Orson Welles: 'War of the world'
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Orson Welles: 'War of the world'
Ik heb de originele tape van Orson's Welles War of the world te pakken weten te krijgen en wil hem graag gaan uitzenden
Is er animo voor????
Lijkt me leuk om gelijk erna Jeff wayne's War of the world uit te zenden
Is er animo voor????
Lijkt me leuk om gelijk erna Jeff wayne's War of the world uit te zenden
Boontje- Music-director
- Aantal berichten : 1792
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 61
Re: Orson Welles: 'War of the world'
Leuk idee Boontje! Ben altijd wel benieuwd geweest waarom die Amerikanen ooit zo in paniek raakten
Je hebt zeker de ooit door Veronica uitegzonden Nederlandstalige versie niet? Die was ook erg goed! Meende dat ie aan het eind van de seventies ooit werd uitgezonden...........
Je hebt zeker de ooit door Veronica uitegzonden Nederlandstalige versie niet? Die was ook erg goed! Meende dat ie aan het eind van de seventies ooit werd uitgezonden...........
Dave Evans- Beheerder
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Dave Evans schreef:Leuk idee Boontje! Ben altijd wel benieuwd geweest waarom die Amerikanen ooit zo in paniek raakten
oef dat wordt moeilijk denk ik
Kan vanavond ...is 9 uur een leuke tijd???
Boontje- Music-director
Legendarisch radiohoorspel
The War of the Worlds (radio), 1938
In 1938 was Welles met het Mercury Theatre te horen op de Amerikaanse radio in verscheidene hoorspelen, onder de naam "The Mercury Theater on the Air". Op 30 oktober van dat jaar, Halloween, brachten zij een hoorspelversie van H.G. Wells' War of the worlds, een sciencefictionverhaal waarin de mensheid door wezens van de planeet Mars wordt aangevallen. Welles streefde ernaar het hoorspel zo realistisch mogelijk te maken: zijn hoorspel leek een gewoon muziekprogramma op zondagavond, dat plots door steeds meer verontrustende nieuwsberichten werd onderbroken. Veel luisteraars raakten in de war en dachten dat New Jersey echt door marsmannetjes werd aangevallen, waardoor een geweldige paniek uitbrak. Reservisten werden opgeroepen en de snelwegen liepen vast door vluchtende families. De volgende ochtend was dit voorpaginanieuws over heel de wereld. Orson Welles die de hoofdpersoon speelde en het hoorspel regisseerde, was op slag beroemd en dit resulteerde uiteindelijk in een contract met de RKO-filmmaatschappij.
Veel luisteraars misten of negeerden de intro van het hoorspel, waarin duidelijk werd uitgelegd dat het om een verzonnen verhaal ging. De dreiging van de aankomende Tweede Wereldoorlog maakten dat veel mensen dachten dat de nieuwsberichten echt waren. Volgens nieuwsberichten die later werden verspreid vluchtte men massaal weg uit de steden. Veel mensen meenden al de lichtflitsen van de hittestralen te zien of de zwarte rook te ruiken.
Ik zet hem vanavond om 21.00 uur aan voor de liefhebbers. Hij duurt 57 miunten maar is echt wel de moeite waard. Aansluitende de geweldige uitvoering van Jeff Wayne
Helaas Dave heb ik de Nederlandse versie nog niet kunnen vinden
The War of the Worlds (radio), 1938
In 1938 was Welles met het Mercury Theatre te horen op de Amerikaanse radio in verscheidene hoorspelen, onder de naam "The Mercury Theater on the Air". Op 30 oktober van dat jaar, Halloween, brachten zij een hoorspelversie van H.G. Wells' War of the worlds, een sciencefictionverhaal waarin de mensheid door wezens van de planeet Mars wordt aangevallen. Welles streefde ernaar het hoorspel zo realistisch mogelijk te maken: zijn hoorspel leek een gewoon muziekprogramma op zondagavond, dat plots door steeds meer verontrustende nieuwsberichten werd onderbroken. Veel luisteraars raakten in de war en dachten dat New Jersey echt door marsmannetjes werd aangevallen, waardoor een geweldige paniek uitbrak. Reservisten werden opgeroepen en de snelwegen liepen vast door vluchtende families. De volgende ochtend was dit voorpaginanieuws over heel de wereld. Orson Welles die de hoofdpersoon speelde en het hoorspel regisseerde, was op slag beroemd en dit resulteerde uiteindelijk in een contract met de RKO-filmmaatschappij.
Veel luisteraars misten of negeerden de intro van het hoorspel, waarin duidelijk werd uitgelegd dat het om een verzonnen verhaal ging. De dreiging van de aankomende Tweede Wereldoorlog maakten dat veel mensen dachten dat de nieuwsberichten echt waren. Volgens nieuwsberichten die later werden verspreid vluchtte men massaal weg uit de steden. Veel mensen meenden al de lichtflitsen van de hittestralen te zien of de zwarte rook te ruiken.
Ik zet hem vanavond om 21.00 uur aan voor de liefhebbers. Hij duurt 57 miunten maar is echt wel de moeite waard. Aansluitende de geweldige uitvoering van Jeff Wayne
Helaas Dave heb ik de Nederlandse versie nog niet kunnen vinden
Boontje- Music-director
Was wel leuk om eens te horen Boontje, maar o o wat gedateerd (haha kan ook niet anders natuurlijk).Wel goed om dit in het tijdsbeeld van toen te plaatsen, dan kijk je er anders tegen aan!
Ik prefereer toch de versie die ik nu hoor, die van Jeff Wayne. Maar dat heeft natuurlijk met mijn leeftijd te maken
Ik prefereer toch de versie die ik nu hoor, die van Jeff Wayne. Maar dat heeft natuurlijk met mijn leeftijd te maken
Dave Evans- Beheerder
Dave Evans schreef:Was wel leuk om eens te horen Boontje, maar o o wat gedateerd (haha kan ook niet anders natuurlijk).Wel goed om dit in het tijdsbeeld van toen te plaatsen, dan kijk je er anders tegen aan!
hahah ja idd maar kan me heel goed me inleven in die tijd en dat het net leek of het allemaal echt was.
Maar idd de uitvoering die nu draait is vele malen beter.
Mochten mensen Orson Welles een keer willen horen moeten ze maar een gil geven.
Boontje- Music-director
Blijft toch een prachtig nummer hé, wat ik nu hoor: Forever Autumn gezongen door Justin Hayward !
Dave Evans- Beheerder
Dave Evans schreef:Leuk idee Boontje! Ben altijd wel benieuwd geweest waarom die Amerikanen ooit zo in paniek raakten
Vind dit onderwerp nu net pas.
Ik heb de orginele (tape) opnamens van de Nederlandse uitvoering van War of the world welke in 78 uitgezonden is geweest door Veronica.
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Orson - No Tomorrow
» R.E.M. - It's the end of the world as we know it
» *RTH* Third World - Try Jah Love
» 22-23-24 maart: 90s WEEKEND!!
» *RTH* Red Hot Chili Peppers -Around the World
» R.E.M. - It's the end of the world as we know it
» *RTH* Third World - Try Jah Love
» 22-23-24 maart: 90s WEEKEND!!
» *RTH* Red Hot Chili Peppers -Around the World
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: