Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» Wo 06-11 Sokra zaagt door
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons EmptyVandaag om 16:28 van sokratikos

» November 2024
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons EmptyVandaag om 11:31 van sokratikos

» Timmus presents: de beste albums van 2023
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons EmptyGisteren om 20:57 van Timmus

» Marsha's jukebox (04 november)
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty05.11.24 0:58 van Marsha

» *RTH* Cat Power – The greatest
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty04.11.24 22:36 van Mirrr

» *RTH* Cheap trick – Dream Police
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty04.11.24 22:34 van Mirrr

» Zondag 3 nov. Zonnig vervolg
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty03.11.24 17:51 van Roche

» Zat. 2 nov.: Weekendshow met Dave & Roche
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 18:51 van Dave Evans

» Introquiz November staat klaar
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 17:50 van KatjeV

» *RTH* Vanessa Paradis – Joe le taxi
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 15:35 van KatjeV

» *RTH* Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:56 van sowhat

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:55 van sowhat

» *RTH* Les Thugs - I'm Scared
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:53 van sowhat

» *RTH* Leonard Cohen – I Want It Darker
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:51 van sowhat

» *RTH* Smile – Doin’ allright
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:49 van sowhat

» *RTH* Clash – White riot
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty02.11.24 12:48 van sowhat

» Vrijdag 1 nov: De Weekendstart met Tim en Ard
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty01.11.24 22:43 van sowhat

» Wo 30-10 Sokra zaagt door
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty01.11.24 14:32 van sokratikos

» Stemfinale Weekend
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty01.11.24 13:14 van Mirrr

» *RTH* Magazine - Shot by Both Sides
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty31.10.24 21:00 van Timmus

*RTH* Nico - The fairest of the Seasons

+10
Timmus
snoopy
Vleertje
Paul
sokratikos
Frodo
Mirrr
Jan...
sowhat
Dave Evans
14 plaatsers

Ga naar beneden

Jouw cijfer voor 'The fairest of the seasons'

*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap0%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap6%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap0%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
[ 0 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap17%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap11%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap6%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap28%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 28% 
[ 5 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap22%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 22% 
[ 4 ]
*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_lcap10%*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Vote_rcap 10% 
[ 2 ]

Totaal aantal stemmen : 18

Enquête gesloten

*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty *RTH* Nico - The fairest of the Seasons

Bericht  Dave Evans 05.10.11 18:16

[05-10-2011]
We gaan terug naar 1967!

Nico, echte naam Christa Päffgen (Keulen, 16 oktober 1938 - Ibiza, 18 juli 1988) was een Duits fotomodel, actrice en zangeres

Over Nico's vroegste jeugd is weinig met zekerheid bekend omdat verschillende bronnen elkaar tegenspreken. Zo worden als geboorteplaats en geboortejaar respectievelijk ook Boedapest en 1943 genoemd. Zelf heeft ze er altijd geheimzinnig over gedaan. Zeker is dat zij opgroeide zonder vader, die tijdens de oorlog soldaat was in de Wehrmacht en waarschijnlijk is gesneuveld, al zou Nico zelf later het verhaal in de wereld brengen dat hij was vermoord door de nazi's.

Moeder Margaret Päffgen vertrok na de oorlog met haar dochter naar Berlijn. Nico werkte op 15-jarige leeftijd tijdelijk op een basis van Amerikaanse luchtmacht, waar ze slachtoffer werd van een verkrachting door een Amerikaanse sergeant die vervolgens ter dood werd veroordeeld door de krijgsraad. De rest van haar leven zou Nico getraumatiseerd blijven door de verkrachting en zich tegelijkertijd schuldig voelen voor de dood van de sergeant.

Op 16-jarige leeftijd werd ze in Berlijn ontdekt als fotomodel en mannequin. Via haar werkgever kreeg ze in 1960 een kleine rol in Federico Fellinis film La Dolce Vita. Inmiddels was ze naar Parijs verhuisd, waar ze de artiestennaam Nico had aangenomen. Dankzij het vele werk voor tijdschriften en bekende firma's als Coco Chanel werd ze het eerste supermodel en de lieveling van de jet set. Ze raakte bevriend met artiesten als Bob Dylan en Brian Jones en kreeg een verhouding met acteur Alain Delon, die de vader van haar zoon Ari zou zijn, iets wat Delon steeds heeft ontkend. Ook is bekend dat zij in de zomer van 1967 een stormachtige relatie had met Jim Morrison, frontman van The Doors en Amerikaans dichter.

In 1964 maakte ze kennis met Andy Warhol, die haar aannam als zijn protegé. In 1965 verscheen haar eerste single I'm not saying en in 1967 speelde ze in Warhols film Chelsea Girls. Datzelfde jaar werd ze als 'chanteuse' toegevoegd aan de band The Velvet Underground, waar ze eerst de avances van Lou Reed afsloeg om vervolgens een verhouding met John Cale te beginnen. Het eerste album van de band bevat een aantal nummers die door Nico zijn gezongen. Met name door de jaloerse en door Nico afgewezen Lou Reed werd haar een grotere rol in de band geweigerd. Een aantal nummers die zij al had ingezongen, zong hij uit wraak opnieuw in, en in die uitvoeringen zijn ze op de plaat verschenen.

Nico, 1974Nico was nooit officieel lid van de Velvet Underground en van meet af aan was het de bedoeling om na deze samenwerking weer solo te gaan. Ze bracht een aantal goed ontvangen maar slecht verkopende albums uit. Het eerste hiervan, Chelsea Girl, bevat folkrocknummers die stuk voor stuk geschreven zijn door anderen, onder meer door Jackson Browne, met wie ze toen een relatie had. Op dit album werd ze begeleid door de leden van The Velvet Underground. Haar tweede album The Marble Index bevat alleen eigen werk. Hierop introduceerde ze een eigen, macabere stijl, waarbij ze met haar zware stem met Duits accent op bezwerende toon haar eigen teksten zong, voornamelijk ondersteund door het geluid van een harmonium. De plaat werd geproduceerd door John Cale. Op de volgende twee albums, Desertshore en The End, wordt deze stijl voortgezet. Het laatste album baarde opzien doordat het een uitvoering van het volledige Duitse volkslied bevat. June 1, 1974 is een live album dat samen met John Cale, Brian Eno en Kevin Ayers werd opgenomen en waarop Nico alleen het nummer The End van The Doors zingt, ook het titelnummer van haar vierde album. Na The End was Nico vooral weer actief als actrice. Tussen 1972 en 1979 speelde ze in zeven films van de Franse regisseur Philippe Garrel.

In 1964 maakte ze kennis met Andy Warhol, die haar aannam als zijn protegé. In 1965 verscheen haar eerste single I'm not saying en in 1967 speelde ze in Warhols film Chelsea Girls. Datzelfde jaar werd ze als 'chanteuse' toegevoegd aan de band The Velvet Underground, waar ze eerst de avances van Lou Reed afsloeg om vervolgens een verhouding met John Cale te beginnen. Het eerste album van de band bevat een aantal nummers die door Nico zijn gezongen. Met name door de jaloerse en door Nico afgewezen Lou Reed werd haar een grotere rol in de band geweigerd. Een aantal nummers die zij al had ingezongen, zong hij uit wraak opnieuw in, en in die uitvoeringen zijn ze op de plaat verschenen.

Nico, 1974Nico was nooit officieel lid van de Velvet Underground en van meet af aan was het de bedoeling om na deze samenwerking weer solo te gaan. Ze bracht een aantal goed ontvangen maar slecht verkopende albums uit. Het eerste hiervan, Chelsea Girl, bevat folkrocknummers die stuk voor stuk geschreven zijn door anderen, onder meer door Jackson Browne, met wie ze toen een relatie had. Op dit album werd ze begeleid door de leden van The Velvet Underground. Haar tweede album The Marble Index bevat alleen eigen werk. Hierop introduceerde ze een eigen, macabere stijl, waarbij ze met haar zware stem met Duits accent op bezwerende toon haar eigen teksten zong, voornamelijk ondersteund door het geluid van een harmonium. De plaat werd geproduceerd door John Cale. Op de volgende twee albums, Desertshore en The End, wordt deze stijl voortgezet. Het laatste album baarde opzien doordat het een uitvoering van het volledige Duitse volkslied bevat. June 1, 1974 is een live album dat samen met John Cale, Brian Eno en Kevin Ayers werd opgenomen en waarop Nico alleen het nummer The End van The Doors zingt, ook het titelnummer van haar vierde album. Na The End was Nico vooral weer actief als actrice. Tussen 1972 en 1979 speelde ze in zeven films van de Franse regisseur Philippe Garrel.

In 1981 verscheen weer een album, Drama of Exile, waarin ze een meer pure rock richting insloeg. Het album deed het goed bij het alternatieve gothic en new wave publiek. Begeleid door haar band The Faction trad ze regelmatig op, met een aantal live albums als resultaat. Haar laatste studioalbum, Camera Obscura, verscheen in 1985.

Nico was een groot gedeelte van haar leven verslaafd aan heroïne. Ze overleed echter aan een hersenbloeding als gevolg van een val van haar fiets tijdens een vakantie op Ibiza in 1988.

Ook na haar dood bleef Nico tot de verbeelding spreken. Vele live-albums verschenen op evenzoveel verschillende labels. James Young, lid van The Faction tijdens de laatste zes jaar van Nico's leven, beschreef in 1992 zijn herinneringen aan deze tijd in Songs they never play on the radio. Een jaar later verscheen een volledige biografie, Nico. The life and lies of an icon van Richard Witts. In 1995 verscheen Nico Icon, een documentaire van de Duitse televisie over Nico's leven. Onder de titel Nico werd in 1997 een ballet opgevoerd door het Scapino Ballet waarvoor John Cale de muziek schreef.

In 1981 verscheen weer een album, Drama of Exile, waarin ze een meer pure rock richting insloeg. Het album deed het goed bij het alternatieve gothic en new wave publiek. Begeleid door haar band The Faction trad ze regelmatig op, met een aantal live albums als resultaat. Haar laatste studioalbum, Camera Obscura, verscheen in 1985.

Nico was een groot gedeelte van haar leven verslaafd aan heroïne. Ze overleed echter aan een hersenbloeding als gevolg van een val van haar fiets tijdens een vakantie op Ibiza in 1988.

Ook na haar dood bleef Nico tot de verbeelding spreken. Vele live-albums verschenen op evenzoveel verschillende labels. James Young, lid van The Faction tijdens de laatste zes jaar van Nico's leven, beschreef in 1992 zijn herinneringen aan deze tijd in Songs they never play on the radio. Een jaar later verscheen een volledige biografie, Nico. The life and lies of an icon van Richard Witts. In 1995 verscheen Nico Icon, een documentaire van de Duitse televisie over Nico's leven. Onder de titel Nico werd in 1997 een ballet opgevoerd door het Scapino Ballet waarvoor John Cale de muziek schreef.

https://www.youtube.com/watch?v=sCtzWeafbpw

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty Re: *RTH* Nico - The fairest of the Seasons

Bericht  sowhat 05.10.11 18:23

Nico heeft twee soorten liedjes: ontoegankelijk alternatief en toegankelijk alternatief. Dit liedje behoort tot de laatste categorie en is van een grote schoonheid: 8.

PS: Waarom moet ik bij de naam Nico altijd aan Myrna Goossens denken?

Chief
Chief

Aantal berichten : 19039
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

*RTH* Nico - The fairest of the Seasons Empty Re: *RTH* Nico - The fairest of the Seasons

Bericht  Jan... 05.10.11 18:46

wat kan je het altijd treffend uitdrukken Sowhat. Het klopt allemaal. Dit draaide ik de laatste jaren van mijn vrijgezellenbestaan en was vooral geintrigeerd door haar werkelijk waar fenomenale stem. Met die bananenplaat heb ik niet zoveel mee (volgens de argumenten die Sowhat al gebruikte), maar dat Duitse accent vind ik echt heel heel bijzonder.
Een 8.
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58

Bericht  Mirrr 05.10.11 19:56

Kende dit niet en eigenlijk is dit niet helemaal mijn muziek maar toch vind ik deze helemaal niet zo onaardig.
Een dikke voldoende in ieder geval....
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  Frodo 05.10.11 20:12

Dat ik het nog eens eens zou worden met sowhat en jan tegelijk! Qua cijfers dan voor deze plaat, want ik vind de bananenplaat in de top 10 beste albums aller tijden horen.

Een 8 dus.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  sokratikos 05.10.11 20:26

Op een avond zette ik de auto van mn ouders terug in de garage, zette het cassettebandje af dat onderweg had gedraaid en hoorde bij het dashboard-licht op de radio dit nummer beginnen. Nico´s stem herkende ik meteen, maar met dit nummer was dat mijn eerste kennismaking. Na het volledig te hebben afgeluisterd, meteen getroffen door de schoonheid ervan, werd op de radio niet gezegd hoe het nummer heette. Sinsdien heb ik overal lps en cds van Nico gehuurd en geleend om het te vinden, tot ik het eindelijk vond bij het opzetten van Chelsea girls. Sindsdien behoort the Fairest of the Seasons tot mijn mooiste aller tijden, het staat dan ook zeer hoog in mijn lijst. Het was dan ook mijn aanvraag voor RTH. Een 10

Sowhat: Dit liedje ... is van een grote schoonheid: 8.
En dus staat het in je top 1000?

Het album Velvet Underground & Nico gaat mee naar mn onbewoonde eiland

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  sowhat 05.10.11 20:41

Gaat erin komen, Sokra. Doe jij dan een SWclassic? Smile

Chief
Chief

Aantal berichten : 19039

Bericht  Paul 05.10.11 22:07

Ik kende haar niet en eerlijk gezegd doet het me vrij weinig. Een 5. Misschien moet ik haar eerst wat vaker horen.
Paul
Paul
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5305
Registratiedatum : 19-12-08
Leeftijd : 65

https://www.paultjes-plaza.com/

Bericht  Dave Evans 05.10.11 22:29

Ik ga dit topic straks maar even op slaan, want de keren dat ik het eens ben met Jan4004, Sowhat en Frodo tegelijk........nou dat zijn momenten die je moet koesteren.

Ik had deze plaat tot vanavond nog nooit gehoord, maar werd meteen getroffen door de schoonheid ervan! Ik geef toe, had me bij Nico iets heel 'vaags' (vergeef me deze woordspeling) verwacht, maar haar stem ging bij mij door merg en been en dan op een positieve manier!
Het wordt nog net géén 10, maar zekers wel een 9 en ik denk dat ik maar weer eens een plaatsje vrij ga maken in mijn lijst voor de V500!

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Bericht  Vleertje 06.10.11 1:50

Tja ik kan eigenlijk ook niet anders dan een 10 geven maar dat geld zo´n beetje voor alles wat Nico gemaakt heeft. Zij heeft een stem die altijd mijn nekhaartjes omhoog weet te krijgen. Een meer dan bijzondere artieste. Vaste (late) luisteraars van mijn uitzendingen hebben inmiddels al met grote regelmaat van Nico gehoord want ik sluit nogal eens af met haar. Deze staat ook al sinds jaar en dag in mijn persoonlijke lijst. Topnummer!!!!
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  Gast 06.10.11 12:58

Een fraaie plaat door fraaie dame met fraaie stem resulteert in een fraaie 9

Gast
Gast

Bericht  snoopy 06.10.11 15:54

Paul schreef:Ik kende haar niet en eerlijk gezegd doet het me vrij weinig. Een 5. Misschien moet ik haar eerst wat vaker horen.

Hier ook totaal onbekend maar ik heb Paul's goede raad opgevolgd en het nummer een paar keer gehoord en ik moet zeggen...het doet me wel wat!!!
Een beetje een mysterieuze stem, mooie melodie.....ik ga voor een dikke 8

snoopy
snoopy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64

Bericht  Timmus 06.10.11 20:15

Mooie passages in dit nummer, maar het geheel, waarin je meer dan eens het gevoel hebt dat de stem blijft hangen of dat de muziek en de stem niet geheel bij elkaar passen, verleidt mij niet tot een hoog cijfer. Een 6.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Led-Zep 06.10.11 20:37

Dit nummer raakt me totaal niet, daarom kom ik niet verder dan een 5.
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63

Bericht  PPProfessor 06.10.11 22:39

Treurig nummer. Ik vind er echt helemaal geen moer aan. De stem is niks, de melodie is niks, de tekst is niks. Een 2 voor de moeite.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08

Bericht  MrJohn 06.10.11 23:26

Prachtige uitgebalanceerde stem, kruipt onder je huid, wat een puur genot ! Nico staat dan ook met enkele songs in mijn lijst.

Dit is een 9
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74

Bericht  Jorg 09.10.11 19:29

Nico wordt vaak geassocieerd met the Velvet Underground, waarbij weleens vergeten wordt dat ze ook solo nog een aantal goede platen op haar naam heeft staan. Dit nummer is een prachtig voorbeeld van het talent van Nico, helaas veel te vroeg overleden..Sad

Jorg
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 3076
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 35

Bericht  Gast 12.10.11 20:36

Ik had nog nooit van Nico gehoord, maar kan alleen maar concluderen dat ik haar stem Mooi! Mooi! Mooi! vind! Haar gevoelige stem raakt me zeer zeker, ook de fijne muzikale ondersteuning vind ik heel mooi! Maar er is 1 maar.... Schitterend mooi nummer, maar ik vind het op den duur toch een beetje eentonig worden (ik denk niet dat ik bij wijze van spreken een cd van Nico heel snel zal opzetten en helemaal zou uitluisteren) daarom ga ik hier geen hele dikke voldoende voor geven, maar toch zeker wel een 7.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: