*RTH* Timmy Thomas - Why can't we live together?
+10
MrJohn
sowhat
Mirrr
Led-Zep
Miennnn
PPProfessor
ErickNJ
Frodo
LarryMullen
Dave Evans
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Why can't we live together'
*RTH* Timmy Thomas - Why can't we live together?
[01-06-2011]
Thomas werd geboren als één van twaalf kinderen van een methodistische dominee. Vader Thomas leerde al zijn kinderen piano spelen en liet ze 's zondags spelen in de kerk. Als tiener kreeg Timmy Thomas jazzlessen van Stan Kenton en ging hij studeren aan Lane College in Jackson, Tennessee. In die tijd speelde hij de begeleiding voor Donald Byrd en Cannonball Adderley en werkte hij als sessiemuzikant in Memphis.
In 1967 studeerde Thomas af en tekende hij een contract bij Goldwax Records. Dat jaar nam hij twee singletjes op: Have some boogaloo en It's my life. Niet lang daarna verhuisde hij naar Miami. Na daar een paar jaar op een hogeschool te hebben gewerkt, opende hij in 1972 zijn eigen café: Timmy's Lounge Bar. In dit jaar schreef hij het nummer Why can't we live together. De inspiratie voor dit nummer haalde hij uit alle haat en pijn in de wereld, zoals racisme en de Vietnamoorlog. Hij nam het nummer in één take op. Het nummer kenmerkt zich door de uitgeklede productie. Hij speelt zelf hammondorgel (en hammondbas) en wordt begeleid door een drumcomputer. Nadat Henry Stone van TK Records het nummer op de radio hoorde, bood hij Thomas een contract aan, kocht hij de rechten van het nummer en bracht hij het landelijk uit. Why can't we live together haalde in het begin van 1973 de derde plaats in de Billboard Hot 100. In de Nederlandse Top 40 kwam het in maart tot #25 en in de BRT Top 30 tot #13. De opvolger People are changin' werd weliswaar een kleine hit in Amerika, maar hij wordt toch gezien als het prototype eendagsvlieg.
Na zijn succes had zijn carrière nog een paar keer een kleine opleving. In 1982 werd in Vlaanderen Why can't we live together opnieuw uitgebracht na het succes van de cover van de Jamaicaanse dj Mike Anthony en werd een bescheiden hit. Twee jaar later schreef Timmy Thomas een vervolg op Why can't we live together, getiteld Gotta give a little love, dat werd uitgebracht door Gold Mountain Records en kleine Amerikaanse hit werd. Anderhalf jaar later scoorde hij nog een hitje in Engeland met New York eyes, een duet met de Zuid-Afrikaanse zangeres Nicole. In 1990 kwam Thomas met een comebackalbum met daarop onder andere een nieuwe versie van Why can't we live together. Het was echter het nummer Dying inside to hold you dat een groot succes werd in Zuidoost-Azië en Australië. In Europa en Amerika bleef dat nummer onopgemerkt.
Inmiddels is Timmy Thomas gestopt met zijn muzikale carrière. Sinds 1995 geeft hij muzieklessen op een basisschool.
https://www.youtube.com/watch?v=Tz1yjKMIfD0
Thomas werd geboren als één van twaalf kinderen van een methodistische dominee. Vader Thomas leerde al zijn kinderen piano spelen en liet ze 's zondags spelen in de kerk. Als tiener kreeg Timmy Thomas jazzlessen van Stan Kenton en ging hij studeren aan Lane College in Jackson, Tennessee. In die tijd speelde hij de begeleiding voor Donald Byrd en Cannonball Adderley en werkte hij als sessiemuzikant in Memphis.
In 1967 studeerde Thomas af en tekende hij een contract bij Goldwax Records. Dat jaar nam hij twee singletjes op: Have some boogaloo en It's my life. Niet lang daarna verhuisde hij naar Miami. Na daar een paar jaar op een hogeschool te hebben gewerkt, opende hij in 1972 zijn eigen café: Timmy's Lounge Bar. In dit jaar schreef hij het nummer Why can't we live together. De inspiratie voor dit nummer haalde hij uit alle haat en pijn in de wereld, zoals racisme en de Vietnamoorlog. Hij nam het nummer in één take op. Het nummer kenmerkt zich door de uitgeklede productie. Hij speelt zelf hammondorgel (en hammondbas) en wordt begeleid door een drumcomputer. Nadat Henry Stone van TK Records het nummer op de radio hoorde, bood hij Thomas een contract aan, kocht hij de rechten van het nummer en bracht hij het landelijk uit. Why can't we live together haalde in het begin van 1973 de derde plaats in de Billboard Hot 100. In de Nederlandse Top 40 kwam het in maart tot #25 en in de BRT Top 30 tot #13. De opvolger People are changin' werd weliswaar een kleine hit in Amerika, maar hij wordt toch gezien als het prototype eendagsvlieg.
Na zijn succes had zijn carrière nog een paar keer een kleine opleving. In 1982 werd in Vlaanderen Why can't we live together opnieuw uitgebracht na het succes van de cover van de Jamaicaanse dj Mike Anthony en werd een bescheiden hit. Twee jaar later schreef Timmy Thomas een vervolg op Why can't we live together, getiteld Gotta give a little love, dat werd uitgebracht door Gold Mountain Records en kleine Amerikaanse hit werd. Anderhalf jaar later scoorde hij nog een hitje in Engeland met New York eyes, een duet met de Zuid-Afrikaanse zangeres Nicole. In 1990 kwam Thomas met een comebackalbum met daarop onder andere een nieuwe versie van Why can't we live together. Het was echter het nummer Dying inside to hold you dat een groot succes werd in Zuidoost-Azië en Australië. In Europa en Amerika bleef dat nummer onopgemerkt.
Inmiddels is Timmy Thomas gestopt met zijn muzikale carrière. Sinds 1995 geeft hij muzieklessen op een basisschool.
https://www.youtube.com/watch?v=Tz1yjKMIfD0
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Timmy Thomas - Why can't we live together?
Gádver.
Een keiharde 1 voor deze afgrijselijke baggerplaat.
Een keiharde 1 voor deze afgrijselijke baggerplaat.
LarryMullen- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3951
Registratiedatum : 31-12-10
Leeftijd : 25
Een hele vette 9 voor deze heerlijke plaat; Timmy's got soul!
Gast- Gast
Nou, vooruit, een bonuspunt voor de hilarische danspasjes. Voor de rest helemaal met Larry eens.
Een 2 wordt het dan.
Een 2 wordt het dan.
Ik hou wel van zweverige muziek (is dat wel een woord?) maar van deze word ik een beetje zenuwachtig. Een vijfje.
ErickNJ- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 2377
Registratiedatum : 20-12-08
Een 10. Geen twijfel mogelijk, het Hammond-orgeltje in deze plaat leverde een echte soul-classic af. Iedereen die soul een warm hart toedraagt weet dat dit een hele belangrijke plaat is geweest binnen het genre.
Die bijna blote hoer in de clip leidt een beetje af, vandaar misschien de 1 en de 2, maar je moet echt naar de muziek luisteren.
Die bijna blote hoer in de clip leidt een beetje af, vandaar misschien de 1 en de 2, maar je moet echt naar de muziek luisteren.
PPProfessor- Music-director
- Aantal berichten : 1842
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 67
deze staat echt in mijn soullijstje!
Van mij een 9
Van mij een 9
Miennnn- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 3131
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 68
Ik heb mijn best gedaan om hier iets in te ontdekken wat mij aan zou spreken, maar helaas, ik kom echt niet verder dan een 1.
Led-Zep- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4538
Registratiedatum : 03-01-10
Leeftijd : 63
Mooie plaat dit, beter dan later uitgebrachte versies, een 7
Mirrr- Music-Master
- Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60
Aardige soul: 7.
En Larry, mss dat het leuk is als je je 1nen es wat beter motiveert dan alleen met bagger.
En Larry, mss dat het leuk is als je je 1nen es wat beter motiveert dan alleen met bagger.
Het mag bekend zijn dat ik geen soulliefhebber ben met als uitzondering wellicht enige klassieke soulsongs van bijvoorbeeld Temptations, de oudere songs van Marvin Gaye, Otis Redding.
Sorry, maar dit vind ik dus echt helemaal niets, opgekrikte emotieloze beleving, zeurderige riedeltjes.
Met een bonuspunt voor onze soulfans Prof en Mien wordt het dan een nipte 3.
Sorry, maar dit vind ik dus echt helemaal niets, opgekrikte emotieloze beleving, zeurderige riedeltjes.
Met een bonuspunt voor onze soulfans Prof en Mien wordt het dan een nipte 3.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Lekkere, relaxte en ongepolijste soulplaat. Voor mij een 8
sokratikos- Music-Master
- Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53
De heerlijk zomerzwoele soulmusic in combinatie met de geweldige tekst maken dit een classic soulclassic zowel deze versie als die van Sade krijgen een dikverdiende 10.
Alhoewel mijn persoonlijke voorkeur licht uitgaat naar de Sade versie is het verschil tussen deze twee niet dusdanig groot dat ik daarin middels een ranking verschillen in moet gaan aanbrengen.
Alhoewel mijn persoonlijke voorkeur licht uitgaat naar de Sade versie is het verschil tussen deze twee niet dusdanig groot dat ik daarin middels een ranking verschillen in moet gaan aanbrengen.
Gast- Gast
Ik ben eigenlijk meer opgegroeid met de covers van Why can't we live together:
Mike Anthony
https://www.youtube.com/watch?v=oJgTWC-Vxjk
Sade
https://www.youtube.com/watch?v=3PM4mOlSu5I
Ja en daar steekt het origineel maar schriel bij af!
Kom dan ook niet veel verder dan een 4!
(Oja ik vind dus de Mike Anthony versie veruit de beste)
Mike Anthony
Sade
- Aantal berichten : 25402
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Dus... of je vind het geweldig of helemaal niks. Ik hou het neutraal op een 6. De hammond-orgel maakt het een beetje spannend, maar het nummer mist iets, een bepaalde soort beleving, nu zeurt het een beetje rond, ook al blijft de gezellige dame maar dansen in haar leuke BH.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
sowhat, ik kan mijn een niet verder motiveren dan bagger, omdat het bagger ís.
@Larry, nee dat is te goedkoop !!!LarryMullen schreef:sowhat, ik kan mijn een niet verder motiveren dan bagger, omdat het bagger ís.
Je hebt vele soorten bagger namelijk, natte, droge, gewone, ongewone, gevulde, lege, halfbakken, gebakken, uit het water, uit de grond enzovoort enzovoort!!!!.
Gast- Gast
Larry, misschien voortaan er een keer bijschrijven waarom je het bagger vind?
Dave Evans schreef:Ik ben eigenlijk meer opgegroeid met de covers van Why can't we live together:
Mike Anthony
Sade
Kijk, de versie van Sade zou bij mij zeker een dikke voldoende gescoord hebben: wat een stem en ingetogen en waarachtige beleving !
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16693
Leeftijd : 74
Met een enorm bonuspunt voor het hammondje want oh oh oh wat hou ik daar van kom ik op een 8 uit. Nummer is heerlijk loom, sexysleazy en traag. Ik mag dit wel.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
oke, dan wat meer motivatie bij de bagger
Het is enorm saaie, fantasieloze muziek. ik bedoel, gooi er wat meer pit en verrassingen in. en over de clip, ik kijk nooit naar een clip, dus ik ga niet de clip beoordelen.
Beter??
Het is enorm saaie, fantasieloze muziek. ik bedoel, gooi er wat meer pit en verrassingen in. en over de clip, ik kijk nooit naar een clip, dus ik ga niet de clip beoordelen.
Beter??
Vleertje schreef:Met een enorm bonuspunt voor het hammondje want oh oh oh wat hou ik daar van kom ik op een 8 uit. Nummer is heerlijk loom, sexysleazy en traag. Ik mag dit wel.
Ik hou het maar weer eens bij een Qoute, want Vleer haalt mij de woorden uit de mond... Ook in vind het hammondje echt geweldig! En ook ik mag dat Leazy, lome en trage wel van de soul, wat goed te horen is in deze plaat . Van mij ook een 8!
Hey das grappig nadat ik mijn 8 gedropt had, zag ik dat alle cijfers al voor dit nummer zijn gegeven.... Is dat een unicum?
Gast- Gast
Ik kende deze versie van Timmy Thomas, maar had toen absoluut niets met soul. Ik ben dus ook verder opgegroeid met Mike Anthony (maar dar kleven enkele persoonlijke memories aan) en Sade, die ik dit altijd sexy vond zingen.
Zet ik de versies nu op een rij wint Timmy dik met een 8...
Zet ik de versies nu op een rij wint Timmy dik met een 8...
Soortgelijke onderwerpen
» *RTH* Thomas Azier - Red Eyes
» *RTH* Thomas Berge – Mijn luchtballon
» *RTH* B.J. Thomas - Raindrops Keep Fallin' on My Head
» *RTH* Otis Redding & Carla Thomas - New Year's Resolution
» Live - All over you
» *RTH* Thomas Berge – Mijn luchtballon
» *RTH* B.J. Thomas - Raindrops Keep Fallin' on My Head
» *RTH* Otis Redding & Carla Thomas - New Year's Resolution
» Live - All over you
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: