Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» November 2024
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light EmptyGisteren om 7:40 van Ries

» PreParty 13.00-16.00
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty22.11.24 16:09 van Ries

» V500 2024 - De Lijst
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty21.11.24 23:05 van MrJohn

» Mijn Muzikale Horizon
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty21.11.24 19:55 van Timmus

» Wo 20-11 Sokra zaagt door
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty21.11.24 19:28 van sokratikos

» Di. 19 nov. Roche draait verder.
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty19.11.24 13:29 van Roche

» *RTH* Grace Slick & Paul Kantner - Silver Spoon
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty18.11.24 17:13 van sokratikos

» *RTH* Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty18.11.24 16:59 van sokratikos

» *RTH* Natalie Merchant - Carnival
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty18.11.24 16:45 van sokratikos

» *RTH* Fredrika Stahl - Oh Sunny Sunny Day
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty18.11.24 16:25 van sokratikos

» !8 nov. Top 40
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty18.11.24 11:30 van Roche

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 23:23 van Mirrr

» *RTH* Michael Bublé – Santa Claus is coming to town
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 23:22 van Mirrr

» Za. 16 november: Orinoco Weekendsjooww
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 20:03 van Grafmat

» *RTH* Spirit of St Louis – Down by the radio
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:53 van Mirrr

» *RTH* Pussy Riot – Make America great again
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:52 van Mirrr

» *RTH* Temptations – Law of the land
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Ennio Morricone – Once upon a time in the West
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:51 van Mirrr

» *RTH* Damned – In dulco decorum
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

» *RTH* Paula Abdul – Straight up
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty16.11.24 14:50 van Mirrr

*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light

+11
Mauricedegier
Frodo
Mirrr
Laxus11
Joostvdaa
Ries
Dave Evans
MrJohn
PPProfessor
sowhat
sokratikos
15 plaatsers

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor "Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light" ?

*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap0%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap11%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 11% 
[ 2 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap0%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap6%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap6%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 6% 
[ 1 ]
[ 1 ]
[ 1 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap22%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 22% 
[ 4 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap28%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 28% 
[ 5 ]
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_lcap17%*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Vote_rcap 17% 
[ 3 ]

Totaal aantal stemmen : 18

Enquête gesloten

*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty *RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light

Bericht  sokratikos 20.02.15 19:22

[17-02-2015]

De 3e RTH van CCR na "Green River" en "Born on the Bayou"

Creedence Clearwater Revival was een Amerikaanse rockband, die zijn hoogtijdagen kende in de periode 1968-1972. De bezetting bestond uit zanger, gitarist, songwriter John Fogerty (1945), zijn broer Tom Fogerty (1941-1990; gitaar), Stu Cook (1945; bas) en Doug Clifford (1945; drums). De groep speelt een karakteristieke swamp blues (moeras-blues), een mix van country, blues en rock n' roll.

Beginperiode

De geschiedenis van Creedence Clearwater Revival (voor het gemak vaak afgekort tot CCR) begint eind jaren ’50, wanneer de broers Fogerty de formatie Tommy Fogerty and the Blue Velvets oprichten. Ze treden voornamelijk op in het San Francisco Bay Area en vergaren zo enige regionale bekendheid. In 1964 krijgt de groep een contract bij platenlabel Fantasy Records, op voorwaarde dat zij haar naam wijzigt in The Golliwogs. Er worden enkele singles opgenomen, maar die hebben weinig impact. In 1967 wordt nogmaals besloten tot een naamswijziging en gaat de groep voortaan door het leven als Creedence Clearwater Revival. Deze 3 elementen komen respectievelijk van Credence Newball, een vriend van Tom Fogerty, (de extra e is toegevoegd om het woord 'creed' (=credo of motto) te creëren) Clearwater komt van een tv-reclame voor Olympia beer dat de smaak van helder water ('clear water') zou hebben, Revival staat voor de nieuwe opleving van de groep, de trouw die men elkaar zweert.

Hoogtijdagen

Rond deze tijd is het muzikale klimaat aan het veranderen en hier zal de herdoopte groep snel van gaan profiteren. Ze nemen hun titelloze debuutplaat op en brengen twee singles op hetzelfde moment uit. Het zijn covers van nummers uit de jaren ’50: I Put a Spell on You en Suzie Q. Beide nummers halen de Amerikaanse hitparade. Begin 1969 verschijnt het tweede album Bayou Country en met de bijbehorende single Proud Mary breekt de band definitief door. Creedence groeit binnen de kortste keren uit tot een van de succesvolste bands ter wereld en produceert hits aan de lopende band: Bad Moon Rising, Commotion, Down On The Corner, Who’ll Stop The Rain, Up Around The Bend en Long As I Can See The Light zijn slechts een paar van de vele hits die CCR in een korte periode, ook in Nederland, scoort. Ook de albums Green River, Willy and the Poor Boys en Cosmo's Factory zijn succesvol.

Democratie en breuk

John Fogerty ontpopt zich tot een hitschrijver van formaat. Hij is als zanger en tekstschrijver ook de allesbepalende figuur van CCR en dat zal uiteindelijk tot de nodige spanningen binnen de groep leiden. Na het zesde album Pendulum verlaat de experimenteel ingestelde Tom Fogerty de groep. Vervolgens eisen bassist Cook en drummer Clifford meer inspraak in het werk en de muzikale koers van de groep. Dit gaat welgeteld één album (Mardi Gras) lang goed, waarna de groep in 1972 definitief uit elkaar valt. In Nederland worden enkele oudere songs opnieuw uitgebracht om nog een laatste graantje van het succes mee te pikken. Zo belanden de nummers I Heard It Through The Grapevine, Born On The Bayou en met name het uit 1968 stammende I Put A Spell On You nog hoog in de Nederlandse Top 40.

Solo-activiteiten

De leden starten alle vier een solocarrière, maar alleen die van John Fogerty is het vermelden waard. Zo schrijft hij in de jaren na CCR onder andere Rockin’ All Over The World, een nummer waarmee Status Quo later succesvol aan de haal gaat. Zijn eerste soloalbums worden redelijk ontvangen, zij het slechts door de critici. Commercieel gezien floppen ze genadeloos en Fogerty trekt zich langere tijd terug. Pas in 1985 en 1986 verschijnen er weer twee albums, waarvan het comeback album Centerfield het meest succesvol is. Van dit album komt de hitsingle The Old Man Down The Road. De single is in Nederland redelijk succesvol, maar bereikt hier niet de nummer 1 positie zoals in Amerika. Het album bereikt de 7e plaats van de Album top 100 en is daarmee zijn meest succesvolle solo-album. Het volgende album 'Eye of the Zombie' wordt slecht ontvangen waarna hij opnieuw een aantal jaren uit de schijnwerpers verdwijnt.

Hij worstelt die periode ook behoorlijk met het feit dat de rechten van zijn Creedence-songs in handen zijn van zijn vroegere platenmaatschappij. Er gaan verschillende rechtszaken overheen en het maakt Fogerty er niet gelukkiger op. Inmiddels zijn Fogerty en Fantasy Records weer verzoend met elkaar, wat Fogerty weer de gelegenheid geeft zijn oude repertoire op te pakken. De reden is dat Fantasy is verkocht en het nieuwe management de zaak met Fogerty schikt. In 2006 wordt onder het label van Fantasy een verzamelalbum uitgebracht van CCR-songs en songs van Fogerty zelf, genoemd "The Long Road Home".

Ook is hij niet echt gelukkig met Creedence Clearwater Revisited, een CCR-tributeband waarmee Cook en Clifford sinds midden 1995 het Gouwe-Ouwen-Circuit afstruinen. Fogerty spande in 1997 een rechtszaak aan die hij twee jaar later in hoger beroep verloor. Inmiddels heeft Fogerty zich over zijn problemen heen weten te zetten en treedt hij weer regelmatig op. In 2011 liet hij weten open te staan voor een reünie, maar dat zit er niet meer in; Tom Fogerty overleed al in 1990 en wat Cook en Clifford betreft is het "twintig jaar te laat".

We ranken van CCR het nummer "Long As I Can See The Light", afkomstig van hun vijfde album Cosmo´s Factory uit 1970. Het piekte in de UK op #20, in de USA en Duitsland op #2, en werd een #1-hit in Oostenrijk, Australië en Canada. Het stond vanaf 8 augustus 1970 9 weken in de NLse Top 40 en piekte op #5. Afgezien van de 1e editie staat het steevast in de NLse Top 2000, met #511 in 2000 en #479 als hoogste posities ooit, om de laatste 4 jaar te stabiliseren tussen #1006 en #1084.

Live is nauwelijks te vinden op YouTube,
afgezien van een liveversie in 2010 van John Fogerty met orkest

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty Re: *RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light

Bericht  sowhat 20.02.15 20:06

Ik heb nooit begrepen waarom CCR altijd zo hoog komt bij bijvoorbeeld Het Laatste Oordeel. Ik vind de liedjes maar vlak en saai. Deze ook. 4

Chief
Chief

Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

*RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light Empty Re: *RTH* Creedence Clearwater Revival - Long as I can see the light

Bericht  PPProfessor 20.02.15 20:33

Heerlijke band, altijd enorm herkenbaar door de schuurpapieren stem van JF, alle nummers eigenlijk lekker met een paar uitschieters. Deze is een dikke 8.

PPProfessor
Music-director
Music-director

Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  MrJohn 20.02.15 21:25

Helemaal eens met PPProf, wat een heerlijke en relaxte muziek met het significante stemgeluid van Fogarty. Een unieke ervaring, steeds weer Very Happy

Een 9.
MrJohn
MrJohn
Chief
Chief

Aantal berichten : 16701
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 74

Bericht  Dave Evans 20.02.15 22:01

Doe mij maar KC & the Sunshineband cheers

Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59

Bericht  Ries 21.02.15 8:14

Alles, nou ja bijna alles, met Fogerty zou in mijn boekje een 9 scoren, zo ook deze! Heerlijk stemgeluid, herkenbaar muziekje!
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54

Bericht  Joostvdaa 21.02.15 10:27

Ook ik ben een groot fan van CCR, wat zitten al die nummers toch goed in elkaar! En het zeer herkenbare stemgeluid van John Fogerty bevalt me ook altijd wel. Het zal zo'n beetje mijn hofleverancier in mijn jaarlijkse inzending voor de V500 zijn, ook de RtH staat er meestal in. Een prachtig nummer, afkomstig van mijn favoriete album van ze. Omdat ze nog een paar betere hebben wordt het geen 10, maar wel een hele ruime 9.
Joostvdaa
Joostvdaa
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 3141
Registratiedatum : 24-09-12
Leeftijd : 39

http://www.last.fm/user/joostvdaa

Bericht  Gast 21.02.15 11:01

Het enige verschil tussen Joost en mij is dat ik dit nummer wel tot hun allerbeste vind behoren en daarom dus een puntje hoger ga zitten een 10 met een gouden griffel, WAT EEN PLAAT!!!!!

Gast
Gast

Bericht  Laxus11 21.02.15 14:04

Ik vind dit een prima nummer maar lang niet mijn favoriet van John Fogerty en co.

een 7
Laxus11
Laxus11
Music-freak
Music-freak

Aantal berichten : 137
Registratiedatum : 30-10-13
Leeftijd : 31

http://Musicmeter.nl

Bericht  Mirrr 21.02.15 17:13

Nog steeds een fijn nummer, een 8 Very Happy
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Bericht  Frodo 21.02.15 17:20

Journeyman schreef:Het enige verschil tussen Joost en mij is dat ik dit nummer wel tot hun allerbeste vind behoren en daarom dus een puntje hoger ga zitten een 10 met een gouden griffel, WAT EEN PLAAT!!!!!

Volledig mee eens!

Ik ben in het bezit van het gehele oeuvre van John Fogerty (incl the Blue Ridge Rangers) en daar zitten nauwelijks zwakke nummers tussen. Uit de CCR-periode is dit mijn favoriet.

Dus een 10, maar dat is logisch.
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  Mauricedegier 21.02.15 17:35

Joostvdaa schreef:Ook ik ben een groot fan van CCR, wat zitten al die nummers toch goed in elkaar! En het zeer herkenbare stemgeluid van John Fogerty bevalt me ook altijd wel. Het zal zo'n beetje mijn hofleverancier in mijn jaarlijkse inzending voor de V500 zijn, ook de RtH staat er meestal in. Een prachtig nummer, afkomstig van mijn favoriete album van ze. Omdat ze nog een paar betere hebben wordt het geen 10, maar wel een hele ruime 9.

Geheel met Joost eens. Van mij ook een 9.
Mauricedegier
Mauricedegier
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42

Bericht  forzautregivo 23.02.15 13:06

Al laat je Fogerty het Bananenlied zingen, dan nog is het genieten. Al vind ik het nóg mooier als hij in de wat meer opzwepende nummers zingt. Een 8 voor deze RTH

Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5387
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Bericht  Led-Zep 23.02.15 20:37

Heerlijk nummer

9
Led-Zep
Led-Zep
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63

Bericht  Roy 25.02.15 2:26

Een 8 voor deze heerlijke plaat van CCR. Vooral die rauwe stem van Fogerty vind ik altijd weer erg aangenaam.
Roy
Roy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09

Bericht  Timmus 06.03.15 19:18

Ja, die stem is lekker schurend, maar de muziek ronduit saai. Zesje.
Timmus
Timmus
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43

Bericht  sokratikos 19.03.15 20:51

Frodo schreef:
Journeyman schreef:Het enige verschil tussen Joost en mij is dat ik dit nummer wel tot hun allerbeste vind behoren en daarom dus een puntje hoger ga zitten een 10 met een gouden griffel, WAT EEN PLAAT!!!!!

Volledig mee eens!
...
Uit de CCR-periode is dit mijn favoriet.

Dus een 10, maar dat is logisch.
Volledig mee eens. De beste van CCR. Er zijn heel weinig gezongen "Yeah! Oh Yeah!"´s die die van Fogerty rond 2:30 in de RTH kunnen evenaren. En elke toon in dit nummer is raak. Het zindert als de luchtlaag boven een moeras op een stikhete dag. 10

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: