*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei
+9
forzautregivo
Timmus
Mirrr
Frodo
arjanh
Chrisje
Jan...
sowhat
sokratikos
13 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei" ?
*RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei
[13-06-2015]
Als eerbetoon voor de op bovenstaande datum overleden Drs. P zou natuurlijk "Dodenrit" het meest toepasselijk zijn geweest, maar die is in 2010 reeds RTH geweest.
Drs. P (Thun, 24 augustus 1919 – Amsterdam, 13 juni 2015), pseudoniem van Heinz Hermann Polzer, was een Zwitsers-Nederlandse tekstschrijver, dichter, schrijver, cabaretier, letterkundige, componist, pianist en zanger van eigen Nederlandstalige liedjes. Polzer was afgestudeerd in de economie.
Vanaf de jaren 1950 tot en met 1996 trad Drs. P met zijn liederen op in theaters, cafés, studentenverenigingen en bij evenementen in Nederland en België. Daarbij begeleidde hij zichzelf steevast op de piano.
Uit dankbaarheid jegens de Zwitserse autoriteiten, die hem in de Tweede Wereldoorlog hielpen, handhaafde Polzer zijn Zwitserse nationaliteit, wat niet wegneemt dat hij tot een vooraanstaande Nederlandstalige schrijver en componist uitgroeide.
Drs. P genoot in de jaren 1970 en 1980 vooral bekendheid met liedjes als Dodenrit, Veerpont, Het trapportaal, Knolraap en lof, schorseneren en prei en De zusters Karamazov. In Nederland en België was hij een vaak geziene gast op radio en televisie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drs._P
We ranken van Drs. P ditmaal het lied "Knolraap en Lof, Schorseneren en Prei" uit 1987. Het lied was oorspronkelijk geschreven als themamuziek bij een Nederlandse televisiereeks over tuinieren en groenten kweken in de tuin.
De rode lijn is een gospel-achtige melodie waarop het lied gebracht wordt. Drs. P zingt een regel en die wordt door een gospelkoor afgesloten met de zinsnede "Knolraap en lof, schorseneren en prei". Er wordt verteld wat er allemaal slecht is in deze wereld - Rampen bedreigen het menselijk leven, waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven?.
Knolraap, lof, schorseneren en prei zijn allemaal groenten, sommige vergeten, andere nog steeds gegeten. Gedurende het lied zingt (schreeuwt) Jasperina de Jong "Prijs de Heer!" en "Halleluja!". Het lied verscheen als laatste track op kant twee van de elpee Hoep hoep hiezee voor Drs. P uit 1987. Het is naast "Veerpont" en "Dodenrit" een van de nummers van Drs. P die ook bij het grote publiek bekend zijn geworden.
Als eerbetoon voor de op bovenstaande datum overleden Drs. P zou natuurlijk "Dodenrit" het meest toepasselijk zijn geweest, maar die is in 2010 reeds RTH geweest.
Drs. P (Thun, 24 augustus 1919 – Amsterdam, 13 juni 2015), pseudoniem van Heinz Hermann Polzer, was een Zwitsers-Nederlandse tekstschrijver, dichter, schrijver, cabaretier, letterkundige, componist, pianist en zanger van eigen Nederlandstalige liedjes. Polzer was afgestudeerd in de economie.
Vanaf de jaren 1950 tot en met 1996 trad Drs. P met zijn liederen op in theaters, cafés, studentenverenigingen en bij evenementen in Nederland en België. Daarbij begeleidde hij zichzelf steevast op de piano.
Uit dankbaarheid jegens de Zwitserse autoriteiten, die hem in de Tweede Wereldoorlog hielpen, handhaafde Polzer zijn Zwitserse nationaliteit, wat niet wegneemt dat hij tot een vooraanstaande Nederlandstalige schrijver en componist uitgroeide.
Drs. P genoot in de jaren 1970 en 1980 vooral bekendheid met liedjes als Dodenrit, Veerpont, Het trapportaal, Knolraap en lof, schorseneren en prei en De zusters Karamazov. In Nederland en België was hij een vaak geziene gast op radio en televisie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drs._P
We ranken van Drs. P ditmaal het lied "Knolraap en Lof, Schorseneren en Prei" uit 1987. Het lied was oorspronkelijk geschreven als themamuziek bij een Nederlandse televisiereeks over tuinieren en groenten kweken in de tuin.
De rode lijn is een gospel-achtige melodie waarop het lied gebracht wordt. Drs. P zingt een regel en die wordt door een gospelkoor afgesloten met de zinsnede "Knolraap en lof, schorseneren en prei". Er wordt verteld wat er allemaal slecht is in deze wereld - Rampen bedreigen het menselijk leven, waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven?.
Knolraap, lof, schorseneren en prei zijn allemaal groenten, sommige vergeten, andere nog steeds gegeten. Gedurende het lied zingt (schreeuwt) Jasperina de Jong "Prijs de Heer!" en "Halleluja!". Het lied verscheen als laatste track op kant twee van de elpee Hoep hoep hiezee voor Drs. P uit 1987. Het is naast "Veerpont" en "Dodenrit" een van de nummers van Drs. P die ook bij het grote publiek bekend zijn geworden.
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Drs. P - Koolraap en lof, schorseneren en prei
Een terechte hommage. Briljant deze. Net als alles van hem. 10
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Libanon, El Salvador, Suriname.... Knolraap en lof, schorseneren en prei.
Alleen voor deze zin al een 9
Alleen voor deze zin al een 9
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64
Hij kan beter. Voor dit een 4.
Overigens vind ik het enige echt leuke drs p nummer 'Oren' maar dan wel in de uitvoering van Pater Moeskroen.
Overigens vind ik het enige echt leuke drs p nummer 'Oren' maar dan wel in de uitvoering van Pater Moeskroen.
arjanh- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4697
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 55
Ooit kende ik vele teksten van drs P uit mijn hoofd. Met name in mijn studententijd was ik daarin niet de enige. Heb hem destijds ook een keer zien optreden, wat vooral hilarisch was.
Dit nummer behoort qua tekst niet tot zijn allerbeste; muzikaal is dit wel leuk.
Samen een mooie 8
Dit nummer behoort qua tekst niet tot zijn allerbeste; muzikaal is dit wel leuk.
Samen een mooie 8
Een van de weinige keren dat ik zonder verder enig voorbehoud, of wat dan ook het meer dan volledig eens kan zijn met Sowhat.
Gast- Gast
Hilarische teksten, hou van deze man haha, een 8
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Ik heb Drs. P hoog zitten, maar ik word helemaal moe van die eeuwige herhaling. Dan is 3,5 minuut lang, erg lang. Een 5.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Over de doden niets dan goeds! En helemaal in het geval van Drs. P! Een 9
Zijn teksten zijn vaak erg leuk, maar juist in dit nummer niet zo sterk en muzikaal gezien word ik er niet blij van. Dit nummer klinkt toch wel erg oubollig. En de herhaling irriteert mij evenals Timmus ook. Ik kom uit op een ruime 3.
Hoezo "vergeten groente"?
Drs P was ze niet vergeten en wist ze ook nog samen te voegen in een rijm-gerecht. Door de virtuoze tekst krijgt deze salade een eerlijk verdiende 9.
Drs P was ze niet vergeten en wist ze ook nog samen te voegen in een rijm-gerecht. Door de virtuoze tekst krijgt deze salade een eerlijk verdiende 9.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Deze vind ik met name door het lullige koortje op de achtergrond helemaal hilarisch. Ik vind het niet zijn sterkste maar ik kan echt niet minder dan een 8 geven Hallelujah!
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Weer een tekstueel kunststukje. De koorherhaling vind ik vermakelijk als gospelparodie. 7
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Dit nummer vind ik niet leuk. Het mist het absurdistische van zijn andere nummers. Je doet gewoon wat groenten bij elkaar en je zingt erover. Dat kan ik ook, en dan geven jullie allemaal een 3. Ik nu dus ook.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: