*RTH* Catapult - Teeny Bopper Band
+8
Led-Zep
MrJohn
Frodo
Jan...
Dutchzaphod
sokratikos
sowhat
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Teeny Bopper Band'
*RTH* Catapult - Teeny Bopper Band
[02-03-2012]
Leidse formatie die midden jaren '70 het Nederlandse antwoord is op de Engelse glamgolf, aangevoerd door Slade, The Sweet en Mud. Dankzij een ijzersterk imago (oogverblindende kleding en opvallende kapsels) en pakkende singles heeft de band in Nederland en België veel succes. 1973
Geertjan Hessing, Erwin van Prehn, Aart Mol (ex-Teddylane) en Cees Bergman besluiten kort voor een zomervakantie in Spanje tot het oprichten van een groep. De muzikanten kennen elkaar reeds enkele jaren uit de muziekwereld van Leiden. Vanaf het begin is het motto: 'wat er ook gebeurt, we blijven bij elkaar'. Het verblijf aan de stranden van Lloret de Mar wordt gebruikt om plannen te smeden, waarbij vooral het succes van Mud, The Sweet en Slade als lichtend voorbeeld dient. In september wordt de groep gecompleteerd met toestenist Michael Eschauzier. In de eerste single worden de ervaringen aan het Spaanse strand verwerkt. De titel verwijst naar de aanmoediging van de vakantievriendinnen die hoorden van de wilde plannen: (We hope you're gonna) Hit The Big Time, die opgenomen wordt met producer Jaap Eggermont (ex-Golden Earrings). De band doet nog dat jaar de eerste optredens, als voorprogramma van Golden Earring. Het is Earring-zanger Barry Hay die de bandnaam bedenkt, terwijl kunstenaar Wim T. Schippers het logo voor zijn rekening neemt. De band modelleert zich naar de Britse voorbeelden: opvallend piekhaar en matje in de nek, glimjasjes, strakke kruippakjes en torenhoge plateauzolen. 1974
In februari komt de eerste single Hit The Big Time uit. Toetsenist Michael Eschauzier besluit de band te verlaten. Hij wordt in mei vervangen door Elmer Veerhoff. Hit The Big Time bereikt de 28ste positie in de Veronica top 40. Catapult treedt veel op in Nederland, België en Duitsland. De tweede single Let Your Hair Hang Down wordt een groot succes, het nummer haalt de 5de plaats in de top 40, nadat het Treiterschijf is geweest bij Radio Noordzee. Op de golven van dit succes wordt de single ook uitgebracht in Oostenrijk, Zwitserland, Engeland en Duitsland. In augustus en september worden met Jaap Eggermont in de studio van Phonogram en Frans Peters opnamen gemaakt voor de debuut-LP. Het jaar wordt afgesloten met een top 10-succes met het Catapult op het lijf geschreven Teeny Bopper Band.
https://www.youtube.com/watch?v=TXKHqlkC894
Leidse formatie die midden jaren '70 het Nederlandse antwoord is op de Engelse glamgolf, aangevoerd door Slade, The Sweet en Mud. Dankzij een ijzersterk imago (oogverblindende kleding en opvallende kapsels) en pakkende singles heeft de band in Nederland en België veel succes. 1973
Geertjan Hessing, Erwin van Prehn, Aart Mol (ex-Teddylane) en Cees Bergman besluiten kort voor een zomervakantie in Spanje tot het oprichten van een groep. De muzikanten kennen elkaar reeds enkele jaren uit de muziekwereld van Leiden. Vanaf het begin is het motto: 'wat er ook gebeurt, we blijven bij elkaar'. Het verblijf aan de stranden van Lloret de Mar wordt gebruikt om plannen te smeden, waarbij vooral het succes van Mud, The Sweet en Slade als lichtend voorbeeld dient. In september wordt de groep gecompleteerd met toestenist Michael Eschauzier. In de eerste single worden de ervaringen aan het Spaanse strand verwerkt. De titel verwijst naar de aanmoediging van de vakantievriendinnen die hoorden van de wilde plannen: (We hope you're gonna) Hit The Big Time, die opgenomen wordt met producer Jaap Eggermont (ex-Golden Earrings). De band doet nog dat jaar de eerste optredens, als voorprogramma van Golden Earring. Het is Earring-zanger Barry Hay die de bandnaam bedenkt, terwijl kunstenaar Wim T. Schippers het logo voor zijn rekening neemt. De band modelleert zich naar de Britse voorbeelden: opvallend piekhaar en matje in de nek, glimjasjes, strakke kruippakjes en torenhoge plateauzolen. 1974
In februari komt de eerste single Hit The Big Time uit. Toetsenist Michael Eschauzier besluit de band te verlaten. Hij wordt in mei vervangen door Elmer Veerhoff. Hit The Big Time bereikt de 28ste positie in de Veronica top 40. Catapult treedt veel op in Nederland, België en Duitsland. De tweede single Let Your Hair Hang Down wordt een groot succes, het nummer haalt de 5de plaats in de top 40, nadat het Treiterschijf is geweest bij Radio Noordzee. Op de golven van dit succes wordt de single ook uitgebracht in Oostenrijk, Zwitserland, Engeland en Duitsland. In augustus en september worden met Jaap Eggermont in de studio van Phonogram en Frans Peters opnamen gemaakt voor de debuut-LP. Het jaar wordt afgesloten met een top 10-succes met het Catapult op het lijf geschreven Teeny Bopper Band.
https://www.youtube.com/watch?v=TXKHqlkC894
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Catapult - Teeny Bopper Band
Op zeker in mijn persoonlijke Foute 111, want WAT fout. Maar WEL erg leuk: 9
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Nooit gehoord van deze NLse glamrockband. Plateauzolen brengen glamrock natuurlijk niet naar een hoger niveau. Het is wel gezellig verder. Een 6-
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
sokratikos schreef:Nooit gehoord van deze NLse glamrockband. Een 6-
Ook nooit van Rubberen Robbie? Want dat zijn ze ook!
Ja van de naam wel. Heb je inmiddels al gestemd Sowhat?
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Leuk de sound geprobeerd na te doen. Maar meer zit er niet in. Een vijfje voor de moeite.
sowhat- Chief
- Aantal berichten : 19068
Ja heerlijk belachelijk dit. Vooral als ze van voren naar achten lopen is het om te gillen.
Aangezien goed fout ook beloond mag worden, geef ik een 9.
Mag ik het cijfer en het commentaar van John al invullen, de Johan Derksen van RTH.
Aangezien goed fout ook beloond mag worden, geef ik een 9.
Mag ik het cijfer en het commentaar van John al invullen, de Johan Derksen van RTH.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Überfout natuurlijk. Geinig om weer eens voor één keertje terug te zien. Hoewel ik destijds nog geen 10 jaar was begon het me al te dagen dat muziek van groepen als Bay City Rollers en Catapult misschien toch meer een gimmick dan serieuze muziek was.
Nou, vooruit, een 4 en dan ben ik in een wel zéér milde bui.
Nou, vooruit, een 4 en dan ben ik in een wel zéér milde bui.
In die periode vond ik deze muziek al niet om aan te horen en deze heren ook niet om aan te zien, het doet me deugd dat ik toen op jeugdige leeftijd al wist dat dit soort komkommerciele shitherrie (hoewel in retrospectief best wel aardig gemaakt) werkelijk niets om het iele lijf had en feitelijk gewoon niet was om aan te horen.
Ongetwijfeld zullen een aantal toenmalige bakvissen bij het aanhoren van deze zooi met liefde terugdenken aan de eenzame avonden in de lokale discotheek waar bij het opzetten van deze plaat massaal de vloer met zemen leren lapjes werd belegd, zou het dan niet om de muziek zijn dan wellicht toch wel om het toenmalig erg in trek en populair zijnde uiterlijk van deze heren, iets wat er uit zag als een soort van Kabouter Piekhaar met 20.000volt gierend door zijn magere scharminkellijfje.
Vrij overbodig om te vermelden denk ik zomaar dat ik met dit soort oudHollandische triefel weinig tot niets op heb, net geen 1 want er zijn nog veel slechtere bandjes denkbaar, maar een 2 en dan voornamelijk omdat ik een 3 echt te hoog vind.
Ongetwijfeld zullen een aantal toenmalige bakvissen bij het aanhoren van deze zooi met liefde terugdenken aan de eenzame avonden in de lokale discotheek waar bij het opzetten van deze plaat massaal de vloer met zemen leren lapjes werd belegd, zou het dan niet om de muziek zijn dan wellicht toch wel om het toenmalig erg in trek en populair zijnde uiterlijk van deze heren, iets wat er uit zag als een soort van Kabouter Piekhaar met 20.000volt gierend door zijn magere scharminkellijfje.
Vrij overbodig om te vermelden denk ik zomaar dat ik met dit soort oudHollandische triefel weinig tot niets op heb, net geen 1 want er zijn nog veel slechtere bandjes denkbaar, maar een 2 en dan voornamelijk omdat ik een 3 echt te hoog vind.
Gast- Gast
Wat een obscuur en smakeloos geheel. Allez ik ben de kwaadste niet: omdat het weekend is geen 1, maar een 2
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
MrJohn schreef:Wat een obscuur en smakeloos geheel. Allez ik ben de kwaadste niet: omdat het weekend is geen 1, maar een 2
Je hebt me niet teleurgesteld, Johnnie Boy......
Heb ik nou alweer naar de clip gekeken? Wat is dit heerlijk om naar te kijken. Nooit gedacht dat witte peenhaar zo in de mode was. Het clipje is echt Mud op klompen.
Het is echt heerlijk herstelmuziek dit, mijn katheter maakt overuren, want ik pies in mijn broek van het lachen...
Laatst aangepast door jan1966 op 03.03.12 14:13; in totaal 1 keer bewerkt
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Tja wat moet je hiermee, aan de ene kant is het best vermakelijk maar muzikaal vind het helemaal niks.
Een 4 omdat het wel vrolijk klinkt
Een 4 omdat het wel vrolijk klinkt
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Het is wel aardig, zolang ze niet zingen..
5
5
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Oh wat een heerlijk fout jeugdsentiment dit Ik geef er een dikke 8 voor
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Een 6, het is niet goed, maar wel vrolijk genoeg voor een voldoende.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
jan1966 schreef:Ja heerlijk belachelijk dit. Vooral als ze van voren naar achten lopen is het om te gillen.
Haha ja daar moest ik idd ook erg om lachen, Jan ! Fout is het zeker, maar wel goed fout! Deze zou zo maar in mijn lijst kunnen komen, voor nummers voor de 'foute lijst ' Een iets wat over de top maar zeer zeker ook vrolijk nummer! Een dikke 7.
Gast- Gast
Tja, wat moet ik hier nu van zeggen...? (Dit kon wel eens mijn vaste opener van RTH worden, hahaha)
Ik begrijp iedereen in dit topic. Zowel de mensen die het geweldig vinden als de mensen die het niks vinden. Ik ga maar in het midden zitten. Ik moet wel zeggen dat als dit géén parodie op 'de 'echte' glamrockbands uit die tijd is, het wel errug triest is,
Een 6-je.
Ik begrijp iedereen in dit topic. Zowel de mensen die het geweldig vinden als de mensen die het niks vinden. Ik ga maar in het midden zitten. Ik moet wel zeggen dat als dit géén parodie op 'de 'echte' glamrockbands uit die tijd is, het wel errug triest is,
Een 6-je.
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Five Man Electrical Band - Absolutely right
» *RTH* Catapult – Here we go
» *RTH* Beta Band - Dry The Rain
» *RTH* The Band - The Weight
» *RTH* Dizzy Man's Band - The Opera
» *RTH* Catapult – Here we go
» *RTH* Beta Band - Dry The Rain
» *RTH* The Band - The Weight