Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei EmptyGisteren om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty22.11.24 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei

+9
forzautregivo
Timmus
Mirrr
Frodo
arjanh
Chrisje
Jan...
sowhat
sokratikos
13 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei" ?

*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap0%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap0%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap17%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap6%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap6%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
[ 0 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap17%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 17% 
[ 3 ]
[ 3 ]
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_lcap22%*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Vote_rcap 22% 
[ 4 ]
[ 3 ]

Totaal aantal stemmen : 18

Enquête gesloten

*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty *RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei

Bericht  sokratikos 14.06.15 19:30

[13-06-2015]

Als eerbetoon voor de op bovenstaande datum overleden Drs. P zou natuurlijk "Dodenrit" het meest toepasselijk zijn geweest, maar die is in 2010 reeds RTH geweest.

Drs. P (Thun, 24 augustus 1919 – Amsterdam, 13 juni 2015), pseudoniem van Heinz Hermann Polzer, was een Zwitsers-Nederlandse tekstschrijver, dichter, schrijver, cabaretier, letterkundige, componist, pianist en zanger van eigen Nederlandstalige liedjes. Polzer was afgestudeerd in de economie.

Vanaf de jaren 1950 tot en met 1996 trad Drs. P met zijn liederen op in theaters, cafés, studentenverenigingen en bij evenementen in Nederland en België. Daarbij begeleidde hij zichzelf steevast op de piano.

Uit dankbaarheid jegens de Zwitserse autoriteiten, die hem in de Tweede Wereldoorlog hielpen, handhaafde Polzer zijn Zwitserse nationaliteit, wat niet wegneemt dat hij tot een vooraanstaande Nederlandstalige schrijver en componist uitgroeide.

Drs. P genoot in de jaren 1970 en 1980 vooral bekendheid met liedjes als Dodenrit, Veerpont, Het trapportaal, Knolraap en lof, schorseneren en prei en De zusters Karamazov. In Nederland en België was hij een vaak geziene gast op radio en televisie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drs._P

We ranken van Drs. P ditmaal het lied "Knolraap en Lof, Schorseneren en Prei" uit 1987. Het lied was oorspronkelijk geschreven als themamuziek bij een Nederlandse televisiereeks over tuinieren en groenten kweken in de tuin.

De rode lijn is een gospel-achtige melodie waarop het lied gebracht wordt. Drs. P zingt een regel en die wordt door een gospelkoor afgesloten met de zinsnede "Knolraap en lof, schorseneren en prei". Er wordt verteld wat er allemaal slecht is in deze wereld - Rampen bedreigen het menselijk leven, waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven?.

Knolraap, lof, schorseneren en prei zijn allemaal groenten, sommige vergeten, andere nog steeds gegeten. Gedurende het lied zingt (schreeuwt) Jasperina de Jong "Prijs de Heer!" en "Halleluja!". Het lied verscheen als laatste track op kant twee van de elpee Hoep hoep hiezee voor Drs. P uit 1987. Het is naast "Veerpont" en "Dodenrit" een van de nummers van Drs. P die ook bij het grote publiek bekend zijn geworden.

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty Re: *RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei

Bericht  sowhat 14.06.15 20:18

Een terechte hommage. Briljant deze. Net als alles van hem. 10

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei Empty Re: *RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei

Bericht  Jan... 14.06.15 20:24

Libanon, El Salvador, Suriname.... Knolraap en lof, schorseneren en prei.

Alleen voor deze zin al een 9
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58

Bericht  Chrisje 14.06.15 20:24

Een 9.

Chrisje
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64

Bericht  arjanh 14.06.15 21:33

Hij kan beter. Voor dit een 4.

Overigens vind ik het enige echt leuke drs p nummer 'Oren' maar dan wel in de uitvoering van Pater Moeskroen.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55

Bericht  Frodo 16.06.15 1:31

Ooit kende ik vele teksten van drs P uit mijn hoofd. Met name in mijn studententijd was ik daarin niet de enige. Heb hem destijds ook een keer zien optreden, wat vooral hilarisch was.

Dit nummer behoort qua tekst niet tot zijn allerbeste; muzikaal is dit wel leuk.

Samen een mooie 8
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Gast 16.06.15 22:03

Een van de weinige keren dat ik zonder verder enig voorbehoud, of wat dan ook het meer dan volledig eens kan zijn met Sowhat.

Gast
Gast

Bericht  Mirrr 19.06.15 13:23

Hilarische teksten, hou van deze man haha, een 8 Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  Timmus 20.06.15 19:56

Ik heb Drs. P hoog zitten, maar ik word helemaal moe van die eeuwige herhaling. Dan is 3,5 minuut lang, erg lang. Een 5.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  forzautregivo 21.06.15 16:02

Over de doden niets dan goeds! En helemaal in het geval van Drs. P! Een 9

Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Bericht  Joostvdaa 21.06.15 20:11

Zijn teksten zijn vaak erg leuk, maar juist in dit nummer niet zo sterk en muzikaal gezien word ik er niet blij van. Dit nummer klinkt toch wel erg oubollig. En de herhaling irriteert mij evenals Timmus ook. Ik kom uit op een ruime 3.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  Roy 27.06.15 10:55

Hoezo "vergeten groente"?

Drs P was ze niet vergeten en wist ze ook nog samen te voegen in een rijm-gerecht. Door de virtuoze tekst krijgt deze salade een eerlijk verdiende 9.
Roy
Roy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09

Bericht  Vleertje 05.07.15 14:05

Deze vind ik met name door het lullige koortje op de achtergrond helemaal hilarisch. Ik vind het niet zijn sterkste maar ik kan echt niet minder dan een 8 geven Hallelujah!
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52

Bericht  sokratikos 11.07.15 20:59

Weer een tekstueel kunststukje. De koorherhaling vind ik vermakelijk als gospelparodie. 7

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  PPProfessor 11.07.15 21:12

Dit nummer vind ik niet leuk. Het mist het absurdistische van zijn andere nummers. Je doet gewoon wat groenten bij elkaar en je zingt erover. Dat kan ik ook, en dan geven jullie allemaal een 3. Ik nu dus ook.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: