*RTH* Yes - Soon
+14
Miennnn
Mirrr
Led-Zep
Dutchzaphod
Joostvdaa
Kasper
Berend
snoopy
Grafmat
MrJohn
Jan...
jrl74
sowhat
Dave Evans
18 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Jouw cijfer voor 'Soon'
Re: *RTH* Yes - Soon
En laat ik die 8 nu eens geven
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 68
Het lijkt wel alsof het woord 'progrock' een trigger is voor polarisatie. Alsof de muzikanten er wat aan kunnen doen wat voor etiket er op ze geplakt wordt, teneinde ze maar in een verkoopbaar format te kunnen gieten.
Ik kan over het algemeen progrock zéér waarderen, en ook voor Yes heb ik de nodige bewondering. Maar ik wil graag alle muziek op hun merites beoordelen en dan kom ik toch niet al te hoog uit voor dit intro van 6 minuten.
Ter verduidelijking: ook bands als Pink Floyd of Dream Theater (om zo maar even twee andere grote namen te noemen) hebben minutenlange stukken met synthesizer en gitaar, maar dat is dan een onderdeel van een groter geheel. Het nummer wordt opgebouwd (denk aan Shine On You Crazy Diamond) of er komt een grande finale (denk aan The Count Of Tuscany).
Dit nummer echter leidt nergens toe, en dan krijg ook ik een Efteling deja vu. En voor de goede orde: ik ben dol op De Efteling maar ik ga er niet naartoe vanwege de muziek.
Al met al wordt dit een mager vijfje. Yes heeft veel betere.
Ik kan over het algemeen progrock zéér waarderen, en ook voor Yes heb ik de nodige bewondering. Maar ik wil graag alle muziek op hun merites beoordelen en dan kom ik toch niet al te hoog uit voor dit intro van 6 minuten.
Ter verduidelijking: ook bands als Pink Floyd of Dream Theater (om zo maar even twee andere grote namen te noemen) hebben minutenlange stukken met synthesizer en gitaar, maar dat is dan een onderdeel van een groter geheel. Het nummer wordt opgebouwd (denk aan Shine On You Crazy Diamond) of er komt een grande finale (denk aan The Count Of Tuscany).
Dit nummer echter leidt nergens toe, en dan krijg ook ik een Efteling deja vu. En voor de goede orde: ik ben dol op De Efteling maar ik ga er niet naartoe vanwege de muziek.
Al met al wordt dit een mager vijfje. Yes heeft veel betere.
Het is dus geen intro maar eerder een outro"The Gates of Delirium" is the first track on Yes’s 1974 album, Relayer. Based on Leo Tolstoy's War and Peace, the song begins with a prelude, which leads into a lengthy instrumental section (beginning at about the 8 minute mark) representing the battle. The final section (entitled "Soon"), occurring about 16 minutes in, released as a single in 1975, is a very gentle, soothing prayer for peace and hope which represents the aftermath of the battle.
Progrock is mi geen woord om platen mee te verkopen, maar een begrip waarmee de (pop)musicologie een bepaalde soort muziek classificeert net als dat de zoologie met ´zoogdieren´ een bepaalde groep in het dierenrijk classificeert
Yes is een band waarvan ik amper wat beluisterd heb, niet uit bewuste keuze, maar ben er op de een of andere manier nooit aan toegekomen/begonnen - Owner of a lonely heart bleek geen aansporing - en ben nooit muziekliefhebbers tegengekomen die me van harte een Yes-album hebben aangeraden. Op Orinoco beviel het nr Roundabout wel (was t bij de Magistrale?). Vorige week pas mn 1e Yes-album beluistert, hun debuut uit 1969 (goh met een Beatles-cover, Every little thing); nu loopt het 2e album Time and a Word uit 1970 (op het 1e gehoor een stuk beter dan t debuut).
De RTH dan. Ja er gebeurt vrij weinig in. Maar dat is vrij begrijpelijk als het nr wordt benaderd als het slotdeel van The Gates of Delirium dat in de nasleep van oorlog een teder, sussend gebed voor vrede en hoop wil zijn. Als ik de RTH met die insteek beluister is het een knappe muzikale vertolking van het concept, kan niet anders zeggen. Ipv de Efteling hoort t dan thuis op de soundtrack in de laatste zaal van een oorlogsmuseum. Ik maak er (zonder compensatiebonussen) een mooie ruime 7 van
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Laatste keer dat Yes gerankt werd was in november 2012...da's wel snel achter elkaar. Maar goed.
Ik ben, zoals wellicht bekend, bepaald geen liefhebber van Yes. Maar ik ben wel aangenaam verrast door dit nummer en geef een 7.
Ik ben, zoals wellicht bekend, bepaald geen liefhebber van Yes. Maar ik ben wel aangenaam verrast door dit nummer en geef een 7.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Op hetzelfde album het epos Gates of Delirium. Verplichte kost voor iedere progfan. Eerder albums hadden virtuoos toetsenwerk, epische solo's en weergaloze teksten à la Close to the Edge of Starship Trooper. Verder is er nog dat 80s-werk als Owner of a Lonely Heart.
Tussendoor had je dit. Veel net-niet nummers, maar deze is me nooit specifiek opgevallen (niet dat ik zo'n Yes-fan ben). Het kabbelt lekker voort met een gillend gitaartje, maar komt nergens echt lekker los. Denk ook dat dit nummer beter als integraal onderdeel van het album werkt.
Moet ik nu een 7 geven om de belachelijk lage cijfers te compenseren of een 6 vanwege de belachelijk hoge?
Tussendoor had je dit. Veel net-niet nummers, maar deze is me nooit specifiek opgevallen (niet dat ik zo'n Yes-fan ben). Het kabbelt lekker voort met een gillend gitaartje, maar komt nergens echt lekker los. Denk ook dat dit nummer beter als integraal onderdeel van het album werkt.
Moet ik nu een 7 geven om de belachelijk lage cijfers te compenseren of een 6 vanwege de belachelijk hoge?
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: