*RTH* Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Wiyathul
+4
Vleertje
sowhat
Mark
Dave Evans
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Jouw cijfer voor 'Wiyathul'
*RTH* Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Wiyathul
[21-04-2010]
Hij heeft de onuitspreekbare naam Geoffrey Gurrumul Yunupingu en komt uit de regio Arnhemland, in het noorden van het Northern Territory van Australië. Hij is blind, maakt deel uit van de Gumatj-stam en was ooit lid van de groep Yothu Yindi, in de rest van de wereld bekend door het hitje 'Treaty'.
Hij zingt met vrij hoge en ingetogen stem en onder begeleiding van gitaar en contrabas in Aboriginaltalen zoals Gälpu, Gumatj en Djambarrpuynu. Talen die in sommige gevallen met uitsterven worden bedreigd. Met zulke vreemde talen is het geen wonder dat de teksten niet te verstaan zijn, maar die zijn in het cd-boekje van Yunupingu's eerste cd vertaald. Dan blijkt hij voornamelijk over natuurbehoud en de geschiedenis van de stammen in zijn leefgebied te zingen.
https://www.youtube.com/watch?v=uqbLGXDvlhA
Hij heeft de onuitspreekbare naam Geoffrey Gurrumul Yunupingu en komt uit de regio Arnhemland, in het noorden van het Northern Territory van Australië. Hij is blind, maakt deel uit van de Gumatj-stam en was ooit lid van de groep Yothu Yindi, in de rest van de wereld bekend door het hitje 'Treaty'.
Hij zingt met vrij hoge en ingetogen stem en onder begeleiding van gitaar en contrabas in Aboriginaltalen zoals Gälpu, Gumatj en Djambarrpuynu. Talen die in sommige gevallen met uitsterven worden bedreigd. Met zulke vreemde talen is het geen wonder dat de teksten niet te verstaan zijn, maar die zijn in het cd-boekje van Yunupingu's eerste cd vertaald. Dan blijkt hij voornamelijk over natuurbehoud en de geschiedenis van de stammen in zijn leefgebied te zingen.
https://www.youtube.com/watch?v=uqbLGXDvlhA
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Re: *RTH* Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Wiyathul
Prachtige clip; een promo voor het bezoeken van Australie met al haar schoonheid.
Het muziekje...., het kabbelt voort en doet mij denken aan een deuntje in een Chinees restaurant. Eigenlijk ben ik ook niet zo'n fan van de zogenaamde wereldmuziek. Ik kom op een 5, vooral vanwege de aansprekendheid van uitstervende talen en de roep om natuurbehoud, maar geef een halve punt extra voor de clip en een halve bonuspunt voor de zanger ; een 6 dus.
Het muziekje...., het kabbelt voort en doet mij denken aan een deuntje in een Chinees restaurant. Eigenlijk ben ik ook niet zo'n fan van de zogenaamde wereldmuziek. Ik kom op een 5, vooral vanwege de aansprekendheid van uitstervende talen en de roep om natuurbehoud, maar geef een halve punt extra voor de clip en een halve bonuspunt voor de zanger ; een 6 dus.
Gast- Gast
Al wat ik al wilde zeggen is hierboven al vermeld, enig verschil is dat ik niet in halve denk en dus op een 7 uitkom
Gast- Gast
Ja dat voortkabbelen klopt wel, maar toch wel een schoon plaatje
Grappig dat het ook al was besproken in DWDD
https://www.youtube.com/watch?v=KSDYkVySH7E
oja......een '6'
Grappig dat het ook al was besproken in DWDD
https://www.youtube.com/watch?v=KSDYkVySH7E
oja......een '6'
- Aantal berichten : 25419
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Ik vind dit heel mooi! Geen idee waarom precies, maar het is heel ontroerend op een bepaalde manier. Ik geef hier een 7.5 voor!
Houd ik wel van: 7
sowhat- Chief
- Aantal berichten : 19068
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67
Ik hou best van wereld muziek maar van deze dan weer net niet. Ik vind het echt een onwijs saai nummer. De beelden zijn mooi en ik hoor dat de man kan zingen maar ik kom toch echt niet verder dan 2 minuten luisteren en het begon te irriteren. Derhalve geef ik hier een 4 voor.
Vleertje- Music-Master
- Aantal berichten : 6150
Leeftijd : 52
Ik verstaot er geen bal van maar vind het wel grappig klinken derhalve een 7
Ries- Music-Master
- Aantal berichten : 7113
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Ik vindt vooral de teksten erg goed geschreven....
Een relaxerend en op je gemakstellend muziekje, maar heb er net als Vleertje na 2 minuten alweer meer dan genoeg van. Ook een 4.
Een relaxerend en op je gemakstellend muziekje, maar heb er net als Vleertje na 2 minuten alweer meer dan genoeg van. Ook een 4.
Gast- Gast
Wel grappig voor 'n keer, maar hoef hier niet lang naar te luisteren ofzo. Een 6.
Gast- Gast
Vleertje schreef:Ik hou best van wereld muziek maar van deze dan weer net niet. Ik vind het echt een onwijs saai nummer. De beelden zijn mooi en ik hoor dat de man kan zingen maar ik kom toch echt niet verder dan 2 minuten luisteren en het begon te irriteren. Derhalve geef ik hier een 4 voor.
Ben het helemaal eens met Vleer, inclusief de waardering.
MrJohn- Chief
- Aantal berichten : 16701
Leeftijd : 74
Mijn motivatie staat al bij alle stemmers die een 4 hebben gegeven.
Gast- Gast
Ik heb geen idee wat hij zingt, maar....wat is dit mooi! Een 9.
Timmus- Beheerder
- Aantal berichten : 16861
Registratiedatum : 01-01-09
Leeftijd : 43
Ik kwam dit nummer in een van de krochten van Youtube tegen en heb het voorgedragen voor RTH. Want als je 's avonds alleen achter je pc zit met een koptelefoon op, dan heeft dit nummer een hypnotiserende werking.
Hetzelfde had is met Sigur Ros' Festival. Het moment van de dag waarop je dit nummer hoort bepaalt voor een groot gedeelte of je het mooi vindt. Ik snap dus ook heel goed dat mensen dit langdradig of saai vinden.
Van mij een 8.
Hetzelfde had is met Sigur Ros' Festival. Het moment van de dag waarop je dit nummer hoort bepaalt voor een groot gedeelte of je het mooi vindt. Ik snap dus ook heel goed dat mensen dit langdradig of saai vinden.
Van mij een 8.
Gast- Gast
Het is waarschijnlijk niet politiek correct wanneer je geen superlatieven gebruikt voor een plaatje van een blinde aboriginal, maar ik vind het drie keer niks.
Ik geef het een 1 want dat zou ik ook gegeven hebben als het was gespeeld/gezongen door een willekeurig kerkkoor op Family7, met allemaal van die in trance wiegende mutsen.
Ik geef het een 1 want dat zou ik ook gegeven hebben als het was gespeeld/gezongen door een willekeurig kerkkoor op Family7, met allemaal van die in trance wiegende mutsen.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: