*RTH* Jeroen van Merwijk - Gedoog me
+8
Jan...
Led-Zep
Dutchzaphod
MrJohn
sowhat
LarryMullen
sokratikos
Paul
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wat is jouw cijfer voor "gedoog me"
*RTH* Jeroen van Merwijk - Gedoog me
(Dinsdag 13-3-2012)
Vers Verzoekje...
Jeroen van Merwijk (Bilthoven, 11 juli 1955) is een Nederlandse cabaretier, kunstschilder en liedjesschrijver.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_van_Merwijk
https://youtu.be/sltEqi5rIHg
Vers Verzoekje...
Jeroen van Merwijk (Bilthoven, 11 juli 1955) is een Nederlandse cabaretier, kunstschilder en liedjesschrijver.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeroen_van_Merwijk
https://youtu.be/sltEqi5rIHg
Gast- Gast
Re: *RTH* Jeroen van Merwijk - Gedoog me
De tekst staat altijd centraal in de liedjes van Jeroen van Merwijk - ken er maar een klein aantal, de muziek is ondergeschikt aan de boodschap en zijn teksten zijn gewoonlijk ijzersterk en al dan niet ook grappig. Zo ook is in dit nr de inhoud sterk, dat nog niet tot het kleine aantal nrs behoorde dat ik kende. Helaas is ´Als na mijn dood´ (over het Atlas-complex) op YouTube verwijderd, maar dit nr over de UVRM mag er ook zijn in dit tijdsgewricht:
In het licht van de UVRM is het gedogen van het bestaan van andere mensen toch wel de minimaal vereiste tolerantie van het tolerante in intersubjectieve relaties (inclusief werkrelaties) wanneer mensen hun open tolerante samenleving met nageleefde mensenrechten willen behouden. Gaat daar ´Gedoog me´ niet over? Polen en andere Oost-Europeanen in ons land vragen aan sympathisanten van de PVV-website,´gedoog me´. Moslimse NL-ers vragen aan NLse burgers die de ´islamkritiek´ en ´islamiseringsbestrijding´ van de PVV toejuichen, ´gedoog me´.
In deze RTH is de muziek als vorm ondergeschikt aan de inhoud, dus geen scheurende gitaren of opzwepende electronica maar een minimale en eenvoudige gitaarbegeleiding die op de achtergrond bllijft zodat de stem goed te verstaan is. Die vorm had wellicht muzikaal sterker gekund, maar de inhoud is sterk, waardoor het geheel uitkomt op een 7.5 die naar boven gaat
In het licht van de UVRM is het gedogen van het bestaan van andere mensen toch wel de minimaal vereiste tolerantie van het tolerante in intersubjectieve relaties (inclusief werkrelaties) wanneer mensen hun open tolerante samenleving met nageleefde mensenrechten willen behouden. Gaat daar ´Gedoog me´ niet over? Polen en andere Oost-Europeanen in ons land vragen aan sympathisanten van de PVV-website,´gedoog me´. Moslimse NL-ers vragen aan NLse burgers die de ´islamkritiek´ en ´islamiseringsbestrijding´ van de PVV toejuichen, ´gedoog me´.
In deze RTH is de muziek als vorm ondergeschikt aan de inhoud, dus geen scheurende gitaren of opzwepende electronica maar een minimale en eenvoudige gitaarbegeleiding die op de achtergrond bllijft zodat de stem goed te verstaan is. Die vorm had wellicht muzikaal sterker gekund, maar de inhoud is sterk, waardoor het geheel uitkomt op een 7.5 die naar boven gaat
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Hoewel er soms een milde lach mijn mond doet krullen bij het aanhoren van deze Jeroen is daar bij dit te beoordelen liedje geen sprake van.
Nu heeft Jeroen toch al het nadeel dat zijn stem vrij vlak klinkt zeg maar gerust tegen het zeikerige aan en in dit liedje wint de irritatie om die stem het.
Omdat ik weet dat hij soms verdomd leuk kan zijn toch nog een magere vijf voor dit deuntje.
Nu heeft Jeroen toch al het nadeel dat zijn stem vrij vlak klinkt zeg maar gerust tegen het zeikerige aan en in dit liedje wint de irritatie om die stem het.
Omdat ik weet dat hij soms verdomd leuk kan zijn toch nog een magere vijf voor dit deuntje.
Laatst aangepast door Journeyman op 14.03.12 18:42; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Zoals altijd een geweldige tekst.. met dit keer ook nog erg goede muziek erbij.. 10!
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Dat ik destijds Het leven is kut in de lijst had in de versie van Hans Teeuwen in plaats van het origineel van Van Merwijk geeft aan dat ook ik vind dat hij een zeikstem heeft. De tekst hier is bovendien miskukte rijmelarij en de muziek is waardeloos. Niets positiefs, dus een 1.
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Zijn van ironie doordrenkte teksten zijn een heerlijke lekkernij in een alsmaar populistischer wordende wereld.
En daarbij, zoals Sokra al zegt, is de muziek vaak dienstig aan het woord. Ik vind de muziek hier overigens echt niet mis staan
Ik geef het met volle overtuiging een 8!
En daarbij, zoals Sokra al zegt, is de muziek vaak dienstig aan het woord. Ik vind de muziek hier overigens echt niet mis staan
Ik geef het met volle overtuiging een 8!
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Muziek is klote, tekst is pathetisch, valse sentimenten, bah. Een dikke vette 1 voor deze door "linkse" mensen altijd opgehemelde nikskunner.
O ja, en die stem is hemeltergend irritant. Ik geef zelden een 1, maar deze komt uit de grond van mijn hart.
O ja, en die stem is hemeltergend irritant. Ik geef zelden een 1, maar deze komt uit de grond van mijn hart.
Helaas ik gedoog dit niet. Op een irritante toon een nietszeggende tekst opdreunen, ondersteund door wat getokkel op een gitaar, is eigenlijk niet eens een 1 waard.
Een vette 1.
Een vette 1.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
sokratikos schreef:De tekst staat altijd centraal in de liedjes van Jeroen van Merwijk - ken er maar een klein aantal, de muziek is ondergeschikt aan de boodschap en zijn teksten zijn gewoonlijk ijzersterk en al dan niet ook grappig. Zo ook is in dit nr de inhoud sterk, dat nog niet tot het kleine aantal nrs behoorde dat ik kende. Helaas is ´Als na mijn dood´ (over het Atlas-complex) op YouTube verwijderd, maar dit nr over de UVRM mag er ook zijn in dit tijdsgewricht:
Hij staat er nog
Zijn ook beide prachtnummers..
Dit hou ik niet vol. Een 2
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Als het alleen om de tekst zou gaan kun je een mooie gedichtenbundel kopen, of je gaat eens naar een lezing of iets dergelijks. Oftewel: liedjes kunnen niet teren op alleen maar een vermeende goede tekst. Dat is in dit geval ook nog niet eens aan de orde, want ik vind het net als SoWhat ook mislukte rijmelarij. Van die gekunstelde zinnen die met het grote Sinterklaas-rijmwoordenboek in ieder geval nog de laatste lettergreep gemeen hebben: bah!
De muziek is dan ook nog eens van het een bedroevend niveau, terwijl de opnamekwaliteit het geheel nou niet bepaald aantrekkelijker maakt. Erg jammer allemaal, want "die kut van Van Merwijk" (zijn eigen citaat) kan veel beter dan dit.
Een 2.
De muziek is dan ook nog eens van het een bedroevend niveau, terwijl de opnamekwaliteit het geheel nou niet bepaald aantrekkelijker maakt. Erg jammer allemaal, want "die kut van Van Merwijk" (zijn eigen citaat) kan veel beter dan dit.
Een 2.
Dit is ten eerste een heel slechte opname; daar wordt het nummer hoe dan ook niet beter van.
Heel moeilijk om dit te ranken. Het is zo afhankelijk van je stemming; soms heb je inderdaad geen zin in een gitaarpingelaar met rare teksten, en soms word je helemaal stil van een tekstvirtuoos die begeleid wordt door een gitaar die in perfecte harmonie is met de woorden van de kunstenaar.
Ik vond het nu moeilijk om het einde uit te zitten, maar volgende week draait een presentator van Radio 1 een nummer van Van Merwijk en word ik geraakt door de tekst.
Laat ik een 8 doen, dat is wel een cijfer passend bij zijn kaliber.
Heel moeilijk om dit te ranken. Het is zo afhankelijk van je stemming; soms heb je inderdaad geen zin in een gitaarpingelaar met rare teksten, en soms word je helemaal stil van een tekstvirtuoos die begeleid wordt door een gitaar die in perfecte harmonie is met de woorden van de kunstenaar.
Ik vond het nu moeilijk om het einde uit te zitten, maar volgende week draait een presentator van Radio 1 een nummer van Van Merwijk en word ik geraakt door de tekst.
Laat ik een 8 doen, dat is wel een cijfer passend bij zijn kaliber.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Nee, ik trek dit ook voor geen meter.. De beste man kan mijns inziens niet zingen... Ik zou dan ook onmiddelijk de radio uitzetten als dit voorbij zou komen...Het dreutelt maar door... De tekst zou misschien best goed kunnen zijn, ware het niet dat ik er niet geboeid naar kan luisteren, omdat ik de stem zo dodelijk saai en irritant vind, dat hetgeen wat Jeroen uitkraamt, ik totaal niet tot me kan nemen...
Bovendien ben ik het met Frodo eens (nadat ik nog een keer met de grootste moeite wel naar de tekst heb geluisterd, omdat sommige mensen deze zo 'fantastisch' vinden) dat:
''Als het alleen om de tekst zou gaan je een mooie gedichtenbundel kunt kopen, of je gaat eens naar een lezing of iets dergelijks. Oftewel: liedjes kunnen niet teren op alleen maar een vermeende goede tekst. Dat is in dit geval ook nog niet eens aan de orde, want ik vind het net als SoWhat ook mislukte rijmelarij. Van die gekunstelde zinnen die met het grote Sinterklaas-rijmwoordenboek in ieder geval nog de laatste lettergreep gemeen hebben: bah!
De muziek is dan ook nog eens van het een bedroevend niveau, terwijl de opnamekwaliteit het geheel nou niet bepaald aantrekkelijker maakt"
Ik geef een 2 voor dit 'gedrocht', wat dat is het in mijn ogen...
Bovendien ben ik het met Frodo eens (nadat ik nog een keer met de grootste moeite wel naar de tekst heb geluisterd, omdat sommige mensen deze zo 'fantastisch' vinden) dat:
''Als het alleen om de tekst zou gaan je een mooie gedichtenbundel kunt kopen, of je gaat eens naar een lezing of iets dergelijks. Oftewel: liedjes kunnen niet teren op alleen maar een vermeende goede tekst. Dat is in dit geval ook nog niet eens aan de orde, want ik vind het net als SoWhat ook mislukte rijmelarij. Van die gekunstelde zinnen die met het grote Sinterklaas-rijmwoordenboek in ieder geval nog de laatste lettergreep gemeen hebben: bah!
De muziek is dan ook nog eens van het een bedroevend niveau, terwijl de opnamekwaliteit het geheel nou niet bepaald aantrekkelijker maakt"
Ik geef een 2 voor dit 'gedrocht', wat dat is het in mijn ogen...
Gast- Gast
Hij had het beter kunnen schrijven en door iemand anders laten inzingen. Het is zijn stem die ik niet gedogen kan. Een Tien
Kasper- Music-director
- Aantal berichten : 1531
Registratiedatum : 04-11-11
Leeftijd : 34
Kasper schreef:Hij had het beter kunnen schrijven en door iemand anders laten inzingen. Het is zijn stem die ik niet gedogen kan. Een Tien
Nog nooit meegemaakt. Ik type Tien en er komt Tien te staan. Hoeveel ik ook edit.
Kasper- Music-director
Kasper schreef:Kasper schreef:Hij had het beter kunnen schrijven en door iemand anders laten inzingen. Het is zijn stem die ik niet gedogen kan. Een Tien
Nog nooit meegemaakt. Ik type Tien en er komt Tien te staan. Hoeveel ik ook edit.
Raar forum. Naja voor de duidelijkheid, ik geen een 4!
Kasper- Music-director
Jeroen is nu op Radio 2!! (voor degenen die dat leuk vinden, en dat zijn er niet veel )
LarryMullen schreef:Jeroen is nu op Radio 2!! (voor degenen die dat leuk vinden, en dat zijn er niet veel )
Hij blijft toch geniaal Jesus ik en Geert!
Ik kan zijn teksten meestal wel waarderen, maar beoordeel dit als rijmelarij van likmevestje en hij moet het nu juist van zijn teksten hebben, want zingen is zeker niet zijn ding.
Een 2.
Een 2.
Gast- Gast
Ik vind Jeroen van Merwijk normaliter gewoon goed maar dit nummer van hem vind ik toch echt minder sterk. Toch kan ik er nog een nipte 5 voor opbrengen.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: