Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain EmptyGisteren om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty22.11.24 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain

+8
sowhat
Mirrr
Dave Evans
arjanh
Jan...
forzautregivo
Chrisje
sokratikos
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "The Blue Nile - Tinseltown in the rain" ?

*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap5%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 5% 
[ 1 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap16%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 16% 
[ 3 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap16%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 16% 
[ 3 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap5%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 5% 
[ 1 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap0%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap11%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap0%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap21%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 21% 
[ 4 ]
[ 3 ]
*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_lcap10%*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Vote_rcap 10% 
[ 2 ]

Totaal aantal stemmen : 19

Enquête gesloten

*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty *RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain

Bericht  sokratikos 04.09.15 20:56

[28-08-2015]

The Blue Nile is een Schotse band in het alternatieve pop- en new wave-genre. De band is afkomstig uit Glasgow. In eerste instantie was de stijl van The Blue Nile erg gestoeld op synthesizers en andere elektronische instrumenten. Later werden echter ook akoestische gitaren toegevoegd aan het spectrum van de band.

De band werd eind jaren zeventig opgericht toen Paul Buchanan en Paul Joseph Moore na hun afstuderen Robert Bell ontmoetten. Ze vormden hun eigen platenlabel (Peppermint Records) en brachten hun eerste single uit, I Love This Life. Dit werd geen hit, maar de band zette door. Gedurende de daaropvolgende jaren bleven ze songs schrijven, onder andere enkele nummers die later te horen zouden zijn op hun debuutalbum. Toen de plaatselijke elektronica-zaak hun muziek hoorde, besloot deze winkel de opname van een demo te financieren teneinde de apparatuur die in de winkel werd verkocht te promoten. Linn, de elektronicazaak in kwestie, was zo enthousiast over het resultaat dat er speciaal voor het debuutalbum van The Blue Nile een label werd opgericht. Het debuutalbum, A Walk Across the Rooftops, kwam uit in 1984. Het album kreeg lovende kritieken maar verkocht slechts matig. Eén van de singles van dit album, het nummer Tinseltown In The Rain, werd een culthit en staat heden ten dage nog steeds jaarlijks hoog genoteerd in de hitlijsten-aller-tijden.

In 1989 kwam het tweede album van de band uit, Hats. Ook dit album werd geprezen maar de verkoop verliep minder goed dan de kritieken voorspelden. In Groot-Brittannië haalde het album de twaalfde positie in de hitlijsten, maar in de Verenigde Staten bleef het steken rond de tweehonderdste plaats.

In 1993 werkte de band mee aan het succesvolle album Diva van zangeres Annie Lennox. Een jaar later bracht de band eindelijk het langverwachte vervolg op Hats uit: Peace at Last. Een groot verschil met de vorige albums, want de elektronica was vervangen door de akoestische gitaar van Paul Buchanan. In het nummer Happiness maakte zelfs een gospelkoor hun opwachting. Ondanks het feit dat het album op een groot label werd uitgebracht, verkocht het slecht.

Na een lange pauze (acht jaar) bracht de band in 2004 het album High uit. Dit album lijkt qua geluid en stijl meer op Hats dan zijn voorganger, dit resulteerde dan ook in betere kritieken dan Peace at Last. in 2009 werd de band opgeheven. Zanger Paul Buchanan gaat inmiddels solo verder, en heeft in 2012 het album "In Mid Air" uitgebracht.

We ranken van The Blue Nile het nummer "Tinseltown in the Rain", afkomstig van hun debuutalbum A Walk Across The Rooftops uit 1984. De stad (town) van klatergoud (tinsel) is in dit geval het Schotse Glasgow. De schrijver probeert liefde te vinden in een stad vol asfalt. De band had het tijdens hun start financieel niet best. Oefenen moest bij de leden thuis, vooral in de smalle woning van Paul Buchanan. Opvallend aan het nummer is de aanhoudende ritmische riff op de achtergrond. Het nummer verkocht gedurende lange tijd goed, maar net te weinig om hoog te scoren in de hitparade. Het kwam in de UK niet verder dan #87. Het werd enkel een klein hitje in de NLse Top 40 van 1984, waarin het 4 weken stond en 2 weken piekte op #28.

Andrea Corr, van origine Ierse en lid van The Corrs, coverde het op haar album Lifelines.

"Tinseltown in the Rain" staat sinds 2002 in de NLse Top 2000, kwam toen binnen op #1247, maar behaalde het jaar daarna de hoogste positie van #445, om daarna in de bovenste helft van de lijst te blijven tussen #459 en #887.

live

het verhaal achter het nummer

Laatst aangepast door sokratikos op 05.09.15 13:20; in totaal 2 keer bewerkt

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty Re: *RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain

Bericht  Chrisje 05.09.15 9:46

Mooi, maak er nog maar een, zei Peter van Straten tegen zijn hoopvolle kind, met een krant voor zijn neus en een trots tekening ophoudend kind voor die krant.

Ik heb het helemaal beluisterd, maar ik kan er niet meer dan een 2 van maken. Het muziekje is goed, maar dat gezeik breekt het af.

Chrisje
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64

*RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain Empty Re: *RTH* The Blue Nile - Tinseltown in the rain

Bericht  forzautregivo 05.09.15 11:30

Kijk, dit vind ik dus een hele gave plaat. Sfeervol, mysterieus, pakkend. Een 9 is het minste dat ik hiervoor kan geven

Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Bericht  Jan... 05.09.15 11:32

Als ik op vakantie gaat (in mijn geval is dat altijd Rusland) neem ik altijd mijn eigen muziek mee en dat is altijd weer een feest der herkenning. Ik merk dat ik steeds meer geniet van de nummers uit de jaren tachtig, een tijdperk dat ik lange tijd verfoeid hebt. De jaren tachtig was niet alleen Duran Duran. Simple Minds, U2 en Stock, Aitken en Waterman. Vooral de nummers die het destijds alleen maar goed deden in de verrukkelijke vijftien hebben mijn sympathie, I scare myself van Thomas Dolby, Such as shame van Talk Talk en deze emotionele tijdbom. Alle cliche's die 80s muziek kenmerken zitten erin verwerkt en toch en misschien daarom raakt het nummer me elke keer in mijn hart als ik het hoor. Do I love you? Yes I love you. En dat met die opzwellende violen erbij. Topplaat. 10
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58

Bericht  arjanh 05.09.15 12:53

jan1966 schreef:De jaren tachtig was niet alleen Duran Duran. Simple Minds, U2 en Stock, Aitken en Waterman. Vooral de nummers die het destijds alleen maar goed deden in de verrukkelijke vijftien hebben mijn sympathie
weinig bands deden het beter in de verrukkelijke 15 dan U2 en Simple Minds Very Happy en vlak ook Duran Duran niet uit Very Happy
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55

Bericht  arjanh 05.09.15 12:55

Dit nummer vond ik in 1984 nog maar weinig aan. Het stond nogal een stukje af van waar ik, als net beginnende top 40 luisteraar, van hield.
Het is echter wel gegroeid in de loop der tijd en ik vind het nu gewoon een erg fijn nummer. Daarom van mij een 8.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55

Bericht  Dave Evans 05.09.15 14:13

Vanaf het moment dat dit nummer uitkwam heb ik het al een zeikplaat gevonden en dat had niet alleen met de titel te maken. Nee gewoon de slome manier van zingen die bij dit nummer op mij niet prettig overkomt.........gewoon zeurderig! Een 3

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Bericht  Mirrr 05.09.15 15:05

Gaat wel deze, een 6...
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  sowhat 06.09.15 23:36

Typisch 80's maar ik vind deze desondanks prachtig. Hele mooie compositie en prachtig lui gezongen. Ook in de sowhat1000. 9

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  Gast 07.09.15 5:22

Net als denk ik Dave snap ik werkelijk geen reet van de lovende kritieken op dit wel heel erg middelmatige nummertje wat inderdaad ook nog eens bijzonder zeikerig overkomt eigenlijk vind ik het zelfs irritant en rijp voor de afvalbak een 1.

Gast
Gast

Bericht  Joostvdaa 07.09.15 15:09

Mooi liedje, geen absolute topper. Er wordt een mooie sfeer neergezet en ik vind de wat lome zang daarbij wel passend. Refrein is erg goed, de rest ook ruim voldoende. Een wat naar boven afgeronde 8.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  PPProfessor 11.09.15 21:40

Dit is zo'n nummer dat bij mij nogal een ontwikkeling heeft doorgemaakt (ja ja het is wat Very Happy ). Toen het uitkwam was het me gewoon te depri. Veel New Wave is van zichzelf al depri, maar dit trok ik voor geen meter. En zie, door de jaren heen, je hoort het een tijdje niet en nu denk ik: heel mooi nummer, ook niet echt mainstream jaren 80, maar heel eigen van sfeer. Kortom, veel zweverig gelul, maar inmiddels dus wel een 8.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  Timmus 18.09.15 19:14

Een top2000-klassieker, maar dat kan nooit vanwege de kwaliteit zijn.

Het is saai en zouteloos. Geen moment krijg ik het gevoel dat dit nummer uit vrije wil is gemaakt - zo geforceerd, ongeïnspireerd en flegmatiek is dit nummer.

Een 4.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Frodo 24.09.15 22:14

Dave Evans schreef:Vanaf het moment dat dit nummer uitkwam heb ik het al een zeikplaat gevonden en dat had niet alleen met de titel te maken. Nee gewoon de slome manier van zingen die bij dit nummer op mij niet prettig overkomt.........gewoon zeurderig! Een 3

Eens. Met een 3 ben ik nog behoorlijk mild voor deze absolute boutplaat.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: