*RTH* Siouxsie and the Banshees - Spellbound
+8
Kasper
Joostvdaa
Jan...
Frodo
Dutchzaphod
MrJohn
sowhat
Vleertje
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is jouw cijfer voor "Siouxsie and the Banshees - Spellbound"
*RTH* Siouxsie and the Banshees - Spellbound
[27-05-2013]
Siouxsie and the Banshees was een Britse rock- en postpunkband met als vaste bandleden: zangeres Siouxsie Sioux (spreek uit: Soezie Soe, echte naam Susan Janet Ballion, 27-5-1957), bassist Steven Severin en drummer Budgie.
In 1976 wisten Siouxsie and the Banshees de aandacht op zich te vestigen door een twintig minuten durende versie van The Lord's Prayer te spelen, met Sid Vicious op drums. De naam Siouxsie is afgeleid van een groep indianenstammen die samen de Sioux (spreek uit: soe) genoemd worden.
In 1977 en in 1978 maakte John Peel opnames van de band die verschijnen op lp's. In 1978 tekende de band bij Polydor en de single Hong Kong Garden verscheen. Het nummer draagt Siouxsie op aan haar lokale afhaalchinees, als protest tegen racistisch geweld. Het nummer is het openingsnummer op het eerste album The Scream.
In 1979 verscheen het album Join Hands waarop uiteindelijk het nummer The Lords Prayer, eigenlijk een live nummer, dat met veel moeite op de plaat wordt gezet. De hoesillustraties uit de Eerste Wereldoorlog refereren aan het nummer Poppy Day over de klaprozen (poppies) op de grafvelden in Vlaanderen.
Na Join Hands verlieten John McKay (gitaar) en Kenny Morris (drums) de band, vlak voor een optreden in Aberdeen (7-9-1979). The Cure stond in het voorprogramma en Robert Smith bood zich ter plekke aan als invalgitarist.
Met een nieuwe vaste bezetting verscheen in 1980 Kaleidoscope, een titel die de veelzijdigheid van de band moet uitdrukken. John McGeoch (ex-Magazine) bood zich aan als invalgitarist en Budgie (ex-The Slits) (drums).
In 1981 verscheen het album Juju, met een afbeelding van een Afrikaans beeld (uit het Horniman Museum in Forest Hill (Londen)) op de hoes.
Het album A Kiss in the Dreamhouse uit 1982 is geïnspireerd door psychedelische muziek.
In de navolgende albums groeide de band naar melodieuze, moderne muziek. In de twintig jaar dat de band actief was, speelden er bijna evenveel verschillende gitaristen.
In 1996 ging de band uit elkaar. Sioux en Budgie (Peter Clarke, 21-8-1957) richtten zich op The Creatures en Steven Severin (Steven Bailey, 25-9-1955, artiestenachternaam vernoemd naar een karakter uit de sm-roman Venus im Pelz.) ging zich bezighouden met kunst en filmmuziek. In 2002 gaf de band toch een concertreeks, The 7 Year Itch, naar aanleiding van hun twintigjarig jubileum.
In 2004 volgde de tournee Dreamshow. Deze ging onder de naam An Evening With Siouxsie naar de Royal Festival Hall in Londen, met Siouxsie en The Creatures, aangevuld met Leonard Eto, van het Japanse Taiko-drumgezelschap Kodo en The Millennia Ensemble, een klassiek orkest.
In juli 2006 tekende Siouxsie een platencontract met Universal. In de zomer van 2007 verschenen de single Into a Swan en het album Mantaray.
De oplettende lezer heeft gezien dat ze op de dag van plaatsing van deze RTH jarig is. We ranken vandaag de openingstrack van het schitterende album Juju uit 1981
Live:
Voor de goede orde we ranken natuurlijk de studioversie
Siouxsie and the Banshees was een Britse rock- en postpunkband met als vaste bandleden: zangeres Siouxsie Sioux (spreek uit: Soezie Soe, echte naam Susan Janet Ballion, 27-5-1957), bassist Steven Severin en drummer Budgie.
In 1976 wisten Siouxsie and the Banshees de aandacht op zich te vestigen door een twintig minuten durende versie van The Lord's Prayer te spelen, met Sid Vicious op drums. De naam Siouxsie is afgeleid van een groep indianenstammen die samen de Sioux (spreek uit: soe) genoemd worden.
In 1977 en in 1978 maakte John Peel opnames van de band die verschijnen op lp's. In 1978 tekende de band bij Polydor en de single Hong Kong Garden verscheen. Het nummer draagt Siouxsie op aan haar lokale afhaalchinees, als protest tegen racistisch geweld. Het nummer is het openingsnummer op het eerste album The Scream.
In 1979 verscheen het album Join Hands waarop uiteindelijk het nummer The Lords Prayer, eigenlijk een live nummer, dat met veel moeite op de plaat wordt gezet. De hoesillustraties uit de Eerste Wereldoorlog refereren aan het nummer Poppy Day over de klaprozen (poppies) op de grafvelden in Vlaanderen.
Na Join Hands verlieten John McKay (gitaar) en Kenny Morris (drums) de band, vlak voor een optreden in Aberdeen (7-9-1979). The Cure stond in het voorprogramma en Robert Smith bood zich ter plekke aan als invalgitarist.
Met een nieuwe vaste bezetting verscheen in 1980 Kaleidoscope, een titel die de veelzijdigheid van de band moet uitdrukken. John McGeoch (ex-Magazine) bood zich aan als invalgitarist en Budgie (ex-The Slits) (drums).
In 1981 verscheen het album Juju, met een afbeelding van een Afrikaans beeld (uit het Horniman Museum in Forest Hill (Londen)) op de hoes.
Het album A Kiss in the Dreamhouse uit 1982 is geïnspireerd door psychedelische muziek.
In de navolgende albums groeide de band naar melodieuze, moderne muziek. In de twintig jaar dat de band actief was, speelden er bijna evenveel verschillende gitaristen.
In 1996 ging de band uit elkaar. Sioux en Budgie (Peter Clarke, 21-8-1957) richtten zich op The Creatures en Steven Severin (Steven Bailey, 25-9-1955, artiestenachternaam vernoemd naar een karakter uit de sm-roman Venus im Pelz.) ging zich bezighouden met kunst en filmmuziek. In 2002 gaf de band toch een concertreeks, The 7 Year Itch, naar aanleiding van hun twintigjarig jubileum.
In 2004 volgde de tournee Dreamshow. Deze ging onder de naam An Evening With Siouxsie naar de Royal Festival Hall in Londen, met Siouxsie en The Creatures, aangevuld met Leonard Eto, van het Japanse Taiko-drumgezelschap Kodo en The Millennia Ensemble, een klassiek orkest.
In juli 2006 tekende Siouxsie een platencontract met Universal. In de zomer van 2007 verschenen de single Into a Swan en het album Mantaray.
De oplettende lezer heeft gezien dat ze op de dag van plaatsing van deze RTH jarig is. We ranken vandaag de openingstrack van het schitterende album Juju uit 1981
Live:
Voor de goede orde we ranken natuurlijk de studioversie
Laatst aangepast door Vleertje op 27.05.13 22:17; in totaal 1 keer bewerkt
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Re: *RTH* Siouxsie and the Banshees - Spellbound
Ik vind deze groep leuk. Lekker energiek, wat chaotisch, dat is positief bedoeld, en de zang van Siouxsie is heel karakteristiek. Deze staat in de sowhat1000 en krijgt een 9.
Leeftijd : 67
Siouxsie and the Banshees alsmede de opvolger Creatures waren vorig jaar 6x vertegenwoordigd in mijn Hemelse 500. Geeft wel aan wat ik voel voor deze muziek.
Spellbound is natuurlijk een klassieker, het opzwepende ritme gecombineerd met haar stem brengt me gelijk in hoger sferen. In 2012 nummer 10 in mijn lijst.
Dit is dus tevens mijn favoriete Siouxsie. Het is echter niet een verzoekje van mij, maar mag ik de aanvrager feliciteren met zijn/haar excellente smaak.
Een 10.
Spellbound is natuurlijk een klassieker, het opzwepende ritme gecombineerd met haar stem brengt me gelijk in hoger sferen. In 2012 nummer 10 in mijn lijst.
Dit is dus tevens mijn favoriete Siouxsie. Het is echter niet een verzoekje van mij, maar mag ik de aanvrager feliciteren met zijn/haar excellente smaak.
Een 10.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Een 9 voor deze voortreffelijke band. Dat was in het begin niet altijd zo. Ik heb ze in de zeventiger jaren op een zondagavond in Paradiso zien "optreden". Meer dan een openbare repetitie was het toen nog niet.
De hype rond deze band heb ik nooit begrepen. Ik vind dit meer dan vreeselijk, een 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Gaandeweg mijn muzikale reizen is dit typisch een voorbeeld van een band die ik in 1e instantie volledig en compleet links liet liggen voornamelijk omdat het stemgeluid mij tot acute maagkrampen bewoog, maar hold and behold en of dat nu puur door gewenning komt en kwam of door iets anders tegenwoordig kan ik dit wel waarderen en is de dame en haar muziek in mijn achting gestegen.
Dit nummer is daar een prima voorbeeld van, 20 jaar geleden had ik het niet eens gerankt en nu geef ik het zomaar een dikke acht.
Gast- Gast
Lekker ritme, maar gaandeweg verslapt mijn aandacht een beetje. Een 6.
Lekker, lekker plaatje. Maar niet overdreven bijzonder en iets eentonig (wat Joost ook zegt). Ik hou het op een zeventje.
Kasper- Music-director
- Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34
Spellbound, niets minder dan een 10.
Ik heb Siouxsie Sioux nooit in het echt gezien, maar ze was altijd op de achtergrond. Uiteindelijk maar een plaat van haar gekocht, staat dit ook op.
Ik heb Siouxsie Sioux nooit in het echt gezien, maar ze was altijd op de achtergrond. Uiteindelijk maar een plaat van haar gekocht, staat dit ook op.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Kasper schreef:Lekker plaatje. Maar niet overdreven bijzonder en iets te eentonig (wat Joost ook zegt). Ik hou het op een zeventje.
Idem. Band overigens ooit via dit forum leren kennen.
Gast- Gast
Wat sommigen hier al eerder geschreven, wel leuk nummer maar het boeit me niet tot het eind, een 6....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Wat bijzonder is aan deze band is de orginaliteit: er is geen enkele band voor hen geweest met een sound als Siouxsie & Banshees. Ze staat met de Banshees, Creatures en solo ongeveer 10x in mijn Musische 1000. Inclusief deze RTH met het opzwepende ritme, ook van de gitaar, dat mij tot het einde toe boeit en op de dansvloer houdt. Een ietwat naar boven afgeronde 10
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Originele en kwaliteitsvolle muziek, een 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Commentaar overbodig van mijn kant een 10.
MrJohn hoeft de aanvrager overigens niet te complimenteren want het was geen verzoekje.
MrJohn hoeft de aanvrager overigens niet te complimenteren want het was geen verzoekje.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
In dat geval wil ik jou feliciteren met je keuze Vleertje
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Siouxsie & the Banshees - Cascade