Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Gentle Giant - On reflection EmptyGisteren om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty22.11.24 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Gentle Giant - On reflection

+7
Frodo
Joostvdaa
Ries
Dutchzaphod
sowhat
MrJohn
sokratikos
11 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Gentle Giant - On reflection" ?

*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap0%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap23%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 23% 
[ 3 ]
*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap8%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap31%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 31% 
[ 4 ]
*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap8%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 8% 
[ 1 ]
[ 1 ]
*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_lcap0%*RTH* Gentle Giant - On reflection Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
[ 1 ]
[ 1 ]
[ 1 ]

Totaal aantal stemmen : 13

Enquête gesloten

*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty *RTH* Gentle Giant - On reflection

Bericht  sokratikos 27.04.15 22:13

[20-04-2015]

Verzoekje

Gentle Giant was een Britse progressieve-rockband uit de jaren zeventig van de twintigste eeuw. De band staat erom bekend dat elk van de leden multi-instrumentalist was; in een concert speelden de zes groepsleden soms wel dertig verschillende instrumenten. De muziek die ze maakten was experimenteel en lag lang niet altijd gemakkelijk in het oor, wat voor een deel hun beperkte succes verklaart. Kenmerkend voor hun muziek is onder meer:
-de zang die veel gebruikmaakt van contrapunt, meerstemmigheid, en regelmatig dissonantie,
-de gebruikte ritmes en maatsoorten, en veel gebruik van onregelmatige maatsoorten (vaak wordt er binnen een nummer meermalen van maatsoort gewisseld).

Gentle Giant kwam voort uit de band Simon Dupree and the Big Sound (bekend van de hit "Kites"), die in 1969 werd ontbonden en waarvan de drie gebroeders Shulman lid waren geweest. Samen met Kenny Minnear en Gary Green vormden zij in 1970 Gentle Giant. In datzelfde jaar verscheen het eerste album, eenvoudig Gentle Giant geheten. Het was een duidelijke poging om een ander geluid te produceren dan wat in die tijd gebruikelijk was, een mix van de dissonante twintigste-eeuwse kamermuziek met middeleeuwse koralen en jazz en rock. Het eerste album was nog duidelijk een rockalbum, maar bevatte ook al experimenten met dissonante harmonieën ("Alucard"). De band gebruikte allerlei klassieke instrumenten zoals violen, cello’s, hoorn, hobo en klarinet, maar experimenteerde ook met de Moog-synthesizer.

Het volgende album, Acquiring the Taste, ging verder met experimentele, complexe muziek. De band gebruikte nieuwe instrumenten zoals de clavinet en de mellotron. Ook de percussiesectie werd uitgebreid, zowel fysiek als muzikaal. De gebruikte ritmes waren ingewikkeld (syncopen zijn op dit album ongeveer het minimum).

Three Friends was een conceptalbum, zoals er in die tijd meerdere op de markt kwamen. Het was toegankelijker dan het voorgaande album, met name vanwege het minder gebruiken van tempo- en stemmingswisselingen, waardoor de muziek minder complex werd. Het concept van het album is eenvoudig. Het begint met drie vrienden die samen naar school gaan, volgt daarna ieder van de drie tijdens adolescentie en volwassenheid, en sluit af met een finale.

Op Octopus klonk met name de interesse van de groepsleden voor middeleeuwse muziek door. Veel elementen daarvan zijn in de songs terug te vinden. Met In a Glass House en de opvolger The Power and the Glory produceerde Gentle Giant hun meest gedurfde muziek.

Free Hand was opnieuw een conceptalbum, en was weer wat toegankelijker, evenals de opvolger Interview. Op Interview liet Gentle Giant de middeleeuwse invloeden los, en waren geen fluiten, cello's en dergelijke meer te horen. Playing the Fool was een live-album dat de live-optredens van de groep op een fraaie wijze weergeeft. Gentle Giant speelde nummers vaak in een sterk van het origineel afwijkende versie.

In de jaren na Interview werd de muziek van Gentle Giant commerciëler en gelikter. De band probeerde de concurrentie aan te gaan met Genesis, maar verloor daarbij zijn eigenheid en de fans.

In 1977 verscheen The Missing Piece, in 1978 Giant For A Day en in 1980 Civilian, maar geen van deze albums kon tippen aan de muzikaliteit van hun eerdere werk. In 1980 hield de groep op te bestaan. Sindsdien zijn nog wel oude opnamen verschenen die voorheen niet verkrijgbaar waren, maar van een echte reünie is het tot op heden nooit gekomen. Wel kwamen Minnear, Weathers en Ray en Phil Shulman in 2004 samen om drie nieuwe nummers op te nemen voor de boxset Scraping The Barrel.

In 2008 vormden Gary Green en Malcolm Mortimore de band Rentle Giant, die nummers van Gentle Giant speelde. In 2009 sloot Kerry Minnear zich bij deze band aan en werd de naam veranderd in Three Friends.

