Steunfonds 15: 5 t/m 11 April 2015
+13
Ries
Joostvdaa
Roy
Frodo
Timmus
sowhat
Grafmat
Chevy
MrJohn
Berend
Martinus
Dutchzaphod
Dave Evans
17 plaatsers
Wall Of Sound :: Sound :: Steunfonds :: Steunfonds 2015
Pagina 1 van 1
Wat vind jij de beste Steunfondsplaat van week 15?
Steunfonds 15: 5 t/m 11 April 2015
Goedenavond!!!! Week 14 is weer afgesloten en week 15 staat voor de deur! Deze keer geen 2 winnaars, dus er hoeft ook niet gemopperd te worden
Na een nek aan nek race met Boudewijn de Groot werd Blur uiteindelijk de glansrijke winnaar!
Boudewijn mag wel door als runner up naar week 15 en hopelijk loopt hij dan niet tegen een witte muur aan.
Gerson Main en Soko vallen na 1 week af.
De uitslag van week 14:
Blur - There are too many of us 47% [ 7 ]
Boudewijn de Groot - Witte muur 33% [ 5 ]
Gerson Main - Deejay 13% [ 2 ]
Soko feat. Ariel Pink - Love trap 7% [ 1 ]
De Steunfondsplaten van week 15:
1.Boudewijn de Groot - Witte Muur
De eerste single van Achter Glas, het nieuwe album van Boudewijn de Groot dat op 17 april verschijnt, is gereleased. Witte Muur laat De Groot in optima forma horen. Witte Muur is verkrijgbaar via onder meer iTunes en Spotify. Het is het eerste nummer afkomstig van het 15 nummers tellende album Achter Glas, waaraan De Groot de afgelopen maanden heeft gewerkt in de ICP Studio’s te Brussel. Achter Glas is geproduceerd door de Vlaamse topproducer Jean Blaute (o.a. K’s Choice, Clouseau en Henny Vrienten).
“Zelden heb ik met zoveel plezier aan een plaat gewerkt. Het voelde alsof ik weer terugging naar de beginperiode, toen alles nieuw was en de hele rit nog moest beginnen”, aldus De Groot.
2.Staves - Black and White
Na in oktober 2014 de goed ontvangen EP Blood I Bled te hebben uitgebracht, als opwarmertje, heeft de zuster band The Staves op 2 februari via Atlantic/Warner haar nieuwste album uitgebracht getiteld, If I was. Dit Folkpop trio werd tijdens het produceren van hun nieuwe album bij gestaan door hun muzikale vriend, grammy winnaar en Amerikaanse cultheld Justin Vernon. Deze samenwerking resulteerde in een album met engelachtige samenzang, die een optreden van The Staves dan ook op zijn zachts gezegd meeslepend, als indrukwekkend maakt.
3. The National - Sunshine on my back
Nou ja, plots verschijnt daar eventjes nieuw werk van The National op Spotify. Op Sunshine In My Back laat de band uit Brooklyn zich van een spaarzamere kant horen. Een sidderend onderbuikgevoel zegt ons dat het vervolg op Trouble Will Find Me ieder moment aangekondigd kan worden. De wereld is vandaag op zijn minst een verknipte Matt Berninger-uitlating rijker: "Sunshine on my back/Is the only kind I like. Sunshine in my brain/is the lonely kind of pain."
Echt zonnig is het dus nog niet in het hoofd van de Amerikaan: zijn typisch neerslachtige baritone zoekt voor zijn doen verrassend hoge registers op, waarbij de muziek daar slechts sporadisch op inhaakt met sombere akkoordenprogressies. Sunshine On My Back oogt qua aanpak nog steeds in het verlengde van Trouble Will Find Me: geen pathos (High Violet), onbevangen avontuur (Boxer) of botte grilligheid (Alligator), maar sobertjes heil zoekend in de fraaie, eenvoudige nuances. Mét Sharon Van Etten als gastzangeres.
4.Stromae - Carmen
Als vijfde en vermoedelijk laatste single van het succesalbum Racine carrée heeft Stromae voor ‘Carmen’ gekozen. De bijbehorende clip is nu te bekijken.
En dat is wederom een gewéldige videoclip, waarin Stromae laat zien hoe je door sociale media steeds verder van het échte leven vervreemd raakt. Vanaf het moment dat een geanimeerde versie van de zanger een account heeft op instagram en twitter gaat het snel. Zijn volgers stijgen in een razend tempo, en zijn selfies worden volop geliked en gedeeld. Het schattige blauwe vogeltje dat op zijn arm zit groeit al snel uit tot een vraatzuchtig monster.
Zelf als Stromae een vriendinnetje krijgt, ligt de uit de kluiten gewassen vogel tussen hen in. Het beest staat symbool voor de individualistische en vaak ook narcistische gewoontes die we hebben gecreëerd. Dagelijks zijn we op zoek naar bevestiging van buitenaf. Tot we – zoals deze videoclip behoorlijk letterlijk verbeeldt – geen enkel oog meer hebben voor de buitenwereld. Alleen voor onszelf. Leuk detail is dat Stromae daadwerkelijk een instagram-account heeft aangemaakt, waar hij met tekeningen de spot drijf met dit medium. Hulde voor het team alsook regisseur Sylvain Chomet.
Na een nek aan nek race met Boudewijn de Groot werd Blur uiteindelijk de glansrijke winnaar!
Boudewijn mag wel door als runner up naar week 15 en hopelijk loopt hij dan niet tegen een witte muur aan.
Gerson Main en Soko vallen na 1 week af.
De uitslag van week 14:
Blur - There are too many of us 47% [ 7 ]
Boudewijn de Groot - Witte muur 33% [ 5 ]
Gerson Main - Deejay 13% [ 2 ]
Soko feat. Ariel Pink - Love trap 7% [ 1 ]
De Steunfondsplaten van week 15:
1.Boudewijn de Groot - Witte Muur
De eerste single van Achter Glas, het nieuwe album van Boudewijn de Groot dat op 17 april verschijnt, is gereleased. Witte Muur laat De Groot in optima forma horen. Witte Muur is verkrijgbaar via onder meer iTunes en Spotify. Het is het eerste nummer afkomstig van het 15 nummers tellende album Achter Glas, waaraan De Groot de afgelopen maanden heeft gewerkt in de ICP Studio’s te Brussel. Achter Glas is geproduceerd door de Vlaamse topproducer Jean Blaute (o.a. K’s Choice, Clouseau en Henny Vrienten).
“Zelden heb ik met zoveel plezier aan een plaat gewerkt. Het voelde alsof ik weer terugging naar de beginperiode, toen alles nieuw was en de hele rit nog moest beginnen”, aldus De Groot.
2.Staves - Black and White
Na in oktober 2014 de goed ontvangen EP Blood I Bled te hebben uitgebracht, als opwarmertje, heeft de zuster band The Staves op 2 februari via Atlantic/Warner haar nieuwste album uitgebracht getiteld, If I was. Dit Folkpop trio werd tijdens het produceren van hun nieuwe album bij gestaan door hun muzikale vriend, grammy winnaar en Amerikaanse cultheld Justin Vernon. Deze samenwerking resulteerde in een album met engelachtige samenzang, die een optreden van The Staves dan ook op zijn zachts gezegd meeslepend, als indrukwekkend maakt.
3. The National - Sunshine on my back
Nou ja, plots verschijnt daar eventjes nieuw werk van The National op Spotify. Op Sunshine In My Back laat de band uit Brooklyn zich van een spaarzamere kant horen. Een sidderend onderbuikgevoel zegt ons dat het vervolg op Trouble Will Find Me ieder moment aangekondigd kan worden. De wereld is vandaag op zijn minst een verknipte Matt Berninger-uitlating rijker: "Sunshine on my back/Is the only kind I like. Sunshine in my brain/is the lonely kind of pain."
Echt zonnig is het dus nog niet in het hoofd van de Amerikaan: zijn typisch neerslachtige baritone zoekt voor zijn doen verrassend hoge registers op, waarbij de muziek daar slechts sporadisch op inhaakt met sombere akkoordenprogressies. Sunshine On My Back oogt qua aanpak nog steeds in het verlengde van Trouble Will Find Me: geen pathos (High Violet), onbevangen avontuur (Boxer) of botte grilligheid (Alligator), maar sobertjes heil zoekend in de fraaie, eenvoudige nuances. Mét Sharon Van Etten als gastzangeres.
4.Stromae - Carmen
Als vijfde en vermoedelijk laatste single van het succesalbum Racine carrée heeft Stromae voor ‘Carmen’ gekozen. De bijbehorende clip is nu te bekijken.
En dat is wederom een gewéldige videoclip, waarin Stromae laat zien hoe je door sociale media steeds verder van het échte leven vervreemd raakt. Vanaf het moment dat een geanimeerde versie van de zanger een account heeft op instagram en twitter gaat het snel. Zijn volgers stijgen in een razend tempo, en zijn selfies worden volop geliked en gedeeld. Het schattige blauwe vogeltje dat op zijn arm zit groeit al snel uit tot een vraatzuchtig monster.
Zelf als Stromae een vriendinnetje krijgt, ligt de uit de kluiten gewassen vogel tussen hen in. Het beest staat symbool voor de individualistische en vaak ook narcistische gewoontes die we hebben gecreëerd. Dagelijks zijn we op zoek naar bevestiging van buitenaf. Tot we – zoals deze videoclip behoorlijk letterlijk verbeeldt – geen enkel oog meer hebben voor de buitenwereld. Alleen voor onszelf. Leuk detail is dat Stromae daadwerkelijk een instagram-account heeft aangemaakt, waar hij met tekeningen de spot drijf met dit medium. Hulde voor het team alsook regisseur Sylvain Chomet.
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: Steunfonds 15: 5 t/m 11 April 2015
Stromae blijft leuk, maar op The National staat geen maat. Errug lekker!
The National. moooi
Martinus- Music-freak
- Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 10-12-14
Leeftijd : 30
Ik heb gebiologeerd naar het clipje van Stromae zitten kijken, maar muzikaal gezien is the National voor mij de topper van de week. de Groots nummer is aardig, maar ik heb het gevoel dit nummer al eens eerder gehoord te hebben (wonderkind van 50). Nummer 2 viel af op het moment dat de zangeres begon.
Berend- Music-director
- Aantal berichten : 1931
Registratiedatum : 30-04-12
Het kattengejammer van de zangeressen van The Staves gaandeweg hun song is een ware verschrikking en die valt dus al gelijk af. Quelle horreur !
Over Boudewijn heb ik me vorige week lovend uitgelaten en ik blijf daarbij. Stromae is leuk en creatief. Ik draai steeds meer van hem.
Edoch, het wordt eenzijdig gezien de scores tot nu toe, maar de groep rondom Matt Berninger laat nu eenmaal een gloedvolle song horen, die deze week met beheerste maar indrukwekkende ingetogenheid elke tegenstander weg blaast alsof ze er nooit gestaan hebben.
The National it is
Over Boudewijn heb ik me vorige week lovend uitgelaten en ik blijf daarbij. Stromae is leuk en creatief. Ik draai steeds meer van hem.
Edoch, het wordt eenzijdig gezien de scores tot nu toe, maar de groep rondom Matt Berninger laat nu eenmaal een gloedvolle song horen, die deze week met beheerste maar indrukwekkende ingetogenheid elke tegenstander weg blaast alsof ze er nooit gestaan hebben.
The National it is
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74
Ik ga met de groep mee. Een prima nummer van The National. Even hoopte ik op een nieuw album, maar het bleek om een onuitgebracht nummer van de Trouble Will Find Me-sessies te gaan, ter promotie van hun docu Mistaken for Strangers, of zoiets.
Het nummer van Stromae verbaasde me. Allereerst omdat het inmiddels al bijna anderhalf jaar na de release van het album is, maar vooral omdat het voor mij helemaal geen single waard is. Nu zal alles wat Stromae momenteel uitbrengt een hit worden, maar goed.. er staan zeker betere nummers op het album en niet alleen de eerder uitgebrachte singles.
Boudewijn was 'm niet echt. Wel vrolijk, maar het nummer is het gewoon niet.
De vierde is een redelijk nummer, maar een beetje een hoog gehalte ene oor in, andere uit.
Het nummer van Stromae verbaasde me. Allereerst omdat het inmiddels al bijna anderhalf jaar na de release van het album is, maar vooral omdat het voor mij helemaal geen single waard is. Nu zal alles wat Stromae momenteel uitbrengt een hit worden, maar goed.. er staan zeker betere nummers op het album en niet alleen de eerder uitgebrachte singles.
Boudewijn was 'm niet echt. Wel vrolijk, maar het nummer is het gewoon niet.
De vierde is een redelijk nummer, maar een beetje een hoog gehalte ene oor in, andere uit.
En we gaan voor de 'clean sweep' deze week...
Even geen motivatie meer om dit tijdstip van de nacht en een lange Orinoco-uitzending achter de rug... Morgen wellicht
Even geen motivatie meer om dit tijdstip van de nacht en een lange Orinoco-uitzending achter de rug... Morgen wellicht
Matt Berninger heeft een prachtige stem, hij staat zelfs 1 x in mijn lijst. 1x maar inderdaad, want alles lijkt op elkaar, vind ik. Dit ook.
Nog een aanvulling op mijn al niet zo florissante commentaar op Boudewijn van vorige week: het lijkt wel of ie geen zin meer in zingen heeft.
En de charlatan Stromae maat het het bontst door een genre waar ik toch al niet van houd nóg verder te verknallen.
Blijft over the Staves. Prachtig gewoon. Heerlijke samenzang en erg apart. Die wordt het!
Matt Berninger heeft een prachtige stem, hij staat zelfs 1 x in mijn lijst. 1x maar inderdaad, want alles lijkt op elkaar, vind ik. Dit ook.
Nog een aanvulling op mijn al niet zo florissante commentaar op Boudewijn van vorige week: het lijkt wel of ie geen zin meer in zingen heeft.
En de charlatan Stromae maat het het bontst door een genre waar ik toch al niet van houd nóg verder te verknallen.
Blijft over the Staves. Prachtig gewoon. Heerlijke samenzang en erg apart. Die wordt het!
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
sowhat schreef:Nou die clean sweep lukt niet hoor.
En de charlatan Stromae maakt het het bontst door een genre waar ik toch al niet van houd nóg verder te verknallen.
Ik had het niet treffender kunnen omschrijven, inclusief de enig juiste keuze voor deze week!!
Gast- Gast
Ik weet wel dat het op single uitgebracht is, maar er staat nu een plaat in het Steunfonds die al in 2013 op een album verscheen, terwijl dit toch een topic is om nieuwe muziek te ontdekken.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Nee Timmus, dit topic is om nieuwe singles te promoten. Ongeacht wanneer die op een album verschenen. Anders was het wel een album lijst geweest.
Tenminste dat is altijd mijn idee erover geweest, iedereen die het samenstelt mag natuurlijk zijn eigen gedachte daar over hebben
Tenminste dat is altijd mijn idee erover geweest, iedereen die het samenstelt mag natuurlijk zijn eigen gedachte daar over hebben
@Dave
Voor wat het waard is neig ik toch ook wel de kant van Timmus op, neem nu bijvoorbeeld Sam Cooke, Nina Simone, Muddy Waters en vele anderen die pas jaren en jaren en jaaaaaaaaren later een hit scoorden met muziek die al lang en breed was uitgebracht, ja het staat op een album en ja het is een nieuwe single maar laten we eerlijk zijn echt nieuw is het dan ook niet echt meestal dient het slechts als commercieel vehikel ongeveer net als dat het album van die op zich vreselijk aardige Belg met die "vin ik dan wel weer" klotemuziek nu wel heel erg word uitgemolken.
En eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk ook veel en veel leuker om juist bij dit topic recent werk van ongeacht welke artiest dan ook te horen en te beoordelen dan werk wat al helemaal uitgekauwd is en slechts ten dienste van de mammon staat.
Gast- Gast
The National al 7 stemmen? Dat moet een verlate 1 aprilgrap zijn want het is een ontstellend zwak liedje dat -SoWhat memoreerde het al- lijkt op al het andere. Stromae is even slecht dus die valt ook af, terwijl Boudewijn de Groot zijn zoveelste niemendalletje schreef. Het is alweer zo'n 40 a 50 jaar geleden dat hij goede muziek produceerde.
En dat maakt drie dus. Mooi nummer dat heel ver boven de andere drie uitsteekt.
Journeyman schreef:sowhat schreef:Blijft over the Staves. Prachtig gewoon. Heerlijke samenzang en erg apart. Die wordt het!
Ik had het niet treffender kunnen omschrijven, inclusief de enig juiste keuze voor deze week!!
En dat maakt drie dus. Mooi nummer dat heel ver boven de andere drie uitsteekt.
Blij verrast met dit nieuwe werk van Boudewijn gaat mijn stem naar hem.
Roy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09
Het nummer van Boudewijn de Groot vind ik aardig. Datzelfde geldt voor The Staves, al is dat wel heel erg 'ene oor in, andere oor uit' zpals Chevy al constateerde. De plaat van The National behoort zeker niet tot hun beste. De ritmesectie is ouderwets goed, maar verder heeft het niet zoveel om het lijf. Stromae vind ik soms leuk, vaak niet. Deze valt in de laatste categorie.
Had verwacht dat The National er bovenuit zou steken. Dat is niet zo, maar de plaat is net goed genoeg voor de weekwinst.
Had verwacht dat The National er bovenuit zou steken. Dat is niet zo, maar de plaat is net goed genoeg voor de weekwinst.
Weer Boudewijn
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
The National is een uitstekende band, maar dit nummer is vlees noch vis. Blijft zeer aan de oppervlakte hangen, pure middelmaat. Stromae mist eveneens kwaliteit om mijn stem te krijgen. Boudewijn heeft een verrassend goed nummer gemaakt, maar wordt overtroffen door de fraaie samenzang van The Staves. Niks mis mee
Ik ben het dikwijls oneens met Frodo, maar deze keer niet: het nummer van The National is zwak en voorspelbaar, en The Staves gaan daar met het grootste gemak overheen; het hele album van laatstgenoemden is zeer de moeite waard overigens.
Jammer voor Boudewijn; het blijft een verfrissend nummer, maar dat is deze week niet genoeg voor de weekwinst.
Jammer voor Boudewijn; het blijft een verfrissend nummer, maar dat is deze week niet genoeg voor de weekwinst.
Timmus- Beheerder
Timmus schreef:Ik ben het dikwijls oneens met Frodo, maar deze keer niet: het nummer van The National is zwak en voorspelbaar, en The Staves gaan daar met het grootste gemak overheen; het hele album van laatstgenoemden is zeer de moeite waard overigens.
Muzikaal niet het meest spannende wat The National heeft gemaakt, maar tekstueel geweldig en ik heb een zwak voor een stem zoals die van Berninger.
"Sunshine on my back
Is the only kind I lack
Sunshine in my brain
Is the lonely kind of pain"
Dus ja, daar gaat mijn stem heen.
"Sunshine on my back
Is the only kind I lack
Sunshine in my brain
Is the lonely kind of pain"
Dus ja, daar gaat mijn stem heen.
Kasper- Music-director
- Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34
Zonder twijfel, The National
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Stem erbij voor the National. Verschil met Staves en Boudewijn de Groot is wel klein. Stromae is duidelijk de minste van de week.
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
21 stemmen, mooie score Dave!!
Wel jammer dat de meeste stemmen naar de eenheidsworst van The National gaan; gelukkig gaan The Staves op herkansing.
Wel jammer dat de meeste stemmen naar de eenheidsworst van The National gaan; gelukkig gaan The Staves op herkansing.
Timmus- Beheerder
Soortgelijke onderwerpen
» Steunfonds 18: 26 april t/m 2 mei 2015
» Steunfonds 16: 12 t/m 18 April 2015
» Steunfonds 17: 19 t/m 25 April 2015