*RTH* Doveman - Dancing
+7
Mauricedegier
Frodo
MrJohn
Ries
Paapke
Vleertje
Dave Evans
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Dancing'
*RTH* Doveman - Dancing
[03-11-2010]
The Conformist, het nieuwe album volgde relatief snel op de onverwachtse voortzetting van Doveman’s debuut The Acrobat in het van ambient soundscapes doordrenkte With My Left Hand I Raise the Dead. Gezien het feit dat deze tweede in ons land al weinig reacties wist te ontlokken, verging het The Conformist niet anders. Ook aan mijn aandacht is het album aanvankelijk ontsnapt. Nu niet langer.
The Conformist is een natuurlijker opvolger van de verstilde, nevelige popsongs op The Acrobat dan With My Left Had I Raised the Dead was. Die observatie is geenszins een kwalitatief oordeel. Het maakt wel dat The Conformist weer de ingrediënten bevat om de liefhebbers van onafhankelijke en excentrieke singer-songwriters aan zich te binden. Dat hoeft Doveman niet eens volledig op eigen kracht te doen. Voor The Conformist leenden vele bekendere indie-artiesten hun kunsten. Zo zijn (niet uitputtend) The National, Sam Amidon, Beth Orton, Dawn Landes, Norah Jones, Martha Wainwright en pianist/componist Nico Muhly te horen. Hun rollen zijn weliswaar beperkt (de dames komen niet verder dan extra vocalen), maar hun aanwezigheid en invloed lijkt Doveman wel scherper te hebben gemaakt. De schetsmatige melodieën die The Acrobat kenmerkten, zijn nu concreter vormgegeven. De banjo van Sam Amidon weet afwisselend een stempel op de songs te drukken. Nog altijd spelen in de uitgebreide arrangementen dwarrelende flarden van alternatieve lijnen en klanken de belangrijkste rol. Door de sterk geaspireerde stem van Doveman blijft een schemerige sfeer het album overheersen. Bij vlagen klinkt The Conformist opgewekter door geaccentueerde ritmiek, maar een drukkende, koude atmosfeer karakteriseert wederom de schrijfstijl. De wanhopige ondertoon is echter naar de achtergrond verdreven.
Het vergrote zelfvertrouwen staat de band rondom singer-songwriter Thomas Bartlett goed. Doveman blijft ook in het popgezelschap van The Conformist de basis van soundscapes, klassieke muziek en jazziness hoog in het vaandel dragen. Daarmee is wel zijn tot op heden meest toegankelijke album gemaakt en hopelijk zullen op zijn minst de opvallende samenwerkingen nu de liefhebber overhalen eens te luisteren
https://www.youtube.com/watch?v=gQ-zsJuyyrc
The Conformist, het nieuwe album volgde relatief snel op de onverwachtse voortzetting van Doveman’s debuut The Acrobat in het van ambient soundscapes doordrenkte With My Left Hand I Raise the Dead. Gezien het feit dat deze tweede in ons land al weinig reacties wist te ontlokken, verging het The Conformist niet anders. Ook aan mijn aandacht is het album aanvankelijk ontsnapt. Nu niet langer.
The Conformist is een natuurlijker opvolger van de verstilde, nevelige popsongs op The Acrobat dan With My Left Had I Raised the Dead was. Die observatie is geenszins een kwalitatief oordeel. Het maakt wel dat The Conformist weer de ingrediënten bevat om de liefhebbers van onafhankelijke en excentrieke singer-songwriters aan zich te binden. Dat hoeft Doveman niet eens volledig op eigen kracht te doen. Voor The Conformist leenden vele bekendere indie-artiesten hun kunsten. Zo zijn (niet uitputtend) The National, Sam Amidon, Beth Orton, Dawn Landes, Norah Jones, Martha Wainwright en pianist/componist Nico Muhly te horen. Hun rollen zijn weliswaar beperkt (de dames komen niet verder dan extra vocalen), maar hun aanwezigheid en invloed lijkt Doveman wel scherper te hebben gemaakt. De schetsmatige melodieën die The Acrobat kenmerkten, zijn nu concreter vormgegeven. De banjo van Sam Amidon weet afwisselend een stempel op de songs te drukken. Nog altijd spelen in de uitgebreide arrangementen dwarrelende flarden van alternatieve lijnen en klanken de belangrijkste rol. Door de sterk geaspireerde stem van Doveman blijft een schemerige sfeer het album overheersen. Bij vlagen klinkt The Conformist opgewekter door geaccentueerde ritmiek, maar een drukkende, koude atmosfeer karakteriseert wederom de schrijfstijl. De wanhopige ondertoon is echter naar de achtergrond verdreven.
Het vergrote zelfvertrouwen staat de band rondom singer-songwriter Thomas Bartlett goed. Doveman blijft ook in het popgezelschap van The Conformist de basis van soundscapes, klassieke muziek en jazziness hoog in het vaandel dragen. Daarmee is wel zijn tot op heden meest toegankelijke album gemaakt en hopelijk zullen op zijn minst de opvallende samenwerkingen nu de liefhebber overhalen eens te luisteren
https://www.youtube.com/watch?v=gQ-zsJuyyrc
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Doveman - Dancing
Tja een tien natuurlijk. Dit is zo verschrikkelijk mooi dat al mijn haartjes op mijn lijf bij de eerste tonen al in de kippenvel schieten. Jammer dat je niet hoger kan ranken dan een tien.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 52
Ik wil niet te veel uit de doeken doen over mijn Top Tig voor de VV500, maar ik kan u zeggen dat deze ernstig hoog binnenkomt.
Dancing, het is het slotstuk van het album The Acrobat. De haast onaardse openingstonen, die het hele stuk aanhouden, met daaroverheen de prachtige fluisterzang van Bartlett (die overigens een prachtige tekst voordraagt), subtiele drums, viola, ..
Dit neemt me keer op keer mee naar hele verre oorden.
Ik ben waarlijk verliefd op dit nummer, de perfecte afsluiter van een album met alleen maar parels. De latere albums zijn wat dat betreft een stuk minder.
Voor Dancing in elk geval een 10, bij gebrek aan vakjes met hoger...
Dancing, het is het slotstuk van het album The Acrobat. De haast onaardse openingstonen, die het hele stuk aanhouden, met daaroverheen de prachtige fluisterzang van Bartlett (die overigens een prachtige tekst voordraagt), subtiele drums, viola, ..
Dit neemt me keer op keer mee naar hele verre oorden.
Ik ben waarlijk verliefd op dit nummer, de perfecte afsluiter van een album met alleen maar parels. De latere albums zijn wat dat betreft een stuk minder.
Voor Dancing in elk geval een 10, bij gebrek aan vakjes met hoger...
Hoewel, en dat zal niemand vreemd lijken, niet geheel mijn stijl levert dit nummer toch een mooie 7 op, vind het vreemd genoeg pakkend.
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Soms heeeeeeeeeel erg soms verschijnt er aan de muzikale horizon ineens een lied wat bijna alle andere muzikale zonnetjes doet verbleken, dit is er zo een!!
Heb dit op een ander topic al eerder gehoord en ik vind dit een brok muziek van fabuleuze kwaliteit een song waarvan ik zeker weet dat die over 25 jaar nog net zo mooi en prachtig klinkt als nu, het is een absolute groeibriljant die naarmate ik het vaker hoor steeds mooier word, en dat gebeurd niet al te vaak in een muzikaal mensenleven. Dit album zou ook absoluut meegaan naar het onbewoonde eiland!!
Meesterlijk, briljant superlatieven schieten tekort en indeed, indeed, zo jammer dat we niet hoger mogen ranken dan een 10, misschien dat Dave voor deze prachtplaat eens een uitzondering maakt en het getal 20 eens 1 keertje slechts tevoorschijn tovert?? Maar voor nu ook vanuit deze grotten een 10.
Heb dit op een ander topic al eerder gehoord en ik vind dit een brok muziek van fabuleuze kwaliteit een song waarvan ik zeker weet dat die over 25 jaar nog net zo mooi en prachtig klinkt als nu, het is een absolute groeibriljant die naarmate ik het vaker hoor steeds mooier word, en dat gebeurd niet al te vaak in een muzikaal mensenleven. Dit album zou ook absoluut meegaan naar het onbewoonde eiland!!
Meesterlijk, briljant superlatieven schieten tekort en indeed, indeed, zo jammer dat we niet hoger mogen ranken dan een 10, misschien dat Dave voor deze prachtplaat eens een uitzondering maakt en het getal 20 eens 1 keertje slechts tevoorschijn tovert?? Maar voor nu ook vanuit deze grotten een 10.
Gast- Gast
Ik heb kort geleden ook het album The Acrobat gedownload en werd gelijk meegevoerd in een aparte wereld van intense woorden en meeslepende muziek. Ontroerend mooi als algehele conclusie.
Dit is zonder meer een 10 !
Dit is zonder meer een 10 !
Laatst aangepast door MrJohn op 03.11.10 20:44; in totaal 1 keer bewerkt
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit heerlijk wegluisterd, je zit er meteen in zodra track begint. Waarin? Een soort van melodieuse/ambient en uiterst relaxte sfeer.
Een beetje Spinvis-achtig (de stem dan). Mooi heur en een 8 hiervoor.
Apart dat die Bartlett ook verantwoordelijk is voor soundtrack van de ietwat foute 80ties kaskraker Footloose, die is meer voor dovemansoren weggelegd...
Een beetje Spinvis-achtig (de stem dan). Mooi heur en een 8 hiervoor.
Apart dat die Bartlett ook verantwoordelijk is voor soundtrack van de ietwat foute 80ties kaskraker Footloose, die is meer voor dovemansoren weggelegd...
Gast- Gast
Een mooie verrassing dit prachtige ingetogen liedje. Niet direct een 10 waard natuurlijk, maar ik ben zonder meer genoeg onder de indruk voor een mooie 8.
't is niet slecht, maar ik ga niet mee in de stroom lyrische commentaren van hier boven. Zo'n verpletterende indruk maakt het in ieder geval niet op mij. Het nummer duurde me ook wat te lang.
6
6
Mauricedegier- Beheerder
- Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 31-12-08
Leeftijd : 42
Tja... Al die lyrische commentaren brachten mij gigantisch aan het twijfelen. Want in eerste instantie vond ik hier geen ene moer aan, dat ingehouden gedoe, dat gefluister, dat monotone gedoe. Ik had besloten te wachten met stemmen en hoopte eigenlijk dat ik dit ook mooi zal gaan vinden. Want altijd maar aanzijnpissen, daar wordt een mens ook niet vrolijk van, nietwaar.
Het tegengestelde gebeurde. Het nummer gaat me steeds zwaarder irriteren en die 3 bezwaren werden alleen maar groter. Ik ga hier gewoon een 2 voor geven en aanvaard alle kritiek.
Sorry, maar ik kan dit onmogelijk mooi vinden.
Het tegengestelde gebeurde. Het nummer gaat me steeds zwaarder irriteren en die 3 bezwaren werden alleen maar groter. Ik ga hier gewoon een 2 voor geven en aanvaard alle kritiek.
Sorry, maar ik kan dit onmogelijk mooi vinden.
Jan...- Music-Master
- Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 58
Sorry voor de liefhebbers, maar ik ga mee met de uitleg van Jan en ook het cijfer.
Dit is totaal niet mijn ding.
Dit is totaal niet mijn ding.
Gast- Gast
Dead Can Dance meets Spinvis
DCD kan ik prima horen, Spinvis daarintegen niet.
Ik kom op een zesje uit.
DCD kan ik prima horen, Spinvis daarintegen niet.
Ik kom op een zesje uit.
Gast- Gast
De sfeer in dit nummer heeft iets mystieks. Maar verder kan ik echt niet mee gaan in alle lyrische commentaren.
Ik mis nog het woord 'saai' in alle beoordelingen.....
Een 4.
Ik mis nog het woord 'saai' in alle beoordelingen.....
Een 4.
Nee hoor, saai is dit allerminst. Dit is gewoon zo mooi dat je niet wilt dat het ophoudt. 10.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Hmm... Ik weet nog niet echt wat ik ermee aan moet, maar echt overdonderd ben ik totaal niet. Het kabbelt me iets teveel voort, naar mijn smaak...
Kaj- Music-Maniac !!!
- Aantal berichten : 4000
Leeftijd : 36
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: