Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady EmptyGisteren om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty22.11.24 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady

+6
Frodo
MrJohn
Dave Evans
sowhat
Dutchzaphod
Vleertje
10 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is jouw cijfer voor "Diamanda Galás'?

*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap18%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 18% 
[ 3 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap24%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 24% 
[ 4 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap18%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 18% 
[ 3 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap6%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap0%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap0%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
[ 0 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap6%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_lcap12%*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Vote_rcap 12% 
[ 2 ]
[ 3 ]

Totaal aantal stemmen : 17

Enquête gesloten

*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty *RTH* Diamanda Galás - Iron Lady

Bericht  Gast 17.04.12 21:57

(Di 17-03-2012)

Diamanda Galás (29 augustus 1955) is een Amerikaanse zangeres, schrijfster, pianiste, kunstenares en filosofe van Griekse afkomst, geboren in San Diego.
Haar muziek wordt omschreven als 'uneasy listening', mede omdat zij met haar stem zeer hoge, bijna dierlijke klanken kan bereiken. Haar stembereik is 3 tot 4 octaven, iets wat zeer uitzonderlijk is. Galás zingt volgens de 'Schrei'-technieken, die hun oorsprong vinden in de Duitse opera. Zij treedt op met behulp van meerdere microfoons op het podium, waardoor ze stemvertragingen en echo's kan creëren.
Galás heeft een bewogen leven achter de rug. Ze kwam er op jonge leeftijd achter dat ze goed kon pianospelen, maar haar hart lag meer bij het zingen. Haar autoritaire vader was er echter op tegen dat ze een zangcarrière ambieerde en vond dat ze zich meer moest concentreren op haar pianospel. Nadat ze het huis uit was gegaan om te studeren, ging het bergafwaarts; van veelbelovend studente tot zangeres belandde ze in de prostitutie, waardoor ze uiteindelijk hepatitis C opliep en enkele jaren ernstig ziek was.
De thema's die Galás in haar liedjes gebruikt zijn vaak geworteld in negatieve zaken, en haar muziek is daarom steeds zeer kritisch. Terugkerende onderwerpen zijn de duivel, de hel, oorlogen en de strijd tegen ziekten. Galás bracht eind jaren tachtig een albumtrilogie uit die geheel gewijd was en opgedragen aan mensen die lijden aan aids. Zij heeft de verschrikkingen van de ziekte van dichtbij meegemaakt toen haar broer, de toneelschrijver Philip-Dimitri Galás er in 1986 aan overleed.
Ook haar Griekse achtergrond krijgt ruime aandacht in haar werk. Op haar titelloze album uit 1984 staan nummers die zijn opgedragen aan de Griekse vrouwen die door de militaire junta werden uitgemoord tussen 1967 en 1974. Een recenter album uit 2003, Defixiones, is een conceptalbum over de zogenaamde Armeense genocide, een genocide op Grieken, Armeniërs en Assyriërs in Turkije aan het begin van de 20e eeuw.
Een aantal andere albums bevatten covers van onder andere traditionals.
In 2008 verscheen het livealbum Guilty Guitlty Guilty, dat twee jaar daarvoor was opgenomen tijdens Diamanda's Valentine's Day Massacre. Dit album bevat een verzameling liefdesliederen (onder meer 'Interlude (Time)' van Timi Yuro en een Engelstalige versie van 'Misericore' ('Heaven Have Mercy'), een chanson van Édith Piaf), waarin dood en verlies centraal staan

https://youtu.be/6L8xBkOzNNY

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Diamanda Galás - Iron Lady Empty Re: *RTH* Diamanda Galás - Iron Lady

Bericht  Vleertje 17.04.12 22:54

Ja kippenvel van een meter dik als ik dit hoor. Ik ben in de uitzonderlijke gelegenheid geweest deze vrouw meerdere malen te zien optreden en nimmer viel zij tegen. Altijd ontzettend indringend, bijzonder, ontroerend en ja zenuwslopend. Deze vrouw heeft een ongelooflijke aanwezigheid als zij het podium betreed ondanks het feit dat ze hooguit 1,55 is en zelden meer op het podium heeft dan microfoons en een vleugel. Maar als Diamanda het podium betreed staat daar werkelijk waar een Diva.

Uneasy listening is zeker van toepassing. Dit bovenstaande nummer is 1 van de toegankelijkere stukken van haar daarmee kun je inschatten dat het zeker lastig verteerbare muziek kan zijn. Het is niet voor een groot publiek geschikt ben ik me zeer van bewust. Maar toch die stem is kunst met een hoofdletter K. Haar thema´s zijn altijd omstreden en gewaagd. De diva van het podium blijkt voor de fans een hele warme lieve persoonlijkheid te zijn die buiten het podium alle tijd neemt voor een praatje, een handtekening en ze spreekt met welhaast fluisterende stem. Ook dat heb ik persoonlijk mogen ervaren.

Ik heb vrijwel al haar albums en sommige luister ik met regelmaat sommige luister ik zelden omdat ze zo heftig binnenkomen dat je er de tijd voor moet nemen en dat lukt niet altijd. Het is inderdaad uneasy listening in die zin omdat je dit niet ff op de achtergrond kan opzetten. Als dit opstaat moet je je eraan overgeven en word je er in opgezogen no escape mogelijk.

Voor mij is voor deze ontzettende geweldige zangeres/stemkunstenares maar 1 cijfer van toepassing. Al haar werk scoort bij mij boven een 8 maar dit nummer met name een anti doodstraf song krijgt van mij een 10 bij gebrek aan hogere cijfers.

Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52

Bericht  Gast 17.04.12 23:32

Hier ook kippenvel op de armen, maar dan niet omdat ik dit nummer zo mooi vind, maar omdat haar stem bij mij door merg en been gaat en het glazuur van mijn tanden doet springen... Arghhh, verschrikkelijk gewoon..Sad Vooral die uithalen... Sorry Vleer, maar ik kan hier niet naar luisteren... Ook al is het natuurlijk wel goed dat dit een anti-doodstraf song is... Daarvoor geef ik dan een bonuspuntje, want met de beste wil die ik heb, kan ik hier niet hoger voor geven dan een 2... Ik heb het nummer overigens wel uitgeluisterd, maar was blij dat het afgelopen was, want het kostte me echt de nodige moeite...

Laatst aangepast door Renata1984 op 18.04.12 0:05; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Dutchzaphod 17.04.12 23:57

Je moet er van houden. En ik zal er nooit van gaan houden.

of

It's an acquired taste. Laat deze tasting dan maar aan mij voorbij gaan.

Een welgemeende 1
Dutchzaphod
Dutchzaphod
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3902
Registratiedatum : 26-11-11
Leeftijd : 68

http://www.txt2txt.nl

Bericht  sowhat 18.04.12 0:03

Griekse afkomst? Ik zou haar wel eens Theooooooo willen horen zingen. Leuk dat Timi Yuro ook nog even in het verhaaltje wordt genoemd.

Maar nu even serieus. Dit is een stuk toegankelijker en daardoor ook wat prettiger dan Sono l'Antichristo. Ze heeft een mooie en intrigerende stem. Een 8.

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Leeftijd : 67

Bericht  Gast 18.04.12 0:44

Mag ik zeggen dat Vleer het weer perfecto heeft omschreven?? Ja, dat mag ik !! er rest mij verdomd weinig aan die omschrijving toe te voegen.

Ik heb deze Grande Dame dankzij Vleer leren kennen en hoewel het wellicht menigeen zal verbazen behoord deze Mevrouw tot mijn absolute topfavorieten.

Nee, het is geen makkelijk toegankelijke muziek, verre van dat zelfs, maar als het je grijpt dan grijpt het ook ongemeen diep, ik kan hier ademloos naar luisteren en me door die stem laten wegvoeren naar de donkerste spelonken van de menselijke ziel.

Dit is ook geen muziek in de klassieke betekenis van muziek, maar is meer een op zichzelf staand fenomeen en zo dient zij ook in mijn ogen beoordeeld te worden.

Het is als Vleer zegt laat je maar eens onbevooroordeeld door haar magie meevoeren en ontdek hoe wonderschoon deze op het 1e gehoor zogenaamd vreselijke herrie wel niet echt is en laat die stem je aanraken en je kennis laten maken met dingen van en uit jezelf die je voor je deze muziek had gehoord nog niet eerder bij jezelf had ontdekt.

Uiteraard een hele vette 10 hoger is niet mogelijk helaas.

Gast
Gast

Bericht  Dave Evans 18.04.12 13:38

Haar vader had in ieder geval in één ding gelijk...........
Ze had het beter bij pianospelen kunnen laten! Daarom een 1, ehh nee een 2 want ze heeft nog slechter

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Bericht  MrJohn 18.04.12 18:06

Dit is een typische RTH waar het wit en zwart domineren. You love it or you hate it !

Well, I love it, afgezien van haar betrokken sociaal-politieke opstelling decennia lang (maar dat is niet aan de orde in een RTH) voert het rauwe maar wonderschone intense stemgeluid je mee op lange avonturen, die je voor eeuwig zullen bijblijven.

Eeen fenomenale artiste en dus is een 9 volstrekt op zijn plaats !
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74

Bericht  Frodo 18.04.12 18:52

Het liedje, alhoewel lastig te onderscheiden, is helemaal niet zo slecht. Maar die stem...... zelden iemand zó lelijk alle kanten op horen springen. Ik ken de vrouw in kwestie niet, maar bij dit liedje lijkt het er op dat ze het ontbreken van zangtalenten aan het verdoezelen is. Bij ieder lastig nootje gaat ze of fluisteren, of ze maakt allerlei rare uithalen die nog het meeste weg hebben van een misthoorn.

Vanwege het liedje nog een 3, maar eigenlijk zou ik 20 strafpunten moeten aftrekken voor deze abominabele zangprestatie.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Vleertje 18.04.12 20:07

haar zang abominabel noemen gaat wat ver deze zangeres beheerst 3 tot 4 octaven. Dat je het niet mooi vind kan ik heeeeel maar dan ook heel goed inkomen maar mevrouw kan zingen hoor.
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Bericht  Frodo 18.04.12 20:23

In DIT liedje is het abominabel, en toevallig moesten we DIT liedje ranken.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Gast 18.04.12 20:47

Frodo schreef:In DIT liedje is het abominabel, en toevallig moesten we DIT liedje ranken.
Mag je rustig vinden hoor, no problemo verder alleen ben het wel met Vleer eens ook hier laat ze horen te kunnen zingen

Gast
Gast

Bericht  Mirrr 18.04.12 20:48

Ze mag dan wel kunnen zingen maar ik vind het niet aangenaam om aan te horen, een 4.....
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  Vleertje 18.04.12 21:01

John ik mis je 9 nog

Nou Sokra kom er maar in met de laatste voldoende Smile of er moet mij iemand nog aangenaam gaan verrassen
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Bericht  MrJohn 19.04.12 11:56

En een 9 staat op het tableau, thanks for the reminder Vleer !
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74

Bericht  sokratikos 20.04.12 2:56

Het is al uitstekend omschreven door Vleer. Ik voeg er nog aan toe dat Diamanda Galas een stemkunstenares is wiens experimentele muziek behoort tot de avant garde.

De rankings tot dusverre bevestigen dat de luisteraars van Galas´ muziek het ofwel helemaal nix vinden, dat is de grootste groep, ofwel helemaal geweldig, dat is een klein groepje. Datzelfde was te merken toen ze vorig jaar optrad op het Belgische Sinner´s Day festival en ik voor het eerst live ´de koningin van de avant garde´ meemaakte - zo werd Diamanda Galas daar toen door de organisatie genoemd. (Mijn impressie van dat zondagse festival is nog na te lezen op: https://wallofsound.actieforum.com/t4283-sinnersday-hasselt-30-10-11#91577 ). Binnen een half nr was de zaal rond etenstijd ineens opmerkelijk leeggestroomd en een klein groepje stond zo dichtbij mogelijk met oefenende nieuwsgierigheid betoverd te luisteren naar de in extremo indringende stem van het kleine vrouwtje achter de grote vleugel. Wat één stem, die grenzen van het eigen bereik weet op te zoeken middels keel-, tong- en mondstanden die zelden op een podium worden vertoond, weet teweeg te brengen in een zaal vol muziekliefhebbers is inderdaad een kunst die weinige zingende mensen door oefening baren. (Door het optreden herinnerde ik me op die festivaldag dat ik ca 2 decennia terug eens, op de wandelde terugweg na een uur zangles met klankoefeningen, merkte dat bepaalde buikspieren erg pijn deden - duurde een paar dagen. Dus, wat te denken van de buikspieren van Diamanda? ...). Ook voor geoefende oren van muziekliefhebbers die de uiteenlopendste genres hebben afgestruind op zoek naar moois, blijft de meeste muziek van Galas veel vergen van de luisteraar, weinig ervan is toegankelijk middels de gemakkelijke manier van luisteren.
De RTH behoort in het werk van Galas, zover ik het ken, nog tot de meest easy listening songs Voor mij is Iron Lady dat, sinds Vleer het afgelopen oudjaar inbracht in het musicofielenspel, het no. 29 werd in Top 44 van 4 muziekliefhebbers van het jaar 2011 (zie
https://wallofsound.actieforum.com/t5099-top-44-van-4-musicofielen-favolijstje-idee ) en aan het begin kwam van de 2e cd na de jingle ´Dit is Veronica´ Laughing Dit nr staat op de nominatie om in mijn 2e Musische 1000 te komen. Het zal de lezer inmiddels allang niet meer verbazen waarop deze ranking uitdraait, de bovengrens van de schaal, een 10

Wiki:

Galás has often worked in the film industry. She was the voice of the dead in The Serpent and the Rainbow. A cover of the Schwartz-Dietz song "Dancing in the Dark" appears in Clive Barker's film Lord Of Illusions during the closing credits. "Le Treizième Revient" and "Exeloume" appear on the soundtrack to Derek Jarman's The Last of England. She contributed vocals to Francis Ford Coppola's 1992 film Dracula as a group of female vampires, as well as John Milius's 1982 film Conan the Barbarian as the voice of a witch. Excerpts from Galás' "I Put a Spell On You", "Vena Cava", "The Lord is My Shepherd", and "Judgement Day" can be heard in Oliver Stone's Natural Born Killers.
sokratikos
sokratikos
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  Vleertje 20.04.12 7:49

Inderdaad sokra een stemkunstenares binnen de avant garde. En die buikspieren dat klopt heb haar ooit in een kleine zaal gezien waar ze achter de vleugel vandaan kwam en ze staand performde. Haar buik vormde zich in allerlei bochten en mevrouw heeft volgens mij een wasbord waar een eerste beste baywatch acteur goed jaloers op zou worden. Laughing
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Bericht  Gast 20.04.12 15:24

Geen ruk aan. Een 2.

Gast
Gast

Bericht  Jan... 20.04.12 15:59

Ze mag misschien vijf octaven beheersen, dan gebruik je de gave wel heel slecht. En dat gehinnik. Een 2. Verschrikkelijk....
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58

Bericht  Vleertje 20.04.12 18:37

Vorige week maakte ik het nog uit met Dave omdat hij the Wars er in de ideale list uitgooide voor.... jawel George Michael en nu schuif ik het huwelijksaanzoek van Alex opzij.... Laughing

Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Bericht  Gast 20.04.12 19:18

Geweldige zangeres en een hele fijne plaat; 9.

Gast
Gast

Bericht  Timmus 20.04.12 20:28

Niet vaak zo'n slecht te verteren zang gehoord...het is dat de muziek nog wel OK is, anders was dit een enorme 1 geworden. Nu een 3.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Gast 20.04.12 20:29

Vleertje schreef:Vorige week maakte ik het nog uit met Dave omdat hij the Wars er in de ideale list uitgooide voor.... jawel George Michael en nu schuif ik het huwelijksaanzoek van Alex opzij.... Laughing

Had je vorige week maar met me mee moeten gaan naar London om Orbital in Royal Albert Hall te zien knallen. Ik had met de broertjes afgesproken om on-stage huwelijksaanzoek aan je te doen.......Maar ik blijf hoop houden. Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: