*RTH* Henk Wijngaard - Ik heb mijn wagen vol geladen
+17
Mirrr
sokratikos
Dutchzaphod
MrJohn
Miennnn
snoopy
forzautregivo
Miqlos
Joostvdaa
Frodo
Grafmat
Led-Zep
Mauricedegier
Chrisje
Jan...
sowhat
Dave Evans
21 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Jouw cijfer voor 'Ik heb mijn wagen volgeladen'
Re: *RTH* Henk Wijngaard - Ik heb mijn wagen vol geladen
@Berend
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, het kan nog slechter....let vooral op het bouweeeeeeeee, sjouweeeeeeeeeee, trouweeeeeeeeee en het fijne hoempapateteretetetet orkest als muziekje!!
Overigens ben ik ervan overtuigd dat dit een SW classic zonder weerga zou kunnen zijn.
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, het kan nog slechter....let vooral op het bouweeeeeeeee, sjouweeeeeeeeeee, trouweeeeeeeeee en het fijne hoempapateteretetetet orkest als muziekje!!
Overigens ben ik ervan overtuigd dat dit een SW classic zonder weerga zou kunnen zijn.
Gast- Gast
Ik vond de tekst van dit nummer zó geniaal, dat ik vond dat ik er wel iets mee MOEST doen.
Dus bij deze....
Dus bij deze....
Ja, het kan zeker erger. Daarvoor wordt het cijfer dan nog lager (desnoods onder nul) en moet dan (gezien de vaste schaal van 1 tot 10) wel nog verder naar boven worden afgerond tot een 1. Het kan ook beter, daarvoor zijn die hogere cijfers gereserveerd...Berend schreef:Zullen we daar het oliepeil van maken ?Een of andere songteksten-site schreef:
En m'n oliepijl bekeken
Kijk, ik ben opgegroeid op het Drentse platteland waar (in mijn beleving) iedereen een geheime zender had. En als je dagelijks met dit soort muziek wordt geconfronteerd ga je het waarderen. (het woord indoctrinatie komt ineens bij me op). Ik heb bv nog steeds een zwak voor de melodietjes van Vader Abraham, in het bijzonder voor zijn tweede stemmen. Ik geloof dat Pierre Kartner pas ná zijn dood de waardering zal krijgen die hij verdient.
En gek genoeg zit ik dit nummer ook meteen weer mee te neuriën. Natuurlijk is het bagger en omdat het Nederlandstalig is let je extra op de tekst. Maar in 'het genre' kan het nog veel beroerder, geloof me. Daarom een 5-punter voor dit nummer.
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Tja, kwaliteit, he...
Ach, het is zeker niet erger dan een groot deel van de hedendaagse NL-talige muziek. Misschien zelfs iets beter! Bonuspunten voor country&western klank (maakt het interessant, zeker met z'n noord-oostelijke accent) en inderdaad zijn geweldige rijstijl. En een paar juweeltjes in de tekst.
Een genereuze 3!
Ach, het is zeker niet erger dan een groot deel van de hedendaagse NL-talige muziek. Misschien zelfs iets beter! Bonuspunten voor country&western klank (maakt het interessant, zeker met z'n noord-oostelijke accent) en inderdaad zijn geweldige rijstijl. En een paar juweeltjes in de tekst.
Een genereuze 3!
carpi- Music-freak
- Aantal berichten : 158
Registratiedatum : 11-11-12
Leeftijd : 47
speciaal voor de vele liefhebbers hier.....
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Briljant!!!
Snoopy, dank!
Snoopy, dank!
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Ik zat op de lagere school in de klas met de dochter en 2 zoons van Henk Wijngaard, vooral de 2 heren hebben een briljante carrière aan de zelfkant van de samenleving gemaakt en/of inmiddels achter de rug. Dochterlief verraste de meester van de 5e en 6e klas elk jaar op zijn verjaardag met het nieuwste singeltje van Pa Henk. Meester deed enthousiast of hij zo'n kado nooit verwacht had en flikkerde het plaatje daarna ongezien achter de rhododendrons
Ze woonden vlakbij school, en Pa had zijn gouden platen opzichtig aan de muur hangen, en liet vooral de gordijnen open voor de "goegemeente".
Geen wonder dat ze op een kwade dag allemaal geroofd werden. Of ze ooit teruggevonden zijn weet ik niet, maar na de briljante zangcarrière is het zakelijk nooit echt goed meer gegaan met hem.. Zomaar een stukje jeugdsentiment als ik dit plaatje hoor. Voor de rest natuurlijk een draak van een plaat.
Een 3 voor de moeite.
Ze woonden vlakbij school, en Pa had zijn gouden platen opzichtig aan de muur hangen, en liet vooral de gordijnen open voor de "goegemeente".
Geen wonder dat ze op een kwade dag allemaal geroofd werden. Of ze ooit teruggevonden zijn weet ik niet, maar na de briljante zangcarrière is het zakelijk nooit echt goed meer gegaan met hem.. Zomaar een stukje jeugdsentiment als ik dit plaatje hoor. Voor de rest natuurlijk een draak van een plaat.
Een 3 voor de moeite.
Mies- Moderator
- Aantal berichten : 4075
Leeftijd : 58
Was het dan een drieling, Mies?
Leeftijd : 67
Nee niet dat ik weet, Sowhat
Mies- Moderator
- Aantal berichten : 4075
Leeftijd : 58
sokratikos schreef:Sowhat wees er al op in de Orinoco-chat, dat Don Mercedes al geweest is in RTH ( https://wallofsound.actieforum.com/t1635-rth-don-mercedes-rocky?highlight=don+mercedes ) in 2010. Achteraf waren de commentaren niet zo vermakelijk als je zou verwachten...Frodo schreef:Heel goed dat dit soort nummer ook gerankt mogen worden!
Hopelijk komt het er ooit nog eens van dat we Rocky van Don Mercedes gaan ranken. Ik verheug me nu al op de commentaren.
Je hebt gelijk dat het heel goed is, Frodo, dat dit soort slechte nummers ook gerankt worden. Tenminste als men de moeite neemt, door alle afkeer heen, er ´woorden aan vuil te maken´. (Best een vreemde uitdrukking eigenlijk, die impliceert dat er ook schone of schoongemaakte woorden zijn.) Negatieve commentaren kunnen immers hilarisch zijn, veel meer nog dan positieve commentaren op goede nummers. En in alle ernst, weten muziekkenners het onderscheid te maken tussen goede en slechte muziek en kunnen dat onderscheid uitleggen. Dus wat is dan zo slecht aan deze RTH? Beantwoording is een oefening in de ´hogere fileerkunde´...De video. Persoonlijk neem ik een goede of slechte videoclip niet mee in de ranking. Deze is natuurlijk erg knullig gemaakt. Henk is blijkbaar (nog) geen goede playbacker, noch een goede acteur die vrachtenwagenrijden overtuigend kan neerzetten. De video is zo amateuristisch gemaakt, dat ik me nauwelijks anders kan voorstellen dan dat de camera is gericht op Henk achter het stuur van een stilstaande truck waar een paar man aan 1 kant tegenaan staan te duwen om het nog enigszins te doen laten lijken dat dat ding rijdt. Op het einde van de videoclip is een evidente knipfout, waar Henk naar voren uit het raam kijkt van zn schuddende truck en daarna zie je een opname van een camera, die naar achter is gericht en vandaar naar voren wendt in de rijrichting mee en bovendien wordt dan duidelijk dat de camera eigenlijk hangt uit het verkeerde raam van de bijrijder...Frodo schreef:Het sublieme van dit liedje is dat werkelijk alles slecht is: de muziek, de tekst, de video, nergens denk je "dat gaat dan nog een beetje". Je wordt als kijker bijna misselijk van die bizarre slalom.
De muziek
De baslijn bestaat uit 2 noten die afwisselend worden gespeeld, poem-poem, poem-poem, ect., simpeler is nauwelijks mogelijk. Het ritme van de drums is nog het meest ingewikkeld, al blijft ook die het hele nr precies hetzelfde. De slidegitaar die in het intro een truckerstoeter nadoet maakt natuurlijk meteen subliem duidelijk dat hier een truckersnummer begint. Enorm knap dat binnen een paar seconden muziek ogenblikkelijk helder is dat dit nummer thuishoort in Op Losse Groeven/Op Volle Toeren en dat Chiel Montagne dat meteen aan zn snor voelde.
De songtekst
Het refrein tekent de romantiek van de trucker die op weg gaat
Refrein:
Ik heb m'n wagen volgeladen
En m'n tank weer volgedaan
En m'n oliepijl bekeken
Want ik moet weer op de baan
En dan naar huis om even
Afscheid te gaan nemen
'n laatste groet, 'n kus
en dan er tegen aan
In 'n konvooi naar het oosten
In 'n konvooi heel ver weg
In 'n konvooi naar het oosten
Misschien kom ik daar nooit meer weg
Wat een angsten brengt het truckersbestaan met zich mee zeg!
REFREIN
In 'n woestijn heb je twee kansen
Soms zo heet en soms heel koud
In 'n woestijn heb je twee kansen
Het gaat goed of het gaat fout
Hier dan het geniale vers dat Graf citeerde. Het moge duidelijk zijn dat Henk hier spreekt uit eigen woestijnervaring. Het eerste soms is overdag, het tweede soms is ´s nachts, maar hij wil die twee ´somsen´ niet invullen voor zijn luisteraars zodat ze door zelf nadenken er hun eigen betekenis kunnen geven aan die eerste 2 kansen. De tweede 2 kansen in een woestijn zijn echt een doordenker. Het is immers niet alleen in de woestijn, dat de 2 kansen bestaan dat iets goed of fout kan gaan. Dus Henk reikt hier een diepgravend mysterie aan waar ons begrip niet bij kan, alsof je diep graaft in de woestijn naar een schat maar het zand steeds weer in de kuil terugvalt.
REFREIN
En dan de schrik van al die wagens
Totaal los of uitgebrand
Die je ziet langs deze wegen
Was ik maar thuis in nederland
REFREIN
De drama´s die truckers onderweg zien zijn niet te bevatten: stel je eens voor, zeg, dat je truck totaal los of uitgebrand raakt! Niet normaal gewoon!! Dan krijg je vanzelf heimwee naar het Nederland van Chiel Montagne
Ranking:
Een 1
Van Air naar Henk Wijngaard, dat doet wel een beetje pijn.
Maar zo erg is het ook weer niet, het ritme in deze plaat kan er best mee door. Dat is best twee-en-een-halve-minuut vol te houden. Hij is nogal slecht te verstaan, dus ik heb geen idee waar hij over zingt (ik ga niet zover dat ik me ga concentreren bij een dergelijke plaat).
Kortom, geen 1-plaat, ik heb nog wel een 4 voor Wijngaard over.
Maar zo erg is het ook weer niet, het ritme in deze plaat kan er best mee door. Dat is best twee-en-een-halve-minuut vol te houden. Hij is nogal slecht te verstaan, dus ik heb geen idee waar hij over zingt (ik ga niet zover dat ik me ga concentreren bij een dergelijke plaat).
Kortom, geen 1-plaat, ik heb nog wel een 4 voor Wijngaard over.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Henk & Henk - Sinterklaas, wie kent
» World Song Contest 2020 (Zat. 23 mei)
» World Song Contest 2021 (23 mei)
» De Stoombootshow 2016 ! Vrijdag 2 december.
» Dave 's Daverende 1000 !
» World Song Contest 2020 (Zat. 23 mei)
» World Song Contest 2021 (23 mei)
» De Stoombootshow 2016 ! Vrijdag 2 december.
» Dave 's Daverende 1000 !
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: