*RTH* The Beatles - I´m Only Sleeping (take 1)
+12
Vleertje
snoopy
Duck_DJ
Dave Evans
Chevy
Frodo
Joostvdaa
Jan...
PPProfessor
MrJohn
sowhat
sokratikos
16 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat is je cijfer voor "The Beatles - I´m Only Sleeping (take 1)" ?
*RTH* The Beatles - I´m Only Sleeping (take 1)
[26-04-2013]
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Beatles
"I'm Only Sleeping" staat op het album Revolver (1966) van The Beatles. Net als alle liedjes geschreven door Lennon of McCartney, wordt het toegeschreven aan het duo Lennon & McCartney, maar dit nummer is geschreven door John Lennon.
De eerste versie van Lennon´s tekst voor "I'm Only Sleeping", geschreven op de achterkant van een brief, wekt de indruk dat John schreef over de geneugten van in bed blijven en niet, wat er vaak in wordt gelezen, over een drugseuforie.
De originele tekst werd geschreven op de achterkant van een brief gedateerd 22 maart 1966 verstuurd door het postkantoor ter herinnering van een openstaande rekening van 12 pond en 3 shilling voor een radiotelefoongesprek. De datering geeft een aanwijzing voor wanneer de originele tekst is geschreven, namelijk niet lang na 22 maart. Niemand weet of John die rekening ooit betaalde. Wel bekend is dat deze brief met de eerste tekstversie gekrabbeld op de achterkant op een veiling in december 2010 meer dan een half millioen dollar opbracht.
Een artikel in de London Evening Standard getiteld "How does a Beatle live? John Lennon lives like this", geschreven door Maureen Cleave, een vriendin van de Beatles - het artikel van 4 maart 1966, dat bekend werd vanwege Lennon´s opmerking dat hij populairder is dan Jesus - geeft een inkijk in het leven dat John toen leidde. Wanneer hij niet tourde, was hij gewoon, door zijn gebrek aan routine, om zijn tijd door te brengen met slapen, lezen, schrijven, tv-kijken (vaak onder invloed van drugs) en werd meestal wakker gemaakt door Paul McCartney om samen liedjes te gaan schrijven. John hield er in een verre buitenwijk van Londen een veel relaxtere levensstijl op na dan Paul (die toen woonde in Wimpole street en meer uit zijn dag haalde), ging s´ avonds dineren of naar een club in het hartje van Londen en kwam daarvan vaak laat thuis. Paul was destijds vaak John´s wekker in de vroege of latere middag. Hieraan ontleende Lennon zijn idee voor "I´m only sleeping". In het artikel schrijft Maureen Cleave: "He can sleep almost indefinitely, is probably the laziest person in England. 'Physically lazy,' he said. 'I don't mind writing or reading or watching or speaking, but sex is the only physical thing I can be bothered with any more.' ..." http://www.beatlesbible.com/1966/03/04/how-does-a-beatle-live-by-maureen-cleave/
Vanaf begin 1965 overtuigden de vier Beatles George Martin ervan om de oude opname-houding los te laten, waar de opname-knop pas was werd ingedrukt als de muzikanten er klaar voor waren om een take te doen, en voortaan de bandrecorder gewoon te laten lopen tijdens de repetities, om daarna de band terug te spoelen en over het geoefende materiaal heen te spelen. De sessies waarin I´m only sleeping vormkreeg zijn daarvan een goed voorbeeld. Op 27 april 1966, de 14e dag van de opnamesessies van wat Revolver zou worden, begon dit werk in EMI-studio 3. Nadat ze hun tijd daarvoor in de studio eerst de laatste opnames hadden beluisterd en beoordeeld van 3 nummers, die uiteindelijk het album niet zouden halen, begon de 1e opnamesessie van dat nieuwe nummer pas om 23:30. Na enig oefenen werden er 11 opnames gemaakt met John en George op ritmegitaar, Paul op bas en Ringo op drums, nog zonder zang. De 11e opname werd de beste bevonden en rond 03:00 ´s nachts besloot de band dat het tijd was naar huis te gaan om daadwerkelijk te gaan slapen.
Echter, later bleek de band toch niet tevreden met de resultaten, wellicht veroorzaakt door hun vermoeidheid bij de opnamen, en wilde fris opnieuw beginnen. Op 29 april 1966, nadat eerst de vanaf 17:00 begonnen sessie voor de vocale overdubs van het eveneens net opgenomen Eleanor Rigby waren afgerond, begon omstreeks 19:00 de 2e opnamesessie voor I´m only sleeping met een andere insteek. Dat andere lag in het uitproberen van het gebruik van de vibrafoon, waarschijnlijk bespeelt door Paul. Terwijl de bandrecorder liep oefende de band het nummer met akoestische gitaar, drums en vibrafoon. Toen dan was besloten het vibrafoon-idee toch te laten vallen, werd de tape teruggespoeld om een frisse start te maken door liveopnamen van een nieuwe versie van het nummer met een arrangement van akoestische gitaar en tamboerijn met vocale harmonieen van John en Paul. Er werden 5 takes opgenomen, en de 1e daarvan begint ermee dat John overdrijvend zegt: “I’m Only Sleeping, take one”. Er waren immers een paar dagen daarvoor al 11 takes opgenomen. Hij moet ongetwijfeld gedacht hebben dat deze niet meetelden, omdat ze op het punt stonden om het nummer helemaal opnieuw op te nemen. Nadat alle 5 takes waren gedaan, werd de taperecorder afgezet, en bleef op de tape nog een minuutje bewaard van de oefensessie met de vibrafone. Zowel take one als de vibrafoon-oefening zijn opgenomen op Anthology 2.
We ranken van The Beatles - I´m only sleeping (take one)
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Beatles
"I'm Only Sleeping" staat op het album Revolver (1966) van The Beatles. Net als alle liedjes geschreven door Lennon of McCartney, wordt het toegeschreven aan het duo Lennon & McCartney, maar dit nummer is geschreven door John Lennon.
De eerste versie van Lennon´s tekst voor "I'm Only Sleeping", geschreven op de achterkant van een brief, wekt de indruk dat John schreef over de geneugten van in bed blijven en niet, wat er vaak in wordt gelezen, over een drugseuforie.
De originele tekst werd geschreven op de achterkant van een brief gedateerd 22 maart 1966 verstuurd door het postkantoor ter herinnering van een openstaande rekening van 12 pond en 3 shilling voor een radiotelefoongesprek. De datering geeft een aanwijzing voor wanneer de originele tekst is geschreven, namelijk niet lang na 22 maart. Niemand weet of John die rekening ooit betaalde. Wel bekend is dat deze brief met de eerste tekstversie gekrabbeld op de achterkant op een veiling in december 2010 meer dan een half millioen dollar opbracht.
Een artikel in de London Evening Standard getiteld "How does a Beatle live? John Lennon lives like this", geschreven door Maureen Cleave, een vriendin van de Beatles - het artikel van 4 maart 1966, dat bekend werd vanwege Lennon´s opmerking dat hij populairder is dan Jesus - geeft een inkijk in het leven dat John toen leidde. Wanneer hij niet tourde, was hij gewoon, door zijn gebrek aan routine, om zijn tijd door te brengen met slapen, lezen, schrijven, tv-kijken (vaak onder invloed van drugs) en werd meestal wakker gemaakt door Paul McCartney om samen liedjes te gaan schrijven. John hield er in een verre buitenwijk van Londen een veel relaxtere levensstijl op na dan Paul (die toen woonde in Wimpole street en meer uit zijn dag haalde), ging s´ avonds dineren of naar een club in het hartje van Londen en kwam daarvan vaak laat thuis. Paul was destijds vaak John´s wekker in de vroege of latere middag. Hieraan ontleende Lennon zijn idee voor "I´m only sleeping". In het artikel schrijft Maureen Cleave: "He can sleep almost indefinitely, is probably the laziest person in England. 'Physically lazy,' he said. 'I don't mind writing or reading or watching or speaking, but sex is the only physical thing I can be bothered with any more.' ..." http://www.beatlesbible.com/1966/03/04/how-does-a-beatle-live-by-maureen-cleave/
Vanaf begin 1965 overtuigden de vier Beatles George Martin ervan om de oude opname-houding los te laten, waar de opname-knop pas was werd ingedrukt als de muzikanten er klaar voor waren om een take te doen, en voortaan de bandrecorder gewoon te laten lopen tijdens de repetities, om daarna de band terug te spoelen en over het geoefende materiaal heen te spelen. De sessies waarin I´m only sleeping vormkreeg zijn daarvan een goed voorbeeld. Op 27 april 1966, de 14e dag van de opnamesessies van wat Revolver zou worden, begon dit werk in EMI-studio 3. Nadat ze hun tijd daarvoor in de studio eerst de laatste opnames hadden beluisterd en beoordeeld van 3 nummers, die uiteindelijk het album niet zouden halen, begon de 1e opnamesessie van dat nieuwe nummer pas om 23:30. Na enig oefenen werden er 11 opnames gemaakt met John en George op ritmegitaar, Paul op bas en Ringo op drums, nog zonder zang. De 11e opname werd de beste bevonden en rond 03:00 ´s nachts besloot de band dat het tijd was naar huis te gaan om daadwerkelijk te gaan slapen.
Echter, later bleek de band toch niet tevreden met de resultaten, wellicht veroorzaakt door hun vermoeidheid bij de opnamen, en wilde fris opnieuw beginnen. Op 29 april 1966, nadat eerst de vanaf 17:00 begonnen sessie voor de vocale overdubs van het eveneens net opgenomen Eleanor Rigby waren afgerond, begon omstreeks 19:00 de 2e opnamesessie voor I´m only sleeping met een andere insteek. Dat andere lag in het uitproberen van het gebruik van de vibrafoon, waarschijnlijk bespeelt door Paul. Terwijl de bandrecorder liep oefende de band het nummer met akoestische gitaar, drums en vibrafoon. Toen dan was besloten het vibrafoon-idee toch te laten vallen, werd de tape teruggespoeld om een frisse start te maken door liveopnamen van een nieuwe versie van het nummer met een arrangement van akoestische gitaar en tamboerijn met vocale harmonieen van John en Paul. Er werden 5 takes opgenomen, en de 1e daarvan begint ermee dat John overdrijvend zegt: “I’m Only Sleeping, take one”. Er waren immers een paar dagen daarvoor al 11 takes opgenomen. Hij moet ongetwijfeld gedacht hebben dat deze niet meetelden, omdat ze op het punt stonden om het nummer helemaal opnieuw op te nemen. Nadat alle 5 takes waren gedaan, werd de taperecorder afgezet, en bleef op de tape nog een minuutje bewaard van de oefensessie met de vibrafone. Zowel take one als de vibrafoon-oefening zijn opgenomen op Anthology 2.
We ranken van The Beatles - I´m only sleeping (take one)
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* The Beatles - I´m Only Sleeping (take 1)
Leuk, apart wel, leuke zang: 7
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Dit nummer is inderdaad een weergaloze track van het album Revolver. Een album dat behoort tot de eeuwige top 5 van de Fab Four naast de Double White (simpelweg The Beatles), Abbey Road, Rubber Soul en Sgt Pepper.
When I wake up early in the morning
Lift my head, I'm still yawning
When I'm in the middle of a dream
Stay in bed, float up stream (float up stream)
Please, don't wake me, no, don't shake me
Leave me where I am - I'm only sleeping
Everybody seems to think I'm lazy
I don't mind, I think they're crazy
Running everywhere at such a speed
Till they find there's no need (there's no need)
Please, don't spoil my day, I'm miles away
And after all I'm only sleeping
Keeping an eye on the world going by my window
Taking my time
Lying there and staring at the ceiling
Waiting for a sleepy feeling...
Taking my time
Een heel fraaie bekentenis over een gemoedstoestand, sober qua muziek, indrukwekkend qua betekenis. Laat het tot je doordringen en besef de impact
Hulde aan de aanvrager !
Een 10.[i]
Everybody seems to think I'm lazy
I don't mind, I think they're crazy
Running everywhere at such a speed
Till they find there's no need (there's no need)
Taking my time
Lying there and staring at the ceiling
Waiting for a sleepy feeling...
Taking my time
Een heel fraaie bekentenis over een gemoedstoestand, sober qua muziek, indrukwekkend qua betekenis. Laat het tot je doordringen en besef de impact
Hulde aan de aanvrager !
Een 10.[i]
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
En de remastered version:
MrJohn- Chief
De Beatles hebben veel gespeeld met takes. Same sound, different speed and impact.
MrJohn- Chief
Echt een Mr.Johnnetje! Ik vind hem leuk. 8
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Lol Profff, ik word inderdaad heel erg blij van deze RTH
MrJohn- Chief
Goed dat je album-versie ook hebt geplaatst, MrJohn. Als die hier gerankt zou zijn worden, had het verhaal in de topic-opener flink wat anders geklonken en gedraaid om het achterstevoren opnemen van de gitaar
Het gaat in deze RTH echter om take 1 van I´m only sleeping,
die niet op Revolver staat ...
en die ik echt veeeel leuker vind dan de albumversie
- wordt altijd erg blij van juist take 1
Heb die ook ooit als basis genomen om zelf te spelen en zingen
Om mn Orinoco-jingle te gebruiken:
take 1 - dat is zoooo Sokratikos
Vandaar ook dat ik precies take 1 in de RTH heb gezet
Blij dat MrJohn er ook blij van wordt
The Beatles were the first at a lot of things, especially in regard to recording techniques. Becoming easily bored in the studio, they were eager to try new things. One of these was recording guitar backwards, which they did in 1966 with the song “I’m Only Sleeping.” The eerie drone that resulted became irresistible to recording artists the world over, everyone wanting to give it a try. Popular examples include “Are You Experienced?” by Jimi Hendrix, “Cosmic Dancer” by T. Rex, “Book Of Saturday” by King Crimson and even “Give It Away” by The Red Hot Chili Peppers, among many others.
Although the resulting sound is mostly representative of the psychedelic era, to play it accurately and to good effect is an art. It takes much more than to just play a guitar with the tape reversed and then turn it around to the proper direction. Although the Beatles were the first to attempt it, they worked to perfect it right from the beginning, taking as much time as needed to do it right. Although they did use backward recording on other instruments (and vocals) periodically throughout the rest of their career, it was done rather sparingly. Their desire for experimentation, with the help of the EMI staff, went in many other directions, and we can be very grateful for their thirst as to ‘pushing the envelope.’
vervolg: http://www.beatlesebooks.com/im-only-sleeping
Het gaat in deze RTH echter om take 1 van I´m only sleeping,
die niet op Revolver staat ...
en die ik echt veeeel leuker vind dan de albumversie
- wordt altijd erg blij van juist take 1
Heb die ook ooit als basis genomen om zelf te spelen en zingen
Om mn Orinoco-jingle te gebruiken:
take 1 - dat is zoooo Sokratikos
Vandaar ook dat ik precies take 1 in de RTH heb gezet
Blij dat MrJohn er ook blij van wordt
sokratikos- Music-Master
En je maakte de juiste keuze Sokra, maar ik wilde de VV' ers ook graag laten genieten van de alternatieven
Soms lijk ik wel een missionaris, mijn katholieke jeugd zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Sorry.
Soms lijk ik wel een missionaris, mijn katholieke jeugd zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Sorry.
MrJohn- Chief
Het is weer eens zover. Ik zit naar aanleiding van deze RTH in allerlei opnamen van de Beatles.
Gelukkig heb ik maandag vrij
Gelukkig heb ik maandag vrij
MrJohn- Chief
rammel, rammel, een 8.
Het origineel is een puntje hoger, een van de beste nummers van Revolver. Maar ja, daar staan dan ook heel veel goede nummers op.
Het origineel is een puntje hoger, een van de beste nummers van Revolver. Maar ja, daar staan dan ook heel veel goede nummers op.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Leeftijd : 58
Kan me wel vinden in het "rammel, rammel" alleen geef ik een mager zesje wat zonde is want het origineel op het album van deze Lennon classic had beduidend hoger gescoord.
Gast- Gast
Een ijzersterke song van één van hun best albums, waarvan ook in deze take one de klasse afdruipt. Een 9.
Take 1 is de no. 3 uit mijn Beatles top 25,
de latere album-versie komt niet eens in aanmerking voor die top 25
Dus een 10
de latere album-versie komt niet eens in aanmerking voor die top 25
Dus een 10
sokratikos- Music-Master
Nou mensen, ik ga jullie feestje verpesten. Ik vind het een ontzettend nietszeggend liedje voor in het haardvuur, waarvoor ik zelfs in mijn milde bui (vakantie!!) niet meer over heb dan een 4.
Frodo schreef:Nou mensen, ik ga jullie feestje verpesten. Ik vind het een ontzettend nietszeggend liedje voor in het haardvuur, waarvoor ik zelfs in mijn milde bui (vakantie!!) niet meer over heb dan een 4.
Puur uit nieuwsgierigheid maar is dat geldig voor alle versies??
Gast- Gast
Journeyman schreef:Frodo schreef:Nou mensen, ik ga jullie feestje verpesten. Ik vind het een ontzettend nietszeggend liedje voor in het haardvuur, waarvoor ik zelfs in mijn milde bui (vakantie!!) niet meer over heb dan een 4.
Puur uit nieuwsgierigheid maar is dat geldig voor alle versies??
Ja. Ik vind wel dat the Beatles een aantal goede nummers heeft gemaakt, maar o.h.a. vind ik dat dwepen met de Fab Four, die idolaterie voor elke poep en scheet die ze gelaten hebben volkomen misplaatst.
Wat een matige demo-versie van verder één van hun beste nummers. Normaal gesproken een 6 voor de kwaliteit, maar een 5, omdat het origineel een zoveel betere keuze geweest was.
Alles rammelt aan deze versie.
Alles rammelt aan deze versie.
Ja ik ben ook erg pro Beatles, maar ik deel de mening van Chevy. Omdat het de Beatles zijn bij mij dan net een zesje!
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Met of zonder REVOLVER......
Ik geniet van dit nummer......Volle 8
Ik geniet van dit nummer......Volle 8
Duck_DJ- Music-lover
- Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 78
Ik heb hier al eens eerder geschreven dat McCartney bij mij eigenlijk weinig fout kan doen en dat geldt ook voor zijn mede-Beatles, dit is niet één van hun hoogstandjes.....daarom een 6
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Ik vind dit dus juist een heerlijk beatles nummer. Het is lui, lamlendig gezongen, het sukkelt op een heerlijk relaxt gangetje voorbij. Ik vind de samenzang hier heel fijn. 1 van de beatle hoogtepunten voor mij persoonlijk. Ik geef een 9.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik vind dat houterige krakkerige geluid juist mooi, de uitgeproduceerde versie zou niet hoger krijgen dan een 8, maar deze versie een 9.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64
Geef mij maar het origineel. Heerlijk! Voor de 'take', een zesje.
Please don't spoil my day, I'm miles away and after all I' m only sleeeeping.
Heerlijk als je zo kan schrijven.....
Heerlijk als je zo kan schrijven.....
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Leeftijd : 58
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Sleeping dogs wake - Swan song
» Toplijstje van je favo Band of Artiest !
» *RTH* Beatles – When I’m sixty four
» *RTH* Beatles – Drive my car
» *RTH* The Beatles - Hey Bulldog
» Toplijstje van je favo Band of Artiest !
» *RTH* Beatles – When I’m sixty four
» *RTH* Beatles – Drive my car
» *RTH* The Beatles - Hey Bulldog
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: