*RTH* Joy Division - Atmosphere
+7
Jan...
Dave Evans
Frodo
MrJohn
Joostvdaa
sowhat
sokratikos
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Joy Division - Atmosphere" ?
*RTH* Joy Division - Atmosphere
[30-04-2015]
Naar aanleiding van de eerste Orinoco-uitzending van "The Kick Inside" op bovenstaande datum, alweer de 4e RTH van Joy Division na "Isolation" in 2009, "Love Will Tear As Apart" in 2010 en "She´s Lost Control" in 2012.
Joy Division was een Britse postpunkgroep die met langzame en melancholische nummers in het Postpunk-tijdperk veel invloed had op latere gothic- en newwavebands. Vooral zanger Ian Curtis geldt nog steeds als een rocklegende.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joy_Division
We ranken van Joy Division ditmaal het nummer "Atmosphere".
Het werd oorspronkelijk in de herfst van 1979 uitgebracht op single op slechts 1687 exemplaren via het obscure Franse label Sordide Sentimental onder de naam Licht und Blindheit, met Dead Souls als B-kant. Deze single was toen al zeer moeilijk te verkrijgen en is nu een zeer waardevol verzamelobject. Het nummer werd in 1980 opnieuw op single uitgebracht, als B-kant van She's Lost Control. In 1988 werd het opnieuw op single uitgegeven, met bijbehorende clip van Anton Corbijn. Ondertussen was het ook te vinden op het compilatie-album Substance.
Het lied werd naar verluidt gedraaid bij de begrafenis van zanger Ian Curtis. Ook kwam het in de film 24 Hour Party People, een film over het platenlabel Factory Records, waar Joy Division op gecontracteerd stond, voor. Atmosphere viel te horen in de sentimentele scène waarin Curtis in zijn grafkist ligt en producer Tony Wilson afscheid komt nemen.
Wat opvallend is aan het nummer Atmosphere is dat het een veel minder hard nummer is dan de groep gewoonlijk maakt. Synthesizers spelen de hoofdrol en de gitaar, die wordt bespeeld door Ian, is slechts aan het einde van de track hoorbaar.
De clip van Atmosphere is geregisseerd door popfotograaf Anton Corbijn. De clip, gemaakt in 1988 (acht jaar na de dood van zanger Ian Curtis), bevat vele fragmenten van Ian Curtis. Grote foto's van hem worden over een strand heen gedragen.
Naar aanleiding van de eerste Orinoco-uitzending van "The Kick Inside" op bovenstaande datum, alweer de 4e RTH van Joy Division na "Isolation" in 2009, "Love Will Tear As Apart" in 2010 en "She´s Lost Control" in 2012.
Joy Division was een Britse postpunkgroep die met langzame en melancholische nummers in het Postpunk-tijdperk veel invloed had op latere gothic- en newwavebands. Vooral zanger Ian Curtis geldt nog steeds als een rocklegende.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joy_Division
We ranken van Joy Division ditmaal het nummer "Atmosphere".
Het werd oorspronkelijk in de herfst van 1979 uitgebracht op single op slechts 1687 exemplaren via het obscure Franse label Sordide Sentimental onder de naam Licht und Blindheit, met Dead Souls als B-kant. Deze single was toen al zeer moeilijk te verkrijgen en is nu een zeer waardevol verzamelobject. Het nummer werd in 1980 opnieuw op single uitgebracht, als B-kant van She's Lost Control. In 1988 werd het opnieuw op single uitgegeven, met bijbehorende clip van Anton Corbijn. Ondertussen was het ook te vinden op het compilatie-album Substance.
Het lied werd naar verluidt gedraaid bij de begrafenis van zanger Ian Curtis. Ook kwam het in de film 24 Hour Party People, een film over het platenlabel Factory Records, waar Joy Division op gecontracteerd stond, voor. Atmosphere viel te horen in de sentimentele scène waarin Curtis in zijn grafkist ligt en producer Tony Wilson afscheid komt nemen.
Wat opvallend is aan het nummer Atmosphere is dat het een veel minder hard nummer is dan de groep gewoonlijk maakt. Synthesizers spelen de hoofdrol en de gitaar, die wordt bespeeld door Ian, is slechts aan het einde van de track hoorbaar.
De clip van Atmosphere is geregisseerd door popfotograaf Anton Corbijn. De clip, gemaakt in 1988 (acht jaar na de dood van zanger Ian Curtis), bevat vele fragmenten van Ian Curtis. Grote foto's van hem worden over een strand heen gedragen.
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Joy Division - Atmosphere
Goed gemaakt maar beetje somber. 5
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Erg donker en sfeervol, maar niet helemaal mijn ding. Wel goed genoeg voor een voldoende: ruime 6.
Moet gelijk weer denken aan de indrukwekkende radio-documentaire van Grafmat over Joy Division afgelopen week.
Walk in Silence....... Atmosphere wordt prachtig strak gehouden in een karakteristieke donkere sfeer, waar je in ondergedompeld wordt en dat je niet meer los laat. Kortom: een meesterwerkje
Een 10.
Walk in Silence....... Atmosphere wordt prachtig strak gehouden in een karakteristieke donkere sfeer, waar je in ondergedompeld wordt en dat je niet meer los laat. Kortom: een meesterwerkje
Een 10.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Eerlijk gezegd ben ik nooit zo een liefhebber van Joy Division geweest en ben dat nog steeds niet, echter dit nummer is een absolute parel en bewijst eens te meer dat zelfs bands die je niet zo goed vind zo af een toe een briljante oprisping kunnen hebben, en boy o boy wat is dit van een ernstig fraaie zeldzame kwaliteit ik kan niet anders zeggen.
De sfeer in dit nummer gaat mijn muzikale beleving in ieder geval ver te boven en ik zou graag meer willen geven dan een goudomrande 10 voor dit lugubere meesterwerk maar helaas bij een 10 zal het blijven maar wel een met een goudomrand ringetje met diamantjes een briljante RTH deze keer.
Gast- Gast
Dit is inderdaad wel het beste nummer van Joy Division, Jammer alleen dat de zang het cijfer omlaag haalt: 5
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Ik ben niet zo'n Joy Division fan maar dit is een aangename verrassing. 8
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Voor mij zeker niet het beste uit het geweldige archief van Joy Division. Blijft er nog wel altijd een ruime 8 over hoor. New Dawn Fades zou een 10 scoren dat is voor mij het magnum opus van Joy Division.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Dit is wel aardig, een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Mijn kennismaking met new wave was zo'n 12 jaar geleden. Joy Division en The Cure waren meteen favoriet. The Cure heeft meteen vanaf het begin een dominante positie verworven - Joy Division werd een beetje ondergesneeuwd. Wie weet had het andersom kunnen zijn - goed, Joy Division kan natuurlijk niet teren op een omvangrijk oeuvre, maar kent voor mij tot op heden geen zwak nummer en Ian Curtis was nog beter dan Robert Smith in staat zijn stem tot middelpunt van het nummer te maken. Zonder vocalen was dit een eenvoudige 7; nu is het een 8,5.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Frodo schreef:Fijn donker nummer. Een 8.
Nou zeg, 11 dagen geleden vond je het nog een 9 waard.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Timmus schreef:Frodo schreef:Fijn donker nummer. Een 8.
Nou zeg, 11 dagen geleden vond je het nog een 9 waard.
Hahahaha, nu zie ik het ook, dat ik deze al gerankt had. Wat betreft de cijfers: dat heb je met dat afronden he?
Donker, somber en toch klinkt het niet slecht. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. In ieder geval een voldoende. Een 6 dus maar.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Vanaf de eerste keer horen heeft Joy Division me meteen gegrepen. Er zit in hun relatief kleine oeuvre geen slecht nummer tussen (wel een paar iets mindere - dat is bij elke artiest/band (hè Frodo ) -, maar die zijn nog steeds niet slecht). De RTH en "Love will tear us apart" zijn de bekendste, maar voor mij horen ze niet bij hun allerbeste. In mijn laatste Musische 1000 staan 10 nrs (in opklimmende volgorde): The Kill, The Only Mistake, Digital, Shadowplay, Transmission, Means to an End, Something must Break, She´s lost Control, Dead Souls en New Dawn Fades. Maar hé, t is Joy Division! Ruime 8
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Joy Division - Isolation
» *RTH* Joy Division - Decades
» *RTH* Joy Division - Love will tear us apart
» *RTH* Joy Division - She´s Lost Control
» *RTH* The Wombats - Let's Dance To Joy Division
» *RTH* Joy Division - Decades
» *RTH* Joy Division - Love will tear us apart
» *RTH* Joy Division - She´s Lost Control
» *RTH* The Wombats - Let's Dance To Joy Division