Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Luister mee
luisterlink
Laatste onderwerpen
» Wo 06-11 Sokra zaagt door
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me EmptyVandaag om 4:28 pm van sokratikos

» November 2024
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me EmptyVandaag om 11:31 am van sokratikos

» Timmus presents: de beste albums van 2023
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me EmptyGisteren om 8:57 pm van Timmus

» Marsha's jukebox (04 november)
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptydi nov 05, 2024 12:58 am van Marsha

» *RTH* Cat Power – The greatest
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyma nov 04, 2024 10:36 pm van Mirrr

» *RTH* Cheap trick – Dream Police
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyma nov 04, 2024 10:34 pm van Mirrr

» Zondag 3 nov. Zonnig vervolg
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyzo nov 03, 2024 5:51 pm van Roche

» Zat. 2 nov.: Weekendshow met Dave & Roche
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 6:51 pm van Dave Evans

» Introquiz November staat klaar
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 5:50 pm van KatjeV

» *RTH* Vanessa Paradis – Joe le taxi
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 3:35 pm van KatjeV

» *RTH* Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:56 pm van sowhat

» *RTH* Mia Martini - Almeno Tu Nell'Universo
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:55 pm van sowhat

» *RTH* Les Thugs - I'm Scared
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:53 pm van sowhat

» *RTH* Leonard Cohen – I Want It Darker
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:51 pm van sowhat

» *RTH* Smile – Doin’ allright
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:49 pm van sowhat

» *RTH* Clash – White riot
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyza nov 02, 2024 12:48 pm van sowhat

» Vrijdag 1 nov: De Weekendstart met Tim en Ard
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyvr nov 01, 2024 10:43 pm van sowhat

» Wo 30-10 Sokra zaagt door
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyvr nov 01, 2024 2:32 pm van sokratikos

» Stemfinale Weekend
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptyvr nov 01, 2024 1:14 pm van Mirrr

» *RTH* Magazine - Shot by Both Sides
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Emptydo okt 31, 2024 9:00 pm van Timmus

*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me

4 plaatsers
Reageren

Ga naar beneden

Wat is je cijfer voor " Engelbert Humperdinck - Release Me"?

*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap17%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 17% 
[ 1 ]
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap33%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 33% 
[ 2 ]
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap0%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap0%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap33%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 33% 
[ 2 ]
*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_lcap17%*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Vote_rcap 17% 
[ 1 ]
[ 0 ]
[ 0 ]
[ 0 ]
[ 0 ]

Totaal aantal stemmen : 6

Enquête gesloten

*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Empty *RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me

Bericht  sokratikos zo mei 07, 2023 12:06 pm

[02-05-2023]

Engelbert Humperdinck, artiestennaam van Arnold George Dorsey (Madras, India, 2 mei 1936), is een Brits popzanger in het easy listening-genre.

Arnold Dorsey werd in India geboren. De familie van zijn vader, onderofficier in de British Army, was afkomstig uit Wales, zijn moeders familie was volgens Dorsey afkomstig uit Duitsland. Het gezin, inclusief negen broers en zusters, verhuisde in 1946 naar Leicester in Engeland. Hij werd omstreeks 1955 saxofonist in nachtclubs en later zanger. Hij trad tien jaar op onder de naam Gerry Dorsey, maar om zijn succes te vergroten nam hij op zeker moment de opvallender naam Engelbert Humperdinck aan, ontleend aan de Duitse componist van de populaire opera Hänsel und Gretel. Dat kwam hem op een proces te staan, aangespannen door diens erfgenamen. Er is geen familieverwantschap tussen Dorsey en Humperdinck, noch enige andere connectie.

In 1966, nog voor zijn grote succesperiode, nam hij namens het Verenigd Koninkrijk deel aan het Songfestival van Knokke. Volgens hemzelf was België de wieg van zijn succes. Hij trad er regelmatig op, vooral in Knokke en Mechelen. Hij scoorde in Vlaanderen zes #1-hits waarmee hij in totaal 32 weken op de hoogste positie stond. In maart 1968 was er een cover door Engelbert Humperdinck van Quando quando quando, dat origineel in februari 1962 uitgebracht was geworden door Tony Renis, Emilio Pericoli en Pat Boone. De eerste cover uit maart 1968 staat onder meer op de albums "Top Star Festival" uit 1971, Engelbert Humperdinck His greatest Hits 31 Track Double Album (1967, 1968, 1969), Engelbert Humperdinck Wereldsuccessen (Zijn 30 grootste successen, 1967, 1968, 1969), en Engelbert Humperdinck His Greatest Hits (1967, 1968, 1969, 1970, 1971). Voorts is er nog een tweede cover, een gereviseerde dance-versie van Humperdinck uit 1999.

In 1997 bracht Humperdinck, in samenwerking met onder anderen Peter Koelewijn, het album A little in love uit, dat bestaat uit 13 Engelstalige covers van oorspronkelijk Nederlandstalige nummers. Begin juni 2007 stond hij in Nederland samen met de Toppers en de dansers Remco Bastiaansen en Charissa van Dipte zes keer in de Amsterdam ArenA.

In mei 2012 was Humperdinck de Britse vertegenwoordiger bij het Eurovisiesongfestival 2012 met het nummer Love Will Set You Free, geschreven door Martin Terefe en Sacha Skarbek. Hij eindigde op de 25ste en voorlaatste plaats.

Engelbert Humperdinck verkocht wereldwijd 150 miljoen platen en kreeg daarvoor 72 gouden en 23 platina platen.

Na 56 jaar huwelijk overleed zijn vrouw Patricia Healey op 85-jarige leeftijd in februari 2021.

"Release Me", soms ook uitgebracht als "Release Me (And Let Me Love Again)" is een nummer van de Amerikaanse singer-songwriter Eddie Miller. Het nummer werd in 1949 als single uitgebracht. In 1967 verscheen de meest succesvolle versie van het nummer, gezongen door Engelbert Humperdinck, als single.

"Release Me" werd in 1949 door Eddie Miller geschreven in samenwerking met Robert Yount. Destijds werkten zij ook samen met Dub Williams (pseudoniem van James Pebworth), die zij ook noteerden als co-schrijver van het nummer. William McCall, de eigenaar van platenmaatschappij 4 Star Records, zette normaal gesproken ook altijd zijn eigen pseudoniem "W.S. Stevenson" als co-schrijver bij de nummers die op zijn label uitkwamen, maar bij de originele uitgave uit 1949 heeft hij dit niet gedaan. In 1957 kregen Miller en Yount een nieuw contract bij 4 Star en werd "W.S. Stevenson" toegevoegd als co-schrijver, ter vervanging van Williams. In 1958 deed Yount afstand van zijn rechten op royalty's, alhoewel zijn naam bij meerdere covers toch als co-schrijver verschijnt.

"Release Me" werd in 1954 een countryhit in de versies van Jimmy Heap, Kitty Wells en Ray Price. Voor Price wordt het ook gezien als de single waarmee hij definitief doorbrak. Daarnaast werd het dat jaar ook opgenomen door Patti Page. In 1960 vormde een versie door Jivin' Gene Bourgeois & the Jokers de inspiratie voor de cover van Little Esther Phillips, die in 1962 de nummer 1-positie in de Amerikaanse r&b-lijsten en de achtste plaats in de Billboard Hot 100 behaalde met haar versie. In 1963 werd het opgenomen door The Everly Brothers, en in 1964 verscheen een versie in het Frans door Lucille Starr. In 1966 en 1967 kwamen er covers uit van respectievelijk Jerry Wallace en Dean Martin.

De bekendste versie van "Release Me" is uitgebracht door Engelbert Humperdinck. Begin 1967 viel een nog tamelijk onbekende Humperdinck in voor de zieke Dickie Valentine bij het televisieprogramma Sunday Night at the London Palladium, destijds een van de best bekeken programma's in het Verenigd Koninkrijk. In deze show zong hij zijn versie van "Release Me", waardoor hij veel aandacht kreeg. Het nummer werd uitgebracht als single en kwam op de eerste plaats in de Britse UK Singles Chart terecht. Opvallend genoeg hield hij hiermee de single "Penny Lane"/"Strawberry Fields Forever" van The Beatles van de nummer 1-positie, waardoor deze band voor het eerst sinds hun debuutsingle "Love Me Do" uit 1962 een single uitbracht die niet op nummer 1 kwam. Het werd ook een succes in andere landen: in Ierland en de voorloper van de Vlaamse Ultratop 50 kwam het ook op nummer 1, en in de Amerikaanse Billboard Hot 100 werd de vierde plaats bereikt. In Nederland kwam de single tot de tweede plaats in zowel de Top 40 als de Parool Top 20. In 1986 kwam een nieuwe versie, genaamd "Please Release Me (Let Me Go)", tot de vijftigste plaats in de Nederlandse Nationale Hitparade Top 100.

Andere versies van "Release Me" zijn uitgebracht door onder meer The Bonzo Dog Doo-Dah Band, Clifton Chenier, Floyd Cramer, Bobby Darin, Def Leppard (als Stumpus Maximus & The Good Ol' Boys), Lefty Frizzell, John Holt, Jerry Lee Lewis (solo en met Gillian Welch), Lyle Lovett met k.d. lang, Loretta Lynn met Conway Twitty, Madness, Charlie McCoy, Matt Monro, Patti Page, Dolly Parton, Johnny Paycheck, Elvis Presley en Billy Vaughn.

"Release Me" stond 10 keer in de NLse Top 2000: het hoogst op #1054 in 1999, #1212 in 2001, #1988 in 2002, #1653 in 2003, #1424 in 2004, #1475 in 2005, #1316 in 2006, #1298 in 2007, #1398 in 2008 en het laatst in 2010 op #1891.

Laatst aangepast door sokratikos op za jan 27, 2024 4:35 pm; in totaal 2 keer bewerkt

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Terug naar boven Ga naar beneden

*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Empty Re: *RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me

Bericht  Mirrr do mei 18, 2023 1:31 pm

Hm kan er nog wel een 6 voor geven, beetje dramaplaat maar toch.... Wink
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12274
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

*RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me Empty Re: *RTH* Engelbert Humperdinck - Release Me

Bericht  Frodo wo mei 24, 2023 8:54 pm

Afschuwelijk, ik dacht even dat ik naar René le Blanc moest luisteren.

2
Frodo
Frodo
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7364
Registratiedatum : 29-12-09

http://www.eyecatcherdordrecht.nl/

Bericht  sowhat za jun 10, 2023 1:37 pm

Meest gezongen nummer in het schnabbelcircuit. 2

Chief
Chief

Aantal berichten : 19039
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 67

Bericht  sokratikos za jan 27, 2024 4:35 pm

sowhat schreef:Meest gezongen nummer in het schnabbelcircuit. 2
Laughing Dat zou best wel eens geruime tijd kunnen zijn geweest, ja Smile
Voorloper van Rene Froger e.d.

Omdat het toch echt erger kan, een 5

Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 10275
Registratiedatum : 24-04-11
Leeftijd : 53

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Reageren

Permissies van dit forum:
Je mag reacties plaatsen in dit subforum