*RTH* 2 Belgen - Lena
+8
Timmus
ErickNJ
sokratikos
Kaj
Frodo
Mirrr
sowhat
Dave Evans
12 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Lena'
*RTH* 2 Belgen - Lena
[19-07-2011]
Twee Belgen was een Belgische new wave-band uit de jaren 80 van de 20e eeuw. Hun bekendste en populairste nummers zijn "Opération Coup de Poing" (1984), "Queen Of Mine" (1985) en vooral "Lena" (1985).
De band kwam uit Gent en bestond in eerste instantie uit zanger/gitarist Rembert De Smet en drummer Herman Celis. Later legde De Smet zich toe op het gebruik van de gitaar-synthesizer. In 1982 verschenen de eerste single Quand le film est triste / Lena en het eerste album 2 Belgen. Na dit eerste album werd het duo uitgebreid tot een echte band. De singles Operation coup de poing (een cover van Alpha Blondy), Lena en Queen of mine waren grote hits in België en worden nog steeds veel op de radio gedraaid.
De groep werd officieel ontbonden in 1993. Rembert De Smet is momenteel actief met de flamenco-pop groep Está Loco.
https://www.youtube.com/watch?v=UBYyfYe_L2c
https://www.youtube.com/watch?v=JLLFLTSTvj4&feature=related
Twee Belgen was een Belgische new wave-band uit de jaren 80 van de 20e eeuw. Hun bekendste en populairste nummers zijn "Opération Coup de Poing" (1984), "Queen Of Mine" (1985) en vooral "Lena" (1985).
De band kwam uit Gent en bestond in eerste instantie uit zanger/gitarist Rembert De Smet en drummer Herman Celis. Later legde De Smet zich toe op het gebruik van de gitaar-synthesizer. In 1982 verschenen de eerste single Quand le film est triste / Lena en het eerste album 2 Belgen. Na dit eerste album werd het duo uitgebreid tot een echte band. De singles Operation coup de poing (een cover van Alpha Blondy), Lena en Queen of mine waren grote hits in België en worden nog steeds veel op de radio gedraaid.
De groep werd officieel ontbonden in 1993. Rembert De Smet is momenteel actief met de flamenco-pop groep Está Loco.
https://www.youtube.com/watch?v=UBYyfYe_L2c
https://www.youtube.com/watch?v=JLLFLTSTvj4&feature=related
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* 2 Belgen - Lena
Sommige delen van de zang zijn leuk en apart, maar het grootste deel van de song is broddelwerk. 4 dus.
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Dit is zo'n nummer dat ik wel vaag ken uit die tijd maar heeft dus blijkbaar niet veel indruk gemaakt op me en dat doet het nu ook niet...een 5 dus...
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12297
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Vrolijk jatwerk uit het oeuvre van Duran Duran en Human League en ik hoor ook een sprankje Spandau Ballet. Zou leuk kunnen zijn maar het ene jatwerk is het andere nog niet, en dit is vreselijk amateuristisch gedaan.
Een 3.
Een 3.
Hmm, ik vind dit juist wél een heerlijk nummer. Omdat ik de hele tijd waarin dit uitkwam niet heb meegemaakt, kan ik ook niet beoordelen wie nou wat van wie heeft gejat/geleend/gekopieerd, dus daar ga ik me ook niet mee bezig houden. Wat overblijft is een fijn nummer, dat ook al een paar jaar in de Magistrale genoteerd staat. Ik geef een 8
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4000
Leeftijd : 36
Het origineel uit 1982 dat ik op het net vond klinkt behoorlijk anders:
Volgens wiki is 1982 het jaar van de wereldwijde doorbraak van zowel Duran Duran als Human League, dus het is zacht gezegd twijfelachtig dat 'Lena' valt te bestempelen als 'vrolijk jatwerk' uit het vroege oeuvre van deze twee popbands uit de opbloeiende new wave. De te ranken remake van 'Lena' uit 1985, die de ware doorbraak van 2 Belgen betekende, heeft (in vergelijking met het origineel) de synthesizers flink aangezet en is een dansvloernr geworden dat in clubs thuishoort. In die zin is de versie uit 1985 eerder vergelijkbaar met 'Stranger' van (de NLse Clan of) Xymox, dat ook is te vinden op new wave verzamelaars voor dance nights. 'Lena' krijgt van mij een 7
Volgens wiki is 1982 het jaar van de wereldwijde doorbraak van zowel Duran Duran als Human League, dus het is zacht gezegd twijfelachtig dat 'Lena' valt te bestempelen als 'vrolijk jatwerk' uit het vroege oeuvre van deze twee popbands uit de opbloeiende new wave. De te ranken remake van 'Lena' uit 1985, die de ware doorbraak van 2 Belgen betekende, heeft (in vergelijking met het origineel) de synthesizers flink aangezet en is een dansvloernr geworden dat in clubs thuishoort. In die zin is de versie uit 1985 eerder vergelijkbaar met 'Stranger' van (de NLse Clan of) Xymox, dat ook is te vinden op new wave verzamelaars voor dance nights. 'Lena' krijgt van mij een 7
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
De originele versie van Lena klinkt overigens ook als jatwerk, maar dan van Joe Jackson en the Selecter. Kan ik ook al niet warm van worden, net als de versie die hier te ranken is en dus overduidelijk Duran Duran en Human League invoeden heeft.
Blijft een welverdiende dikke 3.
Blijft een welverdiende dikke 3.
Haha Frodo, normaal heb je wel sterke teksten maar zo zoeken naar jatwerk ja dan kun je elk plaatje uitgebracht na 1980 wel als jatwerk bestempelen
Ik heb dit overigens ook altijd een lekker vrolijk plaatje gevonden en vind de versie uit 1985 wat completer dan het origineel. Met een jeugdsentiment en vrolijkheidsbonus kom ik dan zelfs op een 8
Ik heb dit overigens ook altijd een lekker vrolijk plaatje gevonden en vind de versie uit 1985 wat completer dan het origineel. Met een jeugdsentiment en vrolijkheidsbonus kom ik dan zelfs op een 8
Frodo, 'Lena' moet van jou blijkbaar jatwerk zijn. Ook het evt. jatten van mn Selecter hoor ik niet in het origineel. Onderbouw het vermeende jatten van bijv Duran Duran eens door een met Lena (1985) vergelijkbaar dansbaar electro-nr van DD te posten. Helaas heb ik (nog) niets kunnen vinden over waar 2 Belgen hoogstpersoonlijk zeggen waar ze hun inspiratie uit hebben geput; enkel dat kan me overtuigen wat hun invloed zou zijn. Voorlopig houdt ik het op een vergelijking van electronische new wave dansnrs - dwz met:
Muzikale groeten, sokra
Muzikale groeten, sokra
Sokra, het woord Jatwerk jat jij weer van Frodo
@dave: wat mij betreft is het woord jatwerk helemaal niet zo negatief dwz er is genoeg jatwerk dat ik kan waarderen. Denk bijvoorbeeld aan de eerste 3 albums van Led Zeppelin, dat is grotendeels gejat maar dat hebben ze wel heel erg goed gedaan. Daartegenover staat dat zo'n plaatje als Vida La Vida van Coldplay uitermate slecht jatwerk is
@sokratikos: nee, het 'moet' niet. Het is het eerste dat ik hoor bij het beluisteren: hee, dat lijkt op Duran Duran, en even later: hee, dat lijkt op Human League, en nog weer verderop: hee, dat lijkt op Spandau Ballet. Bij dat origineel precies hetzelfde: hee, dat lijkt op Joe Jackson. Hoor jij het er niet in? Ook prima, maar ik hoor het wel.
@sokratikos: nee, het 'moet' niet. Het is het eerste dat ik hoor bij het beluisteren: hee, dat lijkt op Duran Duran, en even later: hee, dat lijkt op Human League, en nog weer verderop: hee, dat lijkt op Spandau Ballet. Bij dat origineel precies hetzelfde: hee, dat lijkt op Joe Jackson. Hoor jij het er niet in? Ook prima, maar ik hoor het wel.
Dat kan wel zijn Frodo maar volgens mij nog altijd een kwestie van smaak. Ik luister dan weer liever naar Viva la Vida dan naar die eerste 3 albums van Led Zeppelin'
Ieder zijn ding..............
Jatwerk vind ik wel een negatieve klank hebben, dan kun je nog beter zeggen dat iemand beïnvloed is door iets (maar ieder zijn mening natuurlijk )
Ieder zijn ding..............
Jatwerk vind ik wel een negatieve klank hebben, dan kun je nog beter zeggen dat iemand beïnvloed is door iets (maar ieder zijn mening natuurlijk )
Ik hoor nu de gewone versie van Lena. Die is een stuk beter dan die uitgesponnen extended. Voor de gewone versie geef ik een 7, die is leuk.
@sowhat: haha, ja, zo 'jat' jij het woord ook weer en Frodo 'jat' het dan van de uitvinder van het woord 'jatwerk'. Maar zo werkt taal toch? Je gebruikt de woorden die beschikbaar zijn in de taal die je bezigt en hebt dat gebruik van jongsaf spelenderwijs geleerd.
Wat betreft Led Zeppelin is mijn subjectieve mening overigens dat I+II als gehelen beter zijn dan III+IV (met wat uitschieters naar boven tussen meer mindere nrs) en dat jij daar een andere subjectieve mening over hebt is je goed recht - die subjectieve verschillen maken t delen van muzikale belevingen leuk, niet dan?
Dan gebruik je het verkeerde woord. Iets jatten van een ander is niet hetzelfde als dat een muziekstuk op een ander muziekstuk lijkt. Wanneer je zegt dat de eerste drie albums van Led Zep 'jatwerk' is, moet je kunnen aanwijzen van welke eerdere muziek ze dan gejat zouden hebben - vooral door de negatieve associatie van jatten (=stelen). En jatten is dan nog iets heel anders dan beïnvloed-zijn-door en helemaal iets anders dan lijken-op.Frodo schreef:@sokratikos: nee, het 'moet' niet. Het is het eerste dat ik hoor bij het beluisteren: hee, dat lijkt op Duran Duran, en even later: hee, dat lijkt op Human League, en nog weer verderop: hee, dat lijkt op Spandau Ballet. Bij dat origineel precies hetzelfde: hee, dat lijkt op Joe Jackson. Hoor jij het er niet in? Ook prima, maar ik hoor het wel.
Wat betreft Led Zeppelin is mijn subjectieve mening overigens dat I+II als gehelen beter zijn dan III+IV (met wat uitschieters naar boven tussen meer mindere nrs) en dat jij daar een andere subjectieve mening over hebt is je goed recht - die subjectieve verschillen maken t delen van muzikale belevingen leuk, niet dan?
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10290
Of het nou jatwerk is dat kan me niet zoveel schelen, maar ik vind de originele versie duidelijk beter dan de latere. Voor de latere geef ik een 4.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Ik kende noch het nummer, noch de band, en bij "2 Belgen" had ik iets heel anders verwacht dan dit...
Wat ik hoor, bevalt me uitstekend. Er zit in elk geval een stuk meer schwung in dan gerenommeerde bands uit die periode.
Een 8.
Wat ik hoor, bevalt me uitstekend. Er zit in elk geval een stuk meer schwung in dan gerenommeerde bands uit die periode.
Een 8.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ik geef een 7 zeg er verder niets over anders word ik van jatwerk beticht
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Vleertje schreef:Ik geef een 7 zeg er verder niets over anders word ik van jatwerk beticht
Ja, ik wilde er ook al niks meer over zeggen. maarja, anders is mijn berichtje straks weer jatwerk van vleertje hoewel ik er NIKS over gezegd had, en vleertje wel wat maar toch ook weer niks. dus ik zeg er maar wel wat over. hoewel dat wel jatwerk is, want dan heb ik er iets over gezegd, en dat hebben anderen ook al gedaan.
Een 6
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Ik neem aan dat jij het origineel rankt want het eerst geplaatste ranking filmpje is een zeker een groot synthesizer aanval op je gehoor?
LarryMullen schreef:Vleertje schreef:Ik geef een 7 zeg er verder niets over anders word ik van jatwerk beticht
Ja, ik wilde er ook al niks meer over zeggen. maarja, anders is mijn berichtje straks weer jatwerk van vleertje hoewel ik er NIKS over gezegd had, en vleertje wel wat maar toch ook weer niks. dus ik zeg er maar wel wat over. hoewel dat wel jatwerk is, want dan heb ik er iets over gezegd, en dat hebben anderen ook al gedaan.
Een 6
Gast- Gast
Alex schreef:Ik neem aan dat jij het origineel rankt want het eerst geplaatste ranking filmpje is een zeker een groot synthesizer aanval op je gehoor?LarryMullen schreef:Vleertje schreef:Ik geef een 7 zeg er verder niets over anders word ik van jatwerk beticht
Een 6
Hoe raad je het eerste versie een 5, tweede een 7 maakt samen een 6 hhaa
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Het glazuur springt spontaan uit mijn tanden. Een soort Andre van Duin met een bril doet onder een zeer bedenkelijk 80s sfeertje een poging tot zingen. En dan al die synths dingetjes en die hinkende bas. Mijn hemel. Ik wordt hier niet echt vrolijk van, mensen. Een 1.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: