*RTH* Fats Waller - The Reefer Song
+8
sokratikos
MrJohn
PPProfessor
Led-Zep
Timmus
Frodo
sowhat
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'The Reefer Song'
*RTH* Fats Waller - The Reefer Song
[06-10-2011]
Wederom een verzoekje en ditmaal moest hij onder het stof vandaan getrokken worden! 1943 is het jaar................
Thomas 'Fats' Waller (Harlem (New York), 21 mei 1904 - in de Santa Fé Express, 15 december 1943) was een jazzmuzikant. Hij was organist en pianist.
Fats Waller werd geboren als de zoon van een dominee. In de kerk leerde hij spelen op het orgel, vergezeld door zijn moeder.
In 1918 boekte Waller zijn eerste succesje, nadat hij een talentenjacht had gewonnen met het spelen van Carolina Shout van James P. Johnson. Hij had dit nummer leren spelen door het observeren van een pianiste die dit nummer uitvoerde. Niet veel later zou hij pianolessen nemen bij Johnson, de componist van dat nummer.
In 1922 begon Waller met het opnemen van nummers en verdiende hij zijn geld door het spelen in filmzalen en tijdens theatervoorstellingen. In 1927 nam hij enkele nummers op met zijn pianoleraar James P. Johnson voor de show Keep Sufflin. Twee jaar later schreef hij de muziek voor de Broadway-hit Hot Chocolate, samen met zijn vriend Andy Razaff, die de teksten schreef.
Het meest succesvolle nummer van Waller was Ain't Misbehavin. Dit nummer speelde hij voor het eerst met Louis Armstrong en al snel werd het een enorm succes in de Verenigde Staten. De echte doorbraak van Waller kwam echter in 1934. Tijdens een feest van de beroemde componist George Gershwin baarde hij opzien door zijn pianospel en zangpartijen. Een vertegenwoordiger van Victor Records was hierbij aanwezig en zorgde ervoor dat Waller een contract kreeg bij de platenmaatschappij.
Hierna maakte Waller enkele albums. Deze bracht hij allemaal uit onder de noemer Fats Waller and his Rhythm. Zijn band bestond uit zes muzikanten die regelmatig met elkaar samenwerkten, waaronder Zutty Singleton. In die periode was Waller een geliefde gast in nachtclubs en radio-optredens. Bovendien toerde hij door Europa.
In 1943 overleed Waller op 39-jarige leeftijd onverwachts aan een longontsteking. Dit gebeurde in een trein die zich nabij Kansas City in Missouri bevond.
https://www.youtube.com/watch?v=DYaTmlp9Nwg&feature=player_embedded
Wederom een verzoekje en ditmaal moest hij onder het stof vandaan getrokken worden! 1943 is het jaar................
Thomas 'Fats' Waller (Harlem (New York), 21 mei 1904 - in de Santa Fé Express, 15 december 1943) was een jazzmuzikant. Hij was organist en pianist.
Fats Waller werd geboren als de zoon van een dominee. In de kerk leerde hij spelen op het orgel, vergezeld door zijn moeder.
In 1918 boekte Waller zijn eerste succesje, nadat hij een talentenjacht had gewonnen met het spelen van Carolina Shout van James P. Johnson. Hij had dit nummer leren spelen door het observeren van een pianiste die dit nummer uitvoerde. Niet veel later zou hij pianolessen nemen bij Johnson, de componist van dat nummer.
In 1922 begon Waller met het opnemen van nummers en verdiende hij zijn geld door het spelen in filmzalen en tijdens theatervoorstellingen. In 1927 nam hij enkele nummers op met zijn pianoleraar James P. Johnson voor de show Keep Sufflin. Twee jaar later schreef hij de muziek voor de Broadway-hit Hot Chocolate, samen met zijn vriend Andy Razaff, die de teksten schreef.
Het meest succesvolle nummer van Waller was Ain't Misbehavin. Dit nummer speelde hij voor het eerst met Louis Armstrong en al snel werd het een enorm succes in de Verenigde Staten. De echte doorbraak van Waller kwam echter in 1934. Tijdens een feest van de beroemde componist George Gershwin baarde hij opzien door zijn pianospel en zangpartijen. Een vertegenwoordiger van Victor Records was hierbij aanwezig en zorgde ervoor dat Waller een contract kreeg bij de platenmaatschappij.
Hierna maakte Waller enkele albums. Deze bracht hij allemaal uit onder de noemer Fats Waller and his Rhythm. Zijn band bestond uit zes muzikanten die regelmatig met elkaar samenwerkten, waaronder Zutty Singleton. In die periode was Waller een geliefde gast in nachtclubs en radio-optredens. Bovendien toerde hij door Europa.
In 1943 overleed Waller op 39-jarige leeftijd onverwachts aan een longontsteking. Dit gebeurde in een trein die zich nabij Kansas City in Missouri bevond.
https://www.youtube.com/watch?v=DYaTmlp9Nwg&feature=player_embedded
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Fats Waller - The Reefer Song
Niet veel soeps, maar wel relaxed: 5
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Al kwam het uit 1243, het is gewoon waardeloos, dat heeft namelijk niets te maken met de tijd waaruit het afkomstig is. Slecht is slecht, dit lijkt gewoon op Pieter van Vollenhove (pianogepingel, want meer is dat niet) met een (door whisky?) totaal verwoeste stem.
Een 1.
Een 1.
Een minuutje OK, maar een heel nummer is al te lang. Haal die dronken gast van de piano vandaan, denk je dan. Ik ga tussen sowhat en Frodo inzitten en geef een 3.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16848
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
En ik ga net onder Timmus zitten.
Een 2.
Een 2.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Hahaha Frodo, je tekst is wel erg vermakelijk, maar ik vind het toch echt een nummer uit die tijd. Het genre, het kraken, het hoort er allemaal bij. Dit soort plaatjes is bij mij altijd een fijne 7.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
Als iemand de moeite zou nemen eens dwars door het gekraak heen eens echt te luisteren dan hoor je een heerlijk tongue in cheek liedje van iemand die mede de hedendaagse Amerikaanse muziek zeer heeft beinvloed en dat nu nog doet.
Zijn stem was hier al aardig naar de klote mede geholpen door de slopende soms meerdere op een dag optredens, optredens die in die tijd vaak nog boven de vier uur uitkwamen in meestal donkere stinkende kelders vol met van alles behalve met frisse lucht en zwanger van de sigaretten rook.
Ik vermoed zo maar dat als je dit liedje nu zou opnemen met de nu beschikbare techniek enz. er een meer dan geslaagde son overeind blijft staan.
Alles bij elkaar een ruime 8 voor dit niet opzienbarende maar toch zeer genietbare liedje.
Zijn stem was hier al aardig naar de klote mede geholpen door de slopende soms meerdere op een dag optredens, optredens die in die tijd vaak nog boven de vier uur uitkwamen in meestal donkere stinkende kelders vol met van alles behalve met frisse lucht en zwanger van de sigaretten rook.
Ik vermoed zo maar dat als je dit liedje nu zou opnemen met de nu beschikbare techniek enz. er een meer dan geslaagde son overeind blijft staan.
Alles bij elkaar een ruime 8 voor dit niet opzienbarende maar toch zeer genietbare liedje.
Gast- Gast
Natuurlijk waren de opnamemogelijkheden destijds erg beperkt. Het geeft ons wel de gelegenheid de intrinsieke waarde te onderkennen (niet iedereen is dat gegeven natuurlijk) en die is hoog. Een origineel geluid dat de aanzet vormde tot zoveel moois in latere tijden: een 8
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Leuk hoor, zo´n ouwe kraakplaat. Een 7
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
Ik vind het - geplaatst in de tijd - best een leuk stukje muziek. Maar ik kan hier geen hele dag naar luisteren. Een 6.
Dit is natuurlijk helemaal geen Reefer song, snap niet hoe Fats dat bedacht had.
Maar voor dit hele ouwe old school plaatje geeft ik toch een 6je.
Een verfrissend RTH aanvraagje ondanks dat ie uit 1943 dateerd.
Maar voor dit hele ouwe old school plaatje geeft ik toch een 6je.
Een verfrissend RTH aanvraagje ondanks dat ie uit 1943 dateerd.
Gast- Gast
Paul schreef:Ik vind het - geplaatst in de tijd - best een leuk stukje muziek. Maar ik kan hier geen hele dag naar luisteren. Een 6.
Kan me hier wel bij aansluiten, alleen geef ik het dan een 5 .....
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
PPProfessor schreef:Hahaha Frodo, je tekst is wel erg vermakelijk, maar ik vind het toch echt een nummer uit die tijd. Het genre, het kraken, het hoort er allemaal bij. Dit soort plaatjes is bij mij altijd een fijne 7.
Ik vind het ook een nummer uit die tijd. Maar dat levert bij mij geen extra punten op, ik probeer het op kwaliteit te beoordelen. En dan heb ik het overigens helemaal niet over het kraken, dat maakt me namelijk niks uit. Het liedje bestaat slechts uit pianogepingel, en als ik dat dan naast bijvoorbeeld een klavierconcert van Mozart (18e eeuw) leg of het vergelijk met het pianospel van Chopin of Liszt (19e eeuw) dan is dit gestuntel van een beginneling.
Frodo schreef:PPProfessor schreef:Hahaha Frodo, je tekst is wel erg vermakelijk, maar ik vind het toch echt een nummer uit die tijd. Het genre, het kraken, het hoort er allemaal bij. Dit soort plaatjes is bij mij altijd een fijne 7.
Ik vind het ook een nummer uit die tijd. Maar dat levert bij mij geen extra punten op, ik probeer het op kwaliteit te beoordelen. En dan heb ik het overigens helemaal niet over het kraken, dat maakt me namelijk niks uit. Het liedje bestaat slechts uit pianogepingel, en als ik dat dan naast bijvoorbeeld een klavierconcert van Mozart (18e eeuw) leg of het vergelijk met het pianospel van Chopin of Liszt (19e eeuw) dan is dit gestuntel van een beginneling.
Over vermakelijk gesproken!! Dit kan je toch niet met elkaar vergelijken??
Zou hetzelfde zijn om het gestuntel van Herman Brood in zijn beginjaren bij Cuby te vergelijken met bijvoorbeeld Arthur Rubinstein in zijn "prime"years!!
Overigens in zijn tijd was Fats een redelijk grote Meneer, dus ik denk zomaar dat het "gepingel" best wel meevalt, alleen alles moet je wel plaatsen in de tijd van het maken, tenminste over het algemeen.
Wat veel eerder mee zal spelen is dat zeker in de States er erg slecht word omgegaan met de muzikale erfenis waardoor de invloed die Fats heeft gehad bijna compleet is vergeten en omdat de man zwart is ook een beetje is weggemoffeld, zoals dat wel vaker het geval is met grote zwarte artiesten uit het verre verleden, ( neem alleen al de Blues als voorbeeld zonder de inmiddels bijna vergeten zwarte Robert Johnson waren er geen Stones of Clapton geweest) en zoals wel vaker het geval is, en in mijn ogen dus ook hier, maakt onbekend over het algemeen ook onbemind.
Zo ben ik bv razend benieuwd of bv synthesiser herrie net zo een lange adem zal hebben als deze Fats, maar vermoedelijk is dat over een kleine 70 jaar schat ik in ook niet het geval en zal een plaat als bv "are friends electric" ook beschouwd worden als hopeloos gepriegel, terwijl vriend en vijand van dit nummer momenteel toch niet kunnen ontkennen hoeveel invloed die plaat heeft gehad.
Gast- Gast
Leuk dat historisch perspectief, hulde hiervoor. Alleen 1 ding, ik vind het niet om aan te horen, en dus moet ik toch een 2 geven. Volgende keer beter.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Journeyman schreef:Over vermakelijk gesproken!! Dit kan je toch niet met elkaar vergelijken??
Zou hetzelfde zijn om het gestuntel van Herman Brood in zijn beginjaren bij Cuby te vergelijken met bijvoorbeeld Arthur Rubinstein in zijn "prime"years!!
Je kan alles met elkaar vergelijken, en dat doe ik dan ook. En ook als zeer grote fan van Herman Brood heb ik er geen moeite mee om te zeggen dat zijn pianospel weliswaar swingend was maar zeker niet virtuoos. En ik heb Herman ook wel eens een volkomen waardeloos concert horen geven omdat hij stomdronken was. Herman Brood was wel de enige echte R&R ster die NL ooit heeft gehad, maar hij is geen heilige waar geen kritiek op toegestaan is.
Same here.
Ongeacht verdere verdiensten van Fats is dit liedje gewoon drie keer niks. Want in dit liedje, in deze clip, is er wel degelijk sprake van wat gepingel. Dat moet ik helemaal niet in de tijd plaatsen, want er waren in die tijd al vele meesterwerken op piano. Deze niet dus. Vandaar mijn cijfer.
Dat de man een zwaar leven had, met vele optredens, rokerige zaaltjes en met rascisme/discriminatie: ik vind dat heel erg zielig. Maar ik geef geen zieligheidsbonus.
Ik hou wel van een stem die doorleeft is en dat is deze stem zeker. Lekker gepingel erbij ik kom gewoon op een keurige 7 uit zonder zieligheidsbonus of historisch besef waarde bonus.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik hou persoonlijk wel van deze kraakplaatjes uit vroegere (vervlogen) tijden... Vaak luister ik op zondag (mede ook omdat mijn ouders vaak naar deze radiozender luisteren) naar de Koffergrammofoon met Dick van der Es op radio Noord. Meestal is dit radio programma erop als wij aan het eten zijn (het is er altijd op van 12:15 tot 13:00) en ik moet zeggen dat ik deze muziek erg relaxt vind om aan te horen tijdens het eten. Bovendien vind ik de donkere zware stem van Fats Waller (en ook al is deze stem door de optredens in rookachtige donkere vieze keldertjes en door het drinken van teveel Wiskey aardig verpest) gewoon heel fijn en vertrouwd om naar te luisteren! Erg dat deze man al op zijn 38ste is komen te overlijden aan de gevolgen van een longontsteking... Van mij een 8 voor deze fijne kraakplaat!
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Fats Domino - Blueberry Hill
» *RTH* Rigby - One Song
» *RTH* UB 40 - Sing our own Song
» *RTH* P.I.L. - This is not a love song
» *RTH* Wannadies - You & Me Song
» *RTH* Rigby - One Song
» *RTH* UB 40 - Sing our own Song
» *RTH* P.I.L. - This is not a love song
» *RTH* Wannadies - You & Me Song
Pagina 1 van 1