*RTH* Ekseption - The 5th
+13
Timmus
Jan...
Vleertje
Frodo
Ries
Dromertje
Mirrr
MrJohn
LarryMullen
sokratikos
sowhat
ErickNJ
Dave Evans
17 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'The 5th'
*RTH* Ekseption - The 5th
[27-07-2011]
Ekseption was de naam van een Nederlandse symfonische rockband die vooral actief was in de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw. Ekseption maakte verschillende hits en won in 1970 een Edison. De groep werd vooral bekend vanwege zijn op klassieke werken geënte, vroeg-progressieve rockmuziek met jazzimprovisaties.
In 1969 werd Ekseption door de Engelse band The Nice geïnspireerd om klassieke stukken te bewerken en daarmee de muzikale koers te verleggen naar een mix van rock en klassieke muziek. Rick van der Linden had een conservatoriumopleiding klassieke muziek genoten en had ervaring met het spelen in verschillende pop- en jazzgroepen als het Occasional Swingcombo en het Ferdinand Povel Quartet. Met zijn arrangementen van klassieke werken van onder meer Bach, Albinoni, Beethoven, Mozart, Tsjaikovski en Chatsjatoerjan was hij voor een groot deel verantwoordelijk voor het geheel nieuwe, eigen en energieke geluid van de band.
De eerste single, The 5th of The fifth. (een arrangement op Beethovens vijfde symfonie), deed het goed en haalde de derde plaats op de hitlijsten. Ook Rhapsody in blue (Gershwin) en Air (J.S. Bach) deden het uitstekend. Deze successen bezorgden Rick van der Linden de muzikale leiding van de groep. Air en The 5th waren trouwens nog arrangementen ontstaan in samenwerking tussen Van den Broek, Van der Linden, De Leeuwe, Van Kampen en Kruisman. Ekseptions eerste album Ekseption werd uitgegeven in 1969. Datzelfde jaar echter verlieten Rob Kruisman en Huib van Kampen de band, vanwege verschillen van mening over de te volgen muzikale koers. Huib van Kampen ging het (muziek)onderwijs in. Dick Remelink (sax, fluit, ex-Pocomania) verving Rob Kruisman, die zich bij Island aansloot.
Ekseptions vaste bezetting bestond zodoende begin 1970 uit Rein van den Broek, Rick van der Linden, Cor Dekker, Dick Remelink en Peter de Leeuwe.
https://www.youtube.com/watch?v=N0kyWnEqnzI&feature=related
Ekseption was de naam van een Nederlandse symfonische rockband die vooral actief was in de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw. Ekseption maakte verschillende hits en won in 1970 een Edison. De groep werd vooral bekend vanwege zijn op klassieke werken geënte, vroeg-progressieve rockmuziek met jazzimprovisaties.
In 1969 werd Ekseption door de Engelse band The Nice geïnspireerd om klassieke stukken te bewerken en daarmee de muzikale koers te verleggen naar een mix van rock en klassieke muziek. Rick van der Linden had een conservatoriumopleiding klassieke muziek genoten en had ervaring met het spelen in verschillende pop- en jazzgroepen als het Occasional Swingcombo en het Ferdinand Povel Quartet. Met zijn arrangementen van klassieke werken van onder meer Bach, Albinoni, Beethoven, Mozart, Tsjaikovski en Chatsjatoerjan was hij voor een groot deel verantwoordelijk voor het geheel nieuwe, eigen en energieke geluid van de band.
De eerste single, The 5th of The fifth. (een arrangement op Beethovens vijfde symfonie), deed het goed en haalde de derde plaats op de hitlijsten. Ook Rhapsody in blue (Gershwin) en Air (J.S. Bach) deden het uitstekend. Deze successen bezorgden Rick van der Linden de muzikale leiding van de groep. Air en The 5th waren trouwens nog arrangementen ontstaan in samenwerking tussen Van den Broek, Van der Linden, De Leeuwe, Van Kampen en Kruisman. Ekseptions eerste album Ekseption werd uitgegeven in 1969. Datzelfde jaar echter verlieten Rob Kruisman en Huib van Kampen de band, vanwege verschillen van mening over de te volgen muzikale koers. Huib van Kampen ging het (muziek)onderwijs in. Dick Remelink (sax, fluit, ex-Pocomania) verving Rob Kruisman, die zich bij Island aansloot.
Ekseptions vaste bezetting bestond zodoende begin 1970 uit Rein van den Broek, Rick van der Linden, Cor Dekker, Dick Remelink en Peter de Leeuwe.
https://www.youtube.com/watch?v=N0kyWnEqnzI&feature=related
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Ekseption - The 5th
Leuk nummer om zo nu en dan eens te horen, bijv. met de top 2000. Filmpje is ook leuk. Een 7.
Het komt trouwens vreemd aan als je na 10 seconden iets heel anders hoort dan het begin van Roll Over Beethoven...
Het komt trouwens vreemd aan als je na 10 seconden iets heel anders hoort dan het begin van Roll Over Beethoven...
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Ekseption is altijd prima, al vind ik deze iets minder spannend: 7
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Het was natuurlijk wachten op een popband die ooit klassieke muziek zou gaan bewerken tot popsongs en het werd Ekseption. Zo nu en dan is het wel aardig om zulks te horen, maar nimmer tilt een nr van Ekseption me op. Ook dit niet. Een ruime 6
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
gewoon opgefokte film- muziek.
Waardeloze rotzooi, een 2.
Waardeloze rotzooi, een 2.
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Van mij een 7 hiervoor, inderdaad een echt nummer om op top 2000 te luisteren, verder hoor je het haast niet meer
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Grappige plaat maar heb altijd de neiging om er een beetje hyper van te worden. 5
Dromertje- Music-freak
- Aantal berichten : 357
Registratiedatum : 28-12-08
Leeftijd : 56
sokratikos schreef:Het was natuurlijk wachten op een popband die ooit klassieke muziek zou gaan bewerken tot popsongs en het werd Ekseption. Zo nu en dan is het wel aardig om zulks te horen, maar nimmer tilt een nr van Ekseption me op. Ook dit niet. Een ruime 6
Need I see more? Ik ben het helemaal met Sokra eens.... Alleen van mij een gewone 6. Geen ruime dus...
Gast- Gast
Niet mijn ding, verre van zelfs, een 3
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Neuh deze is niet zogeinig gedaan met de Beathoven, te rommelig ofzo idd. een 4.
Als het dan toch zonodig moet is deze wel naar mijn smaak...
Lekker op fietse door NYC..
Als het dan toch zonodig moet is deze wel naar mijn smaak...
Lekker op fietse door NYC..
Gast- Gast
Doe mij het origineel maar een 4 voor de moeite.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Nou Mien, je mag weer stemmen joh!
Nee, Klassiek in een popsausje, dat vind ik echt helemaal niks. Dit vond ik vroeger wel leuk, maar dit is wel heel oubollig allemaal. Ik geef hier een 5 voor.
Als we trouwens Ranking the Clips gaan doen, dan moet ik absoluut een 2 geven. Wat een onsamenhangende Hollandse kneuterigheid is dit. En dat geklooi met die capes en die paraplu's. Volgens mij was de choreograaf zo haai als een kameel...
Nee, Klassiek in een popsausje, dat vind ik echt helemaal niks. Dit vond ik vroeger wel leuk, maar dit is wel heel oubollig allemaal. Ik geef hier een 5 voor.
Als we trouwens Ranking the Clips gaan doen, dan moet ik absoluut een 2 geven. Wat een onsamenhangende Hollandse kneuterigheid is dit. En dat geklooi met die capes en die paraplu's. Volgens mij was de choreograaf zo haai als een kameel...
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Het idee is leuk, maar de uitwerking laat nogal te wensen over. Een 4.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Die Clip kan inderdaad echt niet meer, kennelijk was het geld op voor een fatsoenlijk exemplaar.
Het nummer zelf vind ik wel aardig, maar lang niet zo goed als Air. Die zou een ruime 8 scoren, deze een 6,5. Ik rond m maar naar boven af
Het nummer zelf vind ik wel aardig, maar lang niet zo goed als Air. Die zou een ruime 8 scoren, deze een 6,5. Ik rond m maar naar boven af
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Mijn ouders waren altijd furieus als ze dit hoorden. Dit was voor hun geen manier van musiceren als je zo met klassieke muziek omging.
Zelf vind ik dit niet het meest gelukkige nummer van Ekseption, een beetje kietsjerige overgangen van klassiek naar modern. Past wel helemaal in die tijd. Een 6
Zelf vind ik dit niet het meest gelukkige nummer van Ekseption, een beetje kietsjerige overgangen van klassiek naar modern. Past wel helemaal in die tijd. Een 6
Kan prima leven met dit nummer...een 7 trouwens respect voor virtuoos Rick van der Linden!
snoopy- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 64
Wel aardig maar nou ook weer niet zo aardig dat het wereldschokkend kan worden genoemd neen verre van zelfs en dus een iel vijfje.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: