*RTH* Midnight Oil - Blue Sky Mine
+8
Miennnn
Mirrr
MrJohn
sowhat
Frodo
Chrisje
Jan...
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Blue Sky Mine'
*RTH* Midnight Oil - Blue Sky Mine
[29-05-2012]
Het mineraal crocidoliet is de gevaarlijkste, donkerblauwe vorm van asbest en wordt ook wel blauwe asbest genoemd. Het is een vorm van het amfibole mineraal riebeckiet en heeft de samenstelling Na2Fe3+2Fe2+3Si8O22(OH)2. Het vertegenwoordigt maar zo'n 4% van alle verwerkte asbest, de rest is meest chrysotiel. Er is wel vermoed dat deze vorm als enige de gezondheidsproblemen veroorzaakt, maar uiteindelijk zijn alle vormen van asbest verboden.
Crocidoliet is het bekendst als spuitasbest, de gevaarlijkste vorm van asbest vanwege de zeer lage gebondenheid en de hoge concentratie, spuitasbest kan overigens ook voornamelijk bestaan uit amosiet. Een asbestinventarisatie kan uitwijzen dat ook in oude golfplaten, asbestcement en rioleringsbuizen crocidoliet kan zitten. Het is de enige asbestsoort die een eigen kleuring kent en de vezels zijn altijd blauw, ook na verwerking.
Eén van de vindplaatsen van crocidoliet was Wittenoom, West-Australië. Van 1937 tot 1966 werd het hier uit de grond gehaald. Van de 20.000 mannen, vrouwen en kinderen die er woonden zijn er al meer dan 2000 gestorven aan de gevolgen van de winning van dit uiterst gevaarlijke asbest. Het plaatsje is nu een spookstad met maar twintig inwoners. Het kan bezocht worden maar het wordt ten strengste afgeraden omdat er nog steeds asbestvezels rond kunnen vliegen.
Het nummer "Blue Sky Mine" van Midnight Oil gaat over de winning van crocidoliet in het plaatsje Wittenoom en de gevolgen hiervan voor de bevolking.
https://www.youtube.com/watch?v=Ofrqm6-LCqs&ob=av2e
Midnight Oil was een Australische rockband, opgericht in 1971 onder de naam Farm. In 1976 werd de latere naam aangenomen, afgeleid van de Engelse uitdrukking "burning the midnight oil" die zoiets betekent als "tot 's avonds laat blijven werken". De groep rondom zanger Peter Garret kreeg in de jaren '80 van de twintigste eeuw internationale bekendheid, onder meer dankzij de single 'Beds are Burning'.
Hun betrokkenheid bij diverse politieke vraagstukken werd naast hun rauwe rockstijl een handelsmerk. Dit sprak onder andere uit de thematiek van de lp 'Diesel and Dust'. Het eerdergenoemde 'Beds are Burning' van die lp heeft in de Nederlandse hitlijsten gestaan en vroeg aandacht voor de positie van de oorspronkelijke inwoners van Australië, de Aboriginals. Een ander voorbeeld van hun betrokkenheid bij de politieke knelpunten in Australië is te horen in het nummer 'Blue Sky Mine' hetgeen gaat over de gevolgen van de vroegere asbestwinning in het Australische plaatsje Wittenoom. Garrett en andere bandleden raakten betrokken bij organisaties als Greenpeace en de Movement Against Uranium Mining. In 1984 werd Peter Garrett lijsttrekker van een politieke partij, de Nuclear Disarmament Party. Later werd hij actief voor de Australian Labor Party, namens welke hij vanaf 2004 in het parlement zat. Toen Labor in november 2007 de verkiezingen won, werd hij door premier Kevin Rudd aangewezen als minister voor milieuzaken.
Als gevolg van zijn politieke activiteiten verliet Garrett eind 2002 de band, die daarmee ophield te bestaan. De andere bandleden bleven samenwerken, zij het niet langer onder de naam Midnight Oil. Op 15 maart 2009 kwam de band eenmalig bij elkaar voor een benefietconcert in Melbourne voor slachtoffers van de grote bosbranden die Australië begin dat jaar hadden geteisterd. In 2010 werd 'Diesel and Dust' in het boek 'The 100 Best Australian Albums' tot beste Australische album uitgeroepen.
Het mineraal crocidoliet is de gevaarlijkste, donkerblauwe vorm van asbest en wordt ook wel blauwe asbest genoemd. Het is een vorm van het amfibole mineraal riebeckiet en heeft de samenstelling Na2Fe3+2Fe2+3Si8O22(OH)2. Het vertegenwoordigt maar zo'n 4% van alle verwerkte asbest, de rest is meest chrysotiel. Er is wel vermoed dat deze vorm als enige de gezondheidsproblemen veroorzaakt, maar uiteindelijk zijn alle vormen van asbest verboden.
Crocidoliet is het bekendst als spuitasbest, de gevaarlijkste vorm van asbest vanwege de zeer lage gebondenheid en de hoge concentratie, spuitasbest kan overigens ook voornamelijk bestaan uit amosiet. Een asbestinventarisatie kan uitwijzen dat ook in oude golfplaten, asbestcement en rioleringsbuizen crocidoliet kan zitten. Het is de enige asbestsoort die een eigen kleuring kent en de vezels zijn altijd blauw, ook na verwerking.
Eén van de vindplaatsen van crocidoliet was Wittenoom, West-Australië. Van 1937 tot 1966 werd het hier uit de grond gehaald. Van de 20.000 mannen, vrouwen en kinderen die er woonden zijn er al meer dan 2000 gestorven aan de gevolgen van de winning van dit uiterst gevaarlijke asbest. Het plaatsje is nu een spookstad met maar twintig inwoners. Het kan bezocht worden maar het wordt ten strengste afgeraden omdat er nog steeds asbestvezels rond kunnen vliegen.
Het nummer "Blue Sky Mine" van Midnight Oil gaat over de winning van crocidoliet in het plaatsje Wittenoom en de gevolgen hiervan voor de bevolking.
https://www.youtube.com/watch?v=Ofrqm6-LCqs&ob=av2e
Midnight Oil was een Australische rockband, opgericht in 1971 onder de naam Farm. In 1976 werd de latere naam aangenomen, afgeleid van de Engelse uitdrukking "burning the midnight oil" die zoiets betekent als "tot 's avonds laat blijven werken". De groep rondom zanger Peter Garret kreeg in de jaren '80 van de twintigste eeuw internationale bekendheid, onder meer dankzij de single 'Beds are Burning'.
Hun betrokkenheid bij diverse politieke vraagstukken werd naast hun rauwe rockstijl een handelsmerk. Dit sprak onder andere uit de thematiek van de lp 'Diesel and Dust'. Het eerdergenoemde 'Beds are Burning' van die lp heeft in de Nederlandse hitlijsten gestaan en vroeg aandacht voor de positie van de oorspronkelijke inwoners van Australië, de Aboriginals. Een ander voorbeeld van hun betrokkenheid bij de politieke knelpunten in Australië is te horen in het nummer 'Blue Sky Mine' hetgeen gaat over de gevolgen van de vroegere asbestwinning in het Australische plaatsje Wittenoom. Garrett en andere bandleden raakten betrokken bij organisaties als Greenpeace en de Movement Against Uranium Mining. In 1984 werd Peter Garrett lijsttrekker van een politieke partij, de Nuclear Disarmament Party. Later werd hij actief voor de Australian Labor Party, namens welke hij vanaf 2004 in het parlement zat. Toen Labor in november 2007 de verkiezingen won, werd hij door premier Kevin Rudd aangewezen als minister voor milieuzaken.
Als gevolg van zijn politieke activiteiten verliet Garrett eind 2002 de band, die daarmee ophield te bestaan. De andere bandleden bleven samenwerken, zij het niet langer onder de naam Midnight Oil. Op 15 maart 2009 kwam de band eenmalig bij elkaar voor een benefietconcert in Melbourne voor slachtoffers van de grote bosbranden die Australië begin dat jaar hadden geteisterd. In 2010 werd 'Diesel and Dust' in het boek 'The 100 Best Australian Albums' tot beste Australische album uitgeroepen.
Laatst aangepast door Dave Evans op 25.06.12 17:38; in totaal 1 keer bewerkt
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Midnight Oil - Blue Sky Mine
Ik krijg jeuk van dit soort politiek correcte 80s meuk, een 2
Jaja, ik weet het ook wel Meppel, dit is van 1990, maar is duidelijk nog een uitwerpsel van dat tijdperk.
Jaja, ik weet het ook wel Meppel, dit is van 1990, maar is duidelijk nog een uitwerpsel van dat tijdperk.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Niet mijn muziek, ik zou het nooit kopen, maar ik kan het best horen... een 6!
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 63
Eindelijk weer een RTH waar ik enthousiast van wordt. Gewoon een lekker pittig liedje, niet zo prachtig gepolijst maar toch degelijk, lekker uptempo, herkenbaar. Dat de band politiek geëngageerd is levert hen zeker geen minpunten op.
Een 9.
Een 9.
Hier ook jeuk, maar ook een milde bui: 3
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Het probleem met bandjes die zo politiek bezig zijn, is dat de nummers vaak niet veel voor stellen omdat de boodschap er soms te dik bovenop moet liggen. Is niet erg, maar daardoor vink het nummer gewoon niks.
Een grote wens van mij is om nog eens naar Australie te gaan. Gaat ook wel gebeuren. :-) Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Oja cijfer. Dikke 3.
Een grote wens van mij is om nog eens naar Australie te gaan. Gaat ook wel gebeuren. :-) Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Oja cijfer. Dikke 3.
Gast- Gast
Alex schreef:Het probleem met bandjes die zo politiek bezig zijn, is dat de nummers vaak niet veel voor stellen omdat de boodschap er soms te dik bovenop moet liggen.
Wijze woorden, Alex, dit is precies zoals ik het bedoelde.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Een maatschappelijke boodschap is mooi meegenomen, maar maakt muziek an sich nog niet mooi.
Nu heeft Midnight Oil dat wel af en toe op treffende wijze met elkaar kunnen verenigen.
Dit is krachtige uptempo-muziek, die naar meer doet verlangen.
Een 8
Nu heeft Midnight Oil dat wel af en toe op treffende wijze met elkaar kunnen verenigen.
Dit is krachtige uptempo-muziek, die naar meer doet verlangen.
Een 8
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Gewoon een fijn rockliedje! Of het al dan niet politiek correcte teksten zijn die ze ten gehore brengen, zal mij spreekwoordelijk 'aan de kont roesten....' Ik heb er zelf niks op tegen dat bandjes een politieke boodschapschap willen voortbrengen. Vaak zijn het namelijk ook nog boodschappen die echt ergens over gaan en waarin men opkomt voor de 'gewone' bevolking... Of juist de zittende macht in een land wil shockeren... Ik heb er trouwens sowieso niks op tegen als de muziek zelf gewoon goed is en dat is het in deze uptempo plaat... Ook hierin weer de aanwezigheid van een mondharmonicaatje... Klinkt erg lekker! Een 7 voor deze plaat.
Gast- Gast
Niets mis mee, een 7......
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Niet echt mijn ding! Een 3
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Leeftijd : 68
Gewoon lekker nummer een 7. Want ze kunnen echt betere en grotere herrie maken.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ja, dit klinkt errug fijn! De muziek heeft een uitstekend tempo, de zanger prettig scherp, de de tekst volwassen.
Een 8.
Een 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Midnight Oil is zuiver jeugdsentiment voor mij. Nadat voor het eerst Beds are Burning hoorde, ben ik bij de eerste gelegenheid naar de platenzaak gegaan om de single op vynil te kopen. Toen die steeds maar weer was omgedraaid op mijn platenspeler, heb ik ook maar het album Diesel and Dust (1987) op cd gekocht. Ook die zoveel gedraaid, dat ik ook de eerdere albums 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (1982) en Red Sails in the Sunset (1984) op cd aanschafte. Dit drietal albums luisterde ik als 16/17/18-jarige enorm veel, samen met een drietal albums van INXS, in mijn ´australische´ periode (toen ik dacht dat alles uit dat land down under geweldig was). Toen de single en het album Blue Sky Mining uitkwam in 1990, was die periode voor mij alweer afgelopen (met de ontdekking van de Dead Kennedys). Ik heb The Oils later nog eens live gezien op Torhout/Werchter, een overtuigend concert tijdens de regen (volgens mij in Torhout) waarvan me nog is bijgebleven dat de Belgische concertregistratie sprak over de regeldruppels die vanaf het kale hoofd van de zanger Peter Garrett in schijnwerperlicht zichtbaar verdampte.
De RTH is een gedegen goed nr van Midnight Oil. Aangezien alle nrs van The Oils politiek zijn, ook die van goede muziek, is het onjuist om te zeggen dat de muziek van Blue Sky Mining te lijden heeft aan het overbrengen van de politieke boodschap. In de goede nrs van The Oils onderstreept de muziek nogmaals de politieke boodschap en maakt die extra indringend - en die muziek is veel gevarieerder dan het men denkt dat enkel Beds are Burning kent. De RTH krijgt een 7.5 die vanwege jeugdsentiment naar boven wordt afgerond. Maar ze hebben inderdaad veel mooiere...
Van 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (1982)
Van Red Sails in the Sunset (1984)
De RTH is een gedegen goed nr van Midnight Oil. Aangezien alle nrs van The Oils politiek zijn, ook die van goede muziek, is het onjuist om te zeggen dat de muziek van Blue Sky Mining te lijden heeft aan het overbrengen van de politieke boodschap. In de goede nrs van The Oils onderstreept de muziek nogmaals de politieke boodschap en maakt die extra indringend - en die muziek is veel gevarieerder dan het men denkt dat enkel Beds are Burning kent. De RTH krijgt een 7.5 die vanwege jeugdsentiment naar boven wordt afgerond. Maar ze hebben inderdaad veel mooiere...
Van 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (1982)
Van Red Sails in the Sunset (1984)
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Een nummer dat staat als een huis met een heerlijke smoelschuiver. Voor mij een dikke 8.
Edit: O jee, te laat voor een ranking. Nou ja, was toch weer een leuke kennismaking.
Edit: O jee, te laat voor een ranking. Nou ja, was toch weer een leuke kennismaking.
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Lou Gramm - Midnight Blue
» *RTH* Ist Ist - You're Mine
» *RTH* My Mine - Hypnotic Tango
» History of Popmusic (26 april)
» *RTH* Smokie - I'll meet you at midnight
» *RTH* Ist Ist - You're Mine
» *RTH* My Mine - Hypnotic Tango
» History of Popmusic (26 april)
» *RTH* Smokie - I'll meet you at midnight
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: