*RTH* Creedence Clearwater Revival - Green River
+8
Mirrr
sokratikos
Timmus
Joostvdaa
MrJohn
Jan...
sowhat
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Green River'
*RTH* Creedence Clearwater Revival - Green River
[19-05-2013]
Ook van de pallet af!
https://www.youtube.com/watch?v=JacHyPaEwDc
Creedence Clearwater Revival was een Amerikaanse rockband, die zijn hoogtijdagen kende in de periode 1968-1972. De bezetting bestond uit zanger, gitarist, songwriter John Fogerty (1945), zijn broer Tom Fogerty (1941-1990; gitaar), Stu Cook (1945; bas) en Doug Clifford (1945; drums). De groep speelt een karakteristieke swamp blues (moeras-blues), een mix van country, blues en rock n' roll.
'live'
https://www.youtube.com/watch?v=v9XmGf40pn4
De geschiedenis van Creedence Clearwater Revival (voor het gemak vaak afgekort tot CCR) begint eind jaren ’50, wanneer de broers Fogerty de formatie Tommy Fogerty and the Blue Velvets oprichten. Ze treden voornamelijk op in het San Francisco Bay Area en vergaren zo enige regionale bekendheid. In 1964 krijgt de groep een contract bij platenlabel Fantasy Records, op voorwaarde dat zij haar naam wijzigt in The Golliwogs. Er worden enkele singles opgenomen, maar die hebben weinig impact. In 1967 wordt nogmaals besloten tot een naamswijziging en gaat de groep voortaan door het leven als Creedence Clearwater Revival. Deze 3 elementen komen respectievelijk van Credence Newball, een vriend van Tom Fogerty, (de extra e is toegevoegd om het woord 'creed' (=credo of motto) te creëren) Clearwater komt van een tv-reclame voor Olympia beer dat de smaak van helder water ('clear water') zou hebben, Revival staat voor de nieuwe opleving van de groep, de trouw die men elkaar zweert.
Ook van de pallet af!
https://www.youtube.com/watch?v=JacHyPaEwDc
Creedence Clearwater Revival was een Amerikaanse rockband, die zijn hoogtijdagen kende in de periode 1968-1972. De bezetting bestond uit zanger, gitarist, songwriter John Fogerty (1945), zijn broer Tom Fogerty (1941-1990; gitaar), Stu Cook (1945; bas) en Doug Clifford (1945; drums). De groep speelt een karakteristieke swamp blues (moeras-blues), een mix van country, blues en rock n' roll.
'live'
https://www.youtube.com/watch?v=v9XmGf40pn4
De geschiedenis van Creedence Clearwater Revival (voor het gemak vaak afgekort tot CCR) begint eind jaren ’50, wanneer de broers Fogerty de formatie Tommy Fogerty and the Blue Velvets oprichten. Ze treden voornamelijk op in het San Francisco Bay Area en vergaren zo enige regionale bekendheid. In 1964 krijgt de groep een contract bij platenlabel Fantasy Records, op voorwaarde dat zij haar naam wijzigt in The Golliwogs. Er worden enkele singles opgenomen, maar die hebben weinig impact. In 1967 wordt nogmaals besloten tot een naamswijziging en gaat de groep voortaan door het leven als Creedence Clearwater Revival. Deze 3 elementen komen respectievelijk van Credence Newball, een vriend van Tom Fogerty, (de extra e is toegevoegd om het woord 'creed' (=credo of motto) te creëren) Clearwater komt van een tv-reclame voor Olympia beer dat de smaak van helder water ('clear water') zou hebben, Revival staat voor de nieuwe opleving van de groep, de trouw die men elkaar zweert.
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Creedence Clearwater Revival - Green River
Herkenbaar als altijd, maar ik houd nu eenmaal niet van die typische CCR-sound. 4
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Ik hou wel van de sound van CCR, maar dan alleen bij de uitschieters. Met name Suzie Q en I putt a spell. Deze hoort niet tot de uitschieters en dan wordt het snel oubollig. Echt slecht is het natuurlijk niet, dus ik rond een 5 1/2 naar boven af.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Ik mag CCR graag horen, maar niet teveel nummers achter elkaar
Bad Moon Rising en vooral de epische songs, zoals Jan ook al aangeeft, SuzieQ en I Put A Spell On You hebben dan de voorkeur.
Deze is een 7,5, die naar boven afgerond wordt
Bad Moon Rising en vooral de epische songs, zoals Jan ook al aangeeft, SuzieQ en I Put A Spell On You hebben dan de voorkeur.
Deze is een 7,5, die naar boven afgerond wordt
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Ik vond het weleens tijd worden voor deze legendarische band in de RtH. Één van mijn favoriete bands, ik hou juist erg van hun typische en altijd herkenbare sound. Bijna al hun nummers vind ik goed, zo ook Green River, dat echter net niet zo goed is als het van hetzelfde album afkomstige Bad moon rising. Niettemin een dikke 9 voor dit in al zijn eenvoud prachtige nummer.
Ja, CCR is wel bij uitstek de band zonder zwakke nummers. Maar dit nummer is toch zeker geen hoogtepunt in hun oeuvre. Ik ga voor een 7.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Hmm, ben ik toch een nummer vergeten in mijn persoonlijke rangschikking van alle CCR-nrs in 4 subgenres ( https://wallofsound.actieforum.com/t6608-beste-plaat-vanccr-2e-halve-finale#130809 ), namelijk deze RTH. Dan nu maar:
Swamp rock op z´n best in een zompige broeierige sfeer als het moeras-klimaat in de zomer in Southern USA:
Suzie Q, Run through the jungle, I heard it through the grapevine, Born on the bayou, I put a spell on you, Ninety-nine and a half, Walking on the water, Ramble tamble, Keep on chooglin, Fortunate son, Effigy, Porterville, The working man, Green River, Rude awakening #2
De RTH hoort in mijn favoriete subgenre van CCR-songs, de swamp rock, maar moet ook daarin toch wel een flink aantal nrs voor zich dulden. Een naar boven afgeronde 7
Swamp rock op z´n best in een zompige broeierige sfeer als het moeras-klimaat in de zomer in Southern USA:
Suzie Q, Run through the jungle, I heard it through the grapevine, Born on the bayou, I put a spell on you, Ninety-nine and a half, Walking on the water, Ramble tamble, Keep on chooglin, Fortunate son, Effigy, Porterville, The working man, Green River, Rude awakening #2
De RTH hoort in mijn favoriete subgenre van CCR-songs, de swamp rock, maar moet ook daarin toch wel een flink aantal nrs voor zich dulden. Een naar boven afgeronde 7
Niet mee eens. Ze hebben weliswaar ontzettend veel kwalitatief goede nummers, maar ook CCR heeft zwakke nummers, bijvoorbeeld dit 3-tal waarop Fogerty niet zingt: Need someone to hold, Tearin up the country en Take it like a friend.Timmus schreef:CCR is wel bij uitstek de band zonder zwakke nummers.
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
sowhat schreef:Herkenbaar als altijd, maar ik houd nu eenmaal niet van die typische CCR-sound. 4
Mee eens maar dan een 3!
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Dampend, rockend en strak als de hel wat een heerlijke band was dit toch, zo zonde dat ik juist hun nooit live heb kunnen en mogen zien tenminste voor zover mijn geheugen gaat, want ja straatmedicatie om hele weken in totale ledigheid door te brengen en compleet onbewust van wat er allemaal om je heen gebeurde had je toen ook al.
Maar goed CCR dus lekker nummer inderdaad dit en yes men heeft betere en zelfs veel betere dan deze en dus zal dit een 8+ gaan worden en zijn.
Gast- Gast
Kan hier kort over zijn (zoals ik altijd ben ) een 7 (ze hebben leukere maar toch dit brengt me wel terug naar me jeugd
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Ik zou eerder een band als The Smiths, Sigur Rós of Dire Straits willen noemen, of wat mij betreft Muse.Timmus schreef:Ja, CCR is wel bij uitstek de band zonder zwakke nummers.
CCR zou ik http://www.musicmeter.nl/album/8603 (Mardi Gras) niet aan willen raden (staan wel een aantal goede nummers op hoor). Tot aan Cosmo's Factory waren ze inderdaad smetloos, wat mij betreft.
Inderdaad, CCR was ten enen male niet in staat slechte songs af te leveren. Deze waardeer ik met een 8
Ik ben een grote fan van John Fogerty en kan dus ook CCR heel erg waarderen. Met velen hier voor me vind ik ook dat CCR niet veel slechte songs heeft gemaakt, maar natuurlijk is er wel kwaliteitsverschil. Zo vind ik de covers Susie Q. I Put A Spell On You en I Heard It Through The Grapevine allemaal duidelijk minder dan de kenmerkende CCR-sound waarin de rauwe stem van John Fogerty excelleert.
Toppers uit de CCR-periode zijn wat mij betreft Fortunate Son, Travelin' Band, Sweet Hitch-Hiker en natuurlijk Long As I Can See The Light. Green River zit wat mij betreft in de middencategorie. Maar laten we wel wezen: dat is nog altijd een 8 waard!
Overigens heeft John Fogerty solo ook nog heel wat juweeltjes op zijn naam staan.
Toppers uit de CCR-periode zijn wat mij betreft Fortunate Son, Travelin' Band, Sweet Hitch-Hiker en natuurlijk Long As I Can See The Light. Green River zit wat mij betreft in de middencategorie. Maar laten we wel wezen: dat is nog altijd een 8 waard!
Overigens heeft John Fogerty solo ook nog heel wat juweeltjes op zijn naam staan.
Tokkelt lekker weg dit nummer. Ik zeg ik geef er een 7 voor.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: