*RTH* Bread - The guitar man
+13
Led-Zep
sokratikos
Kaj
Joostvdaa
Jan...
Frodo
Mirrr
Joyce
MrJohn
Dutchzaphod
sowhat
Chrisje
Dave Evans
17 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'The Guitar Man'
*RTH* Bread - The guitar man
[05-04-2013]
Bread is een band uit Los Angeles, Californië. Zij zijn eigenlijk de grondleggers van een destijds nieuw genre binnen de popmuziek: softrock (superromantische liedjes).
David Gates -zang, gitaar, basgitaar, toetsen, viool en percussie;
Jimmy Griffin -zang, gitaar, toetsen, percussie;
Robb Royer (tot 1971)-basgitaar, gitaar, fluit, toetsen, percussie en achtergrondzang;
Larry Knechtel (vanaf 1971)-basgitaar, gitaar, toetsen, harmonica;
Mike Botts -drums.
https://www.youtube.com/watch?v=hrsKJ0KUyJw
Gates, Griffin en Royer formeren de groep in 1968 en tekenen een contract bij Elektra Records. Ze hebben eerder samengewerkt in een band The Pleasure Fair. Hun album Bread verschijnt in 1969 met sessiemuzikant Jim Gordon achter de drums. Bij de opnamen van het tweede album On The Waters komt Botts de gelederen versterken. Als begeleidende single wordt echter een track van Bread heropgenomen: "It Don't Matter to Me". Na album nummer 3 verlaat Royer de groep en wordt opgevolgd door Larry Knechtel, ook al een studiomuzikant; hij blijft permanent bij de groep. Ondanks het succes dat de band heeft ontstaat er wrijving tussen Gates en Griffin. Alle singles, die Elektra uitgebracht heeft zijn composities van Gates en dat steekt bij Griffin, die een fifty-fifty verdeling wil.
Bij de opnamen voor het 6e album slaat de vermoeidheid toe. Het lange toeren, tijden van opnemen en de spanningen tussen Gates en Griffin leiden uiteindelijk tot de uiteenval van de groep. Gates en Griffin beginnen beide een wisselende solocarrière.
In 1976 komen ze op aandringen van Elektra Records weer bij elkaar en er ontstaat zowaar een nieuw album: Lost without your love. Uiteraard gaat het weer gepaard met flinke verkopen van de singles van het album en het album zelf. Er volgt nog een tournee ter promotie, maar dan is de koek op.
https://www.youtube.com/watch?v=lVtdYKVXYhI
Na het uiteengaan
Gates gaat weer verder met zijn solocarrière (met Botts en Knechtel) onder de naam David Gates en Bread. Griffin is echter rechthebbende van de naam Bread en dat loopt uit op een rechtszaak, die tot 1984 zou lopen.
in 2005 vindt een reünietour plaats vanwege hun 25-jarig bestaan (ondanks alle meningsverschillen)
In 2005 overlijdt zowel Griffin als Botts aan kanker, beiden 61 jaar oud.
Op 20 augustus 2009 maakt hartfalen ook een einde aan het leven van Larry Knechtel
Bread is een band uit Los Angeles, Californië. Zij zijn eigenlijk de grondleggers van een destijds nieuw genre binnen de popmuziek: softrock (superromantische liedjes).
David Gates -zang, gitaar, basgitaar, toetsen, viool en percussie;
Jimmy Griffin -zang, gitaar, toetsen, percussie;
Robb Royer (tot 1971)-basgitaar, gitaar, fluit, toetsen, percussie en achtergrondzang;
Larry Knechtel (vanaf 1971)-basgitaar, gitaar, toetsen, harmonica;
Mike Botts -drums.
https://www.youtube.com/watch?v=hrsKJ0KUyJw
Gates, Griffin en Royer formeren de groep in 1968 en tekenen een contract bij Elektra Records. Ze hebben eerder samengewerkt in een band The Pleasure Fair. Hun album Bread verschijnt in 1969 met sessiemuzikant Jim Gordon achter de drums. Bij de opnamen van het tweede album On The Waters komt Botts de gelederen versterken. Als begeleidende single wordt echter een track van Bread heropgenomen: "It Don't Matter to Me". Na album nummer 3 verlaat Royer de groep en wordt opgevolgd door Larry Knechtel, ook al een studiomuzikant; hij blijft permanent bij de groep. Ondanks het succes dat de band heeft ontstaat er wrijving tussen Gates en Griffin. Alle singles, die Elektra uitgebracht heeft zijn composities van Gates en dat steekt bij Griffin, die een fifty-fifty verdeling wil.
Bij de opnamen voor het 6e album slaat de vermoeidheid toe. Het lange toeren, tijden van opnemen en de spanningen tussen Gates en Griffin leiden uiteindelijk tot de uiteenval van de groep. Gates en Griffin beginnen beide een wisselende solocarrière.
In 1976 komen ze op aandringen van Elektra Records weer bij elkaar en er ontstaat zowaar een nieuw album: Lost without your love. Uiteraard gaat het weer gepaard met flinke verkopen van de singles van het album en het album zelf. Er volgt nog een tournee ter promotie, maar dan is de koek op.
https://www.youtube.com/watch?v=lVtdYKVXYhI
Na het uiteengaan
Gates gaat weer verder met zijn solocarrière (met Botts en Knechtel) onder de naam David Gates en Bread. Griffin is echter rechthebbende van de naam Bread en dat loopt uit op een rechtszaak, die tot 1984 zou lopen.
in 2005 vindt een reünietour plaats vanwege hun 25-jarig bestaan (ondanks alle meningsverschillen)
In 2005 overlijdt zowel Griffin als Botts aan kanker, beiden 61 jaar oud.
Op 20 augustus 2009 maakt hartfalen ook een einde aan het leven van Larry Knechtel
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Bread - The guitar man
Heerlijk nummer, vanuit het gezichtspunt van de magistrale gitarist, 'n beetje romantiek en 'n beetje psychologie, nog een keer luisteren...
Het is een romantische gedachte dat de gitaarspeler, nadat de avond voorbij is gelijk weer denkt aan de volgende plek om te gaan spelen, omdat hij moet spelen.
De psychologie vind ik in het uitnodigen van het publiek, wij dus, om zich te verplaatsen in de magistrale gitarist. Wat maakt hij allemaal mee? Waarom doet ie dat?
Een antwoord krijgen we niet in dit nummer! We moeten zelf maar nadenken... altijd goed!
Een 10.
Het is een romantische gedachte dat de gitaarspeler, nadat de avond voorbij is gelijk weer denkt aan de volgende plek om te gaan spelen, omdat hij moet spelen.
De psychologie vind ik in het uitnodigen van het publiek, wij dus, om zich te verplaatsen in de magistrale gitarist. Wat maakt hij allemaal mee? Waarom doet ie dat?
Een antwoord krijgen we niet in dit nummer! We moeten zelf maar nadenken... altijd goed!
Een 10.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Stelt weinig voor, maar niet vervelend voor op de achtergrond. 6
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Fantastisch nummer. David Gates als componist/tekstschrijver is nog steeds zwaar ondergewaardeerd en wordt vaak weggezet als muzak. Maar wat kon ie mooie liedjes maken. Dit is er zeker één van. Noteert u voor mij maar een negen!
Dit is absoluut geen muzak, maar kwaliteitsvolle muziek voor een relaxed moment, achterover leunend en de gebeurtenissen van de dag overdenkend.
Een 8,5 die naar boven afgerond wordt.
Een 8,5 die naar boven afgerond wordt.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Hier staat het album "First" van David Gates in de kast.
Ooit aangeschaft om dit nummer....Suite:Clouds & Rain
Eén van de mooiste popsongs allertijden ( voor romantische zielen )..de laatste paar instrumentale minuten geven nog steeds kippenvel..
En de gitaarman krijgt een 9
Eén van de mooiste popsongs allertijden ( voor romantische zielen )..de laatste paar instrumentale minuten geven nog steeds kippenvel..
Laatst aangepast door Joyce op 06.04.13 16:06; in totaal 1 keer bewerkt
Joyce- Music-Master
- Aantal berichten : 6575
Ik kan en ga me alleen maar aansluiten bij alle mooie woorden hierover al gezegd, want ze kloppen allemaal, kwaliteit, fantastisch, heerlijk en ondergewaardeerd.
Om met de laatste te eindigen, Joyce noemde al het 1e (en fabelachtig mooie) soloalbum van meneer Gates daar staat ook dit fraaie nummer op wat meer recht doet aan de Guitar van Gates dan het te ranken nummer.
O ja uiteraard een 10.
Om met de laatste te eindigen, Joyce noemde al het 1e (en fabelachtig mooie) soloalbum van meneer Gates daar staat ook dit fraaie nummer op wat meer recht doet aan de Guitar van Gates dan het te ranken nummer.
O ja uiteraard een 10.
Gast- Gast
Een dikke 8 voor dit mooie nummer en ze hebben vele mooie nummers
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Mooi Journey!
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Bij de term Softrock gaan mijn haren normaal gesproken rechtop staan, maar ik moet zeggen dat dit een positieve uitzondering is. Bijzonder smaakvol en vindingrijk in elkaar gezet. Laten we zeggen een positieve verrassing, een 7.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Joyce schreef:Hier staat het album "First" van David Gates in de kast.
Grappig Joyce, want ik zat even te twijfelen of ik Suite: Clouds, rain of The Guitar Man erin moest zetten. Beide zijn erg mooi!
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Hier kan ik me aardig in vinden. Ik ben geen liefhebber van het genre, maar wat ik van Bread ken trek ik in het algemeen wel. Naast de RtH vind ik ook Everything I own een sterk nummer. Guitar man krijgt een 7, een prima nummer zonder dat het ooit in aanmerking zal komen voor mijn persoonlijke top 500 of 1000 of iets dergelijks.jan1966 schreef:Bij de term Softrock gaan mijn haren normaal gesproken rechtop staan, maar ik moet zeggen dat dit een positieve uitzondering is. Bijzonder smaakvol en vindingrijk in elkaar gezet.
Ik kan me in heel veel bovenstaande commentaren wel vinden. Erg mooi liedje! Ik geef een ruime 8
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3999
Leeftijd : 36
Het gitaarspel is fijn - meer nog in het nummer dat Journey plaatste. En het instrumentale slot van het nummer dat Joyce plaatste klinkt goed. Ondanks dat de kwaliteit hoorbaar is in deze RTH, komt het naar mijn smaak niet verder dan een wel aardig liedje voor op de achtergrond - zoals Sowhat zei. (In die zin wellicht geschikt voor de eetmuziek die Marsha zoekt?) Vermoedelijk wordt ik bij een heel album met Bread´s softrock erg kriegel en ontstaat er zin in een gitaarherrie-explosie van jawelste. Ook romantische zielen zijn er onder musicofielen in vele soorten en maten en dit is niet mijn soort en maat. Mild en dankzij het gitaartje geef ik nog een 5
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Frodo schreef:Heel mooi nummer, fijn gitaarspel.
Een 9.
Idem
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Wel aardig maar mijn hartje gaat hier niet sneller van kloppen. Ze mogen blij zijn met een zesje.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Typisch zesjesnummer, ze hebben een voldoende nummer afgeleverd zonder extra inspanningen te leveren om het een onderscheidend nummer te maken.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
heerlijk wegdroomnummer...een 9
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
jan1966 schreef:Bij de term Softrock gaan mijn haren normaal gesproken rechtop staan, maar ik moet zeggen dat dit een positieve uitzondering is. Bijzonder smaakvol en vindingrijk in elkaar gezet.
Sorry, maar verstaan jullie wat anders onder softrock dan ik? Bejubelde acts als Fleetwod Mac, Billy Joel, James Taylor en America lijken me toch niet bepaald bands waar "de haren rechtop" gaan staan. Of bij mij wel.. maar dan kippenvel in de goede vorm.Joostvdaa schreef:[Hier kan ik me aardig in vinden. Ik ben geen liefhebber van het genre, maar wat ik van Bread ken trek ik in het algemeen wel. Naast de RtH vind ik ook Everything I own een sterk nummer. Guitar man krijgt een 7, een prima nummer zonder dat het ooit in aanmerking zal komen voor mijn persoonlijke top 500 of 1000 of iets dergelijks.
Ik ga mee in het meeste van bovenstaand commentaar. Ideaal zondagmiddagnummertje.
8
Daar heb je een punt Chevy, het is meer dat ik de wat meer slijmerige softrock (beter weet ik het even niet te omschrijven) niet zo goed kan verdragen. De door jou genoemde bands grotendeels wel degelijk
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: