*RTH* Indochine – J’ai demandé à la lune
+4
MrJohn
Frodo
sowhat
Dave Evans
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'J’ai demandé à la lune'
*RTH* Indochine – J’ai demandé à la lune
[03-07-2013]
Nummer 87 van de Radio Tour de France Top 100 van 2011!
Eigenlijk was dit een come-back-single voor deze groep, want het was in Frankrijk al jarenlang stil rondom Indochine tot dit nummer verscheen. Maar Nederland maakte pas kennis met ze toen dit nummer hier een radiohit werd in 2002.
De hitparade hebben ze er overigens niet mee gehaald, in tegenstelling tot in Frankrijk waar het op nummer 1 stond.
Indochine is een Franse rockgroep ontstaan uit de New wave beweging. De groep is ontstaan in 1981 en kende grote successen in de jaren '80 in Frankrijk en de rest van Europa met singles als "L'aventurier" en "Canary Bay". Na een mindere periode in de jaren '90, bracht de groep in 2002 het album "Paradize" uit met daarop de grote hit J'ai demandé à la lune, waarmee de groep in één klap weer grote populariteit genoot.
Nummer 87 van de Radio Tour de France Top 100 van 2011!
Eigenlijk was dit een come-back-single voor deze groep, want het was in Frankrijk al jarenlang stil rondom Indochine tot dit nummer verscheen. Maar Nederland maakte pas kennis met ze toen dit nummer hier een radiohit werd in 2002.
De hitparade hebben ze er overigens niet mee gehaald, in tegenstelling tot in Frankrijk waar het op nummer 1 stond.
Indochine is een Franse rockgroep ontstaan uit de New wave beweging. De groep is ontstaan in 1981 en kende grote successen in de jaren '80 in Frankrijk en de rest van Europa met singles als "L'aventurier" en "Canary Bay". Na een mindere periode in de jaren '90, bracht de groep in 2002 het album "Paradize" uit met daarop de grote hit J'ai demandé à la lune, waarmee de groep in één klap weer grote populariteit genoot.
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Indochine – J’ai demandé à la lune
Eentonig. De live versie is een slechte Patrick Brul-imitatie. 5
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Eigenlijk is het zeer opmerkelijk dat wanneer je Engeland en Frankrijk vergelijkt (min of meer even groot, min of meer evenveel inwoners, min of meer machtige landen) op muziekgebied dat er zo'n enorm contrast is. Tientallen Britse bands hebben de wereld verovers en wat kan Frankrijk daar tegenover zetten? Niets.
Misschien dat er iemand zich geroepen voelt om de uitzondering te noemen die de regel bevestigt maar dit plaatje is weer zo'n prachtige illustratie van volkomen nietsheid. Jean Michel Jarre heeft een geinig synth-melodietje ingeprogrammeerd en laat dat het het hele liedje afspelen, terwijl Johnny Hallyday zojuist een pluim heeft gekregen van zijn gitaarleraar omdat hij de meest basale akkoorden foutloos kan herhalen.
Nou ja, de muzikanten zullen wel andere namen hebben maar het blijft hetzelfde.
Een 1.
Misschien dat er iemand zich geroepen voelt om de uitzondering te noemen die de regel bevestigt maar dit plaatje is weer zo'n prachtige illustratie van volkomen nietsheid. Jean Michel Jarre heeft een geinig synth-melodietje ingeprogrammeerd en laat dat het het hele liedje afspelen, terwijl Johnny Hallyday zojuist een pluim heeft gekregen van zijn gitaarleraar omdat hij de meest basale akkoorden foutloos kan herhalen.
Nou ja, de muzikanten zullen wel andere namen hebben maar het blijft hetzelfde.
Een 1.
Frodo schreef:Misschien dat er iemand zich geroepen voelt om de uitzondering te noemen die de regel bevestigt
Ach, schei toch even uit. Frankrijk heeft 100x zoveel zuchtmeisjes als Engeland.
Leeftijd : 67
sowhat schreef:Ach, schei toch even uit. Frankrijk heeft 100x zoveel zuchtmeisjes als Engeland.Frodo schreef:Misschien dat er iemand zich geroepen voelt om de uitzondering te noemen die de regel bevestigt
Ja, en?
Had ik het over zuchtmeisjes dan?
Frankrijk heeft ook meer besneeuwde bergtoppen dan Engeland.
Maar het ging dus over het verschil in bands die de wereld veroverd hebben.
Een te gemakkelijke stelling Frodo. Er is wel degelijk in alle landen kwaliteitsvolle muziek.
Engels is een overheersende taal in de wereld, maatschappelijk en cultureel. Internet en de social media hebben dat alleen maar versterkt en dus liggen Engelse en Amerikaanse bands qua wereldwijde exposure een straatlengte voor op Franse, Duitse, Spaanse etc bands, die in hun eigen taal zingen.
Engels is een overheersende taal in de wereld, maatschappelijk en cultureel. Internet en de social media hebben dat alleen maar versterkt en dus liggen Engelse en Amerikaanse bands qua wereldwijde exposure een straatlengte voor op Franse, Duitse, Spaanse etc bands, die in hun eigen taal zingen.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Zo wat negatief allemaal, ik vind dit helemaal niet zo slecht, een 7 krijgt ie van mij
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Tja ik ben het wel met Frodo eens dat er heel wat meer (wereldwijd) succesvolle artiesten uit Engeland zijn voortgekomen dan uit Frankrijk, dat valt moeilijk te ontkennen. Er zullen vast oorzaken voor zijn, maar het is inderdaad wel opvallend.
On topic, ik vind dit nummer, waar ik nog nooit van gehoord had, best aardig eigenlijk dus het krijgt van mij voorlopig een 6.
On topic, ik vind dit nummer, waar ik nog nooit van gehoord had, best aardig eigenlijk dus het krijgt van mij voorlopig een 6.
Daar valt weinig tegenin te brengen, als het gaat om bands - en vooral rockbands. Er was in de 60ies geen French maar een British Invasion van de USA. Dat gaat ook wel makkelijker als de bands dezelfde taal hebben, die ook nog eens de 1e wereldtaal is. Daar heeft MrJohn een goed punt naar voren gebracht. De invasie van rock in Frankrijk vanaf de 50ies/60ies is eigenlijk nooit echt geslaagd, in tegenstelling tot in de popcultuur van bijna alle andere landen. In de Franse popcultuur (zo heb ik vaker opgevangen) spelen wat Sowhat ´zuchtmeisjes´ noemt en de typische chansons een grotere rol dan de rock. Gezien het verschil in rock-orientatie tussen de Franse en andere popculturen is het iig niet vreemd dat er nauwelijks Franse rockbands zijn die de wereld hebben veroverd. De uitzondering op de regel in de popcultuur is volgens mij een Franse band - een electro-band! - die heden de wereld verovert: Daft Punk. Het verschil in culturele wereldverovering van Engeland en Frankrijk is in de wereld der klassieke muziek bijv weer bijzonder klein, en valt misschien zelfs wel in Frans voordeel uit (Debussy, Bizet, Ravel, Satie, Couperin, Messiaen, ect).Frodo schreef:Eigenlijk is het zeer opmerkelijk dat wanneer je Engeland en Frankrijk vergelijkt (min of meer even groot, min of meer evenveel inwoners, min of meer machtige landen) op muziekgebied dat er zo'n enorm contrast is. Tientallen Britse bands hebben de wereld verovers en wat kan Frankrijk daar tegenover zetten? Niets.
Misschien dat er iemand zich geroepen voelt om de uitzondering te noemen die de regel bevestigt
De RTH doet me ook weinig, al vind ik het niet zo slecht: een naar boven afgeronde 5
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Lekker loom nummer, een 7.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Frodo schreef:Eigenlijk is het zeer opmerkelijk dat wanneer je Engeland en Frankrijk vergelijkt (min of meer even groot, min of meer evenveel inwoners, min of meer machtige landen) op muziekgebied dat er zo'n enorm contrast is. Tientallen Britse bands hebben de wereld veroverd en wat kan Frankrijk daar tegenover zetten? Niets.
Mee eens dat er veel meer Britse dan Franse bands mondiale betekenis hebben, maar om nu te zeggen dat Frankrijk er níets tegenover kan zetten, is wat kort door de bocht, gezien de invloed van onder meer Daft Punk, David Guetta (geen band, weet ik, maar wel uitermate succesvol en invloedrijk) en Le Peuple de l'Herbe op de hedendaagse (elektronische) muziek.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: