*RTH* E.L.O. - Turn to stone
+16
Jorg
Keano
LarryMullen
Timmus
Jan...
Led-Zep
sokratikos
Frodo
sowhat
MrJohn
Vleertje
PPProfessor
Mauricedegier
ErickNJ
snoopy
Dave Evans
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Jouw cijfer voor 'Turn to stone'
*RTH* E.L.O. - Turn to stone
[06-11-2011]
ELO werd opgericht in 1971 door Roy Wood, Jeff Lynne en Bev Bevan en kwam voort uit The Move. De band gebruikte instrumenten als de cello en de viool om een meer klassiek geluid te krijgen. Roy Wood verliet de groep kort na het verschijnen van het debuutalbum dat gewoon Electric Light Orchestra heette en dat qua geluid nog erg dicht bij dat van The Move staat. Dit album kwam in de Verenigde Staten per ongeluk uit onder de titel No answer als gevolg van een verwarring met een telefoonbericht. Na het vertrek van Wood werd Lynne het belangrijkste lid van de groep.
Voor het uitkomen van het tweede album werd ELO versterkt met keyboardspeler Richard Tandy. In 1973 kwam de lp ELO II uit, een album met lange nummers, typerend voor die tijd. Al snel gevolgd door het zeer strakke On the third day (1973) en Eldorado - A Symphony By The Electric Light Orchestra (1974). Waar op "On the third day" nog werd gewerkt met het overdubben van de violen en cello, wordt op "Eldorado" gebruik gemaakt van een volledig orkest. De ontwikkeling van het symfonische geluid is dan ook prima te horen.
In 1975 voegde de bassist en zanger Kelly Groucutt zich bij de groep en kwam het album Face the music uit. Dit album kenmerkte zich door een "radio-vriendelijker" geluid en bevat het nummer "Evil woman", naar verluidt het snelst door Lynne geschreven nummer. Een jaar later verschijnt het album A new world record, wereldwijd een succesalbum. In de zomer van 1977 gaat Lynne naar Zwitserland om nummers te schrijven voor een nieuw album. Door het regenachtige weer schiet dat niet op, totdat plotseling de zon doorbreekt. Dit resulteert in het dubbelalbum Out of the blue, dat algemeen wordt beschouwd als het meesterwerk van de groep en tevens ELO's bekendste hit Mr. Blue Sky bevat. Sterk punt van het album is de wijze waarop Lynne met de zang (lead and backing) heeft gewerkt. Als extraatje bij deze dubbelaar was de hoes voorzien van een bouwplaat van het ruimteschip dat op de hoes stond afgebeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=I7dw52rLCgE
live@Wembley
https://www.youtube.com/watch?v=s7SmG90EXCA
ELO werd opgericht in 1971 door Roy Wood, Jeff Lynne en Bev Bevan en kwam voort uit The Move. De band gebruikte instrumenten als de cello en de viool om een meer klassiek geluid te krijgen. Roy Wood verliet de groep kort na het verschijnen van het debuutalbum dat gewoon Electric Light Orchestra heette en dat qua geluid nog erg dicht bij dat van The Move staat. Dit album kwam in de Verenigde Staten per ongeluk uit onder de titel No answer als gevolg van een verwarring met een telefoonbericht. Na het vertrek van Wood werd Lynne het belangrijkste lid van de groep.
Voor het uitkomen van het tweede album werd ELO versterkt met keyboardspeler Richard Tandy. In 1973 kwam de lp ELO II uit, een album met lange nummers, typerend voor die tijd. Al snel gevolgd door het zeer strakke On the third day (1973) en Eldorado - A Symphony By The Electric Light Orchestra (1974). Waar op "On the third day" nog werd gewerkt met het overdubben van de violen en cello, wordt op "Eldorado" gebruik gemaakt van een volledig orkest. De ontwikkeling van het symfonische geluid is dan ook prima te horen.
In 1975 voegde de bassist en zanger Kelly Groucutt zich bij de groep en kwam het album Face the music uit. Dit album kenmerkte zich door een "radio-vriendelijker" geluid en bevat het nummer "Evil woman", naar verluidt het snelst door Lynne geschreven nummer. Een jaar later verschijnt het album A new world record, wereldwijd een succesalbum. In de zomer van 1977 gaat Lynne naar Zwitserland om nummers te schrijven voor een nieuw album. Door het regenachtige weer schiet dat niet op, totdat plotseling de zon doorbreekt. Dit resulteert in het dubbelalbum Out of the blue, dat algemeen wordt beschouwd als het meesterwerk van de groep en tevens ELO's bekendste hit Mr. Blue Sky bevat. Sterk punt van het album is de wijze waarop Lynne met de zang (lead and backing) heeft gewerkt. Als extraatje bij deze dubbelaar was de hoes voorzien van een bouwplaat van het ruimteschip dat op de hoes stond afgebeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=I7dw52rLCgE
live@Wembley
https://www.youtube.com/watch?v=s7SmG90EXCA
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* E.L.O. - Turn to stone
Het album Out of the blue is hier helemaal grijsgedraaid en nog steeds vindt ik dit heerlijke muziek om te horen, niet hun beste nummer maar voor mij zeker een 8 waard!
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
LP grijsgedraaid. Ruimteschip in elkaar gelijmd.
Ik ben niet de enige die dat gedaan heeft. Wat een banale clip:
Turn To Stone is niet het beste nummer op de LP, en krijgt van mij een 7.
Ik ben niet de enige die dat gedaan heeft. Wat een banale clip:
Turn To Stone is niet het beste nummer op de LP, en krijgt van mij een 7.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Fantastisch album, out of the blue. Turn to stone hoor ik juist erg graag en is ,na Mr Blue sky, het nummer waar ik het beste gevoel aan over houd. Ontbreekt ook niet in het bovenste deel van mijn lijst.
Al met al genoeg voor een 9.
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6607
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Een 6. Ik ben een vroege ELO fan en geen late. Can't get it out of my head, Evil woman, Strange magic: het ene nummer is nog mooier dan het andere. Daarna zijn ze wat mij betreft gaan overproduceren. Ik vind Mr. Blue Sky een zenuwennummer en Turn to stone gaat dan nog wel. Dieptepunt is natuurlijk dat ze in zee zijn gegaan met Olijfje.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Het zal niemand verbazen dat dit niet in mijn cd collectie voorkomt denk ik zo. Ik word hier dus niet echt blij van. Een 4.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Alhoewel Lennon ooit eens iets moois heeft gezegd over ELO, maar waarschijnlijk meer om zijn goeie vriend Jeff Lynne te plezieren, vind ik deze muziek dus ronduit saai en het werd gezien het repertoire van de mannen keer op keer herhaald. Ook dat nog eens.
Een 4
Een 4
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Wel een regelrechte classic, een 7 voor deze stamper van een hit
Gast- Gast
Sluit me naadloos aan bij het immer uitdijende koor der 4 gevers, ik word hier niet al te vrolijk van maar krijg er ook geen maandagochtenddepri gevoel bij, oftewel een 4 is een mooi cijfer voor een vrij zielloze plaat.
Gast- Gast
ELO heeft veel moois, maar daar hoort dit niet bij: 5
Leeftijd : 67
Het ruimteschip heeft ook bij mij jarenlang op de kast gestaan (naast de al even fraaie platina plaat van Kiss overigens), en nog steeds kan ik de muziek van ELO erg waarderen. Verder is dit zeker net hun beste nummer en ik denk dat dat vooral komt doordat het inderdaad een beetje zielloos is. Technisch zit het natuurlijk prima in elkaar.
Al met al een 7.
Al met al een 7.
Mauricedegier schreef:Fantastisch album, out of the blue. Turn to stone hoor ik juist erg graag en is ,na Mr Blue sky, het nummer waar ik het beste gevoel aan over houd. Ontbreekt ook niet in het bovenste deel van mijn lijst.
Ik sluit me helemaal bij Mau aan! Maar goed voor mij was E.L.O. dan ook de band van de seventies (alhoewel dat qua verkoopcijfers ABBA was )
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Het symfo-beatleske ´concerto for a rainy day´, kant 3 van Out of the Blue, heb ik ooit met regelmaat gedraaid nadat ik het dubbelalbum voor een prikkie in het guldentijdperk had gekocht.
De RTH, het openingsnummer van ELO´s magnus opus, is ongeveer van dezelfde kwaliteit als de (door mij veel vaker gedraaide) 4 nrs in het concerto. Vind ELO over het geheel genomen wel eentonig, de nummers lijken teveel op elkaar, waardoor ik bij zeldzame zin steeds weer het concerto opzet. Turn to stone krijgt een nette 7-
De RTH, het openingsnummer van ELO´s magnus opus, is ongeveer van dezelfde kwaliteit als de (door mij veel vaker gedraaide) 4 nrs in het concerto. Vind ELO over het geheel genomen wel eentonig, de nummers lijken teveel op elkaar, waardoor ik bij zeldzame zin steeds weer het concerto opzet. Turn to stone krijgt een nette 7-
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Meer dan een 4 kan ik voor dit saaie nummer niet geven.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
MrJohn schreef:Alhoewel Lennon ooit eens iets moois heeft gezegd over ELO, maar waarschijnlijk meer om zijn goeie vriend Jeff Lynne te plezieren, vind ik deze muziek dus ronduit saai en het werd gezien het repertoire van de mannen keer op keer herhaald. Ook dat nog eens.
Een 4
Mooie woorden John. Ik sluit me hierbij aan. Omdat dit nog 1 van de beste nummers van Jefke is, geef ik er nog een 3 voor. Ze moeten die Jeff eeuwig vierendelen vanwege zijn overproductie van Free as a bird, het grootste gedrochte van de muziekgeschiedenis. Dankzij Jefke.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ze hebben veel beteren.... deze krijgt een 6.
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Mr Blue SKy is één van mijn favoriete nummers, maar deze doet het helaas niet voor mij. Muzikaal klinkt het allemaal goed, maar ik mis net een climax of een pakkend iets waardoor ik het een topplaat vind. Een magere 6.
Keano- Music-freak
- Aantal berichten : 254
Registratiedatum : 05-11-11
Leeftijd : 40
Ik zie net dat ik dit had toegevoegd aan mijn lijst, maar was vergeten het naar beneden te halen na 300 nieuwe toevoegingen; staat dus te hoog.
Desalniettemin een dikke 8. Krijg er helemaal een TOP2000 gevoel van
Desalniettemin een dikke 8. Krijg er helemaal een TOP2000 gevoel van
Gast- Gast
Laat ik eens gek doen: een 9 voor deze plaat. Standaard een van de best scorende nummers in de lagere regionen van de top 2000.
Jorg- Moderator
- Aantal berichten : 3076
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35
LarryMullen schreef:Ze hebben veel beteren.... deze krijgt een 6.
Sluit me bij Larry aan...
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Mr Blue Sky is ook mijn favoriete ELO- plaat en staat vrij hoog genoteerd in mijn lijst. Turn to Stone vind ik net even een iets mindere plaat van ELO, maar scoort toch zeer zeker wel een voldoende, een 6.
Gast- Gast
Ja, gewoon een leuk nummer dat van mij dan ook een dik verdiende 7 krijgt!
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Vierendelen gaat me te ver want Jeff (/ELO) staat met zijn eigen nummers hoog in mijn favo-lijstjes, hoewel nou net Turn to Stone ook bij mij niet hoog scoort. Liever hoor ik dan bv. Rock 'n Roll is King.jan4004 schreef:Ze moeten die Jeff eeuwig vierendelen vanwege zijn overproductie van Free as a bird, het grootste gedrochte van de muziekgeschiedenis. Dankzij Jefke.
Verder ben ik het met Jan4004 eens: doodzonde dat de 3 Beatles hem gevraagd hadden. Die productie had George Martin natuurlijk moeten doen. Nu ligt er een onverkwikkelijke ELO-saus over Free as a bird; past niet bij de Beatles.
Jaap2000- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3102
Leeftijd : 66
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* The Byrds - Turn, Turn, Turn
» *RTH* Stone Roses - Made of Stone
» *RTH* Shins – Turn on me
» *RTH* Melanie C - I Turn To You
» Album Jukebox
» *RTH* Stone Roses - Made of Stone