We ranken van Gentle Giant het nummer "On Reflection" van hun zevende studioalbum Free Hand uit 1975

live 1978

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Gentle Giant - On reflection Empty Re: *RTH* Gentle Giant - On reflection

Bericht  MrJohn 27.04.15 23:48

Ik hou wel van deze invloeden uit de kerkmuziek. Geserreerde klanken, die je aandacht trekken en niet meer los laten. Klasse en creativiteit zijn daarvoor nodig.

Hulde aan de aanvrager hiervan, hij/zij heeft smaak Very Happy

Een 9.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74

Bericht  sowhat 28.04.15 13:33

Ik word hier bloednerveus van en bovendien ontbreekt elke leidraad. 2

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Leeftijd : 67

Bericht  Dutchzaphod 28.04.15 23:24

Ja, ik ga me daar m'n eigen verzoekje minder dan een 10 geven. Echt niet!   cheers

Dank Sokra!

(overigens, het zijn stuk voor stuk geschoolde conservatoriumgangers en dat hoor je)   Smile
Dutchzaphod
Dutchzaphod
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3902
Registratiedatum : 26-11-11
Leeftijd : 68

http://www.txt2txt.nl

Bericht  Ries 29.04.15 8:54

Uhhhhhh net als sowhat word ik altijd bloednerveus van dit soort muziek, het zal allemaal wel ontzettend goed gespeeld zijn enzo maar mij pakt het voor geen ene meter. Een 4!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54

Bericht  Joostvdaa 29.04.15 11:10

Progrock blijft vaak een lastig genre, waarbij de scheidslijn tussen boeiende en nodeloos langgerekte platen dun en soms ogenschijnlijk willekeurig is. Dit nummer valt voor mij in de categorie 'minder geslaagd' en weet me pas helemaal aan het einde te boeien. Dat is te weinig voor een voldoende: 4.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  Frodo 29.04.15 21:06

Ik word hier niet nerveus van en ik hoor uiteraard dat het technisch goed uitgevoerd is, maar waar het mij om gaat is dat het me niet pakt.

Een 5.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Gast 01.05.15 8:51

Helaas, helaas ik ben dan wel een redelijke fan van het genre alleen is deze band Gentle Giant nu net diegene die de uitzondering op de regel is, ik krijg op de een of andere manier altijd een wat vreemde uitslag en vreselijke jeuk en ga me ook nog eens volgens mijn omgeving anders gedragen als ik ernaar luister, het moge duidelijk wezen dit boeit me niet echt en het zal me een duitse wurst zijn of de heren conservatorium hebben gehad of gedaan of zijn blijven steken in de peuterklas ik hoor het gewoon niet wat er nu zo goed aan is of moet zijn een 2 dus.

Gast
Gast

Bericht  Mirrr 01.05.15 16:27

Nee dit kan me niet echt bekoren hoor, een 4
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  Vleertje 03.05.15 17:41

Ik hou best van een experimentje maar hier lijkt het toch allemaal een beetje te ver gezocht en gepriegel om het gepriegel. Ik hoor inderdaad muzikanten die allemaal heel goed geschoold zijn. Dat is denk ik hier ook het probleem er zit nul spontaniteit in. Het is allemaal mooi en prachtig uitgedacht maar het raakt me voor geen ene meter. En dan moet ik toch echt onvoldoendes grijpen. Een 4
Vleertje
Vleertje
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52

Bericht  Timmus 05.05.15 19:50

Volgens Dutchzaphod hoor je dat ze van het conservatorium komen. Blijkbaar krijg je daar alleen onderricht in muzikale vaardigheden, niet in het ontwikkelen van creativiteit. Dit is perfect uitgedacht en vervolgens perfect uitgevoerd. Maar je houdt vervolgens een nummer over waaruit elke persoonlijkheid of spontaniteit verdwenen is.

Deze schooljongens krijgen een 3. Het leven is hard.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  Roy 26.05.15 1:41

Totaal niet voor mij. Ik kom niet verder dan een 2.
Roy
Roy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09

Bericht  sokratikos 26.05.15 22:43

Het gebeurt me vaak bij progrocknummers, die uit verschillende delen zijn opgebouwd - en dat zijn de meeste -, dat sommige delen mooi zijn en andere niet zo of geheel niet. Met enige luisterervaring in Middeleeuwse muziek snap ik dat daaruit inspiratie is geput voor het eerste en derde deel van de RTH, maar die delen vind ik moeilijk doorheen te komen. Het middenstuk daarentegen vind ik echt moooi, dat raakt me wel degelijk en daarin hoor ik geen technisch-perfect-gespeeld-ende-uitgedacht-maar-zonder-gevoel. Integendeel. Dat middendeel is vergelijkbaar gevoelig als bijv. Moonchild van King Crimson. Voor mij had dat middenstuk op zichzelf mogen staan, en dan een ruime 8 of misschien wel een naar boven afgeronde 9 gekregen. Het begin- en eindstuk meegerekend komt het geheel uit op een 6

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: