*RTH* Pixies - Gigantic
+10
Mauricedegier
Frodo
Timmus
Mirrr
Dave Evans
Joostvdaa
Roy
sowhat
MrJohn
sokratikos
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is je cijfer voor "Pixies - Gigantic" ?
*RTH* Pixies - Gigantic
[04-04-2015]
Dit is de 3e RTH van de Pixies na "Where Is My Mind" in 2010 en "Hey" in 2013
De Pixies is een Amerikaanse alternatieve rockband uit Boston. Ze waren actief tussen 1986 en 1993, maar zijn in 2004 weer bij elkaar gekomen.
De muziek van de Pixies kenmerkt zich door vlijmscherpe gitaarpartijen, manisch-doch-kwetsbare zang en eigenzinnige gitaarriffs die vaker 3 of 5 maten beslaan dan de gebruikelijke 2 of 4. Ook het gebruik van grote dynamiekverschillen is kenmerkend voor het Pixies-geluid; in veel nummers is de basgitaar de enige constante factor, terwijl gitaarpartijen afwisselend een geluidsmuur vormen of volledig ontbreken.
Omdat ze hun platen uitbrachten op het Britse 4AD-label, trokken de Pixies vooral de aandacht van de Britse muziekpers, die in 1987 een ware media-hype rond de band in gang zette. Niet in de laatste plaats vanwege de kwaliteit van het album Surfer Rosa, sloeg de rage ook over op Nederlandse liefhebbers van 'alternatieve' muziek. Tijdens hun eerste Nederlandse tournee, samen met Throwing Muses, werden ze prompt tot hoofdact gebombardeerd en sindsdien zijn de Pixies in Nederland en Groot-Brittannië publiekslievelingen gebleven. Voorman Black Francis/Frank Black is zelfs van mening dat Nederland de eerste plaats is waar de Pixies het werkelijk hebben gemaakt.
Pas sinds Nirvana-hoofdman Kurt Cobain in een interview vertelde dat de hit Smells Like Teen Spirit een vergeefse poging was om Gouge Away van de Pixies na te doen, wordt de groep ook in de VS als toonaangevend beschouwd. Frank Black had ondertussen de band, per fax, al opgeheven.
In 2003, na solo- en zijcarrières van zanger/gitarist Black Francis met Frank Black and the Catholics en bassiste/zangeres Kim Deal met The Breeders en The Amps werd de band opnieuw opgericht voor een reünie-tour. In november 2011 werd een (voorlopig) eind aan de concertreeks gemaakt.
In juni 2013 verliet Kim Deal de band. Kort daarop bracht de groep de song Bagboy uit, het eerste nummer in tien jaar en de voorloper van de nieuwe plaat EP-1. Kim Shattuck (ex-The Muffs en ex-The Pandoras) verving Kim Deal op bas en zang tijdens de nieuwe tournee, die in september begon in LA. Na amper 2 maand verliet Kim Shattuck de band en werd ze vervangen door Paz Lenchantin.
In april 2014 werd voor de eerste keer in bijna 23 jaar een nieuw album uitgegeven genaamd Indie Cindy. Het is het eerste album zonder Deal.
We ranken van de Pixies het nummer "Gigantic" van hun debuutalbum Surfer Rosa uit 1988.
live 1988 Fa. Onrust
Dit is de 3e RTH van de Pixies na "Where Is My Mind" in 2010 en "Hey" in 2013
De Pixies is een Amerikaanse alternatieve rockband uit Boston. Ze waren actief tussen 1986 en 1993, maar zijn in 2004 weer bij elkaar gekomen.
De muziek van de Pixies kenmerkt zich door vlijmscherpe gitaarpartijen, manisch-doch-kwetsbare zang en eigenzinnige gitaarriffs die vaker 3 of 5 maten beslaan dan de gebruikelijke 2 of 4. Ook het gebruik van grote dynamiekverschillen is kenmerkend voor het Pixies-geluid; in veel nummers is de basgitaar de enige constante factor, terwijl gitaarpartijen afwisselend een geluidsmuur vormen of volledig ontbreken.
Omdat ze hun platen uitbrachten op het Britse 4AD-label, trokken de Pixies vooral de aandacht van de Britse muziekpers, die in 1987 een ware media-hype rond de band in gang zette. Niet in de laatste plaats vanwege de kwaliteit van het album Surfer Rosa, sloeg de rage ook over op Nederlandse liefhebbers van 'alternatieve' muziek. Tijdens hun eerste Nederlandse tournee, samen met Throwing Muses, werden ze prompt tot hoofdact gebombardeerd en sindsdien zijn de Pixies in Nederland en Groot-Brittannië publiekslievelingen gebleven. Voorman Black Francis/Frank Black is zelfs van mening dat Nederland de eerste plaats is waar de Pixies het werkelijk hebben gemaakt.
Pas sinds Nirvana-hoofdman Kurt Cobain in een interview vertelde dat de hit Smells Like Teen Spirit een vergeefse poging was om Gouge Away van de Pixies na te doen, wordt de groep ook in de VS als toonaangevend beschouwd. Frank Black had ondertussen de band, per fax, al opgeheven.
In 2003, na solo- en zijcarrières van zanger/gitarist Black Francis met Frank Black and the Catholics en bassiste/zangeres Kim Deal met The Breeders en The Amps werd de band opnieuw opgericht voor een reünie-tour. In november 2011 werd een (voorlopig) eind aan de concertreeks gemaakt.
In juni 2013 verliet Kim Deal de band. Kort daarop bracht de groep de song Bagboy uit, het eerste nummer in tien jaar en de voorloper van de nieuwe plaat EP-1. Kim Shattuck (ex-The Muffs en ex-The Pandoras) verving Kim Deal op bas en zang tijdens de nieuwe tournee, die in september begon in LA. Na amper 2 maand verliet Kim Shattuck de band en werd ze vervangen door Paz Lenchantin.
In april 2014 werd voor de eerste keer in bijna 23 jaar een nieuw album uitgegeven genaamd Indie Cindy. Het is het eerste album zonder Deal.
We ranken van de Pixies het nummer "Gigantic" van hun debuutalbum Surfer Rosa uit 1988.
live 1988 Fa. Onrust
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Re: *RTH* Pixies - Gigantic
Heerlijke muziek met fraaie intervallen, zoals we die van de Pixies gewend zijn, en een alles overdonderend slot. Altijd weer een ware lust voor het oor
Een 8.
Een 8.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Ik heb best veel Pixies in mijn lijst. In mijn nieuwe lijst zijn er 2 liedjes bijgekomen en 1 afgevallen. Dit is de afvaller. Niet omdat ie slecht is, maar omdat die net niet goed genoeg is voor de sowhatlijst. Maar het kan volgende keer zomaar anders zijn.
Er zijn veel meer dan 1000 goede liedjes. Dit blijft er dus 1 van. Ik kan me prima vinden in het commentaar en het cijfer van MrJohn: ook hier een 8.
Er zijn veel meer dan 1000 goede liedjes. Dit blijft er dus 1 van. Ik kan me prima vinden in het commentaar en het cijfer van MrJohn: ook hier een 8.
Leeftijd : 67
Ik kan dit nog wel een beetje waarderen maar zal nooit een liefhebber van Pixies worden. Voor deze een 5.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Onder het mom 'ze hebben betere' geef ik een 7 voor dit nummer. Vind dat de Pixies een aantal uitschieters naar boven hebben, maar vind zeker niet alles goed. Deze valt er een beetje tussenin. Het begin vind ik niet zo goed, het einde wel. Ik heb overigens wel een duidelijke voorkeur voor de zang van Frank Black boven die van Kim Deal.
Ze hebben best aardige nummers gemaakt, maar dit is een brei van geluiden waar weinig zinnigs uit te halen is: 4
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Ik vind ook dat ze betere hebben dan dit, voor deze een 5....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Dit is ook voor mij zo'n nummer wat hoogstwaarschijnlijk nooit in mijn lijst zou opduiken, maar ondertussen een erg lekker chaotisch nummer is. Ik rond naar boven af: 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ik geloof niet dat ik dit nummer tot de beste van de Pixies reken. Een 5 voor dit liedje waarin weinig gebeurt en behoorlijk voorspelbaar is.
Ook ik ben niet bepaald onder de indruk van deze Pixies maar vind het toch nog wel net goed genoeg voor een kleine voldoende een 6.
Gast- Gast
Erg fijn nummer !
8
8
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6607
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Mauricedegier schreef:Erg fijn nummer !
8
Ja
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7103
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Een 9,5 en omdat Kim altijd zo schattig lacht als ze zingt rond ik hem af naar boven!
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Functioneel vals en rommelig en dus.... GOED! 8
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Een van de leukere Pixies-platen. Een 8!
Pixies is 1 van de bands van mijn muzikale ´thuis´, waarvan ik bijna alles goed vind en zelfs de iets mindere nummers bij tijd en wijle genoegzaam in de oren klinken. De RTH zit vlak achter hun beste, en is vooral live erg fijn. Een naar boven afgeronde 9
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Pixies - Hey
» *RTH* Pixies - Where is my mind
» *RTH* Pixies – Monkey Gone To Heaven
» *RTH* Pixies – Alec Eiffel
» *RTH* Pixies - Where is my mind
» *RTH* Pixies – Monkey Gone To Heaven
» *RTH* Pixies – Alec Eiffel
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: