. Het is geschreven door toetsenist/bandleider Jerry Dammers en was het laatste grote succes op diens 2 Tone-label (in Engeland goed voor de 9e plaats). In Zuid-Afrika werd het door het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) als strijdlied omarmd.
Free Nelson Mandela begon in 1983 als een instrumentaal nummer. Dammers had op dat moment nog nooit gehoord van Nelson Mandela die destijds als Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijder gevangen zat op Robbeneiland, maar dat veranderde op slag toen hij op 17 juli 1983 in Noord-Londen een anti-apartheidsconcert bezocht.[1]
Het nummer werd als laatste opgenomen voor het budgetverslindende album In The Studio en werd ingezongen door Stan Campbell die ook de B-kant Break Down The Door voor rekening nam. In tegenstelling tot de originele Specials wilde de bijeengeraapte Special AKA maar geen hechte groep worden, en toen Free Nelson Mandela in april 1984 werd uitgebracht was Campbell na herhaalde dreigementen opgestapt, al deed hij nog wel mee aan het playback-optreden in Top of the Pops.
Special AKA heeft maar een keer live gespeeld, en wel in het muziekprogramma The Tube. Tijdens dit optreden klonk het stapelrijm "Are you so blind that you can not see, are you so deaf that you can not hear, are you so dumb that you can not speak?" bij monde van gelegenheidsproducer Elvis Costello, die ook het debuutalbum van de Specials had geproduceerd
Ter gelegenheid van Mandela's 70e verjaardag (twee jaar voor diens vrijlating) en het bijbehorende concert werd in 1988 een nieuwe versie opgenomen met achtergrondzang van Costello, oud-Specials/Fun Boy Three-gitarist Lynval Golding en voormalig Beat-zangers Dave Wakeling en Ranking Roger. Het werd uitgebracht op Tone Records, het label dat Dammers opzette nadat hij de rechten op 2 Tone afstond aan distributeur Chrysalis Records om van zijn torenhoge schulden af te komen. De Special AKA was toen allang opgeheven en dus werd er voor het genoemde concert een gelegenheidsband (Jerry & Friends) samengesteld waarvan alleen de zwaarbesnorde trompettist Dick Cuthell nog met de originele Specials heeft getoerd.
In 2008 werd het nummer ook gespeeld tijdens het Nelson Mandela 90th Birthday Tribute, een concert in Hyde Park op 27 juni ter gelegenheid van de 90e verjaardag van Mandela op 18 juli. Ditmaal was de leadzang van Amy Winehouse die in haar Back To Black-tournee een blokje skanummers had verwerkt. Zo nu en dan zong ze echter niet "Free Nelson Mandela", maar "Free Blakey, my fella", een verwijzing naar haar echtgenoot Blake Fiedler-Civil, een voormalige drugsdealer die op dat moment gevangen zat wegens geweldpleging.
In 2010 werd Free Nelson Mandela verkozen tot een van de twintig beste protestliederen.
Op 7 december 2013 speelde Dammers het met zijn Spatial AKA Orchestra in een tv-programma als eerbetoon aan de twee dagen eerder overleden Mandela
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Special A.K.A. - Free Nelson Mandela
Voor een goed begrip, ik acht Nelson Mandela erg hoog, een man die over zijn eigen grens kon reiken en daarnaar kon handelen. Diep respect daarvoor
Deze song zal nu een zeer hoge score halen. Bij sommigen altijd, bij anderen juist vanwege het recente verscheiden van Mandela.
Ikzelf rank het daarom niet. Een score nu is me iets te nadrukkelijk, te voor de hand liggend. Denk aan de overlijdensbonussen bij de T2000.
Het is maar een mening he, ik wens iedereen veel genoegen met deze RTH
Deze song zal nu een zeer hoge score halen. Bij sommigen altijd, bij anderen juist vanwege het recente verscheiden van Mandela.
Ikzelf rank het daarom niet. Een score nu is me iets te nadrukkelijk, te voor de hand liggend. Denk aan de overlijdensbonussen bij de T2000.
Het is maar een mening he, ik wens iedereen veel genoegen met deze RTH
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Ik ben het helemaal eens met MrJohn en daarom rank ik ook niet.
Leeftijd : 67
Ik eigenlijk ook wel, en die top2000 is daar een goed voorbeeld van. Lou Reed zal wel hoog eindigen dit jaar. Wie waren er nog meer het afgelopen half jaar overleden?
Gast- Gast
De moeilijkheid zit 'm wat mij betreft niet in de overlijdensbonus, maar in de vraag hoe een vrij matig nummer met een goede boodschap te ranken. Ik kies voor de middenweg: muziek een 5, boodschap en gedachte achter de plaat een 9, maakt samen een 7.
Volgens mij is het bij zo'n soort nummer altijd moeilijk om zonder vooroordelen te ranken. Iedereen geeft er vanwege de titel en boodschap vanzelf al wel twee of drie bonuspunten aan. Maar op zichzelf is het natuurlijk een waardeloos nummer die de grootsheid van Mandela ruimschoots tekort doet. Een dodeartiestenbonus zit er bij mij dan ook niet in bij deze ellende. Een 4
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Volgens mij hebben de meesten van jullie wel de Velvet Underground gerankt na het overlijden van Lou Reed!
Dus iets aan die meningen klopt niet!
Dus iets aan die meningen klopt niet!
Juist Dave en ik vind het flauw je hoeft toch geen bonus te geven. Men kan gewoon ranken voor wat hij het liedje waard vind. Volgens mij heb ik deze week ter eerbetoon aan de geboortedag van Jim Morrison een plaat van Alice Cooper geplaatst die over Morrison gaat.... daar heeft niemand het over een lijkenbonus. En inderdaad VU is gerankt de dag dat Lou overleed ook geen lijkenbonus daar.
Misschien beseffen de rankers zich niet dat het soms best lastig is om inspiratie te vinden om een RTH te vinden. Dan kun je juist zo'n overlijden, verjaardag aangrijpen om iets te neer te zetten.
Oh ja ik ga lijkenbonusloos ranken ik vind het een suf liedje het herhaalt zich maar en herhaalt zich maar. Een 4 Nelson als mens krijgt een dikke 9 natuurlijk dat dan weer wel.
Misschien beseffen de rankers zich niet dat het soms best lastig is om inspiratie te vinden om een RTH te vinden. Dan kun je juist zo'n overlijden, verjaardag aangrijpen om iets te neer te zetten.
Oh ja ik ga lijkenbonusloos ranken ik vind het een suf liedje het herhaalt zich maar en herhaalt zich maar. Een 4 Nelson als mens krijgt een dikke 9 natuurlijk dat dan weer wel.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Het is dan ook RTH en niet RTM! Bij Ranking The Man zou een ieder weldenkend mens een minimale 11 moeten geven voor buiten categorie!
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Ik besef, dat het best lastig is om elke dag maar weer inspiratie te vinden voor nieuwe songs in RTH en jullie (Dave, Vleertje, Sokra) doen a hell of a job.
Het betreft alleen maar een mening van mij in dit geval, waardoor ik nu even niet meedoe. Het is beslist niet bedoeld als algemene kritiek, verre van dat zelfs.
Het betreft alleen maar een mening van mij in dit geval, waardoor ik nu even niet meedoe. Het is beslist niet bedoeld als algemene kritiek, verre van dat zelfs.
MrJohn- Chief
Een 7, omdat het om de muziek gaat en niet de context waarin dit nummer nu wordt aangevraagd.
Jorg- Moderator
- Aantal berichten : 3076
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35
Heb dit altijd een naargeestig en bijzonder vervelend soort van stupide liedje gevonden, valt me trouwens nog mee dat dit nog niet opnieuw is heruitgebracht nu de goede Nelson eindelijk vrij en verlost is van al die negativiteit en idioterie die er nu om zijn graf heen raast.
Dit vreselijke zeikdeuntje krijgt een 2 en dat zijn dan exact twee bonuspunten 1 voor Nelson en 1 voor Mandela, maar wat zal die man blij zijn dat die dit soort shit nooit meer in real life moet aanhoren.
Gast- Gast
Oke, dan Dave en Vleertje. Dan rank ik, maar puur het liedje.
Maar ik blijf het lastig vinden zo'n liedje vlak na het overlijden, ik wil dan namelijk geen slecht cijfer geven. Bij Lou Reed was dat ook niet nodig, want ik vond het liedje leuk.
Mandela heb ik hoog zitten, heb ik ook iets over gepost, maar deze song vind ik bagger. Als instrumental vind ik het al niets en er dan nog snel even een tekstje voor Mandela op knallen: de man verdient beter. Het lied heeft dat bombastische veel slechte instrumenten bij elkaar zootje waar ik niets mee heb. Een 2.
Maar ik blijf het lastig vinden zo'n liedje vlak na het overlijden, ik wil dan namelijk geen slecht cijfer geven. Bij Lou Reed was dat ook niet nodig, want ik vond het liedje leuk.
Mandela heb ik hoog zitten, heb ik ook iets over gepost, maar deze song vind ik bagger. Als instrumental vind ik het al niets en er dan nog snel even een tekstje voor Mandela op knallen: de man verdient beter. Het lied heeft dat bombastische veel slechte instrumenten bij elkaar zootje waar ik niets mee heb. Een 2.
Leeftijd : 67
MrJohn schreef:Ik besef, dat het best lastig is om elke dag maar weer inspiratie te vinden voor nieuwe songs in RTH en jullie (Dave, Vleertje, Sokra) doen a hell of a job.
MrJohn, kijk in dat geval even terug naar je commentaren bij The Doors & Velvet Underground dit jaar. Daar verscheen ook een RTH direct na hun dood [Doors in het geval van Ray Manzarek]. Verder zeg ik niets! Bovendien was dit geen RTH van mij maar van iemand die het nu graag zag verschijnen met zijn liefde voor de muziek en de eerbied voor deze man.
Laatst aangepast door Dave Evans op 12.12.13 21:22; in totaal 1 keer bewerkt
Zelf geef ik het liedje overigens een 7! Ik heb het altijd een lekker vrolijk liedje gevonden waarbij de schreeuw voor de vrijlating van Nelson Mandela een extra plus was. The Specials waar deze band uit voorgekomen is, vond ik altijd ook best lekker om te horen Gewoon no nonsense ska muziek!
Dave Evans schreef:MrJohn schreef:Ik besef, dat het best lastig is om elke dag maar weer inspiratie te vinden voor nieuwe songs in RTH en jullie (Dave, Vleertje, Sokra) doen a hell of a job.
MrJohn, kijk in dat geval even terug naar je commentaren bij The Doors & Velvet Underground dit jaar. Daar verscheen ook een RTH direct na hun dood. Verder zeg ik niets! Bovendien was dit geen RTH van mij maar van iemand die het nu graag zag verschijnen met zijn liefde voor de muziek en de eerbied voor deze man.
Dave, ik had het zelf ook al gezien in de tussentijd en ik ben ook maar een mens met passies Doors zijn natuurlijk hors categorie en dan stel je jezelf niet de vraag, die zich hier aan me opdrong
MrJohn- Chief
Okay John, maakt mij verder ook niet zoveel uit. Vond het alleen zo'n kromme redenering door een aantal van jullie!
Ik geef dit een 8, omdat ik het altijd een leuk nummer heeft gevonden. Ik wou het al eerder ranken, maar dat ik het nu gedaan hebt was een spontane opwelling. Wat ik van deze "discussie" vond heb ik al aan Dave door gegeven en dat heeft hij netjes verwoord. Goed gedaan, Dave! Verder wil ik het hier absoluut maar dan ook absoluut bij laten.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Dave Evans schreef:Okay John, maakt mij verder ook niet zoveel uit. Vond het alleen zo'n kromme redenering door een aantal van jullie!
Laten we het wat mijn mening betreft houden op voortschrijdend inzicht Dave, maar verder staat het iedereen vrij om te doen, zoals hij/zij verkiest, hetgeen ik ook al eerder heb beklemtoond
MrJohn- Chief
Ik heb er geen enkele moeite mee dit nummer te ranken zonder te denken aan de actualiteit.
Ik hoor hier een mislukte poging tot reggae en teveel herhaling. Okay; reggae leunt meer op herhaling dan welk genre ook, maar dan wel zo dat het niet irritant wordt. Dat gebeurt in dit nummer erg snel, en dan wordt er ook nog constant free etc. geblèrd.
Kortom: een heel vervelend nummer. Klaar. Een 2.
Ik hoor hier een mislukte poging tot reggae en teveel herhaling. Okay; reggae leunt meer op herhaling dan welk genre ook, maar dan wel zo dat het niet irritant wordt. Dat gebeurt in dit nummer erg snel, en dan wordt er ook nog constant free etc. geblèrd.
Kortom: een heel vervelend nummer. Klaar. Een 2.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Dave Evans schreef:Zelf geef ik het liedje overigens een 7! Ik heb het altijd een lekker vrolijk liedje gevonden waarbij de schreeuw voor de vrijlating van Nelson Mandela een extra plus was. The Specials waar deze band uit voorgekomen is, vond ik altijd ook best lekker om te horen :)Gewoon no nonsense ska muziek!
Ik sluit me bij Dave aan
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Niks geen reggae, deze muziek is ska. No nonsense vrolijkheid, waaraan een protestje is geplakt waar de meesten destijds in t Westen t mee eens waren. Kleeft wel wat jeugdsentiment aan dit nummer. Voor deze RTH: een 7tje
Mooi dat die discussie is afgelopen. Wel jammer dat inconsequentie wordt vergoeilijkt ipv wordt erkend als fout van een feilbaar mens om van te leren. Welke liedje er ook verschijnt in RTH en in welke actuele (wereld)situatie ook, het blijft altijd Ranking The Hits.
Mooi dat die discussie is afgelopen. Wel jammer dat inconsequentie wordt vergoeilijkt ipv wordt erkend als fout van een feilbaar mens om van te leren. Welke liedje er ook verschijnt in RTH en in welke actuele (wereld)situatie ook, het blijft altijd Ranking The Hits.
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: