*RTH* Tracy Chapman - Talkin' Bout A Revolution
+6
Vleertje
sokratikos
Dutchzaphod
Jan...
MrJohn
sowhat
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is jouw cijfer voor "Tracy Chapman"?
*RTH* Tracy Chapman - Talkin' Bout A Revolution
(16-04-2012)
Tracy Chapman (Cleveland (Ohio), 30 maart 1964) is een Amerikaanse singer-songwriter, bekend van hits als Fast Car, Talkin' Bout A Revolution en Give Me One Reason.
Chapman studeerde aan de Tufts University in Medford (MA), waar ze in 1986 een major haalde in de antropologie en Afrikaanse studies. Tijdens haar studentenjaren begon ze met straatoptredens en speelde ze gitaar in koffiehuizen in Cambridge. Nadat ze tekende bij SBK kwam in 1988 haar titelloze debuutalbum uit, en de single Fast Car over een jong kassameisje dat bij voorbaat in sociaal opzicht al verloren was. Enkele maanden later bracht ze tijdens een verjaardagsfeest van Nelson Mandela in het Wembley-stadion met enkel haar gitaar een akoestische versie van Talkin' bout a revolution ten gehore. Haar titelloze album werd mede hierdoor een bestseller en met veertien weken op nummer één het langst genoteerde debuutalbum op die positie in Nederland. Een jaar later won ze met dit album 4 Grammy Awards.
Met haar volgende albums, Crossroads en Matters of the Heart, oogstte ze veel minder succes. Maar in 1995 bleek New Beginning een nieuw begin voor haar carrière. Met de single Give Me One Reason scoorde ze een grote hit in de Verenigde Staten. Haar achtste en meest recente album is Our Bright Future dat in november 2008 werd uitgebracht. Dat laatste album trekt ook in Nederland weer de aandacht, mede dankzij een Europese tournee en de track I Did It All.
Audio
https://youtu.be/Q2wneBVssPc
Live
https://youtu.be/7rZbvi6Tj6E
Tracy Chapman (Cleveland (Ohio), 30 maart 1964) is een Amerikaanse singer-songwriter, bekend van hits als Fast Car, Talkin' Bout A Revolution en Give Me One Reason.
Chapman studeerde aan de Tufts University in Medford (MA), waar ze in 1986 een major haalde in de antropologie en Afrikaanse studies. Tijdens haar studentenjaren begon ze met straatoptredens en speelde ze gitaar in koffiehuizen in Cambridge. Nadat ze tekende bij SBK kwam in 1988 haar titelloze debuutalbum uit, en de single Fast Car over een jong kassameisje dat bij voorbaat in sociaal opzicht al verloren was. Enkele maanden later bracht ze tijdens een verjaardagsfeest van Nelson Mandela in het Wembley-stadion met enkel haar gitaar een akoestische versie van Talkin' bout a revolution ten gehore. Haar titelloze album werd mede hierdoor een bestseller en met veertien weken op nummer één het langst genoteerde debuutalbum op die positie in Nederland. Een jaar later won ze met dit album 4 Grammy Awards.
Met haar volgende albums, Crossroads en Matters of the Heart, oogstte ze veel minder succes. Maar in 1995 bleek New Beginning een nieuw begin voor haar carrière. Met de single Give Me One Reason scoorde ze een grote hit in de Verenigde Staten. Haar achtste en meest recente album is Our Bright Future dat in november 2008 werd uitgebracht. Dat laatste album trekt ook in Nederland weer de aandacht, mede dankzij een Europese tournee en de track I Did It All.
Audio
https://youtu.be/Q2wneBVssPc
Live
https://youtu.be/7rZbvi6Tj6E
Gast- Gast
Re: *RTH* Tracy Chapman - Talkin' Bout A Revolution
Dit is niet mijn ding: 4
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Mooi nummer van een album waar werkelijk geen zwakke plek op te ontdekken is mede dankzij een feilloze productie van een man die ook Joe Jackson o.a. en vele vele anderen van dit kristalheldere geluid voorzag dit gevoegd bij de meestentijds ijzersterke songs en zie daar een album voor het onbewoonde eiland.
Klinkt nog net zo fris en sprankelend als toen ik dit album de 1e keer hoorde, langzaam maar zeker ongelooflijk lazerus wordend door de combi van goedkope Metaxa en schraal bier, zittend op een dak van een ramsjhotel in Athene met uitzicht op die berg ouwe stenen die daar ergens op een heuvel ooit door allang uitgestorven Grieken in een bepaalde volgorde schijnen te zijn neergelegd ter ere van een paar lapzwansen op een wolkje of zoiets.
Dit mooie liedje krijgt een 9 gewoon omdat er op het album nog wel een paar fraaiere songs staan die wel een 10 zouden krijgen.
Klinkt nog net zo fris en sprankelend als toen ik dit album de 1e keer hoorde, langzaam maar zeker ongelooflijk lazerus wordend door de combi van goedkope Metaxa en schraal bier, zittend op een dak van een ramsjhotel in Athene met uitzicht op die berg ouwe stenen die daar ergens op een heuvel ooit door allang uitgestorven Grieken in een bepaalde volgorde schijnen te zijn neergelegd ter ere van een paar lapzwansen op een wolkje of zoiets.
Dit mooie liedje krijgt een 9 gewoon omdat er op het album nog wel een paar fraaiere songs staan die wel een 10 zouden krijgen.
Gast- Gast
Inderdaad een helder en imposant geluid van een sterke zangeres, die ver boven veel van haar vrouwelijke collegae uittorent: een 8
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Prachtig nummer, van een zangeres die ik best 'hoog' heb zitten en net wat Mr John ook al zegt: 'die ver boven veel van haar vrouwelijke collegae uittorent'... Een zangeres met een 'dijk' van een stem, die tenminste niet zo 'sapzoetig' klinkt als bij veel andere zangeressen, maar 'warm', 'iets wat donker' en 'helder' tegelijk... 'Fast Car' zou ik een dikke 9 en misschien zelfs wel 10 hebben gegeven, dit nummer van haar geef ik een 8.
Gast- Gast
In die tijd moest je Tracy Chapman wel goed vinden, want het was politiek heel correct. Daarom vond ik het ook goed. Typisch 80s gedrag. Nu vind ik het aardig maar niet meer dan dat. Een 6-je
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Een hele goede zangeres, maar met dit nummer heb ik niks. Vooral wanneer je het vergelijkt met, bijvoorbeeld, Fast Car dan ligt daar een vierbaansweg tussen qua inventiviteit en originaliteit. Ik hou het op een 6.
Prima nr van prima singer/songwriter met een doorleefde stem. Het album destijds overal gehoord, sindsdien amper nog - ook al is het nog steeds van goed en van constante kwaliteit. Vond en vind Fast Cars een tikkie mooier dan de RTH, maar de rank is voor beide hetzelfde: een 8
(Twijfelde even of ik wel iets ging zeggen over politieke correctheid. Toch maar wel, omdat ik zo´n hekel heb gekregen aan de nieuwe, hedendaagse politieke correctheid die op verwijtende toon spreekt over politieke correctheid alsof politieke incorrectheid iets prijzenswaardigs is.... Met dat inconsistente gebruik wordt het een zinloos woord. Apartheid was en is politiek incorrect, het bestrijden daarvan politiek correct. Tussen haakjes dan maar)
(Twijfelde even of ik wel iets ging zeggen over politieke correctheid. Toch maar wel, omdat ik zo´n hekel heb gekregen aan de nieuwe, hedendaagse politieke correctheid die op verwijtende toon spreekt over politieke correctheid alsof politieke incorrectheid iets prijzenswaardigs is.... Met dat inconsistente gebruik wordt het een zinloos woord. Apartheid was en is politiek incorrect, het bestrijden daarvan politiek correct. Tussen haakjes dan maar)
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Tja ik vind dat ze een goede stem heeft en ja ze is politiek best helemaal correct bezig. Maar ik vind het saai als ik heel eerlijk ben. En daarom kan ik er echt met alle beste wil van de wereld niet meer van maken dan een 6.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Wat een slap gelul over politieke correctheid. Niemand heeft je ooit verplicht een bepaalde mening te hebben, en voor wie dat wel zo aanvoelt is gewoon een slappe meeloper.
Dan de muziek: dit is gewoon een goed liedje van een goede zangeres. Heb destijds het album vaak gedraaid, en dan was daarna wel weer klaar met het tamme repertoire. Maar voor een minuutje of 40 was het helemaal geen verkeerd album. Vond destijds al en nu nog steeds dat Fast Car en deze Talkin' Bout A Revolution de beste twee nummers waren/zijn. Als ik per se zou moeten kiezen dan zou het zelfs deze worden. Al met al goed voor een 8.
Dan de muziek: dit is gewoon een goed liedje van een goede zangeres. Heb destijds het album vaak gedraaid, en dan was daarna wel weer klaar met het tamme repertoire. Maar voor een minuutje of 40 was het helemaal geen verkeerd album. Vond destijds al en nu nog steeds dat Fast Car en deze Talkin' Bout A Revolution de beste twee nummers waren/zijn. Als ik per se zou moeten kiezen dan zou het zelfs deze worden. Al met al goed voor een 8.
Vond het toen al oke en nu nog steeds, een 7.....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Dat (onderstreepte) gaat meestal op voor meningen, maar voor bepaalde meningen niet. Iemand kan er de mening op na houden, dat het gebruik van geweld tegen linkse multiculturalisten en tegen moslims gerechtvaardigd is, maar dat maakt mensen met de politiek correcte mening dat zulk geweld NIET te rechtvaardigen is nog geen slappe meelopers - behalve dan voor extreem-rechtsen met de genoemde ´spierballenmening´. En over zulke evident onkiese gevallen van politieke incorrectheid had ik t, he? De democratische meningsvrijheid heeft grenzenFrodo schreef:Wat een slap gelul over politieke correctheid. Niemand heeft je ooit verplicht een bepaalde mening te hebben, en voor wie dat wel zo aanvoelt is gewoon een slappe meeloper.
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Haalt idd niet de kwaliteit van Fast Car maar blijft toch best sterk overeind hoor! Een dikke voldoende dus: 7
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
sokratikos schreef:Dat (onderstreepte) gaat meestal op voor meningen, maar voor bepaalde meningen niet. Iemand kan er de mening op na houden, dat het gebruik van geweld tegen linkse multiculturalisten en tegen moslims gerechtvaardigd is, maar dat maakt mensen met de politiek correcte mening dat zulk geweld NIET te rechtvaardigen is nog geen slappe meelopers - behalve dan voor extreem-rechtsen met de genoemde ´spierballenmening´.Frodo schreef:Wat een slap gelul over politieke correctheid. Niemand heeft je ooit verplicht een bepaalde mening te hebben, en voor wie dat wel zo aanvoelt is gewoon een slappe meeloper.
Dat stel ik ook helemaal niet.
sokratikos schreef:En over zulke evident onkiese gevallen van politieke incorrectheid had ik t, he? De democratische meningsvrijheid heeft grenzen
Ik reageer op "In die tijd moest je Tracy Chapman wel goed vinden, want het was politiek heel correct. Daarom vond ik het ook goed."
Ik probeerde alleen maar een gevoel op te brengen voor mezelf waarom ik dit destijds goed en al vrij snel in de vergetelheid raakt. Dat ik dit goed moest vinden kan je wel heel letterlijk nemen. Met de term slap gelul kan ik wel mee leven maar de term slappe meeloper vind ik helemaal nergens over gaan. Belachelijk.
Verder wil ik het hier absoluut bij laten.
Verder wil ik het hier absoluut bij laten.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Dit album moet ik echt vaker luisteren (of misschien wel kopen) want stiekem ken ik maar weinig albums van vrouwelijke solo-artiesten die dit niveau overstijgen...
Een 9.
Een 9.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Nummer staat op 1306 in mijn allertijdenlijst, heb ik zojuist gecheckt.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Prachtige overtuigende stem van een zeer goede zangeres! Een 8 (acht)
Gast- Gast
Dit vind ik nou net het minste nummer van het album; vind het wat saai, maar nog altijd voldoende voor een 7.
Edit: Ik zie dat de stemming al gesloten is
Edit: Ik zie dat de stemming al gesloten is
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» History of Popmusic (26 april)
» *RTH* Tracy Chapman - Fast Car
» *RTH* Harry Nilsson - Everybody's Talkin'
» *RTH* T. Rex - Children of the Revolution
» *RTH* Judas Priest - Revolution
» *RTH* Tracy Chapman - Fast Car
» *RTH* Harry Nilsson - Everybody's Talkin'
» *RTH* T. Rex - Children of the Revolution