*RTH* Focus - Hocus Pocus
+7
Kaj
Vleertje
Joyce
Jan...
sowhat
Frodo
Ries
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is jouw cijfer voor "Focus'?
*RTH* Focus - Hocus Pocus
Focus is een Nederlandse progrockband, vooral bekend uit de jaren zeventig om zijn instrumentale muziek, een combinatie van invloeden uit klassiek, rock en jazz. De belangrijkste leden uit die tijd waren Thijs van Leer en Jan Akkerman.
Focus begon als trio, opgericht door de klassiek geschoolde organist/fluitist Thijs van Leer in 1969. Dit Trio Thijs van Leer, met bassist Martijn Dresden en drummer Hans Cleuver, begeleidde Ramses Shaffy en Liesbeth List, en de Nederlandse uitvoeringen van de Amerikaanse musical Hair. Tijdens een opname als begeleidingsgroep voor de kerstsingle 'Vier ballen en een piek' van Neerlands Hoop (Freek de Jonge en Bram Vermeulen) ontmoette het trio de Amsterdamse gitarist Jan Akkerman die toen uit de groep Brainbox kwam. Hij voegde zich eind 1970 bij de groep en nam met hen het album In and out of focus op.
Akkerman nam uit Brainbox drummer Pierre van der Linden mee die na de opnamen van de debuutelpee Cleuver verving. Dresden werd in 1971 vervangen door Cyril Havermans. In 1971 bracht Focus zijn tweede album uit, Moving Waves, dat de groep internationale erkenning bracht. De grootste hits van de band waren de instrumentele nummers Sylvia en Hocus Pocus. De titel van het laatste nummer was mogelijk een bewuste poets die dj's werd gebakken: "Dat was Hocus Pocus van Focus". Dit nummer bevatte ook gejodel van Van Leer. Sylvia had Van Leer een aantal jaren eerder geschreven voor de achtergrondzangeres Sylvia Alberts, die destijds net als hijzelf in de cabaretgroep van Ramses Shaffy werkte.
https://www.youtube.com/watch?v=iw7qS9OCAPc
Focus begon als trio, opgericht door de klassiek geschoolde organist/fluitist Thijs van Leer in 1969. Dit Trio Thijs van Leer, met bassist Martijn Dresden en drummer Hans Cleuver, begeleidde Ramses Shaffy en Liesbeth List, en de Nederlandse uitvoeringen van de Amerikaanse musical Hair. Tijdens een opname als begeleidingsgroep voor de kerstsingle 'Vier ballen en een piek' van Neerlands Hoop (Freek de Jonge en Bram Vermeulen) ontmoette het trio de Amsterdamse gitarist Jan Akkerman die toen uit de groep Brainbox kwam. Hij voegde zich eind 1970 bij de groep en nam met hen het album In and out of focus op.
Akkerman nam uit Brainbox drummer Pierre van der Linden mee die na de opnamen van de debuutelpee Cleuver verving. Dresden werd in 1971 vervangen door Cyril Havermans. In 1971 bracht Focus zijn tweede album uit, Moving Waves, dat de groep internationale erkenning bracht. De grootste hits van de band waren de instrumentele nummers Sylvia en Hocus Pocus. De titel van het laatste nummer was mogelijk een bewuste poets die dj's werd gebakken: "Dat was Hocus Pocus van Focus". Dit nummer bevatte ook gejodel van Van Leer. Sylvia had Van Leer een aantal jaren eerder geschreven voor de achtergrondzangeres Sylvia Alberts, die destijds net als hijzelf in de cabaretgroep van Ramses Shaffy werkte.
https://www.youtube.com/watch?v=iw7qS9OCAPc
Gast- Gast
Re: *RTH* Focus - Hocus Pocus
Geweldig stukje vaderlandse muziekhistorie, zelfs het joddelen van Thijs vind ik mooi, kortom schitterend nummer en dat leverd dan ook een dikke 9 op
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Fantastisch nummer. Geen twijfel mogelijk: een dikke 10.
Overigens is juist vandaag Focus begonnen aan een engelse tournee. In november gevolgd door een nederlandse tournee. En ook al haalt Thijs de hoogste nootjes niet meer, ze blijven retegoed. Ik heb al kaartjes in huis.
Overigens is juist vandaag Focus begonnen aan een engelse tournee. In november gevolgd door een nederlandse tournee. En ook al haalt Thijs de hoogste nootjes niet meer, ze blijven retegoed. Ik heb al kaartjes in huis.
Jan de man!!!! wat een puike gitaarplukker is en blijft die toch altijd, stront en stronteigenwijs maar........................ heeft nog nooit voor de pure commercie gebogen en dat toont karakter!!! Dit nummer heb ik nog in zijn embryonale fase mogen horen en wat ik toen dacht denk ik nu nog steeds namelijk wereldklasse!!
Zonder een vorm van twijfel geef ik hier een dikke goudomrande 10 voor. Deze band heeft namelijk wel invloed gehad en deze gitarist heeft wel als voorbeeld gediend voor vele navolgers all over this world, dit in schrille tegenstelling tot door mij maar niet nader te noemen bandjes die hier ook al op het hakblok hebben gelegen.
Zonder een vorm van twijfel geef ik hier een dikke goudomrande 10 voor. Deze band heeft namelijk wel invloed gehad en deze gitarist heeft wel als voorbeeld gediend voor vele navolgers all over this world, dit in schrille tegenstelling tot door mij maar niet nader te noemen bandjes die hier ook al op het hakblok hebben gelegen.
Gast- Gast
Keldert hard in de SW-lijst, maar zéker nog een 8 waard.
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Ik vond dit geweldig, maar ik vind hier nu geen zak meer aan. Ik vind Sylvia nog wel te pruimen. Een 3.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Leukkkkk Focus..
Heb alltijd een zwak gehad voor Thijs van Leer.
Ook zijn (klassieke)solo platen zoals de Introspection dln. met Rogier van Otterloo heb ik grijs gedraaid..
de toverdoos krijgt van mij een 8
Heb alltijd een zwak gehad voor Thijs van Leer.
Ook zijn (klassieke)solo platen zoals de Introspection dln. met Rogier van Otterloo heb ik grijs gedraaid..
de toverdoos krijgt van mij een 8
Joyce- Music-Master
- Aantal berichten : 6575
Ik vond het ooit geweldig en had zeker een 9 gegeven. Nu vind ik het wat gedateerd maar ik kom nog altijd op een nette 7 uit.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik ga er precies tussenin zitten: een 8! En om mijn Focus-stokpaardje maar weer eens tevoorschijn te halen: ik vind House of the king beterVleertje schreef:Ik vond het ooit geweldig en had zeker een 9 gegeven. Nu vind ik het wat gedateerd maar ik kom nog altijd op een nette 7 uit.
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4000
Leeftijd : 36
Voor dit pareltje van muzikaliteit en creativiteit geef ik een 8
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16703
Leeftijd : 74
Geweldig leuk nummer, maar van een heel ander soort kaliber dan de meeste 8en die ik gegeven heb. Daarom een 7.
hele dikke 9, leunend tegen de 10 aan. Fantastisch nummer. Leuk ook dat bij het afgelopen wk het nummer weer in de picture kwam dankzij een reclame spot
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6616
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Beter dan dit krijg je ze niet...bijna zeven minuten lang puur genieten, luchtgitaarspelen, meejodelen en rondspringen. 10!
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16865
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: