*RTH* Little Richard - Tutti Frutti
+11
Vleertje
Frodo
Mirrr
Timmus
sokratikos
Chevy
MrJohn
Led-Zep
Jan...
sowhat
Dutchzaphod
15 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is jouw cijfer voor "Little Richard'?
*RTH* Little Richard - Tutti Frutti
(donderdag 22-03-2012)
Richard Penniman (Macon, Georgia, 5 december 1932), bekend onder de artiestennaam Little Richard, is een Amerikaanse zanger en pianist van Afro-Amerikaanse afkomst. Hij geldt als een der belangrijkste grondleggers van de rock-'n-roll. Hij wordt vaak in één adem genoemd met Chuck Berry, Elvis Presley en Buddy Holly. Door het gebruik van de piano vertoont zijn rock enerzijds overeenkomst met die van Jerry Lee Lewis, anderzijds met die van Fats Domino, terwijl hij met een grote nadruk op uiterlijk vertoon en kenmerkende hoge uithalen wel als voorloper van de glamrock gezien wordt.
Richard is het derde kind uit een gezin van zestien, en doet in zijn jeugd muzikale ervaring op als pianist in de kerk. Na in 1951 op een talentenjacht ontdekt te zijn maakt hij enige plaatjes, die echter niet aanslaan. Als in 1955 de rock-'n-roll-rage op gang komt breekt hij door met nummers als Tutti Frutti, Long Tall Sally, Lucille en Good Golly Miss Molly, die allemaal de status van gouden plaat behalen. Hij drukt een eigen stempel op de rock-'n'-roll, door zijn opzwepende en elektriserende wijze van zingen. Na zijn successen trekt hij zich in 1957 terug, als hij voor een journalist verklaart dat rock-'n-roll, met zijn obscene teksten en sterk seksuele lading, tegen Gods wil is en een dure ring in de Hunter River bij Sydney wierp. In 1962, toen rock-'n-roll al veel meer geaccepteerd was, maakte hij zijn rentree met een Britse tournee. Hij werd hierbij gesteund door een paar van zijn Britse fans, The Beatles en The Rolling Stones. In de tussentijd had hij een aantal gospelplaten opgenomen. Daarna treedt hij nog af en toe op, en maakt hij ook nog platen, al steekt hij de meeste tijd in zijn loopbaan als predikant. Een moeilijk moment, gezien zijn religieuze achtergrond, was zijn bekentenis dat hij homoseksueel was.
Little Richard speelde na 1980 incidenteel mee met jongere popartiesten, zoals Elvis Costello. Ook rapte hij in het nummer Elvis is Dead van Living Colour en speelde hij incidenteel in films. Vrij recent nog toerde hij samen met Chuck Berry door de Verenigde Staten en droeg hij bij aan een tribute album voor Johnny Cash.
Hij heeft ook veel gastoptredens gemaakt in films en tv-series (vaak als zichzelf), waaronder in de film The Girl Can't Help It en in de series Columbo, Sesame Street en Full House.
Terug naar 1955...
https://youtu.be/QFq5O2kabQo
Richard Penniman (Macon, Georgia, 5 december 1932), bekend onder de artiestennaam Little Richard, is een Amerikaanse zanger en pianist van Afro-Amerikaanse afkomst. Hij geldt als een der belangrijkste grondleggers van de rock-'n-roll. Hij wordt vaak in één adem genoemd met Chuck Berry, Elvis Presley en Buddy Holly. Door het gebruik van de piano vertoont zijn rock enerzijds overeenkomst met die van Jerry Lee Lewis, anderzijds met die van Fats Domino, terwijl hij met een grote nadruk op uiterlijk vertoon en kenmerkende hoge uithalen wel als voorloper van de glamrock gezien wordt.
Richard is het derde kind uit een gezin van zestien, en doet in zijn jeugd muzikale ervaring op als pianist in de kerk. Na in 1951 op een talentenjacht ontdekt te zijn maakt hij enige plaatjes, die echter niet aanslaan. Als in 1955 de rock-'n-roll-rage op gang komt breekt hij door met nummers als Tutti Frutti, Long Tall Sally, Lucille en Good Golly Miss Molly, die allemaal de status van gouden plaat behalen. Hij drukt een eigen stempel op de rock-'n'-roll, door zijn opzwepende en elektriserende wijze van zingen. Na zijn successen trekt hij zich in 1957 terug, als hij voor een journalist verklaart dat rock-'n-roll, met zijn obscene teksten en sterk seksuele lading, tegen Gods wil is en een dure ring in de Hunter River bij Sydney wierp. In 1962, toen rock-'n-roll al veel meer geaccepteerd was, maakte hij zijn rentree met een Britse tournee. Hij werd hierbij gesteund door een paar van zijn Britse fans, The Beatles en The Rolling Stones. In de tussentijd had hij een aantal gospelplaten opgenomen. Daarna treedt hij nog af en toe op, en maakt hij ook nog platen, al steekt hij de meeste tijd in zijn loopbaan als predikant. Een moeilijk moment, gezien zijn religieuze achtergrond, was zijn bekentenis dat hij homoseksueel was.
Little Richard speelde na 1980 incidenteel mee met jongere popartiesten, zoals Elvis Costello. Ook rapte hij in het nummer Elvis is Dead van Living Colour en speelde hij incidenteel in films. Vrij recent nog toerde hij samen met Chuck Berry door de Verenigde Staten en droeg hij bij aan een tribute album voor Johnny Cash.
Hij heeft ook veel gastoptredens gemaakt in films en tv-series (vaak als zichzelf), waaronder in de film The Girl Can't Help It en in de series Columbo, Sesame Street en Full House.
Terug naar 1955...
https://youtu.be/QFq5O2kabQo
Gast- Gast
Re: *RTH* Little Richard - Tutti Frutti
Ik geef een cijfer voor dit slechte liedje en NIET voor zijn invloed op de hedendaagse popmuziek: 3
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
sowhat schreef:Ik geef een cijfer voor dit () liedje ..... NIET voor zijn invloed op de hedendaagse popmuziek
Hé, dat is precies wat ik ook deed.
a bop baba lua abob bem boom
Een 9
Een 9
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Een grote brok energie. Desalniettemin is het niet mijn muzieksmaak. Toch een 8.
Gast- Gast
Niet echt een hoogstaand muziekstuk, maar het blijft toch wel leuk om zo nu en dan weer eens te horen.
Een 7
Een 7
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Voor deze oer Prince waar de geilheid werkelijk ook vanaf straalt een 9
Gast- Gast
Ongeacht de betekenis voor de ontwikkeling van de muziek betekent deze song volop energie, hartstochtelijk sentiment, puur zoals muziek moet zijn.
Dit is dus daarom voor alle muziekliefhebbers een geweldig nummer van een betekenisvolle artiest: een 9
Waarvan akte.
Dit is dus daarom voor alle muziekliefhebbers een geweldig nummer van een betekenisvolle artiest: een 9
Waarvan akte.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Jaaaaaaa!!! Ik heb onwijs genoten van het mooie weer vandaag! Ben de hele dag in touw geweest met mn neefje (ik had vandaag een vrije dag en heb de hele dag op hem gepast)! We hebben echt van alles gedaan, van verstoppertje spelen t/m stoepkrijten en we zijn tussendoor ook nog even met de trein naar de Euroborg geweest! Kortom een heerlijk dagje! En dan luister je nu naar de RTH die Raver voor deze dag heeft uitgekozen en dan denk je Jaaaaahhhh Een heerlijk 'zomers' energiek plaatje! Helemaal passend bij de dag van vandaag, die voor mij dus in teken stond van het passen op een stuiterend energiek jongetje van bijna 3... Natuurlijk sowieso ook een onvervalste nostalgische klassieker van de bovenste plank! Gewoon een dikke 8 waard!
Gast- Gast
Ik vind dit niet echt goed maar het is wel rock 'n roll en daarom een 5
Gast- Gast
Druk, druk, druk, tentamens. Maar ik ga weer meestemmen.
6 voor dit aardige nummer, maar toch wel heel erg gedateerd.
6 voor dit aardige nummer, maar toch wel heel erg gedateerd.
Energieke, vrolijke, Rock ´n Roll klassieker die leuk is zo nu en dan eens te horen. Een 7
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Onverwoestbaar, niet geniaal. Een 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ah dit hoor ik gewoon erg graag, wordt hier blij van.....een dikke 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Niet echt hoogstaand natuurlijk, maar wel fris, energiek en vrolijk.
Een 8.
Een 8.
Dit vind ik gewoon een reuze gezellig nummer net als Mirjam word ik hier vrolijk van. Van mij ook een 7.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
tuti fruti, ome rudi
ach ja, leuk nummertje, maar het is geen geweldige muziek... 5je
ach ja, leuk nummertje, maar het is geen geweldige muziek... 5je
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Ken uw klassiekers.....helemaal geweldig, dit!!!
een 10
een 10
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Volledig gedateerd, bij mij helemaal weggezakt: 3
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Nog een 10. Volgens mij speelde een heel jonge Jimi Hendryx op dit liedje mee, maar ik kan me vergissen... We horen weinig gitaren, maar wel een beetje.
Jimi heeft iig getourd met Little Richard.
Jimi heeft iig getourd met Little Richard.
Chrisje- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3361
Registratiedatum : 03-01-12
Leeftijd : 64
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: